Ladda-hemma-stöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av perkabolo »

Jag har också skickat fråga till naturvårdsverket om vad "förberedd för debitering" innebär. Inte fått svar ännu. Någon annan som fått klarhet i frågan?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mickeisol »

Sofie skrev:
Klintan skrev:
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?
Här har du produkten du frågade efter.

http://www.ferroamp.com/adaptive-current-equalization
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

"Förberedad för debitering" tror jag är en skrivning för att det i Klimatklivets villkor var att laddboxen skulle ha MÖJLIGHET att användas publikt.

Då skulle man också behöva kunna avläsa den på distans osv. Tidigare var det väl heller inte tillåtet att "sälja vidare" el utan att vara företag eller något sådant. Så det fanns säkert någon rimlig tanke/anledning.

Eller så är det förberedelser/registrering för att i framtiden kunna beskatt el som elbilar laddas med...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Fick detta svar av en på Tesla via mail.

"En liten update!

Jag pratade med vår laddansvarige och allt är inte riktigt klart ännu med våra wall connectors då det står i nya förslaget att laddplatsen måste vara förberedd med elmätare för att bli godkänd för bidraget. Våra wall connectors har ej inbyggd elmätare så våra laddansvariga diskuterar med ansvariga för bidraget om det är godkänt att sätta upp en extern mätare bredvid laddaren."

Fick svar av Naturvårdsverket att jag skulle kolla med leverantören, dvs Tesla...
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt :)
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

lobbin skrev:
Står "förberedd för elmätare" eller "förberedd med elmätare" i kravspecen? Förberedd för elmätare är ju alla aktiva elanslutningar, om man tolka orden lite löjligt :)
"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?"

"Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2, som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker på om dessa krav uppfylls.”
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Naturvårdsverket svarade nu på min fråga om vad motiveringen till att dessa två krav finns är.

"Vi har pratat med regeringen som skrivit förordningen och vi ligger lite i moment22.
Det är förordningen som gäller sedan är det sakkunnig personal på naturvårdsverket som tar ställning till sakfrågor. Vilka kommer att bli anställda from 1/2-18.
Tyvärr kan vi inte ge dig något svar på din fråga."

Ser ut som att vi får vänta till första februari innan vi får några konkreta svar. Lite märkligt kan tyckas att man har ett bidrag som man kan ansöka från och med 1:a januari, men de som ska svara på sakfrågorna anställs inte förrän 1:a februari. Folk vill nog inte chansa med en investering på upp till 20 000kr innan man vet om man får bidrag på 50%.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av perkabolo »

En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

perkabolo skrev:
En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Skrämmande nog så är det förmodligen sant. Men vad tusan är ett par miljoner skattepengar... kör med klipp och klistra.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Det här förstår jag inte heller.

Inlägg av Simon »

På frågor-och-svar-sidan står det:
Naturvårdsverket skrev:
Vissa laddstolpar har flera uttag/laddpunkter. Finns det någon begränsning i hur många laddpunkter man kan få bidrag för?
Du kan endast få stöd för en laddpunkt, alltså utrustning där ett elfordon i taget kan laddas.
Källa: http://www.naturvardsverket.se/upload/s ... 171219.pdf

Däremot hittar jag inget som skulle tyda på det i Miljö- och energidepartementets förordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Det måste väl vara förordningen som bestämmer hur det är, och den andra sidan ska väl bara förtydliga?
Och att det inte skulle bli några bidrag till exempelvis en laddbox med två typ 2-uttag låter ju extra korkat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
perkabolo skrev:
En kanske inte så vild gissning är att den som skrev förordningen klippte och klistrade och inte hade så mycket koll. Väntar spänt på nästa version.
Skrämmande nog så är det förmodligen sant. Men vad tusan är ett par miljoner skattepengar... kör med klipp och klistra.
Det tror jag också. Som vanligt var det troligen en okunnig tjänsteman som var för inkompetent för att få ett riktigt jobb nån annanstans. Och nu tar det säkert flera år innan formuleringen i förordningen ändras. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Jag ställde denna fråga till Naturvårdsverket:

"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."

De svarade:

"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."

Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså :(
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?

Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?

Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
Skatteverket lär ha flera anledningar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Bjelke skrev:
Skatteverket lär ha flera anledningar...
Ja, det var min första tanke också, men det är ju bara att ladda utanför mätaren så är problemet löst. Eller hoppas de att folk är så korkade och lata att de inte orka bry sig? Konstigare saker har ju hänt.

Å andra sidan är det inget krav på mätare för att få bidraget, alltså kan de inte komma i efterhand att kräva att man helt plötsligt ska sätta en mätare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
Bjelke skrev:
Skatteverket lär ha flera anledningar...
Ja, det var min första tanke också, men det är ju bara att ladda utanför mätaren så är problemet löst. Eller hoppas de att folk är så korkade och lata att de inte orka bry sig? Konstigare saker har ju hänt.

Å andra sidan är det inget krav på mätare för att få bidraget, alltså kan de inte komma i efterhand att kräva att man helt plötsligt ska sätta en mätare.
Jag tänker bla. på att dom ofta ber om kvitton för att "bevisa" att man verkligen har haft kostnader för resor när
man ska göra reseavdrag i deklarationen (Mati skrev väl om liknande tex men jag känner även flera som fått
såna krav) och det här vore ett sätt att verifiera resor... Så om man yrkar på dessa avdrag så måste man ju ladda
hemma osv. Och om laddboxen bara funkar på elbilar så blir det någorlunda säker mätmetod (men typ lika
Urholkat som med bensinkvitton som eg inte bevisar något alls i sammanhanget).
Kan tänka mig att dom ser en del andra syften med mätare oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Jag frågade Naturvårdsverket vilka laddboxar som uppfyller dessa krav.

De svarade:

"Vi har ingen lista på godkänd utrustning, hör av dig till din handlare/återförsäljare för att fråga om laddboxen uppfyller kraven i förordningen."



Det kan alltså vara så att inte en enda laddbox på marknaden är godkänd för ladda-hemma-stödet. De är riktigt kluriga den här regeringen alltså.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Jag har fått en Clever-laddbox installerad som ingår i e-Golfen. Den boxen har inbyggd mätare och den kan rapportera till en central server. Den är tydligen även godkänd för ladda-hemma-stödet. Samtidigt kostar den multum, 15.900 SEK inklusive installation. Det är nog billigare att köpa en Tesla-WC och strunta i ladda-hemma-stödet.
https://clever.nu/volkswagen/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

Halo kostar runt 10k och har stöd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av chaffis75 »

Men Halo är väl bara en fas laddare? Ska jag sätta en laddare hemma så ska den vara 3 fas även om jag just nu bara laddare en fas på min Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

För min del så tänkte jag även inkludera den nya uppsäkringen och utökad huvudsäkrning, men det verkar ju inte vara värt det. Speciellt inte som vi har valt en TWC på referral.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av 12man »

Halo verkar ha fått ut sin 3fas 11ksek nånting 5-6 k extra för mätning jmf Tesla wc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Jocce »

strejf skrev:
Jag ställde denna fråga till Naturvårdsverket:

"Jag har en sista fråga, om laddstationen inte är förberedd för elmätning och debitering, kan den delen sitta utanför laddstationen? Många befintliga laddboxar som finns idag är inte förberedda för elmätning och debitering."

De svarade:

"Nej, laddaren ska vara förberedd för mätning och debitering. Med förberedd menas att man internt i laddboxen (utan modifikation) kan eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte ok välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller ok att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare (utanför boxen)."

Verkar inte bli någon Tesla Wallconnector till mig alltså :(

Klart intressant.

Vi använde Klimatklivet-stödet (där texterna verkar vara kopierade ifrån) och med min kontakt med Naturvårdsverket då så räckte det med att kunna läsa av det hela separat.

Vi löste det med separata elmätare till varje punkt. Vi fick det godkänt.
Men förvisso har vi ej heller behövt specificera installationen speciellt noggrant och ingen har kommit ut och kikat på det.
Nu sitter elmätarna förvisso i samma "skåp" som Laddboxen (den varienten som sitter inne i ett Motorvärmarhus), så teoretiskt sitter dom ju i samma "skal" så ;)


Men om det fungerar på samma sätt som Klimatklivet så ansöker man FÖRST och får inte påbörja installationen innan det är godkänt.
Så hitta en "bra" lösning, ansök, få godkänt, installera, få pengar, var glad ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
CPatrikL
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 aug 2017 09:24

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av CPatrikL »

lobbin skrev:
Bah, typiskt myndighetssverige att komma med en sån där krystad lösning. Vad kostar den billigaste "laddboxen" som klarar specifikationen?

Man undrar ju helt klart vad baktanken är. Kommande subvention på laddning av elbil?
Jag tror tyvärr att du är lite naiv nu :-) För mig känns det betydligt mer troligt att de i framtiden kommer vilja inför en extra skatt för elen som används till att ladda bilar med. Inkomstbortfallet från bensinskatten kommer kännas...
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

CPatrikL skrev:
Jag tror tyvärr att du är lite naiv nu :-) För mig känns det betydligt mer troligt att de i framtiden kommer vilja inför en extra skatt för elen som används till att ladda bilar med. Inkomstbortfallet från bensinskatten kommer kännas...
Nog för att politiker är korkade emellanåt, men de måste ju inse att det inte finns en chans i världen att de kan kontrollera hur folk laddar sina elbilar hemma. Och hur hade man tänkt lösa det hos folk som har solceller där man kanske laddar bilen med ström som man själv har producerat?
Skriv svar