Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Verdi »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vad ska vi säga? Köp en Model 3 istället. ;)
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Kia Niro EV

Inlägg av para »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vecka 50 är länge att vänta. Kan du tänka dig lätt begagnad eller är det nytt som gäller? Kommer nog ut lite 6-mån bilar nu efter sommaren.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Om man väntar kanske du får nästa version där de gjort förbättringar. Om du skall vänta eller ej beror på behov och ekonomi. Det finns en mängd kona tillgänliga på blocket. Men antar att det är praktiska bilar för runt 400 000 du vill ha. Och då faller teslas bilar bort, om de de inte börjar rea ut model3 till halva priset.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Om du tror det kommer vara möjligt att få tag på en annan elbil med lika bra kombination av räckvidd, storlek/lastutrymme och pris innan vecka 50 så kan du ju avbeställa, annars är det bara att vänta. e-Niro var först ut av den senaste generationen elbilar och kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tellus »

iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Tellus skrev:
iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?
Nej, men det hade den ju inte när frågeställaren beställde den heller, så det verkar ju inte vara en dealbreaker. Nu börjar dessutom en del laddoperatörer erbjuda appar där man kan följa laddningen och ha koll på om den avbryts, så det känns inte som en lika stor brist längre. Men visst, förvärmning via app hade varit toppen, så man slipper lägga in det i timern bilen i förväg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.

Tesla och dess fantastiska prestandabilar i all ära, men den här praktiska Koreanen med sina 84 knappar, traditionella instrumentering och effektiva drivlina är verkligen en bil som skulle funka för de allra allra flesta som nu kör omkring i bensin- eller dieselkombis. Förutom det där med dragkroken då. Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jilldris »

Tellus skrev:
Har den fått app stöd?
Detta samt något annat Raspberry alternativ finns ju för att se SOC etc iaf.
https://shop.openenergymonitor.com/open ... b48kM6LpCA
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

iAkita skrev:
Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.
Mina erfarenheter också, långresor är absolut inga problem med e-Niro.
Men jag ser ändå fram att få byta ut Sharanen mot en Model S i Aug(?) :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Laban skrev:
iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.

ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.
Väldigt många människor skulle nog kunna byta ut kombin mot SR+ också, och gör det antagligen. Vi gick från Outlander PHEV till Model 3, fungerar hur bra som helst. Har man en lite större hund är det kanske värre men alla har ju bevisligen inte det. Laddnätet + laddhastigheten gör enligt min mening SR+ betydligt bättre för långfärd än e-Niro trots kortare räckvidd.
ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med
hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
Det som blir intressant att se här är väl hur lång räckvidd man verkligen behöver i denna klass. 33 mil WLTP är ganska bra för en stadsbil och om det blir €10k mellan 33,42 och 55 mils modellerna så tänker jag mig att de flesta väljer 33 mil. Speciellt om de som du nämner också kan få till en hyfsad laddkurva. 100 kW max är också betydligt bättre än alla nuvarande konkurrenter. e-Niro gick väl upp till ~70 kW i Björn Nylands test.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
e-Niro kostar 474k om man vill ha LED strålkastare samt parkeringssensorer fram och bak. Att jag skulle välja SR+ alla dagar i veckan istället är kanske givet men jag tror även att marknaden gör det. Det måste till mer konkurrens i detta segment.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Beror väl på behov. M3 går helt bort för mig p.g.a bagageluckan.
En E-niro skulle funka där.

Nu försöker jag i och för sig istället vänta in Polestar 2 eller nån av ID-bilarna. Men jag kan absolut se varför vissa väljer andra bilar, även om Teslan har många fördelar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av krivik »

Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Tror att Skodas Vision med 45mils räckvidd och 550 liters bagage, kan passa många.
Pris från 30.000pund.
https://ev-database.org/car/1187/Skoda-Vision-IV
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Swede1 »

Mickep skrev:
Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.
Ja, tyvärr kan man inte få Eniro med dragkrok eller app. Så Tesla model 3 har en fördel där om man ska frakta grejer. Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg. Kia E soul finns nu också med kommande app, praktisk, högt insteg, kul inredning, bra ljud hk stereo. Dock högt vägbuller och utseendet är väl ovanligt. En B klass bil storlek. Det är helt olika storleks klasser på bilarna. E Niro, E soul, Tesla model 3. E Niro
är en kompaktsuv/cross over. Och Hyundai Kona är ytterligare lite mindre. E Niro har väl hyfsad ljudisolering om jag inte missminner mig = bra långfärdsbil, så du kan ligga i 120 utan att bli trött. Dessutom vingelstyrning och adaptiv farthållare som fungerar bra.

Önskemål: En E Niro byggd som elbil från grunden med lastutrymme fram, app för värme, dragkrok, fyrhjulsdrift med utmärkt antispinn (bmw) och rejäl markfrigång, välisolerad och med toppstereo för 475 000 kr skulle jag köpa! Kanske tom uppåt 520 000 kr kunde jag betala. Tesla model Y? Vw id crozz?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.
Titta på Volvo som fått ett enormt uppsving. De bygger nu inte bara praktiska, tråkiga, bilar utan riktigt snygga sådana och imagen har närmat sig tyskarna betydligt.
Tesla ligger ytterligare längre fram, de är av många nu mer eftertraktade än tyskarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg.
Beror väl på vad man är ute efter. Jag fick plats med mina 186 cm långa slalomskidor med baksätet (höger sida) nerfällt, två ungar + packning vid en skidresa i april. Har lastat andra längre prylar i den som precis fick plats, hade sannolikt inte fått plats i e-Niro som trots allt är 3+ dm kortare. Man behöver inte sitta klistrad i framrutan med barnstolar bakom förare + passagerare (har testat).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
Det finns ingen bil på marknaden för 500 000 kr som fyller samma behov, så jag förstår inte riktigt vad det har för relevans. Och det är helt säkert fler som kan köpa en bil för 400 000 kr än för 900 000 kr.
Vad är det för ”behov” menar du? Kombi/halvkombi?
Ganska säker på att betydligt fler är intresserade av en Model 3 än eNiro, trots att du inte vill ta med den i jämförelsen.
Folk köper kombis, crossovers, MPV’s och SUV:ar av en anledning, och den anledningen är inte att de har bättre prestanda, är snyggare, eller roligare att köra än sedan-modellerna av till exempel BMW, Audi eller Volvo. Din villkorslösa hängivenhet till Tesla ändrar inte det faktum att många barnfamiljer, hundägare (1 av 7 hushåll har hund, sannolikt är andelen ännu högre för folk med möjlighet att ladda hemma) och äldre väljer bilar framförallt utifrån praktiska hänseenden. e-Niron fyller som första elbil med lång räckvidd och överkomligt pris denna nisch, och den är dessutom rolig att köra och har bra prestanda och jämfört med bensin- och dieselalternativen. När det snart fylls på med liknande bilar från andra tillverkare (t.ex Skoda, VW, Peugot) tror jag elbilen kommer slå igenom på riktigt. Det gör inte Model 3 till en sämre bil, så du behöver inte hetsa upp dig. Den är såklart ett toppenval för alla de som överväger en premiumsedan.
Såja, såja. Jag tror det är du som hetsar upp dig över att så få är intresserade av Kias bilar.
De må vara praktiska, men det är främst pensionärer som köper billiga mindre asiatiska SUVar. Det lär inte ändras oavsett om de är eldrivna eller avgasbilar.
Många vill faktiskt ha en snygg bil med en image som inte är alltför tråkig.
Jag trodde mest det var unga män med dålig självkänsla och gubbar med åldersnojja som köpte bil utifrån (vad de uppfattar som) dess image. De flesta som väljer Tesla gör det nog av miljöskäl alternativt för att de är intresserade av tekniken, prestandan och körglädjen. Inte för att de vill ha en bil med en viss image.

Jag hetsar inte upp mig för att e-Niro säljer dåligt, väntetiden är 1-2 år på de flesta marknader. Tvärt om är jag frustrerad att de inte bygger fler av den då väldigt många skulle kunna ersätta sin fossilbil med den, vilket än så länge gör den unik på marknaden. Men snart kommer ID3 med flera som antagligen kommer fylla samma behov, så framtiden ser ändå ljus ut för alla de som vill ersätta sin kombi/crossover med en praktisk elbil med lång räckvidd och överkomligt pris.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar