Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av DavidS »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dhybrider/


BMW lanserar ett "modulärt" utbud av elbilsbatterier i tre olika storlekar. Batteripaketen är på 60, 90 och 120 kWh och ska möjliggöra en räckvidd på upp till 70 mil
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av frippe »

DavidS skrev:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dhybrider/


BMW lanserar ett "modulärt" utbud av elbilsbatterier i tre olika storlekar. Batteripaketen är på 60, 90 och 120 kWh och ska möjliggöra en räckvidd på upp till 70 mil
Wow vad det händer. - Gäsp!

En mini i elbilsvariant presenteras 2019, en X3 2020 och iNext 2021. Otrolig utveckling må jag säga.......
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Jerker »

Ja, jag läste också det där och först blev jag entusiastisk. Men det lade sig ganska snabbt (efter c:a 2 sek). Det är samma metod som de flesta ägnar sig åt idag, att utåt påstå att elbilarna snart kommer att ta över, men egentligen ägnar de sig mest åt green washing för att vinna tid och för att mörka att de i själva verket fortsätter att satsa mer på fossilerna.

Jag gick ju själv på Volvos pressrelease när det begav sig för nåt halvår sen och spred den i sociala medier. Men så fort man började granska vad som egentligen stod i det finstilta så insåg man att det bara var ett PR-trick.

Så jag är luttrad och ägnar inte såna här och liknande "nyheter" nåt större intresse längre.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Legato »

Jag är mest fascinerad av hur usla de är på att faktiskt leverera.

"Prestandamodellerna klarar 0-100 under 3 sekunder".

OK, så de hoppas att om några år lansera en bil som bara är lite långsammare än de bilar Tesla säljer idag? Grattis.

Jag förstår verkligen att BMW och Audi verkar ha gett upp sina slogans om teknikledarskap. För varje dag blir det mer och mer uppenbart vad omkörda de blivit.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Laban »

Under 3s kan väl betyda 2.1 s. Men oavsett det så är vi inne på rätt extrema nivåer, jag tror inte 0-100 på 3s eller 2.5s kommer att vara avgörande försäljningsmässigt. Det jag är mest besviken på är att de inte säger något om priset. Annonsera ut bilar är en sak, sälja dom för vettiga priser en annan.

Men det är lovande att de pratar om 120 kWh batteripack. Det kommer att hända saker de närmsta åren..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Under 3s kan väl betyda 2.1 s. Men oavsett det så är vi inne på rätt extrema nivåer, jag tror inte 0-100 på 3s eller 2.5s kommer att vara avgörande försäljningsmässigt. Det jag är mest besviken på är att de inte säger något om priset. Annonsera ut bilar är en sak, sälja dom för vettiga priser en annan.

Men det är lovande att de pratar om 120 kWh batteripack. Det kommer att hända saker de närmsta åren..
Nej. "Under 3s" betyder garanterat 2,8-2,99 sek :D Allt annat vore ju självmord marknadsföringsmässigt.

Angående 120 kWh så visar de på bilderna att det bara är aktuellt för deras största modell. Om 2-3 år lär ju Tesla ha större än så. Sen kan man iofs diskutera om det överhuvudtaget är vettigt med så stora batterier...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
Laban skrev:
Under 3s kan väl betyda 2.1 s. Men oavsett det så är vi inne på rätt extrema nivåer, jag tror inte 0-100 på 3s eller 2.5s kommer att vara avgörande försäljningsmässigt. Det jag är mest besviken på är att de inte säger något om priset. Annonsera ut bilar är en sak, sälja dom för vettiga priser en annan.

Men det är lovande att de pratar om 120 kWh batteripack. Det kommer att hända saker de närmsta åren..
Nej. "Under 3s" betyder garanterat 2,8-2,99 sek :D Allt annat vore ju självmord marknadsföringsmässigt.

Angående 120 kWh så visar de på bilderna att det bara är aktuellt för deras största modell. Om 2-3 år lär ju Tesla ha större än så. Sen kan man iofs diskutera om det överhuvudtaget är vettigt med så stora batterier...
Utan laddnätverk så är det nog minimum,trodde faktiskt BMW skulle slå SUC med dyngnet runt bemannade SUC med toalett mickro osv men dom fattar ju inte grejen så här kommer dom ju aldrig ifatt :(
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nu kanske det händer något? BMW satsar!

Inlägg av Jerka »

Jag tror vi får förlika oss med tanken att det tar några år att bygga upp en elbilsproduktion. Att de ändå säger rätt saker är en bra början. 60 kWh och uppåt är helt rätt, och många nya helt eldrivna modeller är också rätt. Låt vara att de ligger efter Tesla men det är så det är. Hoppar de på 350-kW-nätverket så har de den biten fixad också.

Tyvärr lär dessa modeller kosta en hel del, men så blir det med nya grejer. Elbilar är åtråvärda och sällsynta och då är det klart som korvspad att man höjer priset tills efterfrågan matchar utbudet. Förr eller senare inser de att ingen vill ha annat och att folk skjuter upp sina bilköp i väntan på att nya elbilar ska lanseras. Då kommer det bli hårt tryck på tillverkarna att leverera.

Snacka är billigt men som sagt, de säger åtminstone rätt saker. För några år sen satt samma direktörer och sa att hybrider är framtiden och att rena elbilar är en önskedröm som ligger årtionden framåt i tiden, och att de kanske rentav aldrig kommer bli verklighet för att bränsleceller är bättre. Den charaden är allt svårare att upprätthålla i takt med att Tesla krossar myt efter myt.
Skriv svar