Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

TechNerd skrev:
taliz skrev:
Personligen har jag svårt att förstå att någon är beredd att betala dubbla priset för en koreansk budgetbil.
Man kan köpa en ny Niro hybrid, med 7 års garanti, för strax över 200k. De börjar dessutom komma ut på begagnatmarknaden nu...
Kul att du så engagerad i andras val av bil :D

Förutom avsaknaden av appen är jag riktigt imponerad av e-Niron, i många saker känns den bättre än GTEn jag hade innan. Kia har kommit en riktigt lång väg gällande kvalitén sen jag klämde på Kia sist.

Sen bryter den inte ny mark som ex Tesla gör, men känns inte som de slåss om riktigt samma köpare?
Tycker ändå fenomenet dubbla priset på samma bil med elmotor är svårmotiverat rent generellt. Det är en KIA trots allt. Dom blir bättre och bättre får vi hoppas, men ändå dubbla priset för samma bil.

Vad hade en Model 3 med bensinmotor kostat? 270k?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Tycker ändå fenomenet dubbla priset på samma bil med elmotor är svårmotiverat rent generellt. Det är en KIA trots allt.
De får köpare till alla bilar de kan producera, så varför ska de sänka priset? Det är ju så marknadsekonomin fungerar.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Henrik Torphammar skrev:
Tycker ändå fenomenet dubbla priset på samma bil med elmotor är svårmotiverat rent generellt. Det är en KIA trots allt. Dom blir bättre och bättre får vi hoppas, men ändå dubbla priset för samma bil.
Svaret är väl ganska enkelt? De kommer kosta vad folk är beredda att betala?
Att hänga upp sig på fabrikationsmärket är lika fånigt på kläder som det är på bilar - Min åsikt. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

Henrik Torphammar skrev:
TechNerd skrev:
taliz skrev:
Personligen har jag svårt att förstå att någon är beredd att betala dubbla priset för en koreansk budgetbil.
Man kan köpa en ny Niro hybrid, med 7 års garanti, för strax över 200k. De börjar dessutom komma ut på begagnatmarknaden nu...
Kul att du så engagerad i andras val av bil :D

Förutom avsaknaden av appen är jag riktigt imponerad av e-Niron, i många saker känns den bättre än GTEn jag hade innan. Kia har kommit en riktigt lång väg gällande kvalitén sen jag klämde på Kia sist.

Sen bryter den inte ny mark som ex Tesla gör, men känns inte som de slåss om riktigt samma köpare?
Tycker ändå fenomenet dubbla priset på samma bil med elmotor är svårmotiverat rent generellt. Det är en KIA trots allt. Dom blir bättre och bättre får vi hoppas, men ändå dubbla priset för samma bil.

Vad hade en Model 3 med bensinmotor kostat? 270k?
Jag hade nog inte betalt mer åtminstone. Tror inte tesla hade varit med på listan över bilar jag vill ha om de var en traditionell bensin bil. Men å andra sidan är inte kia Niro de heller för min del däremot är Eniro de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Kia Niro EV

Inlägg av Stevvee »

TechNerd skrev:
Stevvee skrev:
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Vår erfarenhet är precis tvärt om, vi räknade inte med att den skulle funka som förstabil, men den är betydligt rymligare än vad vi trodde.
Vi dock inga barnvagnar längre.
Ja familj är ju iofs en definitionsfråga.
Eftersom jag är uppe i småbarnsålder med stora bilbarnstolar och vagn så blir ju min definition därefter. En familj där man bara har bältesstolar fungerar bättre.

Men i den bilen får man välja stolen efter bilen och då tummar man på säkerheten istället och ja kasta in en vagn är inga konstigheter men sen är det nästan fullt också.

Men det är från mitt utgångsläge och mitt sätt att se på bil såklart. Allt passar inte alla såklart.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Stevvee skrev:
Ja familj är ju iofs en definitionsfråga.
Eftersom jag är uppe i småbarnsålder med stora bilbarnstolar och vagn så blir ju min definition därefter. En familj där man bara har bältesstolar fungerar bättre.

Men i den bilen får man välja stolen efter bilen och då tummar man på säkerheten istället och ja kasta in en vagn är inga konstigheter men sen är det nästan fullt också.
Vet hur det är, de åren med tre stolar och barnvagn löstes med Sharan - som nu bytes ut mot Model S :D
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor.
Personligen har jag svårt att förstå att någon är beredd att betala dubbla priset för en koreansk budgetbil.
Man kan köpa en ny Niro hybrid, med 7 års garanti, för strax över 200k. De börjar dessutom komma ut på begagnatmarknaden nu...
Fast det där är ju nästan lika dumt som att säga att en BMW M5 egentligen är en 400 000 kronors bil, eftersom det är vad en 520i kostar. Jag skulle aldrig någonsin ens få för mig att köpa en Niro hybrid, eller någon annan hybrid heller för den delen. Oavsett det så har jag igen det högre priset inom fem år, om man ser till totala ägandekostnaden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Stevvee skrev:
TechNerd skrev:
Stevvee skrev:
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Vår erfarenhet är precis tvärt om, vi räknade inte med att den skulle funka som förstabil, men den är betydligt rymligare än vad vi trodde.
Vi dock inga barnvagnar längre.
Ja familj är ju iofs en definitionsfråga.
Eftersom jag är uppe i småbarnsålder med stora bilbarnstolar och vagn så blir ju min definition därefter. En familj där man bara har bältesstolar fungerar bättre.

Men i den bilen får man välja stolen efter bilen och då tummar man på säkerheten istället och ja kasta in en vagn är inga konstigheter men sen är det nästan fullt också.

Men det är från mitt utgångsläge och mitt sätt att se på bil såklart. Allt passar inte alla såklart.
Jag kände inte att jag fick kompromissa vad det gällde bakvänd bilbarnsstol. Har isofixstol som är en av de på marknaden som tar mest plats . Två såna och två vuxna är inga problem att få in, men då är jag i och för sig inte jättelång (178 cm). I och med att man kan ta med 100 kg på taket är det inget problem med vagnarna heller, så länge man inte tycker att en takbox är en omöjlig kompromiss när man behöver ha med sig två barnvagnar och packning. Men visst, tre små barn på samma gång kan nog bli svårt, om det är så familjen ser ut.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Stevvee »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor.
Personligen har jag svårt att förstå att någon är beredd att betala dubbla priset för en koreansk budgetbil.
Man kan köpa en ny Niro hybrid, med 7 års garanti, för strax över 200k. De börjar dessutom komma ut på begagnatmarknaden nu...
Fast det där är ju nästan lika dumt som att säga att en BMW M5 egentligen är en 400 000 kronors bil, eftersom det är vad en 520i kostar. Jag skulle aldrig någonsin ens få för mig att köpa en Niro hybrid, eller någon annan hybrid heller för den delen. Oavsett det så har jag igen det högre priset inom fem år, om man ser till totala ägandekostnaden.
Du har visst ingen erfarenhet utav den jämförelsen hör jag.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Stevvee skrev:
iAkita skrev:
Du tycks glömma att det är en elbil med 64 kWh användbar batterikapacitet när du gör din värdering. Hellre en inredning från början av 2000-talet än en drivlina från början av 1900- talet. Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor. Snacka om föråldrad teknik, det går inte uppväga med högupplösta skärmar, träinlägg och dylika moderniteter.
Nej jag glömmer inte det men det väger inte upp resten för mig. Lägger hellre 600-700 tusen på en hybrid som ger mig det jag vill ha och den känslan som jag önskar när jag kör en bil än att köpa en liten dyr gammal Kia. Dom har en jättebra drivlina och kapacitet. Men det väger verkligen inte upp resten.
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Om man år 2019 har 600-700 tusen att lägga på en bil, och ändå väljer att köpa något annat än en elbil, det är för mig obegripligt. Jag blir lika förvånad hur daterat och omodernt det känns varje gång jag sätter mig i en bil med förbränningsmotor, oavsett vad det är för bil, och jag kan för mitt liv inte begripa hur någon med tillräckliga ekonomiska resurser frivilligt kan välja en sån framför en elbil. Men alla är vi olika.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Stevvee »

iAkita skrev:
Stevvee skrev:
iAkita skrev:
Du tycks glömma att det är en elbil med 64 kWh användbar batterikapacitet när du gör din värdering. Hellre en inredning från början av 2000-talet än en drivlina från början av 1900- talet. Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor. Snacka om föråldrad teknik, det går inte uppväga med högupplösta skärmar, träinlägg och dylika moderniteter.
Nej jag glömmer inte det men det väger inte upp resten för mig. Lägger hellre 600-700 tusen på en hybrid som ger mig det jag vill ha och den känslan som jag önskar när jag kör en bil än att köpa en liten dyr gammal Kia. Dom har en jättebra drivlina och kapacitet. Men det väger verkligen inte upp resten.
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Om man år 2019 har 600-700 tusen att lägga på en bil, och ändå väljer att köpa något annat än en elbil, det är för mig obegripligt. Jag blir lika förvånad hur daterat och omodernt det känns varje gång jag sätter mig i en bil med förbränningsmotor, oavsett vad det är för bil, och jag kan för mitt liv inte begripa hur någon med tillräckliga ekonomiska resurser frivilligt kan välja en sån framför en elbil. Men alla är vi olika.
Ja precis som att du väljer att inte ens läsa vad jag skriver, Kia och inprincip alla elbilar saknar något, är det inte storlek och kvalitet så är det något annat. Tyvärr måste jag säga men så är det. Hellre 600-700 och få det jag betalar för istället för ja, plast och en gammal pioneer stereo. Model X eller S hade kunnat varit alternativ men dom sista hundra upp får prioriteras på nybygge istället. Nästa hoppas jag kunna byta till ren elbil men just nu finns ju bara E-tron och Mx,MS att välja på. Kanske EQC men den har jag inte provkört eller klämt på.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Stevvee skrev:
iAkita skrev:
Stevvee skrev:
iAkita skrev:
Du tycks glömma att det är en elbil med 64 kWh användbar batterikapacitet när du gör din värdering. Hellre en inredning från början av 2000-talet än en drivlina från början av 1900- talet. Personligen har jag snarare svårt att förstå att någon är beredd att betala e-Niro pengar för en bil med fossilmotor. Snacka om föråldrad teknik, det går inte uppväga med högupplösta skärmar, träinlägg och dylika moderniteter.
Nej jag glömmer inte det men det väger inte upp resten för mig. Lägger hellre 600-700 tusen på en hybrid som ger mig det jag vill ha och den känslan som jag önskar när jag kör en bil än att köpa en liten dyr gammal Kia. Dom har en jättebra drivlina och kapacitet. Men det väger verkligen inte upp resten.
Och att den funkar för familjen är jag extremt tveksam till, funkar inte som en förstabil för oss.
Om man år 2019 har 600-700 tusen att lägga på en bil, och ändå väljer att köpa något annat än en elbil, det är för mig obegripligt. Jag blir lika förvånad hur daterat och omodernt det känns varje gång jag sätter mig i en bil med förbränningsmotor, oavsett vad det är för bil, och jag kan för mitt liv inte begripa hur någon med tillräckliga ekonomiska resurser frivilligt kan välja en sån framför en elbil. Men alla är vi olika.
Ja precis som att du väljer att inte ens läsa vad jag skriver, Kia och inprincip alla elbilar saknar något, är det inte storlek och kvalitet så är det något annat. Tyvärr måste jag säga men så är det. Hellre 600-700 och få det jag betalar för istället för ja, plast och en gammal pioneer stereo. Model X eller S hade kunnat varit alternativ men dom sista hundra upp får prioriteras på nybygge istället. Nästa hoppas jag kunna byta till ren elbil men just nu finns ju bara E-tron och Mx,MS att välja på. Kanske EQC men den har jag inte provkört eller klämt på.
Jag läser vad du skriver. Det förändrar inte att jag omöjligt kan förstå hur någon frivilligt är beredd att betala 600-700 tusen för en fossilbil, oavsett hur fin inredningen är. Jag kompromissar tusen gånger hellre med inredningen för att få en modern och miljövänlig drivlina än tvärt om, medan du tydligen är beredd att acceptera en sunkig förorenande förbränningsmotor så länge du får en fin inredning. Jag säger inte att det är fel (förutom att man frivilligt väljer det miljöovänliga alternativet), bara att jag inte förstår det. Det finns för övrigt gott om Model S på marknaden för just 600-700 tusen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Headline »

Bara för att jag tycker något är rätt så behöver det inte vara rätt för andra.

Den intressanta frågan är om jag är ensam i min ståndpunkt eller inte...

Det jag undrar över är varför det är så viktigt att med alla medel förklara varför det ena eller andra är "rätt".

Kan vi snacka eNiro kanske?
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Alltså.. Många här har värdesatt eldrift så högt att dom köpt bil för över en miljon.. Säkert dubbelt så mycket som många tidigare betalat för bil.. Och man kan få betydligt lyxigare inredning för 5-600k om man köper med en föråldrad drivlina.
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tellus »

joel80 skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Tellus skrev:
joel80 skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?
Model 3 är inte samma slags bil, helt olika målgrupper. Många vill inte ha en sedan, eller en bil med bara en skärm i mitten, eller en bil med så få servicecenter.

Kia har tillräckligt många köpare för att dom inte ska kunna leverera i vettig tid. Dom har alltså i nuläget svårt att få fram tillräckligt med bilar, så finns väl inte så stort incitament från Kia att sänka priset när efterfrågan nu är större än vad dom kan skrapa fram.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Headline »

Tellus skrev:
joel80 skrev:
Är det verkligen så svårt att förstå att även Kia har många köpare då om bara drivlinan är "rätt"?
Ja, iallafall nu när Model 3 är så nära i pris, men har Kia verkligen många köpare?
Är det en tävlig i killgissning eller vad vinner man? :D

Är det verkligen så många som köper Model 3? Vad är "nära i pris"?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias det är vi alla drabbade av, mer eller mindre. :lol:
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Mickep skrev:
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden. ;)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

TechNerd skrev:
Mickep skrev:
Vilken målgrupp har Kia? Det är den man måste jämföra med om man vill göra en rättvis bedömning.
Vilken målgrupp har VW? hur ser inkomsterna ut där? Tesla har ju en annan målgrupp, och det finns folk (även här) som är livrädda för att tesla skulle göra en verklig prisvärd bil (då skulle de "devalvera märket")
Så, nu är det nog dags att starta upp en tråd som heter "Intresseklubben - vilka bilar tycker du (inte) är värd pengarna" - så släpper vi det i denna tråden. ;)
lol :D
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Kia Niro EV

Inlägg av P_EL »

Snart leveransdags för min pappas Kia e-Niro, men kan inte guida i vad han behöver för set-up av kablar för att kunna ladda på bästa vis vid långresor. Inser hur bortskämd man är med Teslas superchargers "plug n play"

Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?

Tacksam för input!
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Kia Niro EV

Inlägg av P_EL »

Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

P_EL skrev:
Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!
Inga problem. Jag ska förtydliga med att det jag menade med EVSE är en "kombokabel" så som man kan byta mellan olika kontakter på emot väggen. Finns till exempel en av märket ELON (Elements of Norway) som jag använder, men finns även dyrare i form av JuiceBooster till exempel som också lär vara riktigt bra.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Hur ofta laddar folk via CEE husvagnskontakt?? En sån sladd känns lite onödig. Bättre då att ha en "vanlig" för 230v-stickpropp och skaffa en CEE - Shucko som man ju brukar ha till husvagnen.. För de få gånger man hittar en blå CEE. :)

En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.

Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel. :)

Liten överblick över laddstandarder och "mode":
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar