Ladda-hemma-stöd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Ladda-hemma-stöd

Inlägg av chaffis75 »

Man satsar helt klart på elbilar nu... Ganska bra bidrag kan jag tycka med tanke på att de kostar en del att installera. Vi vill också bort från att ladda med shuko (vilket jag själv gör idag).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6845736

För att få fler att välja hållbara transportmedel har regeringen nu beslutat om att införa ett ladda-hemma-stöd för småhusägare som installerar hemmaladdare för elbilar.

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, vilket motsvarar 17 miljoner ton växthusgaser per år, enligt Naturvårdsverket. Omkring 60 procent av de utsläppen kommer från personbilar.

Ladda-hemma-stödet som regeringen nu inför, ska gå till privatpersoner som väljer att installera laddning för elbil eller hybridbil hemma, vid sitt hus eller sin stuga. Regeringen hoppas nu att stödet ska få fler att välja elbil framför fossildrivna bilar.

– Vi måste gynna omställningen till en fossilfri transportsektor och då är det viktigt att man ska ha möjlighet att gå över till de helt utsläppsfria sätten att transportera sig. Elbilen är ju ett sånt medel för att faktiskt få ner utsläppen rejält, säger Isabella Lövin, klimatminister.

Det nya ladda-hemma-stödet träder i kraft första februari nästa år, men gäller för laddare som installerats från och med årsskiftet. Med stödet kan privatpersoner få bidrag för upp till hälften av kostnaden för själva laddpunkten och indragningen av el. Man kan som mest få tiotusen kronor per fastighet. Isabella Lövin tror att stödet kan påverka bilägare i rätt riktning.

– För dem som har inkomster som gör att man kanske drar sig för att göra en installation för att man tycker att det blir för dyrt eller för osäkert så ger vi detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering.

– Jag hoppas också att det ska ge en extra skjuts för de som har funderat på att skaffa en elbil nästa gång, säger Isabella Lövin.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Kul, det låter ju riktigt bra. Med andra ord så borde det framöver bli billigare att köpa laddbox samt installation med privata pengar istället för att gå via företaget. Halva priset på en laddbox som man får äga och använda privat låter finemang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Teslaspolen »

Bara det nu inte leder till att folk tror att det är ett krav att skaffa laddbox (inte laddare). Har man trefas går det ju precis lika bra till Tesla, Zoe och i3...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av chaffis75 »

Teslaspolen skrev:
Bara det nu inte leder till att folk tror att det är ett krav att skaffa laddbox (inte laddare). Har man trefas går det ju precis lika bra till Tesla, Zoe och i3...
Håller med... samtidigt så kanske man upplever de som nästan gratis, man får ju bidrag :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av johan_w »

Hade det inte varit bättre att öka subventioner för köp av elbil för privatperson? Där upplever jag det som största problemet för att skaffa bil, om man inte har firma som kan ta värdeminskningen. Andra problemet är väl i stan för de som bor lägenhet där fastighetsägare eller BRF har svårt att nyckla ut en kostnad på kort tid.

Ärligt talat, har man behov av en Wallbox är den ju billig. Teslas 5000kr och inte allt för komplicerad installation om man har en central i närheten. Behöver man bara ladda lite kan man köra vanligt uttag eller trefas om man har det.

Där brände sossarna lite mer av våra skattepengar!
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Kanonkul. Nu ska jag sätta upp två stycken Tesla Wall Connector hemma. Har ingen Tesla än men snart hoppas jag :)

Edit: Såg nu att stödet endast gäller för en enda laddpunkt. Kan alltså inte få bidrag för två stycken Tesla Wall Connector.
Senast redigerad av strejf, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av chaffis75 »

johan_w skrev:
Hade det inte varit bättre att öka subventioner för köp av elbil för privatperson? Där upplever jag det som största problemet för att skaffa bil, om man inte har firma som kan ta värdeminskningen. Andra problemet är väl i stan för de som bor lägenhet där fastighetsägare eller BRF har svårt att nyckla ut en kostnad på kort tid.

Ärligt talat, har man behov av en Wallbox är den ju billig. Teslas 5000kr och inte allt för komplicerad installation om man har en central i närheten. Behöver man bara ladda lite kan man köra vanligt uttag eller trefas om man har det.

Där brände sossarna lite mer av våra skattepengar!
Jag kan se denna satsning som en elsäkerhets satsning... Tror de finns en del som nu kan tänka sig gå från shuko till laddbox... Se de som en del av bidraget till elbil dock riktat bidrag.

Sedan kan man ha åsikter om bidrag men de flesta här brukar ju tala för mer bidrag till elbilar och indirekt är ju detta ett ökat elbilsbidrag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Mojje »

Den 28 dec kommer fler detaljer om bidraget. Förordningen som publiceras då och kommer förhoppningsvis att svara på frågan varför detta är ett krav, från faq på Naturvårdsverket.

"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad,
och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2,
som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i
standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker
på om dessa krav uppfylls."
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

"Debitering av elkostnad..."
Jag anade det. Det är bara en tidsfråga att man får betala extra för elen som används för hemmaladdning. Vad händer då när jag använder min egen solel? Den kan jag producera hemligt utan att centralkommitten någonsin får reda på det. Då blir det nog dags att gå offgrid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Mojje »

Verkar vara samma regler som för klimatklivet. För BR och företag kan jag förstå kravet men inte hemmavid. Du har ju redan en elmätare på fastigheten.
Det känns inte proportionerligt att ställa krav på ytterligare mätning/debitering.

Ska ta och skicka en fråga om detta.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Bjelke »

Skatteverket som har sina grisiga fingrar med i spelet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Mojje skrev:
Den 28 dec kommer fler detaljer om bidraget. Förordningen som publiceras då och kommer förhoppningsvis att svara på frågan varför detta är ett krav, från faq på Naturvårdsverket.

"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad,
och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2,
som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i
standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker
på om dessa krav uppfylls."
Fick vi någon klarhet gällande detta?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
"Debitering av elkostnad..."
Jag anade det. Det är bara en tidsfråga att man får betala extra för elen som används för hemmaladdning. Vad händer då när jag använder min egen solel? Den kan jag producera hemligt utan att centralkommittén någonsin får reda på det. Då blir det nog dags att gå offgrid.
Kör man dessutom en Sono Sion så får man lite extra solel som lär vara svår för Skatteverket att beskatta. Så man kanske skulle köpa en bara för att kunna utöva lite civil olydnad... ;)
Solar-powered-electric-car-the-Sono-Motors-Sion-1105225.jpg
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av lem »

Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.

Man har haft motorvärmare i fyrtio år utan problem! Att man överkomplicerar gör mig irriterad. Att man vill ha separat mätning på kör-el och hushålls-el gör att vi snart har typ dieselkmräknare som på den gamla goda tiden!!!!

PS
Hur länge håller Tesla UMC kablarna? På marechal brukade kabeln knäckas vid laddhandsken mot bilen efter 1-3år.
DS
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Jerker »

lem skrev:
Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.
Jag har kört röd 3-fashandske och en laddsladd som medger 1- eller 3-fasladdning 6-16A i 2 år. Flexibelt och bra! Man kan ta med sig sladden och ladda var som helst. Det enda som talar emot det är att min fru inte kan hantera 3-fashandsken. Den sitter alldeles för hårt, så hennes handleder klara inte av att ta isär eller sätta ihop 3-fashandskar. Hon skulle inte acceptera att vara hänvisad till att hantera den typen av laddsladdar. Nu är det bara jag som kör elbil, än så länge, men den dagen hon ska köra sin egen elbil så måste vi ha en laddbox hemma med fast kabel. Alternativt har vi en likadan laddsladd till men som aldrig tas bort. Men då är en Tesla laddbox mycket billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av LarsL »

Men varför inte bara låta kabeln sitta kvar i hemma? Jag har i princip aldrig använt laddkabeln utanför hemmet, förutom någon semester tripp till en sommarstuga då. Totalt under två år så har jag dragit ur Schuko uttaget kanske 10 ggr. Jag ser inget som helst behov av att ha en box på något sätt, defenetivt inte med betalningsmöjlighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Jag håller med. Laddbox är ett konstigt krav som gör det bara krångligt och som bidrar till att folk tror att man måste ha laddbox för att kunna ladda en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Remuz »

Har satt upp en wc i sommarstugan, så enda gången jag använder umc nu är i mina föräldrar stuga. Annars är det wc, suc, typ2 som gäller, i den ordningen.

Mätare till wc verkar bara dumt. Teslafi håller koll på exakt hur mycket jag laddar ändå
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av mati »

Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.
Även skönt att ha UMC alltid i bilen samt ska man ha två Tesla är WC grymt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Sofie »

Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Klintan »

Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Sofie »

Klintan skrev:
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av Klintan »

Sofie skrev:
Klintan skrev:
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?
Vet inte hur det är med godkännande, den är framtagen i liten skala av http://evtun.com
Intressant produkt iaf, jag har dock inte testat den själv. Borde vara berättigad till stöd.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ladda-hemma-stöd

Inlägg av strejf »

Täcks Tesla Wallcharger av detta stöd tro? Jag har frågat Tesla och Naturvårdsverket men inget svar ännu.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Skriv svar