Leo skrev:E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Jag provkörde en E-Niro förra veckan i Lidköping.
Bilen är ganska pigg och det finns massvis med utrustning i den. Tyvärr var demobilen en enklare variant, det fattades således en del. Men ändå, den är imponerande välutrustad. Körmässigt är den som sagt riktigt pigg, men samtidigt är den framhjulsdriven och antispinnsystemet verkar inte vara sådär superbra. Jag lyckades få hjulspinn hela tidan, till och med i ganska höga hastigheter. Och då var vägarna torra. Undrar hur det går när det är blött eller halt. Visserligen hade den helt nya vinterdäck på, och de behöver ju lite inkörningstid innan de greppar bra.
Man sitter som förväntat ganska högt, vilket jag tycker är underbart. Bagaget är också okej, men för mig är den avgörande punkten om jag får plats med mina två schäfrar, och det går inte. En lagom hund får gott om plats, men inte två.
Det som störde mig var ljudnivån. Bilen är inte tyst, den saken är klar. Vindbruset var inte så farligt, men däckljudet hördes hela tiden, till och med i riktigt låga hastigheter. Hade det varit en ice-bil hade man förmodligen inte reagerat så mycket, men i en elbil är det störande när vägjudet är så påträngande. Ett klart minus.
Jag tror att det blir en storsäljare. Räckvidden verkar vara nästintill oändlig, förbrukningen hamnade trots el del testkörning runt 1.5kWh/mil. Riktigt lågt alltså, trots att det var nollgradigt ute. Men lite lätt högerfot kan man säkert köra 50 mil med den på sommarn.