KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Inlägg av Verdi »

caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Problemen vid SuC drabbar antagligen taxibolagen själva också. För oss är det bara ibland men även om du kommer med en taxi-Tesla så kan det ju vara fullt. Det är INTE bra för lönsamheten. Antagligen görs bedömningen att SuC ute vid Arlanda inte blir tillräckligt flexibelt. Taxibilar används ju till annat än till Arlanda ToR. Och så har vi diskussionen om att taxi inte ska få gratis SuC framöver. Då faller nog hela idén.

Tror inte el-taxi blir konkurrenskraftigt förrän vi har bra fungerande induktionsladdning på alla ställen där de står och köar för att få körning. Då kommer bilarna laddas upp utan att de behöver tänka på det och kostnaden borde bli rimlig också om de får ett bra avtal med nån elproducent. Kanske kan subventioneras lite av staten också för många av bilarna snurrar ju runt inne i städerna.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Inlägg av lobbin »

caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Kanske skulle berätta för chaufförerna att det är smidigare att ladda lite oftare än att stå och försöka ladda till 100% varje gång?

(Hörsägen, jag vet ju inte hur de laddar egentligen :))
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Inlägg av Jerka »

Just taxi är egentligen kanske inte optimalt för elbilar eftersom det gäller att maximera antal körningar per tidsenhet, särskilt under lukrativa tider som lördagkvällar. Bränslet kan då bli en mindre kostnad än intäkterna man går miste om genom att stå still.

Med snabbare, mer tillgänglig laddning och billigare inköpspris tror jag dock att elbilarna ändå vinner förr eller senare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Inlägg av LarsL »

lobbin skrev:
caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Kanske skulle berätta för chaufförerna att det är smidigare att ladda lite oftare än att stå och försöka ladda till 100% varje gång?

(Hörsägen, jag vet ju inte hur de laddar egentligen :))
Tänkte precis samma... sluta ladda till 100% på Superchargers så kanske lönsamheten blir bättre.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: KTH STUDIE: Tesla slog Mercedes som taxibil

Inlägg av gellerstam »

caroflowtesla skrev:
Märkligt,
taxichauffören när jag åkte och hämtade min Tesla, berättade att dom (Taxi Stockholm) håller på att fasa ut alla
Teslor ur verksamheten. De låga driftskostnaderna väger tydligen inte upp uteblivna intäkter under laddperioderna.
Ytterligare en anledning till att utbilda chaufförerna till att inte alltid ladda till 100% ?
Tesla Model Y
Skriv svar