Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Kia Niro EV

Inlägg av P_EL »

Snart leveransdags för min pappas Kia e-Niro, men kan inte guida i vad han behöver för set-up av kablar för att kunna ladda på bästa vis vid långresor. Inser hur bortskämd man är med Teslas superchargers "plug n play"

Vad är bästa kablar att investera i med en Kia e-Niro, och finns det något särskilt laddnätverk att rekommendera?

Tacksam för input!
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Kia Niro EV

Inlägg av P_EL »

Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

P_EL skrev:
Teslaspolen skrev:
Var det inte Kia som struntade i att skicka med en EVSE? I så fall borde han införskaffa en som har både Shucko (två hål i väggen) och 16A blå CEE ("husvagnskontakt").

En Typ-2 kabel borde följa med bilen. För snabbladdare behövs ingen sladd, CCS är monterat på snabbladdaren.

För laddnätverk så kan han skaffa gratis brickor hos de olika leverantörerna så betalar man allt eftersom man använder laddare. Ska han ladda mycket på snabbladdare kan det vara värt med ett abonnemang med månadskostnad. Det beror på vart han ska köra, men i Sverige så finns Bee, Fortum, Vattenfall och E.ON. Kör man i Norge så gäller samma sak där, fast med Grønn Kontakt och Fortum (samma bricka och abonnemang som i Sverige).
Super - tack! Då vet jag vad han behöver!
Inga problem. Jag ska förtydliga med att det jag menade med EVSE är en "kombokabel" så som man kan byta mellan olika kontakter på emot väggen. Finns till exempel en av märket ELON (Elements of Norway) som jag använder, men finns även dyrare i form av JuiceBooster till exempel som också lär vara riktigt bra.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Hur ofta laddar folk via CEE husvagnskontakt?? En sån sladd känns lite onödig. Bättre då att ha en "vanlig" för 230v-stickpropp och skaffa en CEE - Shucko som man ju brukar ha till husvagnen.. För de få gånger man hittar en blå CEE. :)

En Trefas (röd CEE) till shucko-koppling är också bra att ha att ligga i bilen.

Utöver det en typ2-kabel för att ladda på destinationsladdare t.ex u parkeringshus eller så.
Snabbladdare har som sagt ovan alltid kabel. :)

Liten överblick över laddstandarder och "mode":
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Jag saknade ett fack för mynt/tvättpoletter till e-Niro så jag gjorde en liten låda som funkar ihop med drickahållarna.
myntfack.jpg
Finns att hämta för utskrift här:
https://www.thingiverse.com/thing:3448273

Kanske är det någon mer som saknat det. :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Mp73
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 maj 2019 13:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mp73 »

Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Det där känns ju helt omöjligt för oss att svara på. :lol:
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Detta är ju ett Teslaforum. Dvs självklart skall du beställa en Model 3 istället. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inlägg av chaffis75 »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Beställde och avbeställde I Feb också.. Känner de är tur jag avbeställde för de hade skapat problem om den är så försenad.. De är ju inte lite.. Tråkigt för dig.

Om du verkligen vill ha bilen så hade jag ändå väntat. Jag hoppas du har någon annan bil att köra sålänge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Verdi »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vad ska vi säga? Köp en Model 3 istället. ;)
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Kia Niro EV

Inlägg av para »

Mp73 skrev:
Beställde en E-niro i början av Februari och skulle få den i September men idag fick jag mail om att den skulle preliminärt komma V50 . Vete fan hur man ska göra nu? Avbeställa eller vänta?
Vecka 50 är länge att vänta. Kan du tänka dig lätt begagnad eller är det nytt som gäller? Kommer nog ut lite 6-mån bilar nu efter sommaren.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Om man väntar kanske du får nästa version där de gjort förbättringar. Om du skall vänta eller ej beror på behov och ekonomi. Det finns en mängd kona tillgänliga på blocket. Men antar att det är praktiska bilar för runt 400 000 du vill ha. Och då faller teslas bilar bort, om de de inte börjar rea ut model3 till halva priset.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Om du tror det kommer vara möjligt att få tag på en annan elbil med lika bra kombination av räckvidd, storlek/lastutrymme och pris innan vecka 50 så kan du ju avbeställa, annars är det bara att vänta. e-Niro var först ut av den senaste generationen elbilar och kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Tellus »

iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Tellus skrev:
iAkita skrev:
kommer stå sig bra i många år. Det verkar dröja minst 1-2 år innan det går att få tag på en bil med lika bra kombination av pris och funktionalitet, beroende på väntetid från presentation till leverans.
Har den fått app stöd?
Nej, men det hade den ju inte när frågeställaren beställde den heller, så det verkar ju inte vara en dealbreaker. Nu börjar dessutom en del laddoperatörer erbjuda appar där man kan följa laddningen och ha koll på om den avbryts, så det känns inte som en lika stor brist längre. Men visst, förvärmning via app hade varit toppen, så man slipper lägga in det i timern bilen i förväg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.

Tesla och dess fantastiska prestandabilar i all ära, men den här praktiska Koreanen med sina 84 knappar, traditionella instrumentering och effektiva drivlina är verkligen en bil som skulle funka för de allra allra flesta som nu kör omkring i bensin- eller dieselkombis. Förutom det där med dragkroken då. Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jilldris »

Tellus skrev:
Har den fått app stöd?
Detta samt något annat Raspberry alternativ finns ju för att se SOC etc iaf.
https://shop.openenergymonitor.com/open ... b48kM6LpCA
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

iAkita skrev:
Efter midsommarhelgens resor med e-Niro kan jag konstatera att det nu finns en i princip kompromisslös elbil, även för kombi-/crossover folket som inte har råd att lägga mer än ca 400 000 kr på en bil. 50+ kg hund i bagaget, packning och barn i bakåtvänd bilstol – nema problema. Startade med 85% laddning och kom hem med 10% efter 40 mil i farter strax över hastighetsbegränsningen på E22 (när trafiken tillät). Det enda laddstoppet var knappt 10 minuter på en av alla de otaliga 50 kW laddare jag passerade.
Mina erfarenheter också, långresor är absolut inga problem med e-Niro.
Men jag ser ändå fram att få byta ut Sharanen mot en Model S i Aug(?) :)
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Laban skrev:
iAkita skrev:
Synd att Kia inte inser att de byggt en potentiellt revolutionerande bil och inte tillverkar så många av den, men det lovar gott inför den stundande försäljningsstarten av ID3 och andra tillverkares elbilar med liknande storlek och batterikapacitet. Tesla skulle behöva ha Model Y på marknaden nu, till samma eller lägre pris än Model 3.
Vi har nog olika åsikter när det gäller hur revolutionerande e-Niro är men vi kanske har samma åsikt om ID.3. Tror den kan röra om i grytan i detta segment, förhoppningsvis till stor del pga prissättningen. Konkurrens är alltid bra för kunden.
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.

ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Jag menar inte att e-Niro är tekniskt revolutionerande, men det är den första elbil som kombinerar lång räckvidd (längre än SR+, e-Tron och iPace) med ett praktiskt format till ett pris som många faktiskt har råd med. Väldigt många människor/familjer skulle kunna byta ut sin kombi mot e-Niron utan att det skulle behöva innebära några större kompromisser. Det är revolutionerande.
Väldigt många människor skulle nog kunna byta ut kombin mot SR+ också, och gör det antagligen. Vi gick från Outlander PHEV till Model 3, fungerar hur bra som helst. Har man en lite större hund är det kanske värre men alla har ju bevisligen inte det. Laddnätet + laddhastigheten gör enligt min mening SR+ betydligt bättre för långfärd än e-Niro trots kortare räckvidd.
ID3 är intressant för att de kommer tillverka hyfsat många av den och den därför kan få en märkbar påverkan på försäljningen av fossilmotsvarigheter. Annars finns det väl egentligen inget som tyder på att 58 kWh versionen kommer vara billigare, ha större utrymmen, längre räckvidd eller effektivare drivlina än e-Niron. En modernare och mer Europeisk interiör lär den dock få, vilket säkert kommer locka många som föredrar européer framför asiater. Det ska även bli spännande att se laddkurvan. När räckvidden i segmentet nu börjar närma sig 40-50 mil även för bilar under halvmiljonen, så känns det som om skillnader i laddhastighet blir viktigare ett par extra mils räckvidd hit eller dit blir. Om ID3’s laddkurva påminner om e-Trons kommer den spöa e-Niro med
hästlängder. Kia har varit väldigt konservativa vad det gäller laddhastighet tycker jag, trots batterivärmare och vätskekylning.
Det som blir intressant att se här är väl hur lång räckvidd man verkligen behöver i denna klass. 33 mil WLTP är ganska bra för en stadsbil och om det blir €10k mellan 33,42 och 55 mils modellerna så tänker jag mig att de flesta väljer 33 mil. Speciellt om de som du nämner också kan få till en hyfsad laddkurva. 100 kW max är också betydligt bättre än alla nuvarande konkurrenter. e-Niro gick väl upp till ~70 kW i Björn Nylands test.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Nog inte så många fler som har råd med en bil för 400k än 500k.
De mest sålda bilen bland privatköpare i Sverige är ju VW Golf, och instegspriset där ligger en bit under 200k.
Det är dit ner vi behöver komma för att det ska bli intressant för privatköpare på riktigt.
e-Niro kostar 474k om man vill ha LED strålkastare samt parkeringssensorer fram och bak. Att jag skulle välja SR+ alla dagar i veckan istället är kanske givet men jag tror även att marknaden gör det. Det måste till mer konkurrens i detta segment.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Beror väl på behov. M3 går helt bort för mig p.g.a bagageluckan.
En E-niro skulle funka där.

Nu försöker jag i och för sig istället vänta in Polestar 2 eller nån av ID-bilarna. Men jag kan absolut se varför vissa väljer andra bilar, även om Teslan har många fördelar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar