LajbansJerker skrev:
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Annars finns den här som det är ganska bra aktivitet i. Skulle vara trevligt om det på något sätt kunde slås samman, iallafall inte konkurrera med varandra. Förhoppningsvis kan det bli ett lika bra community som i Zoe-gruppen.Jerker skrev:
https://www.facebook.com/groups/kianiroev/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Nja... Utdöende, men samtidigt extremt starkt bland den åldersgrupp som kör Tesla skulle jag hävdaicreate skrev:Facebook är väl lika utdöende som fossilbilar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Tror inte det finns någon statistik på det men med tanke på priset så kan man nog anta att en väldigt stor andel är 35+...icreate skrev:Vilken åldersgrupp är det?
Facebook för ju en tynande tillvaro bland yngre generationer, men bland såna som mig (70-talister) och äldre är det ju fortfarande extremt dominant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Re: Kia Niro EV
Eniro är något helt annatSwede1 skrev:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.Swede1 skrev:https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Kia Niro EV
E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
Topp!Leo skrev:E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Re: Kia Niro EV
Samma gräns hos min arbetsgivare. Men vi är några stycken som lämnat in förbättringsförslag att miljöbilar bör undantas denna gräns pga det låga förmånsvärdet. Finns ändå andra krav så som max si och så många % av lönen får användas mm så att sätta 10pbb känns väldigt förlegat. Speciellt när det står i policyn för personalbil att man helst ska välja miljövänliga fordon kombinerat med att det ska vara kostnadsneutralt för företaget.samuelsu skrev:Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.Swede1 skrev:https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Re: Kia Niro EV
Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
200.000 extra i lån = 6000kr per år i räntekostnadertaliz skrev:Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
2000 mil per år á 0.8 = 1600 liter x 15kr = 24000 kr
2000 mil x 2kr = 4000 kr
14000 kr billigare per år med en elbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Jag provkörde en E-Niro förra veckan i Lidköping.Leo skrev:E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Bilen är ganska pigg och det finns massvis med utrustning i den. Tyvärr var demobilen en enklare variant, det fattades således en del. Men ändå, den är imponerande välutrustad. Körmässigt är den som sagt riktigt pigg, men samtidigt är den framhjulsdriven och antispinnsystemet verkar inte vara sådär superbra. Jag lyckades få hjulspinn hela tidan, till och med i ganska höga hastigheter. Och då var vägarna torra. Undrar hur det går när det är blött eller halt. Visserligen hade den helt nya vinterdäck på, och de behöver ju lite inkörningstid innan de greppar bra.
Man sitter som förväntat ganska högt, vilket jag tycker är underbart. Bagaget är också okej, men för mig är den avgörande punkten om jag får plats med mina två schäfrar, och det går inte. En lagom hund får gott om plats, men inte två.
Det som störde mig var ljudnivån. Bilen är inte tyst, den saken är klar. Vindbruset var inte så farligt, men däckljudet hördes hela tiden, till och med i riktigt låga hastigheter. Hade det varit en ice-bil hade man förmodligen inte reagerat så mycket, men i en elbil är det störande när vägjudet är så påträngande. Ett klart minus.
Jag tror att det blir en storsäljare. Räckvidden verkar vara nästintill oändlig, förbrukningen hamnade trots el del testkörning runt 1.5kWh/mil. Riktigt lågt alltså, trots att det var nollgradigt ute. Men lite lätt högerfot kan man säkert köra 50 mil med den på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kia Niro EV
Är det SUV eller mini-SUV känsla när man kör?
Intressant att den går att provköra! Tack för tipset! Skall testa själv asap. På jakt efter en andrabil. Hade denna drag?
Intressant att den går att provköra! Tack för tipset! Skall testa själv asap. På jakt efter en andrabil. Hade denna drag?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Kia Niro EV
Ska få. Börjar troligen tillverkas i under våren med leverans till sommaren eller strax efteråt. Dragvikt nånstans mellan 500 och 750 kg.lem skrev:Är det SUV eller mini-SUV känsla när man kör?
Intressant att den går att provköra! Tack för tipset! Skall testa själv asap. På jakt efter en andrabil. Hade denna drag?
Re: Kia Niro EV
Den går att köpa nu. Jag har redan fått chassinummer och registreringsnummer och leverans sker i Januari. Men man får nog räkna med betydligt längre väntetid än så om man inte redan beställt.Swede1 skrev:https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Visst tyder det mesta på att elbilar håller bättre i värde procentuellt sätt men att en eNiro skulle vara värde 200 000 kr mer än en fossildriven efter tre år är jag osäker på.Jeppe_E skrev:200.000 extra i lån = 6000kr per år i räntekostnadertaliz skrev:Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
2000 mil per år á 0.8 = 1600 liter x 15kr = 24000 kr
2000 mil x 2kr = 4000 kr
14000 kr billigare per år med en elbil.
Re: Kia Niro EV
Provkört , bra bil, mycket knappar, men ganska motiverat och lättanvända knappar. Ljud jbl lite vasst ihåligt , men ok, kanske bra? Svampig i hög fart, kanske vinterdäck mjuka, mjuk fjädring. Bra lane assist och auto farthållare. Bra varning döda vinkel. Bra p sensorer. Bra rattvärme och stolvärme, stolfläkt! Ingen app. Ingen fjärr för värmestart. Mkt Bra tryck om grepp för däcken 60-100 km/h omkörning. Kändes vinglig på spårig motorväg först, sen ok. 26 mil kvar vid 64 % laddning. Mkt bra, men troligen optimistiskt. Fin förarskärm, lite enklare info skärm, men ok. Kan ställa laddnivån 10-100 % för ac respektive dc laddning. bra. Kostar 475 med jbl högtalare och allt. Leverans mars-juni? Närmare besked senare. 7 års garanti suveränt. Bra bluetooth ljud telefonsamtal.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kia Niro EV
Verkar ha en del laddningsissues i kall väderlek dock. Betydligt sämre än 2013 MS tex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kia Niro EV
Enligt vad jag har läst mig till levereras den bara med en typ 2-kabel för att kunna ladda på publika laddare. Stämmer det? Lite snålt att inte ens skicka med en kabel för vanlig schuko kan jag tycka. Men det kanske är dit vi är på väg med fler typ 2-uttag tillgängliga?
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Kia Niro EV
Då får man väl köpa en såndär:
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Kia Niro EV
Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.mati skrev:Då får man väl köpa en såndär:
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Kia Niro EV
Jag tycker att sådana laddkablar är helt överlägsna. Då står man aldrig utan möjlighet att ladda och de är väldigt kostnadseffektiva eftersom man tar med sig den. Jag har en som har 3-faskontakt med adapter till schuko. Flexibelt!Robin skrev:Japp, men fick lite frågor från svågern just för att bilfirman inte nämnde en sån lösning ens, bara en laddbox för 21000kr. Laddbox är bra hemma, men nästan oumbärligt med en schukovariant när man hälsar på bekanta tycker jag.mati skrev:Då får man väl köpa en såndär:
https://evconnect.se/collections/portab ... -16a-230-v
Senare, på sikt, så är det säkert bra att investera i en (eller flera) smart laddbox som sitter fast monterade, men jag skulle fortfarande ha en sån laddsladd i bilen för att alltid ha en möjlighet att ladda var jag än är.