Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

TeslaTissel skrev:
Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?
Mm, Ioniq kändes svajig när man kom upp i 100-100 km/h. Den var för mjuk och vinglig kring fjädringens neutralläge på något sätt och kändes nervös i landsvägsfart. e-Niron kändes däremot klippstabil under samma förutsättningar. Angående baksätet och hur högt golvet där är: jag är måttliga 173 cm lång, men jag hade ändå flera cm luft mellan baksätesdynan och undersidan låren närmast knäna. Skulle förmodligen vara obekvämt att åka så någon längre sträcka, jag tror baksätet är mest för barn och korta personer. Då satt jag bakom förarplatsen, som var inställd efter mig.

Ja, Bergners hade klart lägre servicepriser än Sundsvalls Kia-handlare. Det verkar som att handlarna räknar ut sina egna priser och handlaren i Sundsvall måste ha ockrat ordentligt med förtjänsten när de räknade. Som sagt, en inspektionsservice för 2541 kr... Inte OK. Diskuterade inte serviceavtal, tror jag tyvärr kommer avstå affär.

Vita bilar utan extrautrustning fanns obokade på väg med båt och kunde beställas, var man beredd att vänta till sommaren så hade man en del valmöjligheter med färg och utrustning. Drygt en tredjedel av Sveriges årstilldelning är dock redan beställd så man bör nog inte vänta så länge om man vill få en i år.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsA »

Fösta begagnade eNiro till salu i Norge på FINN.no kommer från Sverige :shock:
https://www.finn.no/car/import/ad.html? ... =137856785
Polestar 2 awd -21
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Klintan »

Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.
Vet att flera ambassadörsleafar stod registrerade i Sverige långt efter att de lämnat landet, kan det vara något sådant inblandat också? På något sätt mygla och behålla registreringen här efter exporten tills bonusen är utbetald.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tog en snabbtur i en e-Niro idag. Generellt positivt överraskad!

Var lite dassigt väglag, så det var svårt att bedöma drivlinan fullt ut. Framhjulen hade tufft att få grepp med allt vridmoment, men generellt kändes den väldigt lättkörd med ett smidigt format.

Lite bullrig i farter runt 100. Jämfört med min Model S kändes den rätt svajjig, men det är ju helt klart en högre och lättare bli. Inget jätteproblem.

Kias ”autopilot” styrde fint på motorväg, det lilla jag testade.

Hade jag inte redan hoppat ned i Teslabassängen, hade jag nog köpt en rakt av.

Nu är jag bortskämd med laddnät, snabb AC-laddning, pirr i magen, ett fantastiskt gränssnitt, en schysst app och den lekfullhet som finns hos Tesla som bolag.

Pruttkudden är verkligen en skitsak, men det får mig att gilla bilen ännu mer.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Pruttkudden?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av jeppe_sthlm »

Googla tesla fart. Svårt att förstå att man klarat sig utan det tidigare
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

Nu har jag provkört e-Niro. Tyvärr satt det dubbfria däck på bilen och tillsammans med ett isigt före så kunde jag inte direkt utvärdera drivlinan. Antispinn/sladd lampan började lysa direkt jag testade lite hårdare acceleration vilket gjorde själva körupplevelsen till en mindre rolig affär.

Interiören är väl ingen höjdare om jag ska vara helt ärlig. Plastig knapporgie, liten och vad jag upplevde lågupplöst skärm. Testade bara klicka runt lite snabbt. ingav ingen direkt högre kvalitetskänsla. Känns väldigt gammaldags jämfört med Model 3. Men det gäller väl å andra sidan för rätt många bilar.

Värre är att takhöjden i baksätet är sämre än i Model 3. Mitt huvud tog i taket i e-Niro vilket det inte gjorde i Model 3. Skulle nog säga att man också sitter bättre i Model 3's baksäte rent allmänt men jag vill nog testa båda samdigt innan jag säger det med 100% säkerhet. Var kanske lite färgad av den trista provkörningen. Oavsett så blev lite förvånad över detta, framförallt takhöjden. e-Niro är trots allt 11 cm högre än Model 3 och en Crossover med rakt tak.

Kollade in bagaget lite snabbt, säkert nog stort för oss även för resorna till skidbacken tillsammans med skidvbox. Men för den stora familjen med barnvagnar och dylikt kanske det kan vara lite litet.

Slutatsen är väl att den inte direkt väcker några habegär hos mig. Men jag misstänker att problemet med dubbfria däck + isigt före + 2WD gjorde mig lite överdrivet negativ till bilen i sig. Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

juristen skrev:
Jerker skrev:

1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.

Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Det här med kostnaden för servicen är verkligen olika beroende på vilken handlare man pratar med. Hörde just från en annan person som fått uppgiften 600 för lilla servicen och 1200 för den stora.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av krivik »

Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Svampen
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svampen »

krivik skrev:
Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

Svampen skrev:
krivik skrev:
Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.
Håller både med och inte med. Jämfört med andra Kia-modeller så gör bara det att den är eldriven ett ordentligt lyft i sig. En riktigt responsiv elektrisk drivlina och 0-100 på 7,8 sekunder, jag upplevde den som både ordentligt pigg och rolig att köra. Sen beror det väldigt mycket på vad man jämför med och jag jämför med de andra elbilar jag kört, Ioniq EV och Leaf 40, vilka är dödstråkiga att köra - speciellt Leafen. Jag har dock aldrig kört Tesla, utan jag jämför med bilar i samma prissegment.

e-Niron är den enda av dessa tre som känns som en fullvuxen riktig bil. Både Ioniq och Leaf känns riktigt svajiga i landsvägsfart, medan e-Niro är klippstabil. Den är dessutom den enda som har en räckvidd som är helt OK i kombination med tillräckligt snabb laddning. Leafen laddar för långsamt, är oeffektiv och har luftkylt batteri. Ioniq EV är effektiv som tusan och laddar snabbt, men batteriet är för litet - iaf för mina behov.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Hur är det med laddluckan? Teslabjörn körde en kona i snöovädret i helgen och fick in snö(salt) som hindrade kontakten och därmed laddning.
Finns det någon gummilist eller annat som skyddar?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

krivik skrev:
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Samma krav kan man inte ställa, speciellt inte om man jämför 650k AWD med 430k 2WD. När (om :-)) SR kommer ser det lite annorlunda ut kanske. Men det var egentligen inte menat som kritik, snarare tvärtom. Eftersom jag inte kunde testa drivlinan så blev det ett test av "en vanlig Kia" som kostar 430k och då blev kraven kanske lite orimliga.

Vad gäller enkelhet/bruksbil så är avsaknad av appstöd det stora problemet för mig. Speciellt när man läser om laddproblem på olika laddare. Och bor man i Norrland så kommer man behöva ladda på äldre laddstationer en tid framöver.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Hur är det med laddluckan? Teslabjörn körde en kona i snöovädret i helgen och fick in snö(salt) som hindrade kontakten och därmed laddning.
Finns det någon gummilist eller annat som skyddar?
Märkligt, den har ju plastskydd som sitter i kontakterna när man inte laddar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TiborBlomhall »

Väldigt bra 200-mils rapport om Kia e-Niro:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8952.html
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Väldigt bra 200-mils rapport om Kia e-Niro:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8952.html
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Väldigt bra 200-mils rapport om Kia e-Niro:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8952.html
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.

Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Kia Niro EV

Inlägg av dhanjel »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Väldigt bra 200-mils rapport om Kia e-Niro:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8952.html
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.

Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
niro har app i asien, handlar sannolikt om att de inte fick till täckande avtal med operatörerna i europa i tid eller nåt åt det hållet.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Nej, det handlar om att hitta brytpunkten för vad vi är beredda att betala. Du tror väl inte att elbilar på något sätt är undantagna för den reglen? Skillnaden är att man får rabatt när man köper en fossilbil. Rabatten speglar bara hur mycket extra påslag som tillverkaren har lagt på bilen. Om du är glad för att du fick 8% rabatt när du köpte din bil, så skrattar tillverkaren, för de hade lagt på 10% (utöver det vanliga påslaget). Men om efterfrågan är större än tillgången, så kan tillverkarna öka priset utan problem, tills det momentet där de behöver ge rabatt för att kunna sälja bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

dhanjel skrev:
Zalman3 skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Väldigt bra 200-mils rapport om Kia e-Niro:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about8952.html
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.

Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
niro har app i asien, handlar sannolikt om att de inte fick till täckande avtal med operatörerna i europa i tid eller nåt åt det hållet.
Det är inte bara det. De har inte ens satt in den hårdvara i bilarna som krävs för att kunna använda en app. Det tyder på att de först inte alls tänkt sig att släppa en app utanför sin hemmamarknad. Men som med dragkroken så verkar de fullständigt överraskade över att folk efterfrågar appen och har sagt att den kommer senare, men att den bara går att använda till bilar efter det att de släpper den eftersom hårdvaran saknas i de bilar som levereras idag.

Man skulle ju kunna tycka att när de nu väl bestämt sig för att lägga till app så kunde de väl omedelbart börja att sätta in hårdvaran så att de som köper bil nu kan få appstöd retroaktivt, men det är väl inte så de tänker...

Det är nåt skumt med alltihop. Den nya Soul med 64 kWh kommer att få app från start, så vad var problemet med e-Niro?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Jerker skrev:

Det är nåt skumt med alltihop. Den nya Soul med 64 kWh kommer att få app från start, så vad var problemet med e-Niro?
Att de inte vill sälja den. :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar