Hyundai Nexo
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Nexo
Nu ska vi se, var tankar man? 4 platser i Sverige? Snacka om räckviddsångest.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Hyundai Nexo
Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hyundai Nexo
StefL skrev:Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Kia Niro EV ser väldigt intressant ut tycker jag. 204 hästar är väl kanske en aning lite om man är van vid Tesla men räckvidden ska vara hyfsad.
http://www.vibilagare.se/nyheter/kia-ni ... -mil-pa-el
Re: Hyundai Nexo
Ser ut som det sticker ut något under bakluckan där bak. Är det för att man ska smutsa ner byxorna när man sträcker sig efter något som är längst in i bagaget tro?Verdi skrev:Kia Niro EV ser väldigt intressant ut tycker jag. 204 hästar är väl kanske en aning lite om man är van vid Tesla men räckvidden ska vara hyfsad.
Skämt åsido, jag tyckte Niro EV lät intressant fram tills nu. Hoppas dom tonar ner koncept-designen en hel del innan det blir produktion.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Hyundai Nexo
Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hyundai Nexo
Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Lite Kia vs Hyundai-bilder.
Optima vs Sonata
Sportage vs Tucson
Sorrento vs Santa Fe
Är väl ingen jätteskillnad men Hyundai är lite mer asiatisk och Kia lite mer "europiesk" i sina utseenden. Framförallt märks det på Optima vs Sonata.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Re: Hyundai Nexo
Niro och Ioniq är koncernsyskon. Samma bottenplatta, hjulbas mm. Kona är mindre och har annan bottenplatta.Verdi skrev:Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Hyundai Nexo
Limbster skrev:Niro och Ioniq är koncernsyskon. Samma bottenplatta, hjulbas mm. Kona är mindre och har annan bottenplatta.Verdi skrev:Ja det är väl ungefär samma sak antar jag. Men personligen tycker jag Kia känns lite fräschare i formspråket. Fast jag har väl i ärlighetens namn inte kollat jättemycket på Hyundai-bilar heller...StefL skrev:Kia Niro och Hyundai Kona är väl något slags koncernsyskon ungefär som Kia Ceed och Hyundai i30?
Man kan undra om Kia planerar att göra någon motsvarande modell till Hyundai Ioniq.
Själv har jag ingen direkt preferens eller relation till något av de båda märkena. Det rullade förvisso en Hyundai Sonata -99 i hushållet mellan 2007 och 2011 men jag tror inte de erfarenheter jag hade av mängden verkstadsbesök och rostbenägenhet nödvändigtvis behöver besudla den förväntade upplevelsen om man köper en ny Kia eller Hyundai idag
Jag blev lite ivrig. Här är en bild på de bilar som efterfrågades.
Niro vs Ioniq
Re: Hyundai Nexo
Då ser ju Niron rymligare ut än Ioniq som är onödigt mycket neddragen baktil - men det kanske bidrar till att den har såpass bra aerodynamik och därmed räckvidd trots sitt ganska lilla batteri.
Jag måste också säga att jag har lite svårt för Kias front, den har aldrig riktigt tilltalat mig. Men annars är ju de modeller som är koncernsyskon som t.ex. Optima och Sonata snarast till förvillelse lika.
Jag måste också säga att jag har lite svårt för Kias front, den har aldrig riktigt tilltalat mig. Men annars är ju de modeller som är koncernsyskon som t.ex. Optima och Sonata snarast till förvillelse lika.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hyundai Nexo
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?StefL skrev:Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...
Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.
Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Re: Hyundai Nexo
Förvirrande tycker jag att Hyundai+Kia ses som en koncern när Hyundai inte ens har aktiemajoritet i Kia. Känns som det alltid är sjukt komplexa bolagsstrukturer i Asien med en massa korsägande hit och dit...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hyundai Nexo
Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
MYLR-24
Re: Hyundai Nexo
Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget._TonyV skrev:Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Det var inte det jag kommenterade utan att han störs av jämförelsen om laddning - tankning för att han laddar i garaget och då spelar det ingen roll
Re: Hyundai Nexo
Och jag kommenterar ochså faktumet att för vissa är det ok att ha en bil som kan stå ladda hemma över natten och vid de tillfällen
man åker utöver bilens räckvidd att man söker upp laddning ute längst vägen, med de laddtider det innebär.
Andra är det inte ok med det och man har kvar sin fossil och kanske tror att vätgas är vägen till elektrifiering, nån gång.
Alternativt så väntar man på bättre/billigare BEV och det är okej. Inga fossilförbud ännu.
man åker utöver bilens räckvidd att man söker upp laddning ute längst vägen, med de laddtider det innebär.
Andra är det inte ok med det och man har kvar sin fossil och kanske tror att vätgas är vägen till elektrifiering, nån gång.
Alternativt så väntar man på bättre/billigare BEV och det är okej. Inga fossilförbud ännu.
MYLR-24
Re: Hyundai Nexo
Nej, men jag menade att den jämförelsen kommer ju alltid upp även när det gäller fossilbilar kontra BEV, och det har oändligt många gånger påpekats i både artiklar och foruminlägg här att det "problemet" rimligen inte är så stort som många vill tro. De flesta kommer ju för 90% av sin körning att ladda bilen hemma och det är bara vid enstaka tillfällen man åker så långt att man behöver stanna och ladda "längs vägen". Visst ska man då vara medveten om skillnaden, men även om att det ofta inte är bilens laddning som sätter gränsen för pausens längd ens då.nek0 skrev:Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget._TonyV skrev:Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)nek0 skrev:Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Det var inte det jag kommenterade utan att han störs av jämförelsen om laddning - tankning för att han laddar i garaget och då spelar det ingen roll
Vi är dessutom bara i elbilismens barndom än så länge och det står tämligen klart att det kommer att dyka upp system för snabbare laddning av bilar i framtiden. Behöver man inte som idag stå och hänga vid bilen medan man tankar utan kan koppla in bilen för laddning och sen göra sånt man annars gör vid tankstopp - köpa kaffe, gå på toaletten, tvätta rutorna, kolla däcktrycket mm - tror jag att 99% av alla dagens bilister kommer att uppleva noll skillnad mot idag den dag en laddning tar under en kvart.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.