TiborBlomhall skrev:Herr X skrev:Jag menar att elbilsägaren själv bör stå för sladden i gemensamma parkeringshus (detta är också rekommendationen från norska elbilsföreningen). Sladdar kan få kabelbrott, kontakterna bli smutsiga, överkörda, tappade etc., och BRF drar på sig onödigt stort ansvar om man ska se till att sladdar och kontakter är hela, rena och säkra.
Jo det har du rätt i. Fast detta innebär då att
alla måste skaffa sladd, ingen kan bara plugga in.
Det är en nackdel, men en box på väggen (oavsett om det är en Typ 2-box för elbilar eller ett rött uttag för vedklyvar) kräver mindre underhåll än om man tillhandahåller kabeln. Det beror kanske på hur viktigt det är för BRF att pusha för att de boende skaffar elbilar? Om BRF motvilligt går med på att sätta upp en box för att enstaka boende pushar för detta, så bör den boende använda sin egen kabel. Om BRF av ideologiska, eller andra skäl, vill att de boende ska byta till elbil och aktivt pushar för detta så kanske man ska se till att Typ2-kablarna är lätt tillgängliga för de boende?
TiborBlomhall skrev:Herr X skrev:Det räcker nog med en eller två laddplatser till att börja med - det finns så få elbilar i Sverige att det vore vanvett att göra en jätteinvestering och sätta upp en Typ 2-box på varje parkeringsplats.
Fast då blir det återkommande kostnad om och om igen varje gång någon fler skaffar elbil.
En bra grej att diskutera är hur stor andel av platserna bör man elektrifiera? 1%? 10%? 100%?
Själv lutar jag åt att -om man kör med billiga trefas-enfas-kombokontakten iaf- bör man elektrifiera typ 25% av platserna. Dessa kontakter kan förresten även fossilbilar använda som motorvärmare på vintern.
I ett parkeringsgarage behöver man sällan motorvärmare - om det hade funnits behov för detta så hade det redan funnits kontakter på parkeringsplatserna. Normalt i norska parkeringsgarage är att det finns ett par stycken platser med Typ 2-boxar där de boende kan ansluta sina bilar. När det blir fler elbilar bygger man ut med fler laddplatser.
TiborBlomhall skrev:Herr X skrev:Det finns en tydlig poäng i att man kan lätt kan debitera de som använder boxen - i Sverige är elbilar inte särskilt utbredda och som alla på detta forumet har upptäckt finns det en stor tveksamhet i Sverige mot elbilar. Det kan lätt bli konflikter i en BRF om man sätter upp uttag för elbilsladdning där samtliga boende förväntas betala för det fåtal som laddar sina elbilar. Det är garanterat lättare för en boende med elbil om den lösning som rekommenderas inte innebär någon nettokostnad för föreningen - detta är säkerligen anledningen till att Norska elbilsföreningen rekommenderar Typ 2-boxar med låg månatlig debitering (200 kr) för de som använder laddaren.
Fast en laddbox med mätning och debitering av förbrukad el kostar väl uppåt 20 000 kronor, plus montering - då räcker 200 kr per månad inte att återbetala investeringen (eller är det 200/mån + förbrukad el?).
Annars kan man bara ta säg 200 kronor extra per månad för P-plats med elbilsladdning jämfört med P-plats utan el. De 200 kronorna täcker elkostnaden, och så slipper man investera i dyra laddboxar med förbrukningsmätning, chips och allt. Ungefär som platser med motorvärmare brukar kosta extra.
Laddboxen är föreningens egendom och de boende ska inte behöva betala för köp och installation av denna. Det är på samma sätt med gemensam tvättstuga - alla använder inte den gemensamma tvättstugan (eftersom vissa har tvättmaskin i lägenheten), men alla är via föreningsavgiften med och betalar för den.
Typ 2-boxarna är inte heller så dyra - den mest avancerade boxen som en BRF kan köpa idag är en tandemladdare med plats för två bilar som laddar samtidigt, system för behörighetskontroll via RFID, möjlighet till användardebitering och en mängd annan funktionalitet. En sådan box kostar 23 750:-, dvs. 11 900:- per laddplats exklusive installation.
http://www.salto.no/produkt/100015-Tandemlader
Enklare boxar är billigare.
Jag ser din poäng med att det teoretiskt fungerar med ett vanligt vägguttag (hushållskontakt eller rött industriuttag), men dessa är inte gjorda för elbilar och samtliga användare måste blaska med onödigt mycket kablage och adaptrar. En Teslaägare måste langa fram sin stora UMC som ska läggas på det smutsiga garagegolvet, den röda vedklyvsuttags-adaptern ska kopplas på UMC:n, Teslans Typ 2-kontakt ska kopplas in i bilen och vedklyvsadaptern ska lirkas in i vedklyvsuttaget på väggen. Och detta måste göras varje morgon och varje eftermiddag, samt alla övriga gånger som man vill ut och köra.
Ett väggmonterat Typ2-uttag kräver bara att användaren kopplar in en enda kort Typ2-kabel som passar perfekt utan behov av adaptrar eller annan elektronik. Så bra kommer upplevelsen vara för alla användare av europeiskt- eller utländskt producerade bilar, förutom de elbilsägare som köpt en utländskt producerad elbil där producenten behållit den lokala standarden för det land elbilen ursprungligen producerades i (exempelvis den nuvarande generationen av Nissan Leaf som fått behålla den japanska Typ 1-standarden även när bilen gått på export - Nissan kommer säkerligen se till att nästa generation Leaf får Typ 2-uttag på samma sätt som alla andra elbilar som produceras för den europeiska marknaden).
Användarna bör betala en schablonkostnad som täcker den ström de förbrukar + service och underhåll på boxarna. Norsk elbilförening rekommenderade ett pris på 200kr per månad och användare, och menar att detta mer än väl täcker de löpande kostnaderna.