Ladda-hemma-stöd
Moderator: Redaktion
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag har också skickat fråga till naturvårdsverket om vad "förberedd för debitering" innebär. Inte fått svar ännu. Någon annan som fått klarhet i frågan?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Ladda-hemma-stöd
Här har du produkten du frågade efter.Sofie skrev:Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?Klintan skrev:Finns en som balanserar mellan två faser:Sofie skrev:Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
http://pureelectric.se/laddbox/
http://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization
Re: Ladda-hemma-stöd
"Förberedad för debitering" tror jag är en skrivning för att det i Klimatklivets villkor var att laddboxen skulle ha MÖJLIGHET att användas publikt.
Då skulle man också behöva kunna avläsa den på distans osv. Tidigare var det väl heller inte tillåtet att "sälja vidare" el utan att vara företag eller något sådant. Så det fanns säkert någon rimlig tanke/anledning.
Eller så är det förberedelser/registrering för att i framtiden kunna beskatt el som elbilar laddas med...
Då skulle man också behöva kunna avläsa den på distans osv. Tidigare var det väl heller inte tillåtet att "sälja vidare" el utan att vara företag eller något sådant. Så det fanns säkert någon rimlig tanke/anledning.
Eller så är det förberedelser/registrering för att i framtiden kunna beskatt el som elbilar laddas med...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Ladda-hemma-stöd
Fick detta svar av en på Tesla via mail.
"En liten update!
Jag pratade med vår laddansvarige och allt är inte riktigt klart ännu med våra wall connectors då det står i nya förslaget att laddplatsen måste vara förberedd med elmätare för att bli godkänd för bidraget. Våra wall connectors har ej inbyggd elmätare så våra laddansvariga diskuterar med ansvariga för bidraget om det är godkänt att sätta upp en extern mätare bredvid laddaren."
Fick svar av Naturvårdsverket att jag skulle kolla med leverantören, dvs Tesla...
"En liten update!
Jag pratade med vår laddansvarige och allt är inte riktigt klart ännu med våra wall connectors då det står i nya förslaget att laddplatsen måste vara förberedd med elmätare för att bli godkänd för bidraget. Våra wall connectors har ej inbyggd elmätare så våra laddansvariga diskuterar med ansvariga för bidraget om det är godkänt att sätta upp en extern mätare bredvid laddaren."
Fick svar av Naturvårdsverket att jag skulle kolla med leverantören, dvs Tesla...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt
Re: Ladda-hemma-stöd
"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?"lobbin skrev:Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt
"Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls.”
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Naturvårdsverket svarade nu på min fråga om vad motiveringen till att dessa två krav finns är.
"Vi har pratat med regeringen som skrivit förordningen och vi ligger lite i moment22.
Det är förordningen som gäller sedan är det sakkunnig personal på naturvårdsverket som tar ställning till sakfrågor. Vilka kommer att bli anställda from 1/2-18.
Tyvärr kan vi inte ge dig något svar på din fråga."
Ser ut som att vi får vänta till första februari innan vi får några konkreta svar. Lite märkligt kan tyckas att man har ett bidrag som man kan ansöka från och med 1:a januari, men de som ska svara på sakfrågorna anställs inte förrän 1:a februari. Folk vill nog inte chansa med en investering på upp till 20 000kr innan man vet om man får bidrag på 50%.
"Vi har pratat med regeringen som skrivit förordningen och vi ligger lite i moment22.
Det är förordningen som gäller sedan är det sakkunnig personal på naturvårdsverket som tar ställning till sakfrågor. Vilka kommer att bli anställda from 1/2-18.
Tyvärr kan vi inte ge dig något svar på din fråga."
Ser ut som att vi får vänta till första februari innan vi får några konkreta svar. Lite märkligt kan tyckas att man har ett bidrag som man kan ansöka från och med 1:a januari, men de som ska svara på sakfrågorna anställs inte förrän 1:a februari. Folk vill nog inte chansa med en investering på upp till 20 000kr innan man vet om man får bidrag på 50%.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Ladda-hemma-stöd
Skrämmande nog så är det förmodligen sant. Men vad tusan är ett par miljoner skattepengar... kör med klipp och klistra.perkabolo skrev:En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Det här förstår jag inte heller.
På frågor-och-svar-sidan står det:
Däremot hittar jag inget som skulle tyda på det i Miljö- och energidepartementets förordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Det måste väl vara förordningen som bestämmer hur det är, och den andra sidan ska väl bara förtydliga?
Och att det inte skulle bli några bidrag till exempelvis en laddbox med två typ 2-uttag låter ju extra korkat.
Källa: http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... 171219.pdfNaturvårdsverket skrev:Vissa laddstolpar har flera uttag/laddpunkter. Finns det någon begränsning i hur många laddpunkter man kan få bidrag för?
Du kan endast få stöd för en laddpunkt, alltså utrustning där ett elfordon i taget kan laddas.
Däremot hittar jag inget som skulle tyda på det i Miljö- och energidepartementets förordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Det måste väl vara förordningen som bestämmer hur det är, och den andra sidan ska väl bara förtydliga?
Och att det inte skulle bli några bidrag till exempelvis en laddbox med två typ 2-uttag låter ju extra korkat.
Re: Ladda-hemma-stöd
Det tror jag också. Som vanligt var det troligen en okunnig tjänsteman som var för inkompetent för att få ett riktigt jobb nån annanstans. Och nu tar det säkert flera år innan formuleringen i förordningen ändras.LarsL skrev:Skrämmande nog så är det förmodligen sant. Men vad tusan är ett par miljoner skattepengar... kör med klipp och klistra.perkabolo skrev:En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag ställde denna fråga till Naturvårdsverket:
"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."
De svarade:
"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."
Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså
"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."
De svarade:
"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."
Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?
Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ladda-hemma-stöd
Skatteverket lär ha flera anledningar...lobbin skrev:Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?
Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ladda-hemma-stöd
Ja, det var min första tanke också, men det är ju bara att ladda utanför mätaren så är problemet löst. Eller hoppas de att folk är så korkade och lata att de inte orka bry sig? Konstigare saker har ju hänt.Bjelke skrev:Skatteverket lär ha flera anledningar...
Å andra sidan är det inget krav på mätare för att få bidraget, alltså kan de inte komma i efterhand att kräva att man helt plötsligt ska sätta en mätare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag tänker bla. på att dom ofta ber om kvitton för att "bevisa" att man verkligen har haft kostnader för resor närlobbin skrev:Ja, det var min första tanke också, men det är ju bara att ladda utanför mätaren så är problemet löst. Eller hoppas de att folk är så korkade och lata att de inte orka bry sig? Konstigare saker har ju hänt.Bjelke skrev:Skatteverket lär ha flera anledningar...
Å andra sidan är det inget krav på mätare för att få bidraget, alltså kan de inte komma i efterhand att kräva att man helt plötsligt ska sätta en mätare.
man ska göra reseavdrag i deklarationen (Mati skrev väl om liknande tex men jag känner även flera som fått
såna krav) och det här vore ett sätt att verifiera resor... Så om man yrkar på dessa avdrag så måste man ju ladda
hemma osv. Och om laddboxen bara funkar på elbilar så blir det någorlunda säker mätmetod (men typ lika
Urholkat som med bensinkvitton som eg inte bevisar något alls i sammanhanget).
Kan tänka mig att dom ser en del andra syften med mätare oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag frågade Naturvårdsverket vilka laddboxar som uppfyller dessa krav.
De svarade:
"Vi har ingen lista på godkänd utrustning, hör av dig till din handlare/återförsäljare för att fråga om laddboxen uppfyller kraven i förordningen."
Det kan alltså vara så att inte en enda laddbox på marknaden är godkänd för ladda-hemma-stödet. De är riktigt kluriga den här regeringen alltså.
De svarade:
"Vi har ingen lista på godkänd utrustning, hör av dig till din handlare/återförsäljare för att fråga om laddboxen uppfyller kraven i förordningen."
Det kan alltså vara så att inte en enda laddbox på marknaden är godkänd för ladda-hemma-stödet. De är riktigt kluriga den här regeringen alltså.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag har fått en Clever-laddbox installerad som ingår i e-Golfen. Den boxen har inbyggd mätare och den kan rapportera till en central server. Den är tydligen även godkänd för ladda-hemma-stödet. Samtidigt kostar den multum, 15.900 SEK inklusive installation. Det är nog billigare att köpa en Tesla-WC och strunta i ladda-hemma-stödet.
https://clever.nu/volkswagen/
https://clever.nu/volkswagen/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ladda-hemma-stöd
Halo kostar runt 10k och har stöd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ladda-hemma-stöd
Men Halo är väl bara en fas laddare? Ska jag sätta en laddare hemma så ska den vara 3 fas även om jag just nu bara laddare en fas på min Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ladda-hemma-stöd
För min del så tänkte jag även inkludera den nya uppsäkringen och utökad huvudsäkrning, men det verkar ju inte vara värt det. Speciellt inte som vi har valt en TWC på referral.
Re: Ladda-hemma-stöd
Halo verkar ha fått ut sin 3fas 11ksek nånting 5-6 k extra för mätning jmf Tesla wc
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ladda-hemma-stöd
strejf skrev:Jag ställde denna fråga till Naturvårdsverket:
"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."
De svarade:
"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."
Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså
Klart intressant.
Vi använde Klimatklivet-stödet (där texterna verkar vara kopierade ifrån) och med min kontakt med Naturvårdsverket då så räckte det med att kunna läsa av det hela separat.
Vi löste det med separata elmätare till varje punkt. Vi fick det godkänt.
Men förvisso har vi ej heller behövt specificera installationen speciellt noggrant och ingen har kommit ut och kikat på det.
Nu sitter elmätarna förvisso i samma "skåp" som Laddboxen (den varienten som sitter inne i ett Motorvärmarhus), så teoretiskt sitter dom ju i samma "skal" så
Men om det fungerar på samma sätt som Klimatklivet så ansöker man FÖRST och får inte påbörja installationen innan det är godkänt.
Så hitta en "bra" lösning, ansök, få godkänt, installera, få pengar, var glad
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Ladda-hemma-stöd
Jag tror tyvärr att du är lite naiv nu För mig känns det betydligt mer troligt att de i framtiden kommer vilja inför en extra skatt för elen som används till att ladda bilar med. Inkomstbortfallet från bensinskatten kommer kännas...lobbin skrev:Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?
Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
Re: Ladda-hemma-stöd
Nog för att politiker är korkade emellanåt, men de måste ju inse att det inte finns en chans i världen att de kan kontrollera hur folk laddar sina elbilar hemma. Och hur hade man tänkt lösa det hos folk som har solceller där man kanske laddar bilen med ström som man själv har producerat?CPatrikL skrev:Jag tror tyvärr att du är lite naiv nu För mig känns det betydligt mer troligt att de i framtiden kommer vilja inför en extra skatt för elen som används till att ladda bilar med. Inkomstbortfallet från bensinskatten kommer kännas...