Powerswap

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerswap

Inlägg av Svenssons »

Ric skrev:
Svenssons skrev:
Jag tror att detta är lika dödsdömt som de serviceställen som erbjöd häst-byte för snabbare transport ett tag efter att de första bilarna hade kommit.
Eventuellt kan det finnas tillämpningar, kanske taxiflottor som behöver rulla stora delar av dygnet. Som jag förstår det behövs specialbyggda fordon för detta så det hänger nog på att det blir tillräckligt stor efterfrågan för att få ekonomi i det.
Ser inte att det skulle behövas ens då. Tesloop kör med Tesla och där klarar de av strax under 3000 mil per månad med två bilar, dvs 1 500 mil per månad och bil eller 50 mil per dag och bil.
https://techcrunch.com/2016/05/17/teslo ... n-a-tesla/

Hur långt kör avgastaxibilar per dag eller år?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Powerswap

Inlägg av Ric »

Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerswap

Inlägg av Svenssons »

Vet inte om specialombyggda elbilar från andra tillverkare än Tesla blir mycket billigare än Tesla. Model S/X behöver ju inte byggas om för batteribyte men vilka andra bilar kan ens byggas om så att batteribyte kan göras enkelt på 3 minuter?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Powerswap

Inlägg av Ric »

Jag menar inte ombyggnad, en förutsättning är en bil som är konstruerad för uppgiften.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerswap

Inlägg av Svenssons »

Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Powerswap

Inlägg av Elbilisten »

Ric skrev:
Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Powerswap

Inlägg av Ric »

Elbilisten skrev:
Ric skrev:
Min tanke är att med batteribytesstationer för taxi i en storstad så kan batteristorleken per fordon vara rätt liten och därmed få ner kostnaden.
Men antalet batterier måste vara större än antalet bilar. Snabbladdning måste man ha ändå för att på ett enkelt sätt kunna köra i områden som inte täcks av bytesstationer.
Man kan ha olika typer av bilar.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Powerswap

Inlägg av Ric »

Svenssons skrev:
Det betyder väl i så fall en Tesla dvs en bil som kan köra 50 mil om dagen. Finns väl ingen annan bil som är byggd för att snabbt kunna byta batteriet på?
Trodde det framgått av mina inlägg att jag menar en bil som ska konstrueras för konceptet.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Powerswap

Inlägg av Jensa »

Om taxibolaget hade egna Superchargers skulle de kunna ha en bil "extra" istället. Säg att man har 5 bilar och 4 förare igång under en dag, när man har tomt batteri åker man tillbaka till sin egna SuC och kopplar in bilen och tar en ny bil som är fulladdad. Tror detta skulle vara billigare i längden än att byta batteri i varje bil, det lär bli ganska dyrt vid varje byte..! Visserligen behöver förarna ändå rast...

Skulle i alla fall gå snabbt då det bara är att byta bil.
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Powerswap

Inlägg av Svenssons »

Så om jag fattar detta rätt så ska kundbasen vara taxibolag vars bilar går längre än 50 mil per dag och som inte vill leasa en bil. Alternativet är istället att köpa en bil utan batterier för att kunna leasa batteriet till en högre peng.

Lösningen på detta är att ta fram en egen bilmodell där batteriet kan bytas ut enkelt och bygga upp en laddinfrastruktur för detta där batterier kan bytas ut och laddas. För att detta ska fungera så måste även fler batterier än bilar tillverkas och betalas eftersom batterierna ska ligga och långsamladda på stationerna.

Allt detta för att slippa behöva ladda när man tar rast.

Känns som resursslöseri och dyrt men jag kanske har missat någon sak? Jag vet i alla fall att taxibolag som har tillgång till snabbladdare gärna köper in elbilar redan idag, det är ekonomiskt fördelaktigt och fungerar idag utan batteribyten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Powerswap

Inlägg av Jerker »

Nu gör de en nyemmision. Jag är fortsatt skeptisk.

https://powerswap.se/investera/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Powerswap

Inlägg av Bjelke »

Samma här, ser ingen framtid för den lösningen förutom edge-cases kanske, dvs special-fordon eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Powerswap

Inlägg av fth »

Jag är också extremt skeptisk, konceptet har testats och förkastats/misslyckats tidigare, det finns inget egentligen som talar för att det skall lyckas denna gång.

Problemet som konceptet skall lösa finns ju i praktiken inte längre, och infrastrukturen som krävs för att "lösningen" skall fungera smidigt är enorm.

Detta kommer inte att hända.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 567
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Powerswap

Inlägg av Elmil »

Det måste vara ett skämt!!? :shock:

Fast det är klart, sådana här utspel passar väl fint in i fördröjarlobbyns agenda..
Konsortiet kommer bestå av oljebolag, energibolag, statsliga stödorgan samt intressenter från bilindustrin, med flera.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Powerswap

Inlägg av pingflood »

Med den snabbladdning som redan finns idag, VARFÖR? Kör du t.ex. en Ioniq 5 och kan ladda på < 20 minuter, är du verkligen i sån panik att du behöver spara en kvart var 4e timme på en långresa?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Powerswap

Inlägg av tor-ake »

Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.

Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Powerswap

Inlägg av pingflood »

tor-ake skrev:
Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.

Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Kan tänkta mig att kanske små budbilar som körs lokalt och har mindre batterier kunde vara kandidater för ett sånt system.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Powerswap

Inlägg av Teslaspolen »

Fortsatt hjärnsläpp, långsam försäljning (nåja) på grund av batteribrist, inte "långsam laddning".
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Powerswap

Inlägg av tor-ake »

pingflood skrev:
tor-ake skrev:
Så som utvecklingen ser ut (Med utveckling menar jag menar teslas nya batteripack tabless) blir batteripacken en mer integrerad del av bilen, och kommer inte att kunna swappas alls, inte medan bilen står på hjulen i alla fall.

Med det här konceptet blir det för stora kompromisser i design av både batteripack och bil, så för personbilar har tåget redan gått. Kanske andra fordon? Långtradare?
Kan tänkta mig att kanske små budbilar som körs lokalt och har mindre batterier kunde vara kandidater för ett sånt system.
Själva budbilen exklusive batteriet är så liten del av totalkostnaden, att det kan vara rimligare att man byter till en annan bil när man kommer in till terminalen med tom bil, om inte batteriet räcker till ett helt arbetspass. Vet inte hur många mil en budbilsförare hinner med på ett arbetspass, och de har väl rätt att stanna och äta lunch kanske?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Powerswap

Inlägg av 12man »

Hur kan sten corfitsen köra med samma dödfödda ide år efter år, minst sen 1995
Autofill -> fuelmatic -> powerswap

Var kommer stålarna ifrån, lite måste han väl stoppa in själv eller ?

Tänk om han fick sälja en bra ide, han måste ha en övertalningsförmåga.....
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar