Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TeslaTissel »

iAkita skrev:
Angående att Model 3 skulle döda försäljningen av t.ex. Kia e-Niro så ska jag ovilligt erkänna att jag inte är 100% nöjd med e-Niron. Hade jag kört inte kört elbil sen tidigare hade jag nog varit det, men inte nu. Det är något svårbeskrivbart med den som gör att den känns lite slö och inte riktigt lika ”på bettet” som andra elbilar. Den spinner hjulen när man gasar på i upp till 50 km/h, men det är precis som om responsen är fördröjd på något sätt.

Jag hade samma känsla när jag körde Ionic, slöt, tist, och lite anonym och tråkig. Inget är fel men man glädjs inte heller över något (förutom täckvidden som är grym i e-Niron). Då ska man veta att jag kommer från en Zoe som är tokslö på pappret och jag kom 12-15 mil med men jag ändå gillade skarpt. Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen.

Hur som helst så kommer jag ändå inte byta ut e-Niron mot en Model 3, och i synnerhet inte en SR som också har enbart en permanentmagnetmotor (fast där bak). Skälet är att det helt enkelt inte funkar med en sedan för oss, och uppenbarligen är det väldigt många fler i kombilandet Sverige som inte riktigt går igång på sedaner. Så jag tror nog att det kommer finnas en plats för båda på marknaden framöver.

Många reflektioner där. Men hur man än vänder på det så är till sist uppsidan...
- Du har en elbil, med allt vad fördelar det har, så kan du känna dig lite stolt. Och avgasfriiiiii :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

TeslaTissel skrev:
iAkita skrev:
Angående att Model 3 skulle döda försäljningen av t.ex. Kia e-Niro så ska jag ovilligt erkänna att jag inte är 100% nöjd med e-Niron. Hade jag kört inte kört elbil sen tidigare hade jag nog varit det, men inte nu. Det är något svårbeskrivbart med den som gör att den känns lite slö och inte riktigt lika ”på bettet” som andra elbilar. Den spinner hjulen när man gasar på i upp till 50 km/h, men det är precis som om responsen är fördröjd på något sätt.

Jag hade samma känsla när jag körde Ionic, slöt, tist, och lite anonym och tråkig. Inget är fel men man glädjs inte heller över något (förutom täckvidden som är grym i e-Niron). Då ska man veta att jag kommer från en Zoe som är tokslö på pappret och jag kom 12-15 mil med men jag ändå gillade skarpt. Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen.

Hur som helst så kommer jag ändå inte byta ut e-Niron mot en Model 3, och i synnerhet inte en SR som också har enbart en permanentmagnetmotor (fast där bak). Skälet är att det helt enkelt inte funkar med en sedan för oss, och uppenbarligen är det väldigt många fler i kombilandet Sverige som inte riktigt går igång på sedaner. Så jag tror nog att det kommer finnas en plats för båda på marknaden framöver.

Många reflektioner där. Men hur man än vänder på det så är till sist uppsidan...
- Du har en elbil, med allt vad fördelar det har, så kan du känna dig lite stolt. Och avgasfriiiiii :D
De är just de där som är så tu delat.. De finns elbilar idag som täcker många av ens egna krav men kanske inte hela sin lista. Jag har tittat mycket på både e-niro och modell 3 och både är jättefina bilar men de täcker inte riktigt upp exakt vad jag önskar. Ska man köpa en bil för ca 1\2 miljon som man bara är sådär nöjd med.. Ja detta är kanske en retorisk fråga för jag tvekar fram och tillbaka otroligt mycket.
Just nu lutar de åt att köpa en liten elbil istället, Peugeot 208 ser intressant ut (om priset är rätt) och sen får kanske vår Volvo v60 ersättas om några år när alternativen är fler. Ja vi älskar vår Volvo den uppfyller alla våra krav förutom de där tråkiga att den går på diesel.

Kan säga ett om Peugeot 208 blir aktuell så kan den troligen nästan ersätta vår Volvo också, ja I 90%av fallen typ.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Kia Niro EV

Inlägg av krivik »

Det som fortfarande stör mig väldeliga är att de uppdaterar hybrid-versionerna av Niron med UVO-systemet, dvs app, i Q2 men för e-Niro säger de bara att den får det senare under sin livscykel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
...
Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen. ...
Jag kan nästan till 100% säga att det inte beror på hårdvaran i motorerna utan endast har med mjukvara att göra.

Ett stort fel som många (alla?) traditionella tillverkare gör är att förse elbilar med framhjulsdrift trots att dess fördelar knappast finns kvar på biltypen. Med eldrift skulle det vara lika enkelt att sätta motorn bak och köra med bakhjulsdrift som gör att hjulen bara behöver hantera en uppgift, driva eller styra inte bägge. Att tillverkarna trots det väljer framhjulsdrift är nog dels pga lathet, det är så man bygger bil nu, och dels att kunderna är vana vid det. Vana är ju också orsaken till att de har mappat gasresponsen så att den ska påminna om en fossilbilar slöa respons.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av jeppe_sthlm »

De bygger motorn för att passa i samma utrymme som befintlig motor - blir betydligt enklare att återanvända övriga komponenter och produktionslina på det vistet. Då blir det framhjulsdrift.

Att göra som Tesla och sätta motorn på bakaxeln är ju betydligt enklare om man börjar med blankt papper.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Håller med! VW som har lång tradition av framhjulsdrivna bilar bygger ju tex ID med bakhjulsdrift, då den är 2-hjulsdriven.

Dvs traditionen och produktionsmässiga fördelarna med framhjulsdrift är nog kopplat till just fossildrift. (Tyngdpunkt, bagageutrymme osv) dvs motorn fram =enklare även ha drivning fram osv.

Sen kan det även finnas säkerhetsmässiga (tryggare) aspekter med framhjulsdrift också men det är en annan femma. Däremot ur krocksäkerhetssynpunkt (konstruktionsmässigt) hade det nog vare enklare med fossilmotorn bak.

Där bakhjulsdriften nog av många anses som sportigare och bättre vid ”backtagningsförmåga” (dragbil) osv.

Är ju trots allt inte många av tillverkarna som sätter fossilmotorn bak idag om vi säger så.

Så tror nog vi på sikt ser betydligt färre framhjulsdrivna och fler bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna (enklare skapa 4WD med eldrift)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Kia Niro EV

Inlägg av jeppe_sthlm »

Känns lite som att de trygghetsmässiga aspekterna med framhjulsdrift är lite överspelade. De gamla bakhjulsdrivna bilarna från 80-90 talen utan ESP och grejor var ju ganska lätta att åka på en piruett med om man inte var med. Då var framhjulsdrift betydligt tryggare - man åkte rakt fram istället för att bakänden stack.

Med moderna ESP-system och framförallt i kombination med eldrift med extrem precision i kraftfördelningen känns det inte riktigt som att de fördelarna finns kvar.

Utan någon efterforskning, gissar jag också att de flesta bilar är tyngre bak än fram, så att få ner ett stort vridmoment i backen borde vara lättare bak + att man slipper att drivhjulen ska styra samtidigt.

Gissar att det finns en anledning till att t.ex. BMW och Mercedes hållit kvar i bakhjulsdriften.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

jeppe_sthlm skrev:
Utan någon efterforskning, gissar jag också att de flesta bilar är tyngre bak än fram, så att få ner ett stort vridmoment i backen borde vara lättare bak + att man slipper att drivhjulen ska styra samtidigt.
Alldeles oavsett om en bil är tyngre fram eller bak i viloläge så flyttas tyngdpunkten bakåt när bilen accelererar, bilen så att säga "sätter sig". En bakhjulsdriven bil får alltså mer tyngd på drivhjulen under acceleration än en framhjulsdriven bil och den får därmed bättre fäste på drivhjulen under acceleration, vilket är just när det behövs.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
iAkita skrev:
...
Jag vet inte om det har någon att göra med att e-Niron och Ionic har synchronmotorer med permanentmagnet medan Zoe har AC-induktion, eller om det bara är en fråga om”mapping” av gaspedalen. ...
Jag kan nästan till 100% säga att det inte beror på hårdvaran i motorerna utan endast har med mjukvara att göra.

Ett stort fel som många (alla?) traditionella tillverkare gör är att förse elbilar med framhjulsdrift trots att dess fördelar knappast finns kvar på biltypen. Med eldrift skulle det vara lika enkelt att sätta motorn bak och köra med bakhjulsdrift som gör att hjulen bara behöver hantera en uppgift, driva eller styra inte bägge. Att tillverkarna trots det väljer framhjulsdrift är nog dels pga lathet, det är så man bygger bil nu, och dels att kunderna är vana vid det. Vana är ju också orsaken till att de har mappat gasresponsen så att den ska påminna om en fossilbilar slöa respons.
Jag var också helt säker på att det inte hade med själva motorn att göra, tills jag snubblade över en video med Jason på Youtube-kanalen ”Engineering explained”. Han hade köpt en Model 3 midrange utan att provköra den. När han fick den blev han så besviken på att den kändes lite slö precis i starten (jämfört med med andra elbilar som han kört) så han bytte ut den mot en Model3 AWD iställed. Känslan han beskriver är exakt så som jag känner med e-Niron och även Ionic (med skillnaden att Ionic känns lite slö även när man kommit upp i fart). Jason tror att det delvis har att göra med att den bakre motorn är med permanentmagnet. Jag är inte komptent nog inom området för att bedöma om det ligger något i det, men det är intressant att även en bakhjulsdriven Model 3 känns trög i starten jämfört med andra Teslor/elbilar.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Har nog mer att göra med att fyrhjulsdrift greppar betydligt bättre än tvåhjulsdrift.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Har nog mer att göra med att fyrhjulsdrift greppar betydligt bättre än tvåhjulsdrift.
Men det förklarar inte varför den har en fördröjning som andra tvåhjulsdrivna elbilar saknar, oavsett om de är fram- eller bakhjulsdrivna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...

Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.

Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
6AB2F50D-BF67-4C23-BDBB-4002F8AA13AD.jpeg
0F89BBF9-34A3-4AD5-A663-6C8BA36778F7.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
LarsL skrev:
Har nog mer att göra med att fyrhjulsdrift greppar betydligt bättre än tvåhjulsdrift.
Men det förklarar inte varför den har en fördröjning som andra tvåhjulsdrivna elbilar saknar, oavsett om de är fram- eller bakhjulsdrivna.
...mer än lindningen av motorerna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

45 mil så här års, det var bra!
orroz4
elbilist
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jul 2017 13:43

Re: Kia Niro EV

Inlägg av orroz4 »

Leo skrev:
Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...

Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.

Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.

Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.

Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av juristen »

orroz4 skrev:
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Blir ingen app i de e-Niro som man beställer nu och det är inte gett någon info om när det kommer. Men i Kia e-Soul som lanseras och man får beställa i april så blir det app.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Kommer troligtvis med dragkrok före app.

Fick tag i en ”avhoppsbil” i början av februari och hämtade den nu. Så kan vara värt att kontakta sin lokala handlare emellanåt eller be de skriva upp att man är intresserad om någon bil dyker upp.

Provkörde på e-car mässan och sen hos en handlare. Rymligare inuti än man tror och räckvidden riktigt bra. Har alltså närmare 64kWh användbart i batteriet och som synes går att köra snålt om man anstränger sig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
badanka
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jan 2019 23:12

Re: Kia Niro EV

Inlägg av badanka »

Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?

Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee.. :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

badanka skrev:
Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?

Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee.. :(
Det finns en walk around: ODB2-porten är strömsatt hela tiden. Du kan då skaffa en Bluetooth-dongle. Det finns appar som kan läsa av infon från t.ex. laddningen, vilket är det viktigaste som man vill ha koll på när man inte sitter i bilen. För att få räckvidd på Bluetoothsignalen har man en mobiltelefon som är dedikerad för detta. Man installerar Teamviewer på den telefonen och sin egen och så låter man den ligga kvar i bilen. Man kan då via Teamviewer läsa av allt som om man satt kvar i bilen och räckvidden bestäms av mobilnätet.

Hur mycket man kan styra via OBD2-porten vet jag inte, men man kan iaf läsa av information om bilen.
badanka
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jan 2019 23:12

Re: Kia Niro EV

Inlägg av badanka »

Jerker skrev:
badanka skrev:
Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?

Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee.. :(
Det finns en walk around: ODB2-porten är strömsatt hela tiden. Du kan då skaffa en Bluetooth-dongle. Det finns appar som kan läsa av infon från t.ex. laddningen, vilket är det viktigaste som man vill ha koll på när man inte sitter i bilen. För att få räckvidd på Bluetoothsignalen har man en mobiltelefon som är dedikerad för detta. Man installerar Teamviewer på den telefonen och sin egen och så låter man den ligga kvar i bilen. Man kan då via Teamviewer läsa av allt som om man satt kvar i bilen och räckvidden bestäms av mobilnätet.

Hur mycket man kan styra via OBD2-porten vet jag inte, men man kan iaf läsa av information om bilen.
Hittade ett lovande projekt: https://www.autopi.io/

Får läsa på lite om det, men verkar ju sjukt smidigt :)
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Kia Niro EV

Inlägg av HenrikC »

Det stod en e-Niro och laddade brevid en Model 3 när jag parkerade Leafen igår så jag fick tillfälle att jämföra storleken på alla tre: Model 3 är störst på pappret men känns med sin eleganta form nättare än Niro. Leaf upplevde jag som minst i sällskapet, trots att den faktiskt är mitt emellan Model 3 och Niro i storlek. Det är nog tur för Kia att Tesla inte levererar model Y än med tanke på hur man prissatt e-Niro.
LillNicke
elbilist
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2019 08:58

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LillNicke »

orroz4 skrev:
Leo skrev:
Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...

Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.

Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.

Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.

Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

LillNicke skrev:
orroz4 skrev:
Leo skrev:
Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...

Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.

Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.

Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.

Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.
Det är precis en sån jag vill ha, fast med dragkrok. :?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Konsumption 70-80 kmh 190323.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Ja, det är en riktigt snål drivlina i den!
Skriv svar