iAkita skrev:Angående att Model 3 skulle döda försäljningen av t.ex. Kia e-Niro så ska jag ovilligt erkänna att jag inte är 100% nöjd med e-Niron. Hade jag kört inte kört elbil sen tidigare hade jag nog varit det, men inte nu. Det är något svårbeskrivbart med den som gör att den känns lite slö och inte riktigt lika ”på bettet” som andra elbilar. Den spinner hjulen när man gasar på i upp till 50 km/h, men det är precis som om responsen är fördröjd på något sätt.
Jag hade samma känsla när jag körde Ionic, slöt, tist, och lite anonym och tråkig. Inget är fel men man glädjs inte heller över något (förutom täckvidden som är grym i e-Niron). Då ska man veta att jag kommer från en Zoe som är tokslö på pappret och jag kom 12-15 mil med men jag ändå gillade skarpt. Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen.
Hur som helst så kommer jag ändå inte byta ut e-Niron mot en Model 3, och i synnerhet inte en SR som också har enbart en permanentmagnetmotor (fast där bak). Skälet är att det helt enkelt inte funkar med en sedan för oss, och uppenbarligen är det väldigt många fler i kombilandet Sverige som inte riktigt går igång på sedaner. Så jag tror nog att det kommer finnas en plats för båda på marknaden framöver.
Många reflektioner där. Men hur man än vänder på det så är till sist uppsidan...
- Du har en elbil, med allt vad fördelar det har, så kan du känna dig lite stolt. Och avgasfriiiiii