Alright, jag har nu lagt mycket tid på att lusläsa materialet från Norsk elbilförening – de har massor av information för bostadsrättsföreningar som är i exakt samma situation som trådstartaren.
Eftersom jag vet av erfarenhet att många svenskar tycker att det kan vara jobbigt att läsa norska, har jag översatt de viktigaste bitarna nedan. För er som själva vill plöja materialet så finns källan här:
http://www.elbil.no/index.php?option=co ... 27&catid=8
Trådstartarens bostadsrättsförening har ju redan bestämt sig för att skapa laddplatser för elbilar, men för andra som bor i BRF där styrelsen inte ännu bestämt sig för att göra detta, tog jag med några starka argument för varför BRF kan förväntas se till att det finns möjlighet till ordentligt dimensionerad laddning av elbil.
Erbjudande till boende med elbil
Bostadsrättsföreningar som erbjuder parkeringsplats för traditionella bilar bör också ha ett erbjudande för boende med elbil. Alla elbilister är beroende av tillgång till laddning för att kunna använda sin elbil i vardagen.
Mestadelen av elbilens laddbehov täcks över natten när elbilen står parkerad. I bostadsrättsföreningar är parkeringsplatser och parkeringshus gemensam egendom, och de boende kan inte på egen hand etablera laddplatser för sin elbil. Därför måste styrelsen ta ansvar och tillrättalägga för elbilar och andra laddbara bilar.
Enkelt och billigt
Att etablera en laddplats för elbil är i de flesta situationer både enkelt och billigt. En elektriker kan kontrollera den existerande gemensamma elanläggningen och ge pris på installation av laddutrustning. I vissa kommuner kan man också ansöka om bidrag för att få täckt delar av etableringskostnaden. Användarna av laddplatser kan täcka strömkostnader och underhåll genom en månatlig betalning. För de flesta är det tal om maximalt ett par hundralappar i månaden för att täcka de driftskostnader som bostadsrättsföreningen har.
Hur gör man?
Här följer en kort lista över vad styrelsen i BRF kan göra för att etablera laddplatser. Hela processen tar mellan tre och sex månader.
Kartlägg behovet
Genomför gärna en liten undersökning bland de boende om hur många som skulle kunna tänka sig att skaffa elbil om det etablerades en laddstation. En bra början, beroende på bostadsrättsföreningens storlek, kan vara att etablera 2-4 laddplatser. Samtidigt kan man planera för en framtida utökning av platser. Fler boende kommer att överväga elbil när de ser att det fungerar bra för grannen.
Kontrollera existerande elanläggning
Ta kontakt med en lokal el-installatör och få en bedömning av den existerande el-anläggningen samt en beskrivning över vilken typ av arbete som måste göras. Placera laddplatserna så nära ett elskåp som möjligt för att reducera installationskostnaderna.
Be om offert
Skapa en kravspecifikation och be eventuellt om offert från flera leverantörer. Förslag till kravspecifikation finner du längst bak i denna broschyr
(Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).
Sök bidrag
Undersök om din kommun eller län har ett bidragssystem för etablering av laddplatser.
Genomför installationen
Se alternativa tekniska lösningar i separat stycke nedan.
Uppdatera föreningens stadgar
Se till att få in regler för fördelning av laddplatser och betalningslösning i föreningens stadgar. Förslag till text finner du längst bak i denna broschyr
(Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför).
Informera de boende
Ge de boende information om laddplatserna och kom ihåg att sätta upp skyltar som visar att laddplatserna är reserverade för elbilar. Uppmana alla att överväga att införskaffa en elbil - det är både behagligt för den globala och lokala miljön.
Registrera laddplatserna
Registrera laddplatserna i laddstation-databasen NOBIL med tillgänglighet begränsad till boende. Potentiella lägenhetsköpare kan då se att bostadsrättsföreningen erbjuder laddplats för elbil
(Herr X anm.: Detta är en sär-norsk sajt där alla norska laddplatser finns redovisade, men det kan nog vara smart att få med laddplatserna i någon annan form av svensk databas så att de dyker upp när folk säljer sina lägenheter. Det är inte otänkbart att man får betydligt fler spekulanter på BRF:s lägenheter om man erbjuder laddplats för elbil med tanke på att möjligheterna för personer med elbil än så länge är förhållandevis begränsat i Sverige. Att lägenheterna potentiellt ökar i värde kan vara ytterligare en anledning för BRF att installera laddplatser.)
Användarbetalning för etablering och drift
Det är upp till bostadsrättsföreningen att själv bestämma om användarna måste betala för etablering och drift av laddplatserna, eller om det ska ingå i de gemensamma utgifterna. Med användarbetalning kommer det enklaste vara att komma överens om en fast månatlig summa för betalning av strömförbrukning och underhåll. Med en separat elmätare på laddplatsen kan man beräkna den faktiska strömanvändningen och eventuellt justera det fasta månadsbeloppet. Förändrat strömpris eller användning kan vara anledningar till att justera beloppet.
Strömanvändningen hos en elbil utgör inte mycket under ett år. Den elektriska motorn är väldigt effektiv och merparten av energin används till framdrift i stället för värme som hos en förbränningsmotor. En elbil som kör 1000 mil per år använder exempelvis omkring 2000 kilowattimmar per år. Detta motsvarar ca. 10 procent av strömförbrukningen hos en mellanstor lägenhet och utgör ca. 15-20 öre per körd kilometer. Normalt kommer en elbil också laddas delvis hos arbetsgivaren eller på offentliga laddstationer. Som det tydligt framgår är strömanvändningen hos en elbil på inget sätt avskräckande. Krav på eget strömabonnemang på en laddplats kommer ge oproportionerligt höga fasta kostnader.
Laddutrustningen kräver inte mycket underhåll. Men det kan vara tryggt att ha en årlig kontroll av anläggningen och beräkna ca. 500kr per år i underhållskostnader. En fast månatlig betalning på exempelvis 200kr per laddplats kommer i de flesta situationer med god marginal täcka både ström- och underhållskostnader. Strömförbrukning kommer vara beroende av hur långt användarna kör och om dessa laddar på flera platser, som exempelvis på arbetsplatsen.
Regler för användarbetalning bör skrivas in i stadgarna och i kontrakt med de boende. Se förslag till text i stadgarna och kontrakt längst bak i denna broschyr (Herr X anm.: se länk till broschyren ovanför). Det är bostadsrättsföreningen som måste stå som ansvariga för laddplatserna eftersom dessa är kopplade till gemensamma utrymmen och den gemensamma elektriska anläggningen.
Teknisk information
Som minimumkrav måste varje laddplats för elbil ha en dedikerad 16A-säkring och en stickkontakt av hög kvalitet. Detta är tillräckligt för att fylla upp batterierna hos de flesta elbilarna på marknaden medan de är parkerade nattetid. Se till att el-anläggningen är dimensionerad för belastningen. Er lokala elektriker kan bedöma den existerande anläggningen och installera laddplatser. Men styrelsen måste ta några val runt tekniska lösningar som kommer ha betydelse för pris och vilka elbilar som supporteras.
Hushållskontakten (Schuko) kan användas av alla elbilar, både äldre och nyare bilar. Detta är den stickkontakt som du har hemma. Emellertid är den inte avsedd för snabbare laddhastigheter och är utsatt för belastningsskador på grund av tungt laddkablage. Den är på väg ut som standard för laddkontakt till elbilar. Om ni väljer att montera denna stickkontakten, måste ni sätta upp en krok eller en hylla vid sidan av kontakten för att avlasta vikten hos laddkabeln.
Den nya elbilskontakten (Typ 2) kan användas av alla nya elbilar. I Norge blir denna kontakt mer och mer vanlig för varje dag. De flesta nya elbilar på marknaden levereras med laddkabel som passar till denna kontakt. Norsk Elektroteknisk kommitté rekommenderar den nya elbilskontakten framför hushållskontakten. Enligt ett förslag till nytt EU-direktiv ska denna kontakt vara standard hos elbilar i Europa innan slutet av 2015. Den nya elbilkontakten är en robust lösning som ger både säkrare laddning, snabbare hastighet och mindre underhåll.
Fastmonterad kabel kan användas på de flesta nya elbilar (Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV mfl). Precis som hos den nya elbilskontakten, reducerar den risken för överbelastning, överhettning och slitage samt ger något snabbare laddning än med hushållskontakten. Dessa måste som regel hängas på väggen, men de finns också som laddstolpar med fastmonterad kabel.
För bostadsrättsföreningar är det förnuftigt att tänka långsiktigt och välja en flexibel laddlösning som inte binder sig till en typ av teknik eller bilmodell.
Den Norska elbilföreningen rekommenderar:
En laddplats (väggbox eller stolpe) som har två kontakttyper. En vanlig hushållskontakt för att supportera äldre elbilar och den nya elbilkontakten, också kallad Type 2.
(Herr X anm.: i Sverige är det mycket tveksamt om man behöver supportera den gamla hushållskontakten, Schuko. Sverige har i stort sett inga gamla elbilar som saknar Typ 2-stöd, medan norrmännen sitter med en stor elbilsflotta där en liten grupp bilar är så gamla att de inte stödjer Typ 2. Jag hade valt att se på rena Typ 2-lösningar för svenska BRF – norska erfarenheterna som beskrivits ovan är att vanliga Schukokontakter går sönder av tyngden från laddkabeln, och underhållskostnaden kommer att öka för BRF om man har laddplatser med trasiga Schuko för att enskilda boende inte orkat införskaffa en Typ 2-kabel.)
Det står en del ytterligare i broschyren, men nu orkar jag inte översätta mer. Hoppas att huvudbitarna gick fram i alla fall – den norska BRF-vägledningen borde fungera alldeles strålande som vägledning till svenska BRF också. Svenska bostadsrättsföreningar behöver absolut inte uppfinna hjulet på nytt när norrmännen redan har så mycket erfarenhet av laddning, både av äldre och nyare elbilar i gemensamma garage och parkeringsplatser.