Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.
Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.
Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.
Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.
Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.
Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.
Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.
Håller både med och inte med. Jämfört med andra Kia-modeller så gör bara det att den är eldriven ett ordentligt lyft i sig. En riktigt responsiv elektrisk drivlina och 0-100 på 7,8 sekunder, jag upplevde den som både ordentligt pigg och rolig att köra. Sen beror det väldigt mycket på vad man jämför med och jag jämför med de andra elbilar jag kört, Ioniq EV och Leaf 40, vilka är dödstråkiga att köra - speciellt Leafen. Jag har dock aldrig kört Tesla, utan jag jämför med bilar i samma prissegment.
e-Niron är den enda av dessa tre som känns som en fullvuxen riktig bil. Både Ioniq och Leaf känns riktigt svajiga i landsvägsfart, medan e-Niro är klippstabil. Den är dessutom den enda som har en räckvidd som är helt OK i kombination med tillräckligt snabb laddning. Leafen laddar för långsamt, är oeffektiv och har luftkylt batteri. Ioniq EV är effektiv som tusan och laddar snabbt, men batteriet är för litet - iaf för mina behov.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hur är det med laddluckan? Teslabjörn körde en kona i snöovädret i helgen och fick in snö(salt) som hindrade kontakten och därmed laddning.
Finns det någon gummilist eller annat som skyddar?
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.
Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.
Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Samma krav kan man inte ställa, speciellt inte om man jämför 650k AWD med 430k 2WD. När (om ) SR kommer ser det lite annorlunda ut kanske. Men det var egentligen inte menat som kritik, snarare tvärtom. Eftersom jag inte kunde testa drivlinan så blev det ett test av "en vanlig Kia" som kostar 430k och då blev kraven kanske lite orimliga.
Vad gäller enkelhet/bruksbil så är avsaknad av appstöd det stora problemet för mig. Speciellt när man läser om laddproblem på olika laddare. Och bor man i Norrland så kommer man behöva ladda på äldre laddstationer en tid framöver.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hur är det med laddluckan? Teslabjörn körde en kona i snöovädret i helgen och fick in snö(salt) som hindrade kontakten och därmed laddning.
Finns det någon gummilist eller annat som skyddar?
Märkligt, den har ju plastskydd som sitter i kontakterna när man inte laddar?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.
Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.
Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
niro har app i asien, handlar sannolikt om att de inte fick till täckande avtal med operatörerna i europa i tid eller nåt åt det hållet.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Nej, det handlar om att hitta brytpunkten för vad vi är beredda att betala. Du tror väl inte att elbilar på något sätt är undantagna för den reglen? Skillnaden är att man får rabatt när man köper en fossilbil. Rabatten speglar bara hur mycket extra påslag som tillverkaren har lagt på bilen. Om du är glad för att du fick 8% rabatt när du köpte din bil, så skrattar tillverkaren, för de hade lagt på 10% (utöver det vanliga påslaget). Men om efterfrågan är större än tillgången, så kan tillverkarna öka priset utan problem, tills det momentet där de behöver ge rabatt för att kunna sälja bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ja, det sammanfattar väl rätt bra det som ägarna i de olika FB-grupperna rapporterat. Tyvärr är ju inte funktionerna för laddning, schemaläggning och förvärmning särskilt genomtänkta. De lider av typisk ingenjörssjuka. Det sitter folk och designar funktionerna som inte har en susning om hur en användare vill ha det för att det ska fylla de verkliga behoven. De har liksom bara dragit snabbt och skjutit från höften; det har fått bli lite hipp och som happ.
Men hur svårt kan det vara. Tesla har haft en app sedan 2012.
Bara att kopiera. Skulle faktiskt inte köpa en elbil utan app.
Men många som har en app, har en kass sådan.
Syrrans Leaf-app är en katastrof.
niro har app i asien, handlar sannolikt om att de inte fick till täckande avtal med operatörerna i europa i tid eller nåt åt det hållet.
Det är inte bara det. De har inte ens satt in den hårdvara i bilarna som krävs för att kunna använda en app. Det tyder på att de först inte alls tänkt sig att släppa en app utanför sin hemmamarknad. Men som med dragkroken så verkar de fullständigt överraskade över att folk efterfrågar appen och har sagt att den kommer senare, men att den bara går att använda till bilar efter det att de släpper den eftersom hårdvaran saknas i de bilar som levereras idag.
Man skulle ju kunna tycka att när de nu väl bestämt sig för att lägga till app så kunde de väl omedelbart börja att sätta in hårdvaran så att de som köper bil nu kan få appstöd retroaktivt, men det är väl inte så de tänker...
Det är nåt skumt med alltihop. Den nya Soul med 64 kWh kommer att få app från start, så vad var problemet med e-Niro?
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag parade en en säljare igår lite snabbt, han sa 6-7 månaders leverans nu, dvs ungefär samma besked du fick.. Han uttryckte de som att "lager bilarna" är slut
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag parade en en säljare igår lite snabbt, han sa 6-7 månaders leverans nu, dvs ungefär samma besked du fick.. Han uttryckte de som att "lager bilarna" är slut
Jo, men det är ju en del av konspirationen, att tillverka så få bilar som möjligt för att slippa sälja dem. Det är ett jättevanligt beteende hos företag, att strunta i att tillverka vad konsumenterna vill ha.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Det snackas om batteribrist. Och såklart, allting handlar om tillgång och efterfrågan. Om nu tillgången är begränsad pga batteribrist och/eller produktionskapacitet så är de ju dumma om de inte höjer priset en aning.
Nu börjar bilhandlarna prata om att e-Niro kommer att gå upp i pris med 15000 om ett par veckor. De tar väl chansen nu när efterfrågan är så stor, kan tänka...
Som jag sagt tidigare ingen förutom Tesla vill sälja några elbilar. De tjänar fortfarande bra på avgasbilar. Tycker att man ska ändra strategin och ta bort miljöbonusar helt och istället straffskatta Biltillverkarna som inte minskar CO2 radikalt. Först då kommer de att släppa många och billiga elbilar.
Nej, det handlar om att hitta brytpunkten för vad vi är beredda att betala. Du tror väl inte att elbilar på något sätt är undantagna för den reglen? Skillnaden är att man får rabatt när man köper en fossilbil. Rabatten speglar bara hur mycket extra påslag som tillverkaren har lagt på bilen. Om du är glad för att du fick 8% rabatt när du köpte din bil, så skrattar tillverkaren, för de hade lagt på 10% (utöver det vanliga påslaget). Men om efterfrågan är större än tillgången, så kan tillverkarna öka priset utan problem, tills det momentet där de behöver ge rabatt för att kunna sälja bilen.
Jo, det är ju i praktiken flytande priser på bilar. De sätter ett HÖGT bruttopris och sen styr de med rabatter. Är efterfrågan riktigt hög så blir det ingen eller väldigt liten rabatt. Är efterfrågan låg så sänker de priset med nästan hur mycket som helst. Har bekanta som fått 25-30% rabatt på lagerbilar. Dock typ Audi A8 och andra bilar som inte springer iväg av sig själv...
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag parade en en säljare igår lite snabbt, han sa 6-7 månaders leverans nu, dvs ungefär samma besked du fick.. Han uttryckte de som att "lager bilarna" är slut
Jo, men det är ju en del av konspirationen, att tillverka så få bilar som möjligt för att slippa sälja dem. Det är ett jättevanligt beteende hos företag, att strunta i att tillverka vad konsumenterna vill ha.
Det är ett jättevanligt beteende hos företag att tillverka det man tjänar pengar på. Tydligen är detta koncept helt omöjligt att förstå för vissa.
Så länge tillgången på batterier är kraftigt begränsad så kommer det att vara dyrt att tillverka elbilar för alla de tillverkare som inte har egen produktion av batterier. Det är inte direkt komplext att förstå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det är ett jättevanligt beteende hos företag att tillverka det man tjänar pengar på. Tydligen är detta koncept helt omöjligt att förstå för vissa.
Det beteendet är förstås inte svårt att förstå, det som jag tror många här har svårt att förstå är hur kortsiktigt företagen resonerar.
Jag är helt övertygad om att det är de företag som är beredda att ta "risken" att nu på riktigt satsa på elbilar som kommer att visa sig framgångsrika, även om det påverkar resultatet negativt under en tid. Det verkar inte någon av de traditionella tillverkarna hålla med om. Tiden får väl utvisa vem som hade rätt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag beställde en e-Niro nu här i veckan (som personalbil via jobbet) och det verkar som att nånting hänt med leveranserna. När jag ena dagen pratade med säljaren var det vecka 14 alt vecka 18 för leverans. När jag dagen efter pratade igen med honom hade det ändrats i systemet till vecka 33. Han hade ingen aning då vad de kan ha berott på och ska återkomma med info när han fått någon.
Det här hände för ett par veckor sedan. Är det någon som vet nåt mer om leveranstider på e-Niron?
Jag parade en en säljare igår lite snabbt, han sa 6-7 månaders leverans nu, dvs ungefär samma besked du fick.. Han uttryckte de som att "lager bilarna" är slut
Jo, men det är ju en del av konspirationen, att tillverka så få bilar som möjligt för att slippa sälja dem. Det är ett jättevanligt beteende hos företag, att strunta i att tillverka vad konsumenterna vill ha.
Det är ett jättevanligt beteende hos företag att tillverka det man tjänar pengar på. Tydligen är detta koncept helt omöjligt att förstå för vissa.
Så länge tillgången på batterier är kraftigt begränsad så kommer det att vara dyrt att tillverka elbilar för alla de tillverkare som inte har egen produktion av batterier. Det är inte direkt komplext att förstå.
Precis, batteritillgången styr, inte att de inte vill tillverka/sälja elbilar. Tillverkarna lägger ju pengar på att utveckla nya bilar, pengar som de vill ha tillbaka genom att sälja bilar. Marknaden berättar ju för tillverkaren vad de behöver producera.
Jobbar själv i ett producerande företag och det är sjukt jobbigt att tillverka en produkt som är efterfrågad, där ens underleverantörer har svårt att förse en med material. Det är alltså inte någon konspiration att inte vilja sälja elbilar. Efterfrågan finns ju.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det är ett jättevanligt beteende hos företag att tillverka det man tjänar pengar på. Tydligen är detta koncept helt omöjligt att förstå för vissa.
Det beteendet är förstås inte svårt att förstå, det som jag tror många här har svårt att förstå är hur kortsiktigt företagen resonerar.
Jag är helt övertygad om att det är de företag som är beredda att ta "risken" att nu på riktigt satsa på elbilar som kommer att visa sig framgångsrika, även om det påverkar resultatet negativt under en tid. Det verkar inte någon av de traditionella tillverkarna hålla med om. Tiden får väl utvisa vem som hade rätt.
/fth
You cant sell, what you cant make.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017