Ladda-hemma-stöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
De är ambitiösa....
Wtf ska de bry sig om hur min tjänstebil får elektroner (så länge det inte är på jobbet)

Detta är en sån där ide som de borde ha låtit bli
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
Du minns nog allt för väl hur dom (SKV) kan kräva kvitton på bensin om man yrkar avdrag på resor i deklarationen, det här här ett steg på vägen för att dom ska kunna göra samma för elbilar,
för hur ska du annars kunna "bevisa" att du haft den där kostnaden? (och det är precis lika jävla korkat eftersom kvittona inte säger ett dugg eg.).
Samma sak med företagsbilar som laddas hemma och där man sedan tar ut en skattefri ersättning per mil, dom vill att man ska kunna "bevisa" att man faktiskt verkligen har laddat hemma (och
inte gratis tex hos kunden).
Listan går att göra längre. (tex hur stor del av milen som körts på el när det gäller hybrider, eller om dom öht kör på el tex men i just dom fallen är tanken faktiskt helt rätt)
Näe, det osar SKV om hela kravet på mätning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av dhanjel »

Jag har ingen elbil idag, köar för model 3 men lutar kanske åt någon "konkurrent" om de inte får till leverans och prissättning i år.
Vore dock skönt att få upp en laddare på väggen så man har det klart, frågan är bara vilken?

Kraven ser då ut som följer:
- Godkänd för "ladda-hemma-stöd" :)
- Inga månadsavgifter för att komma åt statistik
- Gärna ha ett öppet api eller kommunikationsport så man kan integrera det med hemautomationssystemet.
- Kunna monteras ute under tak
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Ja, exakt. Det är så korkat så det ryker om det. Min hemma-laddbox har noll beviskraft för mina körda mil. Det finns en miljon vägguttag att ladda på, och SKV vill använda EN mätare för att bevisa att jag inte har kört de milen jag vill ha avdrag för. För det är ju så det kommer att bli. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

dhanjel skrev:
Jag har ingen elbil idag, köar för model 3 men lutar kanske åt någon "konkurrent" om de inte får till leverans och prissättning i år.
Vore dock skönt att få upp en laddare på väggen så man har det klart, frågan är bara vilken?

Kraven ser då ut som följer:
- Godkänd för "ladda-hemma-stöd" :)
- Inga månadsavgifter för att komma åt statistik
- Gärna ha ett öppet api eller kommunikationsport så man kan integrera det med hemautomationssystemet.
- Kunna monteras ute under tak
Stödet är skit i och med det luddiga kravet
Varför köpa halo som är godkänd för dubbla priset av en tesla WC ?
Spara oss skattebetalare pengar och låt bli halo Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

Det här stödet gäller ju BARA för privatpersoner som betalt privat för det.

”Klimatklivet” är fortfarande det som ska gälla framöver för företag/organisationer/enskilda firmor.

Tidigare fick Klimatklivet kritik att det inte gällde även för privatpersoner. Så det här är nog sättet att satsa just på laddboxar och just för privatpersoner.

Dock var bakgrunden till Klimatklivet att skapa åtgärder för att minska CO2 utsläpp genom olika omställningar/förändringar. Där man skulle påvisa hur man som företag minskade CO2 utsläppen Tex att sätta upp laddboxar. Dock ville man att dessa då skulle kunna användas publikt och kunna sälja, mäta/debitera el (var ju annorlunda regelverk före 2017? där det bara var vissa företag som fick sälja vidare el osv) Sen var det dock upp till de som satte upp boxen vilka de ville ge möjlighet att kunna ladda där (tex bara de själva...)

Då hade man väl bara kunna göra Klimatklivet tillgängligt även för privatpersoner eller? Nej antagligen inte så lätt av olika orsaker. Jag kan tänka mig följande:

-Reglerna och ansökningsförfarandet till Klimatklivet var ganska omständiga och komplicerade. Inte lätt för en vanlig privatperson att ta till sig och använda.

-Man vill ha ett enkelt och tydligt system för hur man söker och hur man sen handlägger ärendena. Tror jag läst att det nu blir ett system där man fyller i en enkel ansökan ”på nätet”.

-Man vill nog hålla isär dessa två ”budget/projektmässigt”

-Politikerna vill visa ”handlingskraft” och få fram hur man nu ”satsar på” elbilar osv.

-Man vill på något sätt ”framtidssäkra” och öka ”möjligheterna/fördelarna” eller användningsområdena framöver utifrån olika aspekter. Genom kravet på lite mer avancerade laddboxar. (Kan uppfattas som både +/- från olika parter. Kontrollmöjligheter osv) Så man vill mer än att man ”bara” främja elsäkerheten och att öka antalet ”laddpunkter”. Så i viss mån tänker man sig kanske att de här kraven ger laddboxar (sponsrade via skattemedel) som gör nytta/används längre. Än tex att subventionera att många sätter upp enklaste möjliga boxar med typ 1 (där typ 2 är en form av ”Europastandard) för att det uppfyller det behov vissa har idag.

-Man vill kunna styra/ändra de olika projekten oberoende av varandra. Eftersom de trots allt har många olikheter.

-Skulle tro att Skatteverket bör ”till sin natur” alltid verka för att det införs instrument som möjliggör kontroll av olika saker. Sen att vi som privatpersoner av olika anledningar inte tycker om att bli kontrollerade är en helt annan femma!!!

Samma sak att de flesta politiker vill stötta möjligheten att kontrollera att skatteverkets beslutade regelverk följs, möjliggöra insamling av forskningsdata osv är också naturligt från deras horizont.

När det då kommer till tekniska krav på boxen tror jag därför att man bara ”copy paste” reglerna från Klimatklivet eftersom man ansåg att de var vettiga ur många olika aspekter.

Där nu div personer hos SKV, Naturvårdsverket, regeringen osv som tillfrågas försöker tolka/bedöma/anta bakgrunder till skrivningen. Eller känner sig tvugna att försvara den. Så jag tror att man i många fall inte riktigt ser kopplingen till klimatklivets regler eller bakgrunden till dessa i det fallet.

Sen att många (inklusive mig själv) inte håller med i olika delar av det är också helt naturligt. Där jag själv föredragit att man tillåter även enklare/billigare laddboxar. Eller ännu hellre större subventioner på själva elbilarna (typ Norge)

Tror att en ökning av elbilar ”automatiskt” löser så fler sätter upp laddboxar hemmavid.

En ökning av laddboxar hemmavid via subventioner tror jag gör mindre för att driva elbilsförsäljningen.

Vore man verkligen ute efter det hade det nog varit effektivare att lägga pengarna på att öka subventionerna på elbilar direkt. Så skulle säga att det här delvis antagligen är mer en form av ”signalpolitik”.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Måste jag nu också installera en elmätare på varmvattenberedaren så att regimen vet hur mycket jag duschar? Eller varför inte införa lag på stegmätare så att man kan kontrollera hur mycket jag går?
Inte att man känner sig övervakad eller nåt. Tur att det alltid går att smygladda från trefasuttaget (med egen solel) utan att stasi får reda på det.
Det där med varmvattenmätare är inte så långt borta. Det var ett lagförslag för ett tjugotal år sedan, men det föll till slut. Dock aktualiseras det med jämna mellanrum.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Jag har ju fått en laddbox installerad som uppfyller kraven som ställs. Men det är inte jag som privatperson som har köpt boxen, utan det är mitt företag som har köpt en elbil, och laddboxen ingick med ett värde av 17.000kr i köpet av bilen. Jag kan som privatperson inte få ladda-hemma-stöd, eftersom det är företaget som har köpt boxen. Kan då företaget få pengar av klimatklivet? Det borde väl gå i så fall. Troligen inte, bara för att det säkert finns en regel som säger att det inte går, men om jag hade köpt bilen privat så hade jag ju fått stödet antar jag. Boxen ingick visserligen i bilen, men jag kunde ju inte välja bort den, trots att jag inte ville ha den. Den var ju inte gratis och jag har ju betalat för den oavsett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

mati skrev:
Jag har ju fått en laddbox installerad som uppfyller kraven som ställs. Men det är inte jag som privatperson som har köpt boxen, utan det är mitt företag som har köpt en elbil, och laddboxen ingick med ett värde av 17.000kr i köpet av bilen. Jag kan som privatperson inte få ladda-hemma-stöd, eftersom det är företaget som har köpt boxen. Kan då företaget få pengar av klimatklivet? Det borde väl gå i så fall. Troligen inte, bara för att det säkert finns en regel som säger att det inte går, men om jag hade köpt bilen privat så hade jag ju fått stödet antar jag. Boxen ingick visserligen i bilen, men jag kunde ju inte välja bort den, trots att jag inte ville ha den. Den var ju inte gratis och jag har ju betalat för den oavsett.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -och-svar/

"Jag fick en laddbox på köpet av min bilhandlare. Kan jag söka stöd för den?
Nej. Du kan bara söka bidrag för de utlägg du haft som privatperson – alltså för den slutliga kostnaden för utrustningen och installationen. Den kostnad du har haft ska synas på de dokument du skickar in i samband med ansökan, till exempel fakturor eller kvitton."

Ladda-hemma-stödet är till för privatpersoner, företag kan ansöka bidrag via Klimatklivet istället.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Jag har ju fått en laddbox installerad som uppfyller kraven som ställs. Men det är inte jag som privatperson som har köpt boxen, utan det är mitt företag som har köpt en elbil, och laddboxen ingick med ett värde av 17.000kr i köpet av bilen. Jag kan som privatperson inte få ladda-hemma-stöd, eftersom det är företaget som har köpt boxen. Kan då företaget få pengar av klimatklivet? Det borde väl gå i så fall. Troligen inte, bara för att det säkert finns en regel som säger att det inte går, men om jag hade köpt bilen privat så hade jag ju fått stödet antar jag. Boxen ingick visserligen i bilen, men jag kunde ju inte välja bort den, trots att jag inte ville ha den. Den var ju inte gratis och jag har ju betalat för den oavsett.
Du hade säkert fått det men kruxet är att som företag ansöker du på förhand och inte efterhand Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har ju fått en laddbox installerad som uppfyller kraven som ställs. Men det är inte jag som privatperson som har köpt boxen, utan det är mitt företag som har köpt en elbil, och laddboxen ingick med ett värde av 17.000kr i köpet av bilen. Jag kan som privatperson inte få ladda-hemma-stöd, eftersom det är företaget som har köpt boxen. Kan då företaget få pengar av klimatklivet? Det borde väl gå i så fall. Troligen inte, bara för att det säkert finns en regel som säger att det inte går, men om jag hade köpt bilen privat så hade jag ju fått stödet antar jag. Boxen ingick visserligen i bilen, men jag kunde ju inte välja bort den, trots att jag inte ville ha den. Den var ju inte gratis och jag har ju betalat för den oavsett.
Du har mitt stöd iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

strejf skrev:
Ladda-hemma-stödet är till för privatpersoner, företag kan ansöka bidrag via Klimatklivet istället.
Det var precis det som var frågan om man kan göra det, men som e5m1r säger så måste man ansöka innan, och det gjorde jag såklart inte. Fast å andra sidan har jag inte betalat ännu heller. Har inte ens sett fakturan. Jag antar att den kommer när bilen levereras.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

mati: här kan du läsa mer om att du som privatperson kan få bidrag för utlägg. Tex om ”gratisboxen” krävde merjobb som du betalade privat.

Samma sak står att det är ok om du har förmånsbil. Så länge du betalar privat för installationen.

Har man eget företag är det ev billigare och smidigare att strunta i bidraget och låta företaget bekosta allt. Då det inte är förmånsgrundande.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -och-svar/
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Tack för länken. :-) Det blev faktiskt ett merjobb eftersom boxen sitter för långt ifrån centralen eller vad det nu var. Men som du säger så tänker jag ju inte betala det med privata pengar ändå, så sett är det lugnt. Det allra bästa hade varit om jag hade kunnat få en rabatt på bilen som motsvarar laddboxens värde. Jag har ju redan en WC, den där laddboxen hade jag inte behövt. Känns som ganska onödigt spenderade pengar. Enda fördelen är att jag fick en godkänd installation med jordfelsbrytare. Det är såklart en fördel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av 12man »

Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av dhanjel »

Lite på samma ämne, någon som testat Garos boxar och deras "smarta" variant?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

12man skrev:
Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
Det sitter en liten display på Clever boxen som visar förbrukad energi sedan man har kopplat in sladden. På något vis går det också att läsa ut allting via molnet med jag har inte fått någon som helst information om hur man gör. Det lär krävas lösenord och sånt, men det har jag inte fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av themax »

12man skrev:
Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
Halo har ett webbgränssnitt där du kan styra och avläsa statistik. Därmed är väl möjligheterna obegränsade för vadhelst vår stolta stat vill göra med informationen. En liten lag bara ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Stefan »

Bjelke skrev:
Som sagt, det osar skatteverket över hela skiten, alla andra scenarios känns som att man kan ordna mätning vid behov helt frivilligt om man nu har behovet.

"Många produkter på marknaden..." ?
Håller med, fråga gärna om vilka ;)

Och jag upprepar gärna, då det inte är specificerat vilken metod "mätningen" ska utföras med så påstår jag att ALLA är förberedda redan idag (lite med glimten i ögat såklart),
och "utan ingrepp" är som sagt var motsägelsefullt i sig (så länge metoden inte är specad så är formuleringen snudd på ett dåligt skämt).

Undrar när kravet på mätning på motorvärmarstolpar kommer?

Dock skulle jag jättegärna ha mätning i min Wall Connector men mest för att det vore intressant :)

Edit: kom på ett bra motfråga, ställer inte det här kravet till det för elsäkerhetsfrågan? Om man inte kan välja laddutrustning fritt och få bidrag så kanske många väljer att
fortsätta ladda från Schuko istället (eller andra icke för ändamålet anpassade uttag), och DET är väl huvudsyftet med bidraget (elsäkerhet alltså)? Eller? Att få folk att skaffa bättre laddutrustning...
Ställde frågan/påstod att detta krav skulle skapa ett elsäkerhetsproblem då de som inte har råd kommer att fortsätta att använda sina två håll.
Har skickat en nytt meddelande till regeringen och med tvisten hur jag som privatperson skall fakturera de som använder min laddpunkt och vilket krångel det blir med detta, skatt, kanske moms, fakturering, kvitto, sköntaxering om skatteverket vill kontrollera... blir nog enklare att inte debitera så varför skall man kunna det :roll:
Funderade även på om jag har rätt att vidareförsäljning av elen jag köper från mitt kraftbolag :?: Undrar vad som står i mitt avtal.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

themax skrev:
12man skrev:
Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
Halo har ett webbgränssnitt där du kan styra och avläsa statistik. Därmed är väl möjligheterna obegränsade för vadhelst vår stolta stat vill göra med informationen. En liten lag bara ...
Vet Halo vem som laddat? Om inte så är ju all mätning meningslös, vem ska du fakturera.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

Halo kan kanske konfigureras/användas med rfid-kort?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Kudos att ni orkar diskutera med myndigheten :)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av pubbe »

igu skrev:
Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Vore verkligen intressant att veta om någon fått stödet för tesla's laddare, om inte annat så kanske en tesla-anställd vill göra ett försök så vi vet status? Skulle onekligen hjälpa försäljningen!
Skriv svar