Ladda-hemma-stöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

themax skrev:
12man skrev:
Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
Halo har ett webbgränssnitt där du kan styra och avläsa statistik. Därmed är väl möjligheterna obegränsade för vadhelst vår stolta stat vill göra med informationen. En liten lag bara ...
Vet Halo vem som laddat? Om inte så är ju all mätning meningslös, vem ska du fakturera.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

Halo kan kanske konfigureras/användas med rfid-kort?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Kudos att ni orkar diskutera med myndigheten :)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av pubbe »

igu skrev:
Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Vore verkligen intressant att veta om någon fått stödet för tesla's laddare, om inte annat så kanske en tesla-anställd vill göra ett försök så vi vet status? Skulle onekligen hjälpa försäljningen!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

pubbe skrev:
igu skrev:
Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Vore verkligen intressant att veta om någon fått stödet för tesla's laddare, om inte annat så kanske en tesla-anställd vill göra ett försök så vi vet status? Skulle onekligen hjälpa försäljningen!
Jag väntar på svar från Tesla.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

strejf skrev:
pubbe skrev:
igu skrev:
Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Vore verkligen intressant att veta om någon fått stödet för tesla's laddare, om inte annat så kanske en tesla-anställd vill göra ett försök så vi vet status? Skulle onekligen hjälpa försäljningen!
Jag väntar på svar från Tesla.
Jag fick nu svar av en representant på Tesla per mail att Tesla Wallconnector är godkänd för ladda-hemma-stödet. Ska dubbelkolla detta förstås, det vore ju fantastiska nyheter om det stämmer :)

/Johannes Brorsson
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

Snacka om billig lösning om det stämmer :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Stefan »

strejf skrev:
strejf skrev:
pubbe skrev:
igu skrev:
Är det någon som har gjort eller tänker göra ett försök med att skicka in en ansökan för installation av Teslas WB?
Jag tänker att med så luddig formulering lär vi inte veta säkert förrän det faktiskt är prövat av myndigheten.

Skulle gjort det själv men det verkar dröja lång tid innan mina prylar kommer...
Vore verkligen intressant att veta om någon fått stödet för tesla's laddare, om inte annat så kanske en tesla-anställd vill göra ett försök så vi vet status? Skulle onekligen hjälpa försäljningen!
Jag väntar på svar från Tesla.
Jag fick nu svar av en representant på Tesla per mail att Tesla Wallconnector är godkänd för ladda-hemma-stödet. Ska dubbelkolla detta förstås, det vore ju fantastiska nyheter om det stämmer :)

/Johannes Brorsson
Har också fått svar från Tesla via mail att Wallconnector är godkänd för stödet. Nu skall jag bara fixa en elektriker så skall jag söka...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av themax »

LarsL skrev:
themax skrev:
12man skrev:
Ni som har eller sett dessa Halo och Clever boxar, hur sker/visas mätningen, finns det en display i boxen eller händer det i molnet via deras uppkopplingar.
Mätning kan ju ske i lådan men debitering? Krävs ju en skrivare alt uppkoppling och nån efaktura annars, förberedd visst...
Halo har ett webbgränssnitt där du kan styra och avläsa statistik. Därmed är väl möjligheterna obegränsade för vadhelst vår stolta stat vill göra med informationen. En liten lag bara ...
Vet Halo vem som laddat? Om inte så är ju all mätning meningslös, vem ska du fakturera.
Halo har rfid, så det går att lösa. De visste nog inte när de utvecklade den att deras produkt skulle vara skattmasens våta dröm ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Fikonhjul »

Har installerat Tesla WC och skickat in ansökan. Går det så går det.
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Fikonhjul skrev:
Har installerat Tesla WC och skickat in ansökan. Går det så går det.
Håll oss uppdaterade om hur det går!
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lobbin »

Fick reda på att en av anledningarna till separat elmätning är att man ska lägga till ett nytt fält i energideklarationen för fastigheter.

I det läget kan jag köpa att en enkel elmätare kanske inte räcker om man ska kunna få ut historik bakåt i tiden. Men lösningar som tex teslafi borde ju funka utmärkt åtminstone om man kör Tesla.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Leo »

I ”teorin” är det ju också för att kunna göra en korrekt energideklaration (lagkrav numera har jag för mig) av husets energiförbrukning vid en ev försäljning. Genom att man då kan räkna bort elbilsförbrukningen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Lammet
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 mar 2018 20:55

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Lammet »

Jag fick detta svar av Naturvårdsverket idag.

"
Naturvårdsverket har tagit del av information från företrädare för Tesla och fått bekräftat att

de har laddboxslösningar som faller under kriterierna för Ladda-hemma-stödet.



Det är dock upp till din återförsäljare att försäkra att den lösning du är intresserad av, berättigar till bidraget"

Nån som vet vad den lösningen är?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Teslaspolen »

För en som inte vill läsa alla 11 sidor; hur ser det ut, vad är problemet, varför och är det på väg att bli uppklarat?
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

Teslaspolen skrev:
För en som inte vill läsa alla 11 sidor; hur ser det ut, vad är problemet, varför och är det på väg att bli uppklarat?
Väldigt kortfattat så är den stora grejen att för få stöd finns följande bestämmelse "Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad". Det har inte varit klarlagt om så är fallet eller inte gällande tolkningen av "förberedd".

Naturvårdsverket hänvisar till Tesla och Tesla säger (givetvis) att deras wallbox uppfyller kraven.

Nu har första personerna prövat att söka så vi väntar med spänning på beslut.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Teslaspolen »

Tummen upp!

Varför skulle det behövas elmätare specifikt till laddboxen? Har dom varit slarviga och tagit copy-paste från Klimatklivets stöd till offentliga laddplatser?
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

Teslaspolen skrev:
Tummen upp!

Varför skulle det behövas elmätare specifikt till laddboxen? Har dom varit slarviga och tagit copy-paste från Klimatklivets stöd till offentliga laddplatser?
Exakt den teorin och fler har diskuterats, ja... :roll:
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Lammet skrev:
Jag fick detta svar av Naturvårdsverket idag.

"
Naturvårdsverket har tagit del av information från företrädare för Tesla och fått bekräftat att

de har laddboxslösningar som faller under kriterierna för Ladda-hemma-stödet.



Det är dock upp till din återförsäljare att försäkra att den lösning du är intresserad av, berättigar till bidraget"

Nån som vet vad den lösningen är?
Jag fick samma mail/svar av Naturvårdsverket nu! Då känns det som att det är dags att söka.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av krabbe »

Är der någon som har köpt CLEVER smart box och installerat dom. Och köpt till CLEVER komplett ?

Fundera på det, men ser at man måste bytta til CLEVER el och den pris är 30% högere än det jag betalar idag !

betaler nu 32 öra och CLEVER skal ha 43 öra

Lite konstigt at det är så mycket högera pris
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av jonasperh »

Nån som fått något beslut från naturvårdsverket om utbetalning för Tesla wall connector? Vad är tiden mellan ansökan/utbetalning?
Funderar på att skaffa en till vår A3 e-tron, så är man förberedd sen till model 3 också.
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Fikonhjul »

Har fått mitt besked från Naturvårdsverket i dag. Stödet är BEVILJAT.

Hälften av kostnaden för Tesla WC + arbete, som stipulerat. Ett av villkoren lyder: "Bidragsmottagaren ska på begäran av Naturvårdsverket lämna de uppgifter som behövs för uppföljning och utvärdering av bidraget". Det kan ju i teorin betyda att de framöver omprövar huruvida Teslas laddbox uppfyller kraven (förberedd för elmätning och debitering av elkostnad).

Jag lämnade in ansökan 2018-03-23 och fick alltså beskedet styvt en månad senare. Pengarna ska utbetalas inom 10 bankdagar.

Lite märkligt är att jag lämnade in en annan ansökan, för sommarbostaden, redan i slutet av februari och där har jag inte sett något beslut, så de tar inte ärendena i turordning.
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av igu »

Fikonhjul skrev:
Har fått mitt besked från Naturvårdsverket i dag. Stödet är BEVILJAT.

Hälften av kostnaden för Tesla WC + arbete, som stipulerat. Ett av villkoren lyder: "Bidragsmottagaren ska på begäran av Naturvårdsverket lämna de uppgifter som behövs för uppföljning och utvärdering av bidraget". Det kan ju i teorin betyda att de framöver omprövar huruvida Teslas laddbox uppfyller kraven (förberedd för elmätning och debitering av elkostnad).

Jag lämnade in ansökan 2018-03-23 och fick alltså beskedet styvt en månad senare. Pengarna ska utbetalas inom 10 bankdagar.

Lite märkligt är att jag lämnade in en annan ansökan, för sommarbostaden, redan i slutet av februari och där har jag inte sett något beslut, så de tar inte ärendena i turordning.
Trevlig!
Då finns det ju hopp för oss andra också :D
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av jonasperh »

Fikonhjul skrev:
Har fått mitt besked från Naturvårdsverket i dag. Stödet är BEVILJAT.

Hälften av kostnaden för Tesla WC + arbete, som stipulerat. Ett av villkoren lyder: "Bidragsmottagaren ska på begäran av Naturvårdsverket lämna de uppgifter som behövs för uppföljning och utvärdering av bidraget". Det kan ju i teorin betyda att de framöver omprövar huruvida Teslas laddbox uppfyller kraven (förberedd för elmätning och debitering av elkostnad).

Jag lämnade in ansökan 2018-03-23 och fick alltså beskedet styvt en månad senare. Pengarna ska utbetalas inom 10 bankdagar.

Lite märkligt är att jag lämnade in en annan ansökan, för sommarbostaden, redan i slutet av februari och där har jag inte sett något beslut, så de tar inte ärendena i turordning.

Grymt, låter lovande!
Skriv svar