Hyundai Nexo

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av nek0 »

StefL skrev:
Och så den eviga jämförelsen med tiden det tar att ladda en elbil - 40 km på 5 min eller 350 km på 5 min. Jag brukar inte stå och vänta bredvid min fossilbil i garaget under natten för att se till att den mår bra så jag kommer knappast göra det med min kommande Model 3 heller utan jag litar på att den laddas iom att jag satt i sladden innan jag själv gick och la mig...

Lite kul också att det är en Ioniq som syns i backspegeln när det ska illustreras automatiskt filbyte i reklamfilmen och likaså en Ioniq som är parkerad till vänster när Nexon autoparkerar.

Själv testade jag att köra elbil för första gången i söndags när jag provade en Ioniq och det var ju en synnerligen odramatisk och trevlig upplevelse. Kommer den med ett större batteri liksom Kona ska göra kan den kanske t.o.m bli en konkurrent till Model 3 för mig beroende på vad priser och utrustning landar på.
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av Legato »

Förvirrande tycker jag att Hyundai+Kia ses som en koncern när Hyundai inte ens har aktiemajoritet i Kia. Känns som det alltid är sjukt komplexa bolagsstrukturer i Asien med en massa korsägande hit och dit...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av _TonyV »

nek0 skrev:
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av nek0 »

_TonyV skrev:
nek0 skrev:
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget.
Det var inte det jag kommenterade utan att han störs av jämförelsen om laddning - tankning för att han laddar i garaget och då spelar det ingen roll
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av _TonyV »

Och jag kommenterar ochså faktumet att för vissa är det ok att ha en bil som kan stå ladda hemma över natten och vid de tillfällen
man åker utöver bilens räckvidd att man söker upp laddning ute längst vägen, med de laddtider det innebär.
Andra är det inte ok med det och man har kvar sin fossil och kanske tror att vätgas är vägen till elektrifiering, nån gång.
Alternativt så väntar man på bättre/billigare BEV och det är okej. Inga fossilförbud ännu.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hyundai Nexo

Inlägg av StefL »

nek0 skrev:
_TonyV skrev:
nek0 skrev:
Det är ingen som trodde att du står bredvid din bil på nätterna men hur gör du om du reser mer en 20 mil från garaget?
Är det inte viktigt att den laddas snabbare än i garaget?
Alla batteribilar kan laddas snabbare ute på resa än i garaget hemma. ( well ja en Zoe kan vara samma iofs.)
De som valt en BEV har ochså accepterat laddningen under långfärd, alla vi gör våra val.
Ojj visste inte att man kan ladda batteribilar snabbare ute än i garaget.
Det var inte det jag kommenterade utan att han störs av jämförelsen om laddning - tankning för att han laddar i garaget och då spelar det ingen roll
Nej, men jag menade att den jämförelsen kommer ju alltid upp även när det gäller fossilbilar kontra BEV, och det har oändligt många gånger påpekats i både artiklar och foruminlägg här att det "problemet" rimligen inte är så stort som många vill tro. De flesta kommer ju för 90% av sin körning att ladda bilen hemma och det är bara vid enstaka tillfällen man åker så långt att man behöver stanna och ladda "längs vägen". Visst ska man då vara medveten om skillnaden, men även om att det ofta inte är bilens laddning som sätter gränsen för pausens längd ens då.

Vi är dessutom bara i elbilismens barndom än så länge och det står tämligen klart att det kommer att dyka upp system för snabbare laddning av bilar i framtiden. Behöver man inte som idag stå och hänga vid bilen medan man tankar utan kan koppla in bilen för laddning och sen göra sånt man annars gör vid tankstopp - köpa kaffe, gå på toaletten, tvätta rutorna, kolla däcktrycket mm - tror jag att 99% av alla dagens bilister kommer att uppleva noll skillnad mot idag den dag en laddning tar under en kvart.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar