Laddplatser = taxistationer

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Är det ok för taxi att parkera på kommunala laddplatser?

Ja
6
14%
Nej
37
86%
 
Antal röster: 43

Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Laddplatser = taxistationer

Inlägg av LeffeP »

Hej

Vill ställa frågan här bland dom som själva kör elbilar, mig inkluderat.

Ute på Värmdö har ett lokalt taxibolag börjat anamma en laddplats vid en infartsparkering som sina privata parkeringar. Taxibilarna står där oavsett tid på dygnet och under långa perioder dvs parkering mellan passen. gissningsvis är förarna bosatta in närliggande bostadsområde. Jag, och flertalet andra tycker att bedriver man kommersiell verksamhet så ska inte skattebetalarna står för "drivmedlet" till fordonen. Kommentaren från folk är att det är såklart billigt att åka elbil när "jag står för din laddning". Platserna är dessutom avsedda att användas som infartsparkering och väldigt få köper att en taxiförare parkerar sin bil där för att ta bussen till arbetet.

Vad är era åsikter kring detta?
Senast redigerad av LeffeP, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av lobbin »

LeffeP skrev:
Hej

Vill ställa frågan här bland dom som själva kör elbilar, mig inkluderat.

Ute på Värmdö har ett lokalt taxibolag börjat anamma en laddplats vid en infartsparkering som sina privata parkeringar. Taxibilarna står där oavsett tid på dygnet och under långa perioder dvs parkering mellan passen. gissningsvis är förarna bosatta in närliggande bostadsområde. Jag, och flertalet andra tycker att bedriver man kommersiell verksamhet så ska inte skattebetalarna står för "drivmedlet" till fordonen. Kommentaren från folk är att det är såklart billigt att åka elbil när "jag står för din laddning". Platserna är dessutom avsedda att användas som infartsparkering och väldigt få köper att en taxiförare parkerar sin bil där för att ta bussen till arbetet.

Vad är era åsikter kring detta?
Min åsikt är självklart att det inte är ok. Det är väl bara att fråga markägaren/ägaren av laddstationen om de delar den synen, annars blir det ju svårt.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av LeffeP »

Enligt kommunen är det solklart att dessa är avsedda för infartsparkering, inget annat, men påstår sig ha svårt att reglera detta. Så vad som krävs för att kommunen ska sätta stopp för detta vet jag inte, men jag gissar det inte är ett snabbt beslut.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av mgorgis »

Blockera deras parkerade taxibilar med betongblock så får vi se va dem tycker då :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av Remuz »

Så som frågan är ställd i pollen så är mitt svar ja. Att använda det som uppställningsplats är såklart nej. Det bör dock regleras på något vettigt sätt, tex inte tillåta nattparkering, kräva SL-kort för att få parkera osv
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av bylund »

Svarade ja för att i det allmänna fallet tycker jag att taxi ska få använda kommunala stolpar.

De skulle väl kunna lösa det genom tilläggskylten "endast fordon med tillstånd" och ge tillstånd endast till privatpersoner. Svårt att tro att ens förmånsbilar parkerar vid infartsparkeringar.

Danderyd kräver väl tillstånd vid sina infartsparkeringar för att hindra utsocknes från att använda dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av LeffeP »

Remuz skrev:
Så som frågan är ställd i pollen så är mitt svar ja. Att använda det som uppställningsplats är såklart nej. Det bör dock regleras på något vettigt sätt, tex inte tillåta nattparkering, kräva SL-kort för att få parkera osv
Ser jag till vad mina grannar tycker så är argumentet att varför ska dom via skattemedel betala elen till ett vinstdrivande företag. Jag själv håller absolut med om den synpunkten, offentliga laddstolpar bör vara avsedda för privatpersoner. Att man sedan nyttjar dessa för parkering nattetid, ja det är ju varken platserna med eller utan laddstolpar avsedda för på en infartsparkering.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av Remuz »

LeffeP skrev:
Remuz skrev:
Så som frågan är ställd i pollen så är mitt svar ja. Att använda det som uppställningsplats är såklart nej. Det bör dock regleras på något vettigt sätt, tex inte tillåta nattparkering, kräva SL-kort för att få parkera osv
Ser jag till vad mina grannar tycker så är argumentet att varför ska dom via skattemedel betala elen till ett vinstdrivande företag. Jag själv håller absolut med om den synpunkten, offentliga laddstolpar bör vara avsedda för privatpersoner. Att man sedan nyttjar dessa för parkering nattetid, ja det är ju varken platserna med eller utan laddstolpar avsedda för på en infartsparkering.
Jag förstår det pedagiska problemet, men väljer att tänka större. Taxi spyr ut sjuka mängder avgaser och kan man då få fler att rulla på el för att elen är gratis så är det något som alla vinner på i längden. Det finns dessutom en massa ställen där stat/landsting/kommun betalar för saker som nyttjas till vinstdrivande verksamhet. Nu har jag ingen koll på hur skattemodellen för taxi ser ut, men jag gissar att dom inte betalar extremt mycket mer kommunens vägar. Dock betalar dom en massa statlig skatt, ska dom då bara få köra på motorvägarna?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av LeffeP »

Jag liknar detta vid problemen vid SC i Upplands Väsby. SC är inte heller avsett för annat än laddning, men vid flertalet gånger jag var där så stod bilar långt över tillåtna tiden och det var problem för folk att ladda, kön var lång. Tesla löste detta genom dedikerade SC vid Arlanda för enbart Taxi. Skulle taxi bara stå där och ladda en par timmar skulle jag inte säga nåt, men att använda det som nattparkering är fel. Platsen är dessutom inte speciellt central, så det är ganska troligt att föraren i fråga bor i närliggande område och förmodligen skulle kunna ladda hemma. Jag köper inte att man som taxiförare parkerar sin taxi där och tar bussen till och från. Då vore det väl bättre om kommun och taxi samarbetar och sätter stolpar på taxistationerna.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
marten08
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 dec 2017 23:33
Ort: Knivsta

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av marten08 »

SuC i infra city. Meddelandet från Elon verkar inte riktigt gått fram...lyckades klämma in mig
:?
D6154674-00B5-4B49-BB6B-244796EBC5DB.jpeg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av Smutt »

Hoppas verkligen dom flyttar den till Enköping det här funkar ju inte alls för nån utom för Taxi
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av bylund »

Fast det hjälper inte pendlarna på Värmdö.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Laddplatser = taxistationer

Inlägg av LeffeP »

bylund skrev:
Fast det hjälper inte pendlarna på Värmdö.
Haha, nej, men det visar samma respektlöshet från Taxibolag...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Skriv svar