Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
211km vid 60% ger en räckvidd på ca 351km.
Känns inte jätte imponerande.
Min S75D har jag kört 46 mil på sommaren och 31 mil i -24 på vintern.
Bara nån mil extra räckvidd på Kian.
Känns inte jätte imponerande.
Min S75D har jag kört 46 mil på sommaren och 31 mil i -24 på vintern.
Bara nån mil extra räckvidd på Kian.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia Niro EV
Det var ett par minusgrader ute bara, men jag hade både rattvärme och stolsvärme på. Man kan se hur det påverkar på displayen.
Re: Kia Niro EV
Står ju ca 414km vid 100% laddning. Den har ju "bara" 64kW batteri med (om jag minns rätt) 58-59 kW tillgängligtZalman3 skrev:211km vid 60% ger en räckvidd på ca 351km.
Känns inte jätte imponerande.
Min S75D har jag kört 46 mil på sommaren och 31 mil i -24 på vintern.
Bara nån mil extra räckvidd på Kian.
Så, jag skulle nog säga bra med tanke på klimatet. Björn körde ju 500k med den i varma Korea och i måttlig fart.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Jag läste någonstans att det var 68 kWh batteri med 64 kWh tillgängligt, men det kanske inte stämmer.Jeppe_E skrev:Står ju ca 414km vid 100% laddning. Den har ju "bara" 64kW batteri med (om jag minns rätt) 58-59 kW tillgängligtZalman3 skrev:211km vid 60% ger en räckvidd på ca 351km.
Känns inte jätte imponerande.
Min S75D har jag kört 46 mil på sommaren och 31 mil i -24 på vintern.
Bara nån mil extra räckvidd på Kian.
Så, jag skulle nog säga bra med tanke på klimatet. Björn körde ju 500k med den i varma Korea och i måttlig fart.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: Kia Niro EV
Som jag förstod det så var det embargot för pressen som släpps 6e eller 8e december, men att resultatet kommer i nästa avsnitt av tidningen Elbilen i Sverige som jag inte vet när den släpps.Bjelke skrev:Visst var det imorgon vi skulle få reda på hur den presterade på Haparanda - Ystad?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: Kia Niro EV
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Kia Niro EV
Björn har vinterkört e-Niro
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kia Niro EV
Jerker skrev:
Haha, du har verkligen svängt av Model 3 vägen?
Jättekul, vi behöver engagerade ambassadörer för elbilar.
Och Kia Niro är en av mina favoriter också!
- Du har ju hängt så länge här och jag blev lite när du hoppade av Model 3 - pga avsaknaden av dragkrok.
Men den finns ju nämnd i manualen och jag tror faktiskt den kommer trots allt.
Model Y kommer ju snart också, men då får du antagligen mer att tänka på.
Jättekul! Lycka till med Facebookgruppen!
Re: Kia Niro EV
Kia sägs få dragkrok, model3 sägs få drag också.
Båda har acceptabel räckvidd.
Det som skiljer är laddställen och prislapp.
Ingen av de som säljs nu är intressanta för mig.
Hoppas på en bra deal på en beg medium om några år. Frågan är vad man skall göra tills dess.
Kia är väldigt intressant, mycket pga att den inte är hutlös dyr (dock långt från billig)
Båda har acceptabel räckvidd.
Det som skiljer är laddställen och prislapp.
Ingen av de som säljs nu är intressanta för mig.
Hoppas på en bra deal på en beg medium om några år. Frågan är vad man skall göra tills dess.
Kia är väldigt intressant, mycket pga att den inte är hutlös dyr (dock långt från billig)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Annars finns den här som det är ganska bra aktivitet i. Skulle vara trevligt om det på något sätt kunde slås samman, iallafall inte konkurrera med varandra. Förhoppningsvis kan det bli ett lika bra community som i Zoe-gruppen.Jerker skrev:
https://www.facebook.com/groups/kianiroev/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia Niro EV
Nja... Utdöende, men samtidigt extremt starkt bland den åldersgrupp som kör Tesla skulle jag hävdaicreate skrev:Facebook är väl lika utdöende som fossilbilar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Tror inte det finns någon statistik på det men med tanke på priset så kan man nog anta att en väldigt stor andel är 35+...icreate skrev:Vilken åldersgrupp är det?
Facebook för ju en tynande tillvaro bland yngre generationer, men bland såna som mig (70-talister) och äldre är det ju fortfarande extremt dominant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Re: Kia Niro EV
Eniro är något helt annatSwede1 skrev:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.Swede1 skrev:https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Kia Niro EV
E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Kia Niro EV
Topp!Leo skrev:E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Re: Kia Niro EV
Samma gräns hos min arbetsgivare. Men vi är några stycken som lämnat in förbättringsförslag att miljöbilar bör undantas denna gräns pga det låga förmånsvärdet. Finns ändå andra krav så som max si och så många % av lönen får användas mm så att sätta 10pbb känns väldigt förlegat. Speciellt när det står i policyn för personalbil att man helst ska välja miljövänliga fordon kombinerat med att det ska vara kostnadsneutralt för företaget.samuelsu skrev:Kollade just med vår HR och 10pbb i inköpspris är just nu en hård gräns för personalbil. Då går det inte köpa TM3 så nu, men däremot eNiro. Så visst har inköpspriset betydelse.Swede1 skrev:https://insideevs.com/kia-niro-ev-test- ... eo-review/
Kia Eniro testvinnare igen!
Nån mer som troligen föredrar en 200-300’ kr billigare bil än tesla model 3?
Kia Eniro är på riktigt den första rimligt prissatta elbilen med en riktig räckvidd över 30 mil.
Hoppas den går att provköra och köpa snart, saknar dock en app för uppvärmning...
Re: Kia Niro EV
Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
200.000 extra i lån = 6000kr per år i räntekostnadertaliz skrev:Man får köra rätt mycket för att det ska vara värt dubbla priset för en eniro vs vanlig niro.
Och kör man så mycket är det nog värt lite till för att kunna nyttja Supercharger nätet, dvs bättre med Model 3...
2000 mil per år á 0.8 = 1600 liter x 15kr = 24000 kr
2000 mil x 2kr = 4000 kr
14000 kr billigare per år med en elbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Jag provkörde en E-Niro förra veckan i Lidköping.Leo skrev:E-Niro finns tex att provköra hos Hedins bil i Segeltorp/Kungens Kurva (Södra Stockholm) Jag och kollegan var där och provkörde den igår.
Bilen är ganska pigg och det finns massvis med utrustning i den. Tyvärr var demobilen en enklare variant, det fattades således en del. Men ändå, den är imponerande välutrustad. Körmässigt är den som sagt riktigt pigg, men samtidigt är den framhjulsdriven och antispinnsystemet verkar inte vara sådär superbra. Jag lyckades få hjulspinn hela tidan, till och med i ganska höga hastigheter. Och då var vägarna torra. Undrar hur det går när det är blött eller halt. Visserligen hade den helt nya vinterdäck på, och de behöver ju lite inkörningstid innan de greppar bra.
Man sitter som förväntat ganska högt, vilket jag tycker är underbart. Bagaget är också okej, men för mig är den avgörande punkten om jag får plats med mina två schäfrar, och det går inte. En lagom hund får gott om plats, men inte två.
Det som störde mig var ljudnivån. Bilen är inte tyst, den saken är klar. Vindbruset var inte så farligt, men däckljudet hördes hela tiden, till och med i riktigt låga hastigheter. Hade det varit en ice-bil hade man förmodligen inte reagerat så mycket, men i en elbil är det störande när vägjudet är så påträngande. Ett klart minus.
Jag tror att det blir en storsäljare. Räckvidden verkar vara nästintill oändlig, förbrukningen hamnade trots el del testkörning runt 1.5kWh/mil. Riktigt lågt alltså, trots att det var nollgradigt ute. Men lite lätt högerfot kan man säkert köra 50 mil med den på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14