Jerker skrev:Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.
Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Håller med dig till 100%
Här har du ett exempel från Skoda forumet.
"Lågt oljetryck vid låga varv.
Min Fabia (1.2TSI), varnar för oljetryck på låga varv när motorn blivit varm.
Lämnade in den och de tog ner tråget, gjorde rent mm.
Men oljetrycket är fortfarande lågt.
Slutsatsen var att det är skit i kanalerna och det var billigast att byta motor.
Kan man göra en invändig motortvätt och hoppas att det fungerar?"
Och sedan
"Lågt oljetryck vid låga varv.
Efter lite sökning på Briskoda hittade jag förhoppningsvis felet.
En i England hade haft en gammal packningsbit kvar vid oljefiltret. Gick ut direkt och kollade mitt filter, jag hade dubbla packningar där den gamla var skadad och en "flärp" hängde ner.
Hittade inga rester så tog bort den gamla packningen och skruvade tillbaka.
Har kört en lång stund och har inte fått någon varning, förhoppningsvis var det felet!
Nu blir det egenservice på denna bil i fortsättningen!"