Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Det stod en e-Niro och laddade brevid en Model 3 när jag parkerade Leafen igår så jag fick tillfälle att jämföra storleken på alla tre: Model 3 är störst på pappret men känns med sin eleganta form nättare än Niro. Leaf upplevde jag som minst i sällskapet, trots att den faktiskt är mitt emellan Model 3 och Niro i storlek. Det är nog tur för Kia att Tesla inte levererar model Y än med tanke på hur man prissatt e-Niro.
Re: Kia Niro EV
Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.orroz4 skrev:Leo skrev:Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Re: Kia Niro EV
Det är precis en sån jag vill ha, fast med dragkrok.LillNicke skrev:Jag fick tag i en avhoppsbil med leverans efter sommaren, till det gamla priset. Med rätt färg för mig och advance. Samma handlare hade en röd advance + med tech paketet för omedelbar leverans, alla som varit intresserade av den hade avstått pågrund av färgen. Så det är nog värt att kolla runt med lite handlare innan man beställer med 9 månaders leveranstid. Det verkar som att en del som hoppats på dragkrog drar sig ur sina beställningar.orroz4 skrev:Leo skrev:Körde hem vår nya e-Niron idag. Kunde komma ända hem utan laddstopp. Fick 43mils räckvidd vid försiktig körning 1,45kWh/mil. Farthållaren på 95km/h och det blev till slut 85km/h i verklig genomsnittshastighet (tid på bilden stämmer inte då vi hade bilen igång en del innan jag åkte). Fick sällskap av en trevlig liten sköldpadda på slutet också, då jag kom fram med 3km marginal...
Lite trafik, ingen märkbar vind, värmen avstängd. (Stol och rattvärme på) mest torrt väglag och +4 till +7 men även lite regn sista 8milen. 3kg i däcken. Passade på väga den också 1760kg tom och 200kg last i bilen inklusive mig själv.
Köpte med företagsrabatt (6%) och före prishöjningen så gav 350” (Advance +metallic) efter supermiljöbilspremie + vinterdäck. Ser nu fram emot ett intressant år med en ny bilbekantskap.
Riktigt bra gjort att ha den förbrukningen.
Testade en förra veckan och blev väldigt imponerad av Kian.
Funderar fram och tillbaka om man ska slå till och beställa en men väntetiden känns riktigt lång innan man får hem den. Väntade på Model 3 en längre tid men insåg att den blir för liten för familjen.
Någon som vet något om den appen som det har surrats om(för uppvärmningen)? Läste någonstans eller såg något om att det fanns en sådan i korea.
Re: Kia Niro EV
Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kia Niro EV
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Har precis kört hem med en Aluminum Silver.
KIA Niro EV Advance Plus & Tech-Paket
Beställde vid årskiftet fick den idag.
Mätaren står nu på 15km. Verkar vara riktigt bra. Pigg och snål.
Betalde 450 (före 60 statliga rabatten)
Har den som förmånsbil genom jobbet.
KIA Niro EV Advance Plus & Tech-Paket
Beställde vid årskiftet fick den idag.
Mätaren står nu på 15km. Verkar vara riktigt bra. Pigg och snål.
Betalde 450 (före 60 statliga rabatten)
Har den som förmånsbil genom jobbet.
Re: Kia Niro EV
Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Re: Kia Niro EV
Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
OK. För mig är landsvägskörning precis just det, alltså körning på landsväg. 70-90 sträcka håller jag med om.iAkita skrev:5 km i stadstrafik och genom samhällen av en sträcka på 50 km kallar jag inte blandad körning, men du får såklart kalla det vad du vill. Andra stycket av ditt inlägg förstår jag över huvud taget inte. Har jag påstått det? Vad är din poäng förutom att visa att du kan räkna ut genomsnittshastigheter? Missar jag något viktigt?Legato skrev:Du missade visst smileyn...iAkita skrev:Landsväg är för mig 70, 80 och 90 sträckor. Körde med farthållaren 7 km/h över skyltad hastighet. En snittfart på 65 km/h är helt normalt under de förhållandena om en liten del av sträckan går genom mindre samhällen och i stadstrafik. Fler frågor? Vad har du själv för genomsnittshastighet och förbrukning vid dagligt bruk av din bil?Legato skrev:Får man verkligen kalla det landsväg när man kört i 65 km/h?iAkita skrev:Den levererar bra förbrukning på landsväg e-Niron, nu när det blivit lite varmare.
Inga konstigheter om du körde igenom samhällen, men då var det snarare blandad körning än landsvägskörning.
Skrev jag någonstans att det inte var låg förbrukning? Har jag någonstans kallat mitt "dagliga bruk" för landsvägskörning?
Jag kanske misstolkade ditt svar men jag läste det som att du blev allmänt irriterad, medan jag faktiskt skojade med min kommentar (därav smileyn). Förväntade mig mer ett svar av typen "Sant 65 km/h är ju inte så snabbt, men håll med om att det var en extremt låg förbrukning?".
Om det var en uppriktig fråga så är svaret att jag har en hög förbrukning (runt 2,1 kWh/mil) då jag föredrar att köra aktivt och att njuta av prestandan i min bil. Lugnar sig väl lite när man haft den ett tag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Begreppet genomsnitthastighet är egentligen inte nåt bra när man själv ska ut på vägarna och mäta. Om man ska lyckas med det så måste man kunna maska bort momentet att starta från 0 och köra ut på vägen och samma i slutet. Jag har ofta noterat detta när jag gjort sådana mätningar då "ställ-tiden/-sträckan" drar ner genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket. Trots att man håller en konstant hastighet under en relativt lång sträcka så kan på- och avfartsmomentet dra ner genomsnittet på ett sätt som jag inte hade föreställt mig.
Så för att lyckas få ett bra mått på genomsnittshastighet så måste man mäta från det att man har accelererat upp och sluta innan man börjar bromsa ner vid slutet. På samma sätt påverkar även kortade sträckor genom tätorter med lägre hastighet genomsnittet väldigt mycket.
Man kanske hellre skulle försöka utveckla nåt slags sätt att mäta medianhastighet och förbrukning under denna.
Eller så ska man vända på det och säga att det enda som är intressant är att förflytta sig från A till B och se hur mycket som går åt under verkliga förhållanden och hur lång tid det tar inkl. laddstopp.
Så för att lyckas få ett bra mått på genomsnittshastighet så måste man mäta från det att man har accelererat upp och sluta innan man börjar bromsa ner vid slutet. På samma sätt påverkar även kortade sträckor genom tätorter med lägre hastighet genomsnittet väldigt mycket.
Man kanske hellre skulle försöka utveckla nåt slags sätt att mäta medianhastighet och förbrukning under denna.
Eller så ska man vända på det och säga att det enda som är intressant är att förflytta sig från A till B och se hur mycket som går åt under verkliga förhållanden och hur lång tid det tar inkl. laddstopp.
Re: Kia Niro EV
En S kan gå rätt snålt också. Hamnade bakom en annan bil och höll mellan 70-90 ett tag. Drog mer i början av resan men det var inte bilens fel.
Re: Kia Niro EV
97 Wh per km på backig 80/60-väg med Model S100D. 60% laddning vid tillfället, så nästan 1000 km räckvidd i den farten.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Kia Niro EV
Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Re: Kia Niro EV
Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.Shven skrev:Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Ja, så är det. Men det kan också ha varit en e-Niro som man satt drag på ändå. Det som finns till hybriden passar även på e-Niron, och dessa finns att köpa från fristående tillverkare.iAkita skrev:Du är säker på att det inte var en plug-in hybrid? I vilket fall så har det inte levererats några e-Niro med drag ännu, och det finns fortfarande inga besked om/ när det kommer ske tyvärr.Shven skrev:Var på byggmarknaden i Landskrona igår och fick se en svart Kia e-Niro. Det är väl kanske inte så konstigt men dan hade dragkrok. Borde gått fram till ägaren och höra hur han fått en dragkrok men fann mig inte.
Är detta en eftermonterad? Eller har Kia leverans 2 kommit med dragkrok?
Intressant i vilket fall som helst!
Enirons emblem på bakänden är lätt att känna igen. Det blå e:et sticker ut. Ser ut som på regskylten på den här bilden:
Re: Kia Niro EV
Nu är jag inte så bra på Kia e-Niro. Bättre på Tesla.
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?
Re: Kia Niro EV
Ja, i så fall var det så! Den är ännu inte godkänd för dragkrok.Shven skrev:Nu är jag inte så bra på Kia e-Niro. Bättre på Tesla.
Såg inte bilen framifrån men det stod e-Niro där bak! Så en fulmonterad krok?
Re: Kia Niro EV
Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kia Niro EV
Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Kia Niro EV
På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.Tars skrev:Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
Polestar 2 awd -21
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Kia Niro EV
Jag fick betala 422’ med svart metallic.LarsA skrev:På Kias hemsida står det 444.900:- för grundmodellen i vitt.Tars skrev:Nja, 410’ för grundmodellen och så får man 60’ från staten.Stevvee skrev:Är det bara jag som funderar på varför så många vill lägga nästan en halv miljon på den där ?!ochso skrev:
Anser att det är en väldigt bra bil, och tyvärr så är utbytet dåligt kring elbilar så åter igen anser jag att den är värd priset.
Så då är det efter rabatt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r