Laddning av elbil i gemensamt garage

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni skulle kunna bara höja månadshyran för de platserna med 200:- iofs så täcker den elen. Utan behov av fakturering och sånt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

En fördel med laddboxar är att är de tillräckligt intelligenta kan de kommunicera med varandra och hålla sammanlagda förbrukningen nere. Så man slipper byta säkring när 10 bilar försökt ladda samtidigt.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Dubbel TYP-2 kostar precis under 20000:- ink moms hos den svenska Rolecimportören i Örebro. Givetvis blir det billigare om man köper fler.
Jag tycker att ni borde sätta upp CEE 400V med schuco, samt 1 TYP-2 laddare, när sedan behov för fler uppstår så är elen redan dragen.
En riktigt bra sak med Typ-2 laddaren, är att den kan ta upp riktigt mycket information om bilarna och laddningen. Det är bara att ansluta TYP-2 till kommunikation och sedan får ni avgöra vad ni vill utnyttja informationen till.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Hammar »

Väldigt intressant läsning.

Tänk på att det kan finnas administrativa problem med att debitera förbrukningen
Pratade igår med en mycket trevlig kvinna på Vasakronan(tror jag) hon berättade att dom var tvungna att ta betalt per minut och inte per kWh då det skulle räknas som elhandel, med hantering av elskatter osv. 3 kr per minut var deras pris. Dom var tvungna att ta så mycket för att ha en chans att få investeringen återbetald.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=10

Måste förbrukningen mätas per plats? Ett alternativ är ju att sätta en elmätare som mäter förbrukningen för alla laddplatser, och att månadsavgiften sen justeras så att den täcker förbrukningen.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Lucidor skrev:
Tack för ett fantastiskt bra gensvar på min fråga om laddning i BRF-garage!

Jag uppskattar speciellt pekaren till den Norska elbilsföreningen som hade rekommendationer för just just vårat användningsfall. Angående antalet elbilar så håller jag med om att de än så länge är få, men vi vänder oss också till laddhybrider och då börjar det bli betydligt fler. Vi har totalt 118 bilplatser i garaget och skissar på 8 laddplatser i ett första skede (beror lite på elkapaciteten i garaget). Det är ett varmgarage, så det finns inget behov av motorvärmare. Vi vill kunna fakturera den faktiska elförbrukningen, så vi behöver en intelligent lösning. Föreningen tittar just nu på en laddbox från Vattenfall (som råkar vara vår elleverantör).
Vet du vad Vattenfalls lösning kostar? En Typ 2-box kan sättas upp av vilken som helst lokal elektriker i närområdet, det är ungefär samma typ av installation som ett vanligt 3-fasuttag och kräver ingen specialkompetens. Om Vattenfalls lösning är dyrare än ca. 10 000kr per laddplats + montering för Typ 2 22kW-system, skulle jag kikat på norska leverantörer/installatörer, typ Sønnico. Kom ihåg att kunskapen kring elbilar är gigantiskt mycket större i Norge än i Sverige, och det är hur lätt som helst att köpa tjänster och göra affärer över gränserna (Norge är Sveriges största exportland).
Hammar skrev:
Måste förbrukningen mätas per plats? Ett alternativ är ju att sätta en elmätare som mäter förbrukningen för alla laddplatser, och att månadsavgiften sen justeras så att den täcker förbrukningen.
Norrmännen rekommenderar en fast, låg månatlig avgift för strömmen (200 kr i broschyren som jag översatte i ett tidigare inlägg) - då slipper man alla problem med elhandel och elpriser som justeras. Det rekommenderades att den månatliga kostnaden täcker både strömkonsumtion och årlig service och underhåll på utrustningen.
TiborBlomhall skrev:
Fast om man har en fast månadsdebitering, vad ska man ha RFID till då? Då betalar man ju fast månadskostnad där förbrukade elen ingår?
Du behöver fortfarande autentisera att du har rätt att få tillgång till strömmen, och med RFID-identifiering så spårar man ju energiförbrukningen och kan föra statistik över den faktiska användningen. Utan en laddbox är föreningen helt blind och man ger frikort till elbilshatare att gnälla över att man gör speciallösningar för elbilsägare. Låt säga att en Typ 2-box kostar 7000kr mer än ett rött vedklyvsuttag - med en avskrivning på 10 år, motsvarar detta 800kr per år i kostnad för en sådan box. Om användaren betalar 200kr per månad för tillgång (2400kr per år), kommer detta mer än väl täcka både kostnaden för boxen och strömmen som används.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
rött vedklyvsuttag
Mitt vedklyv går på vanlig 240V - har jag för klena grejor? ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Mitt vedklyv går på vanlig 240V - har jag för klena grejor? ;)
Absolut inte - du bor väl i björkarnas stad? Björk är extremt lätt att klyva. Vi som bor lite längre söderut och hanterar riktigt trä behöver kunna klyva detta, och då räcker det inte med brödrost-strömmen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Min vedklyv har 3fas 32A handske. Med en d klassad säkring går den att köra på 16A, om man inte använder övriga förbrukare samtidigt. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

8-13000kr är ganska mycket pengar om man istället kan sätta upp ett 3-fas uttag för 49-149kr. Komplettera med en låsbar brytare så kan bara behörig person använda uttaget. Ta sedan en månadskostnad för uttaget så behövs ingen mätare heller.

Och vill man sedan uppdatera till mer avancerade grejer så är ju kabeln redan där.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
8-13000kr är ganska mycket pengar om man istället kan sätta upp ett 3-fas uttag för 49-149kr.
Det kostar inte 49kr att sätta upp ett trefasuttag - du kanske får köpt ett billigt sådant på Jula, men det tillkommer jordfelsbrytare, säkring, kablage och arbete. När totalinstallationen är klar, kommer den procentuella skillnaden mellan att installera en ändamålsenlig Typ 2-Box och ett gammalt rött 3-fasuttag vara mycket lägre än det är när du redovisar kostnaderna som du gör.

Det handlar ändå om ganska små belopp - några tusenlappar hit eller dit är inte så mycket för en så stor förening att man har över hundra parkeringsplatser. Det känns som späkning att tvinga elbilsägarna att dra fram sin laddelektronik och lirka med industrikontakter byggda på en 38 år gammal icke ändamålsenlig standard varje gång de ska ladda sin bil, istället för att bara ordna en ordentlig Typ 2 elbilladdstation med en gång.
Trådstartaren har inte givit uttryck för att han är medlem i en pank förening - riktigt fattiga föreningar kanske kan spara någon tusenlapp på att låta en svartarbetande polsk elektriker sätta upp 3-fasuttag och lite begagnade säkringar som de grävt upp i någon container.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Bättre att lägga mellan skillnaden på ström i så fall.

Ett trefas uttag är universellt och som sagt önskar någon special uttag i framtiden så är det bara att köpa till. Men jag tror det är få som väljer att lägga till 8000kr för ett uttag.

Elabonnemang, Kablar, säkringar och jordfelsbrytare behövs oavsett.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Det sitter jordfelsbrytare samt säkringar i typ-2 boxen!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Jordfelsbrytare och säkringar i låda kostar ca 1000kr fortfarande 7000kr mer för ett specialuttag. De måste sänka priserna på de där lådorna rejält för att det ska bli intressant.

Men det är ju så att nu har vi en gång visat att vi är redo att betala 10-16kr/mil för bilen i bränsle, naturligtvis finns det lycksökare som vill ha en bit av den kakan...
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Sofie »

Ja det är just därför jag menar att man drar strömmen nu till CEE 400V uttag, och börjar med 1 Typ-2 laddbox. Sedan när behov uppstår så köper man boxar alt eftersom. Själv skulle jag då gärna se en fast sladd i boxen med dubbla uttag, så att jag inte behöver ödsla tid på att plocka fram och tillbaka sladden.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

Sofie skrev:
Ja det är just därför jag menar att man drar strömmen nu till CEE 400V uttag, och börjar med 1 Typ-2 laddbox. Sedan när behov uppstår så köper man boxar alt eftersom. Själv skulle jag då gärna se en fast sladd i boxen med dubbla uttag, så att jag inte behöver ödsla tid på att plocka fram och tillbaka sladden.
Ush vad jag känner att jag inte håller med. Trådstartaren menar att man vill ha kontroll på kostnader och vilka som använder uttagen, och detta är funktionalitet som finns inbyggd i Typ 2-boxarna. Jag menar att det är helt riktigt av föreningen att tänka så - vi är i elbilismens linda och det finns ett stort motstånd mot elbilar i Sverige. Om man har full kontroll över förbrukning, användning och kostnader, kan man se till att, och vara tydlig med, att elbilister själva står för kostnaderna - detta minskar potentiella problem i en förening avsevärt. Om andra föreningsmedlemmar börjar gnälla över de installationer som görs för elbilister så måste föreningen tydligt kunna redovisa vem som betalar för vad - också inbitna elbilshatare måste acceptera en lösning där elbilisterna själva står för hela kostnaden.
Jag håller med sign. Sofie och flera andra om att Typ 2-boxarna är alldeles för dyra i förhållande till vad som ingår och att priset säkerligen kommer gå ner i framtiden, men man kan också begripa att de företag som producerar boxarna måste ta ut ett högt pris för att täcka sina egna utvecklings- och produktionskostnader nu när elbilismen är så liten och volymerna så små. Jag tror inte att det är tal om några lycksökare som producerar boxarna - volymerna är väldigt små och det kostar pengar att utveckla, producera och sälja hård- och mjukvara.

Jag skulle personligen aldrig ta en sådan investering i mitt eget garage - jag tycker också att boxarna är på tok för dyra.
Själv ska jag sätta in en "hemgjord" Typ2-box med Mainpines Typ2-kontrollmodul, men kostnaden för en sådan box blir bara marginellt högre än en trefasinstallation, och då får jag typ2-kabel i garaget som direkt kan pluggas in i min Tesla: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14788.0.

Men hade jag bott i lägenhet så hade jag också insisterat på att föreningen skulle sätta upp ordentliga Typ 2-boxar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Det blir mer och mer tydligt att det finns två olika "skolor", olika vägar att gå - och olika köpare.

Har man en modern bostadsrättsförening som är "framåt" och vill göra sig attraktiv för elbilsägare så lär de definitivt gå på linje A) med Typ 2 laddboxar.

Är det däremot en sniken bostadsrättsförening vars inställning till elbilar är "usch sickna nymodigheter" så skulle de blankt säga nej till linje A) - tur då att det finns också en billigare linje B) med trefas-enfas-kombouttag man då kan föreslå.

Jag har själv suttit i styrelsen för en bostadsrättsförening på 90-talet, som definitivt var av B)-typen. Vi var några eldsjälar som ville skaffa kabel-TV, men se sådana där nymodigheter skulle man inte ha! Styrelseordföranden Bert-Gunnar hade inte ens nån TV, de andra gamla gubbarna tyckte att när TV2 kom var redan för mycket, så sådana dyra nymodigheter som en kabel till varje lägenhet skulle man ICKE ha! Vill man titta på TV får man väl skaffa sig egen antenn. Jo, förresten, parabol fick man inte heller sätta upp.

Jag leker alltid med tanken att jag skulle försökt pitcha in till dem att föreningen skulle satsa över 10 000 kronor per parkeringsplats för några elbilsägare! Jag tror de skulle avslått det hela även om ägaren själv erbjöd sig stå för fiolerna! Och tyvärr är det så på flera håll i landet.

Att då kunna locka med lägre kostnad (min gamla förening skulle definitivt tagit "en svartarbetande polsk elektriker sätta upp 3-fasuttag och lite begagnade säkringar som de grävt upp i någon container" :lol: ) och locka att Bert-Gunnars gamla Volvo Amazon då också kan få motorvärmare på vintern kan vara en möjlig utväg.

Det är lite de tongångarna jag hör också när föreningar vill ställa krav på individuell strömmätning, kodbrickor och sånt. Snålheten (tänk om de laddar för mer än 200 spänn på en månad!) bedrar visheten, att mäta förbrukade strömmen och fakturera för den kostar mer än att bara höja månadshyran med 200 spänn för P-platserna med el.


Om nånting så är det det som framkom under debatten här: att det finns olika slags bostadsföreningar med olika nivå av välvilja mot elbilar - som kräver olika approach för att lösas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Jag bodde i en bostadsrättförening där vi delade på elen. Det funkade hyfsat och jag kände att jag kom hyfsat billigt undan totalt sett. På samma sätt kan man göra med eluttagen för laddning. Sätt lås, tex ett enkelt hänglås på strömbrytaren för varje uttag och låt de som är med och betalar räkningen få nyckel till sitt uttag. Om någon tycker det blir orättvist, jobbigt, omordernt eller nått annat, låt dem köpa en box då för 8-13000kr.
De utan elbil behöver ju inte bekymra sig då de inte behöver betala, annat än för installationen då men det blir ju billigare utan box. Bli lite som när HSB installerade bredband, föreningen drog ledningarna medan gästerna betalade abonnemanget.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av TiborBlomhall »

Varför ens krångla med lås?

Om det sitter ett vägguttag vid min P-plats, vem annan än jag kan använda den?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av LarsL »

Om man oroar sig för att obehöriga använder uttagen. Beror ju mycket på hur parkeringen ser ut.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Om nånting så är det det som framkom under debatten här: att det finns olika slags bostadsföreningar med olika nivå av välvilja mot elbilar - som kräver olika approach för att lösas.
Okej, jag förstod dig i ditt sista inlägg - bra formulerat. Jag håller med.

Kort sagt kan man då ge två rekommendationer beroende på situation:

A) Om din bostadsrättsförening är progressiv och gärna vill tillrättalägga för att de boende skaffar elbilar, är rekommendationen att föreningen införskaffar några laddboxar av Typ 2-modell, med elmätning och autentisering. Därigenom är det möjligt för föreningen att både hålla koll på vilka som förbrukar energin och debitera de boende för strömmen om man önskar detta. Elektroniken i denna lösning kostar ca. 10 000kr per plats och installationskostnaden varierar beroende på avstånd till elskåp etc. - se till att placera de parkeringsplatser som får laddelektronik så nära elcentralen som möjligt för att hålla nere kostnaderna. Initialt räcker det med ett fåtal boxar även i ett större flerbilsgarage (se till att det är lätt att bygga ut lösningen så att fler platser senare kan få laddare).

Gör ingen stor investering med en gång - priserna på Typ 2-boxarna kommer gå ner kraftigt i takt med att fler skaffar elbil eller laddhybrid. Säkra upp varje laddplats med 32A så att det går att ladda med 22kW. Det är absolut inte nödvändigt att köpa en "totallösning" med installation av en specialist - att koppla in en Typ 2-box kan vilken elektriker som helst göra. Sverige har en liten elbilsmarknad, så man kan med fördel titta på att införskaffa boxarna från Norge (exempelvis http://www.salto.no/produkter, http://www.garo.no/media/wysiwyg/GARO_L ... 2014_1.pdf, http://products.ensto.com/catalog/19425 ... _NOR1.html eller http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/).
Typ 2-boxarna har styrelektronik vilket gör att det bara är att koppla kabeln rakt in i de flesta elbilarna på marknaden, medan några modeller behöver en adapter emellan. Laddkablarna är ergonomiska och avsedda för elbil - det blir både enkelt och bekvämt för de boende att koppla in sin bil på kvällen och koppla ur den på morgonen. Kostnad för installation tar föreningen, medan den boende betalar för ström och visst årligt underhåll (sätt av 500kr per år och box).
Detta är den rekommendation som Norsk Elbilförening ger norska bostadsrättsföreningar som planerar att erbjuda laddplatser. Läs mer i deras broschyr här: http://www.elbil.no/index.php?option=co ... 27&catid=8

B) Om det är du själv som har behov av laddning, men har en snål, fossilblodad bostadsrättsförening som inte vill tillrättalägga för rena och miljövänliga elbilar i det gemensamma parkeringsgaraget, kan du föreslå en billigare lösning som du möjligen själv betalar (om det är omöjligt för dig att få föreningen att se värdet med att tillrättalägga för elbilsladdning trots att du visat till de argument som finns i den norska broschyren ovan samt förklarat att luften blir så mycket bättre i parkeringsgaraget och resten av huset om det inte eldas så mycket raffinerad råolja i garaget).
Med ett vanligt 3-fasuttag kan du använda din egen laddelektronik (den box som följer med bilen). Installationskostnaden och kostnad för kablage blir ungefär motsvarande som den i A-varianten ovan, men elektroniken är billigare. Med denna variant kostar elektroniken ca. 2000kr (säkring, uttag, jordfelsbrytare, mätare), men det är mindre enkelt att koppla in och ur de bilar som ska laddas eftersom du alltid måste plocka fram din egen laddbox och koppla in denna i 3-fasuttaget.
Med denna lösning kan du själv mäta den konsumerade energin och betala din förening för det du använder. Mätning kan göras med en enkel mätare, i stil med denna: http://www.energibutiken.se/sv/elmatare ... skena.html och din lokala elektriker kan göra installationen åt dig/föreningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Laddning av elbil i gemensamt garage

Inlägg av DrSweden »

Hur har det gått för folk boende i BRF? Denna tråd är rätt gammal, men hittade ingen bättre. Jag bor i en fastighet och är i färd med att skriva en motion, har fått några prisuppgifter, men det är väldigt dyrt tycker jag.

"6st ladd-platser: 133 920kr plus moms

I priset ingår;
Installation + Resa
Material
Framdragning av internet
Laddboxar DEFA x 3st á 3.7 kW
Lastbalansering
Programmering & Driftsättning"

Jag har kommit fram till att laddbox är bäst med möjligheten att räkna ut kostnaden. Tänker att en taxichaffis med Tesla som kör varje dag jmf med en plug-in hybrid som kör en gång i veckan (mitt fall).
Skriv svar