Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Re: Kia Niro EV
Re: Kia Niro EV
Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.Jerker skrev:Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Angående service på märkesverkstad: gäller inte den här domen fortfarande?
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Re: Kia Niro EV
Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.taliz skrev:Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.Jerker skrev:Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?
Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kia Niro EV
Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.chaffis75 skrev:Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.taliz skrev:Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Kia Niro EV
Nä man undrar ju.taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Kia Niro EV
Dyrare än vår dieslebil med andra ord.juristen skrev:Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.Jerker skrev:
1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Sjukt!
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Kia Niro EV
Ja sånt blir man irriterad på. Först betalar man pengar för att de skall kontrollera. när något blivit för rostigt säger de åt en att byta, något man får betala extra för. Man vill ha något som gör att man inte behöver byta och få oväntade kostnader.Svampen skrev:Nä man undrar ju.taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Kia Niro EV
Dålig bromsvätska kan göra att den börjar koka, vilket kan försämra bromsverkan. Men som sagt, jag har aldrig haft några problem med det, trots en hel del bankörning. Har någon hört någon som fått problem pga "dålig" bromsvätska?juristen skrev:Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.chaffis75 skrev:Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.taliz skrev:Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...
Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
Min känsla är att det är ytterligare en sån där extrem försiktighetsåtgärd, som blivit standard för folk förstår det ändå inte. Det ger ju mer pengar till verkstäderna, och kunderna vill ju att bromsarna alltid funkar... easy sell.
När jag skulle serva min Volvo senast ville dom ha 500kr bara för att torka rutan framför kollisionsvarnar-kameran(som jag stängt av för den var värdelös). Nej tack...
Dessutom säkert ett dussintal olika "slitagekontroller", för flera hundra kronor stycket, som säkert tar dom 10 sekunder.. om dom överhuvudtaget kollar dvs...
Blev nästan förbannad på hur mkt skit folk blir pålurade av verkstäderna nuförtiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.
Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Re: Kia Niro EV
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.
Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Re: Kia Niro EV
Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.Svampen skrev:Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.
Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Re: Kia Niro EV
Jag hoppas på att Sono Motors snart får ut sin bil på marknaden. Då får man en insikt i vad man behöver serva på en elbil eftersom de lägger ut sina servicemanualer gratis på nätet så att man ska kunna sköta det själv.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kia Niro EV
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...Jerker skrev:Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.Svampen skrev:Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.
Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kia Niro EV
Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.
Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.
Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.
Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Model S P85DL+
Re: Kia Niro EV
Intressant resonemang! Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe
Re: Kia Niro EV
Ja, designen på 3:ans instrumentering - eller brist på - stöter säkert bort en del kunder. Jag har väl aldrig varit särskilt imponerad av den och haft invändningar emot den. Speciellt vindrutetorkarna ska ha ett eget reglage vi ratten, allt annat är dumt. Så visst tilltalar gammelbilsdesignen många köpare.mans71 skrev:Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.
Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.
Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Re: Kia Niro EV
Jerker skrev:Intressant resonemang! Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe
Som sagt, gäller inte denna domen?
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Kia Niro EV
Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Intressant resonemang! Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe
Som sagt, gäller inte denna domen?
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Re: Kia Niro EV
Nja, så svårt är det inte såvida man gör det som ska göras, och dokumenterar det.Jerker skrev:Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Intressant resonemang! Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe
Som sagt, gäller inte denna domen?
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Sparar kvitton på olja, filter osv och skriver i serviceboken miltal och datum.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)
Re: Kia Niro EV
Det är inga raketkirurger som jobbar som bilmekaniker. Min erfarenhet är att de tex ofta byter till fel olja. Min Volvo skulle ha 0w-20 med en särskild klassning. Vad valde mekanikerna? 5w-30.Mickep skrev:Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)
De kollade inte instruktionsboken överhuvudtaget, utan bara vad det stod för modell på bakluckan... att samma modell fanns med en gammal och en ny motor, som har olika krav på olja, förstod dom inte.
Ringde efter detta runt till några andra verkstäder och frågade vad de föreslog... ”10w-40, det funkar mkt bra till din bil!!!” suck... inte konstigt motorer rasar...
Om du är läskunnig, har bra verktyg och utrustning, och inte har tummen mitt i handen är det inte svårt att vara ”fackmannamässig”, och göra ett lika bra eller tom bättre jobb än genomsnittlig bilmekaniker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia Niro EV
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.
Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Kia Niro EV
Jerker skrev:Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.
Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Ha, samma erfarenheter här.
Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.
Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet
Re: Kia Niro EV
Betydligt bättre med ärlighet och uppriktighet och ta betalt för det rakt av för en garanti.Jerker skrev:Intressant resonemang! Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.