Men det förklarar inte varför den har en fördröjning som andra tvåhjulsdrivna elbilar saknar, oavsett om de är fram- eller bakhjulsdrivna.LarsL skrev:Har nog mer att göra med att fyrhjulsdrift greppar betydligt bättre än tvåhjulsdrift.
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
...mer än lindningen av motorerna.iAkita skrev:Men det förklarar inte varför den har en fördröjning som andra tvåhjulsdrivna elbilar saknar, oavsett om de är fram- eller bakhjulsdrivna.LarsL skrev:Har nog mer att göra med att fyrhjulsdrift greppar betydligt bättre än tvåhjulsdrift.
Re: Kia Niro EV
Leo skrev:Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Re: Kia Niro EV
Blir ingen app i de e-Niro som man beställer nu och det är inte gett någon info om när det kommer. Men i Kia e-Soul som lanseras och man får beställa i april så blir det app.orroz4 skrev:Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Kia Niro EV
Kommer troligtvis med dragkrok före app.
Fick tag i en ”avhoppsbil” i början av februari och hämtade den nu. Så kan vara värt att kontakta sin lokala handlare emellanåt eller be de skriva upp att man är intresserad om någon bil dyker upp.
Provkörde på e-car mässan och sen hos en handlare. Rymligare inuti än man tror och räckvidden riktigt bra. Har alltså närmare 64kWh användbart i batteriet och som synes går att köra snålt om man anstränger sig.
Fick tag i en ”avhoppsbil” i början av februari och hämtade den nu. Så kan vara värt att kontakta sin lokala handlare emellanåt eller be de skriva upp att man är intresserad om någon bil dyker upp.
Provkörde på e-car mässan och sen hos en handlare. Rymligare inuti än man tror och räckvidden riktigt bra. Har alltså närmare 64kWh användbart i batteriet och som synes går att köra snålt om man anstränger sig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?
Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee..
Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee..
Re: Kia Niro EV
Det finns en walk around: ODB2-porten är strömsatt hela tiden. Du kan då skaffa en Bluetooth-dongle. Det finns appar som kan läsa av infon från t.ex. laddningen, vilket är det viktigaste som man vill ha koll på när man inte sitter i bilen. För att få räckvidd på Bluetoothsignalen har man en mobiltelefon som är dedikerad för detta. Man installerar Teamviewer på den telefonen och sin egen och så låter man den ligga kvar i bilen. Man kan då via Teamviewer läsa av allt som om man satt kvar i bilen och räckvidden bestäms av mobilnätet.badanka skrev:Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?
Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee..
Hur mycket man kan styra via OBD2-porten vet jag inte, men man kan iaf läsa av information om bilen.
Re: Kia Niro EV
Hittade ett lovande projekt: https://www.autopi.io/Jerker skrev:Det finns en walk around: ODB2-porten är strömsatt hela tiden. Du kan då skaffa en Bluetooth-dongle. Det finns appar som kan läsa av infon från t.ex. laddningen, vilket är det viktigaste som man vill ha koll på när man inte sitter i bilen. För att få räckvidd på Bluetoothsignalen har man en mobiltelefon som är dedikerad för detta. Man installerar Teamviewer på den telefonen och sin egen och så låter man den ligga kvar i bilen. Man kan då via Teamviewer läsa av allt som om man satt kvar i bilen och räckvidden bestäms av mobilnätet.badanka skrev:Är det någon som vet om det finns någon tredjepartslösning för appstyrning? T.ex. via OBD2-porten eller liknande?
Beställde en idag, ca 9mån leveranstid.. weee..
Hur mycket man kan styra via OBD2-porten vet jag inte, men man kan iaf läsa av information om bilen.
Får läsa på lite om det, men verkar ju sjukt smidigt
Re: Kia Niro EV
Det stod en e-Niro och laddade brevid en Model 3 när jag parkerade Leafen igår så jag fick tillfälle att jämföra storleken på alla tre: Model 3 är störst på pappret men känns med sin eleganta form nättare än Niro. Leaf upplevde jag som minst i sällskapet, trots att den faktiskt är mitt emellan Model 3 och Niro i storlek. Det är nog tur för Kia att Tesla inte levererar model Y än med tanke på hur man prissatt e-Niro.
Re: Kia Niro EV
Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.orroz4 skrev:Leo skrev:Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Re: Kia Niro EV
Det är precis en sån jag vill ha, fast med dragkrok.LillNicke skrev:Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.orroz4 skrev:Leo skrev:Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Re: Kia Niro EV
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kia Niro EV
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Har precis kört hem med en Aluminum Silver.
KIA Niro EV Advance Plus & Tech-Paket
Beställde vid årskiftet fick den idag.
Mätaren står nu på 15km. Verkar vara riktigt bra. Pigg och snål.
Betalde 450 (före 60 statliga rabatten)
Har den som förmånsbil genom jobbet.
KIA Niro EV Advance Plus & Tech-Paket
Beställde vid årskiftet fick den idag.
Mätaren står nu på 15km. Verkar vara riktigt bra. Pigg och snål.
Betalde 450 (före 60 statliga rabatten)
Har den som förmånsbil genom jobbet.
Re: Kia Niro EV
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Re: Kia Niro EV
Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
OK. För mig är landsvägskörning precis just det, alltså körning på landsväg. 70-90 sträcka håller jag med om.iAkita skrev:5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
Jag kanske misstolkade ditt svar men jag läste det som att du blev allmänt irriterad, medan jag faktiskt skojade med min kommentar (därav smileyn). Förväntade mig mer ett svar av typen "Sant 65 km/h är ju inte så snabbt, men håll med om att det var en extremt låg förbrukning?".
Om det var en uppriktig fråga så är svaret att jag har en hög förbrukning (runt 2,1 kWh/mil) då jag föredrar att köra aktivt och att njuta av prestandan i min bil. Lugnar sig väl lite när man haft den ett tag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Begreppet genomsnitthastighet är egentligen inte nåt bra när man själv ska ut på vägarna och mäta. Om man ska lyckas med det så måste man kunna maska bort momentet att starta från 0 och köra ut på vägen och samma i slutet. Jag har ofta noterat detta när jag gjort sådana mätningar då "ställ-tiden/-sträckan" drar ner genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket. Trots att man håller en konstant hastighet under en relativt lång sträcka så kan på- och avfartsmomentet dra ner genomsnittet på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.
Så för att lyckas få ett bra mått på genomsnittshastighet så måste man mäta från det att man har accelererat upp och sluta innan man börjar bromsa ner vid slutet. På samma sätt påverkar även kortade sträckor genom tätorter med lägre hastighet genomsnittet väldigt mycket.
Man kanske hellre skulle försöka utveckla nåt slags sätt att mäta medianhastighet och förbrukning under denna.
Eller så ska man vända på det och säga att det enda som är intressant är att förflytta sig från A till B och se hur mycket som går åt under verkliga förhållanden och hur lång tid det tar inkl. laddstopp.
Så för att lyckas få ett bra mått på genomsnittshastighet så måste man mäta från det att man har accelererat upp och sluta innan man börjar bromsa ner vid slutet. På samma sätt påverkar även kortade sträckor genom tätorter med lägre hastighet genomsnittet väldigt mycket.
Man kanske hellre skulle försöka utveckla nåt slags sätt att mäta medianhastighet och förbrukning under denna.
Eller så ska man vända på det och säga att det enda som är intressant är att förflytta sig från A till B och se hur mycket som går åt under verkliga förhållanden och hur lång tid det tar inkl. laddstopp.
Re: Kia Niro EV
En S kan gå rätt snålt också. Hamnade bakom en annan bil och höll mellan 70-90 ett tag. Drog mer i början av resan men det var inte bilens fel.
Re: Kia Niro EV
97 Wh per km på backig 80/60-väg med Model S100D. 60% laddning vid tillfället, så nästan 1000 km räckvidd i den farten.
Författare och bloggare. Model S 2023