Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 10 jan 2019 13:07

taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?


Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav taliz » 10 jan 2019 13:11

Jerker skrev:
taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?


Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.


Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?
taliz
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 16 nov 2014 13:04

Re: Kia Niro EV

Inläggav Jerka » 10 jan 2019 13:17

Angående service på märkesverkstad: gäller inte den här domen fortfarande?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Jerka
 
Inlägg: 531
Blev medlem: 25 mar 2016 22:19

Re: Kia Niro EV

Inläggav chaffis75 » 10 jan 2019 14:03

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?


Bra fråga. Inget, skulle jag säga. Men ÅF ska ju tjäna pengar på nåt.


Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Kan man få problem med ev garanti om man inte servar tro?

Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1328
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia Niro EV

Inläggav juristen » 10 jan 2019 14:08

chaffis75 skrev:
taliz skrev:Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.


Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.
juristen
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 dec 2018 12:15

Re: Kia Niro EV

Inläggav Svampen » 10 jan 2019 14:12

taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Nä man undrar ju.
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Svampen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inläggav Svampen » 10 jan 2019 14:15

juristen skrev:
Jerker skrev:
1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.


Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.

Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Dyrare än vår dieslebil med andra ord.
Sjukt!

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Svampen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inläggav Mickep » 10 jan 2019 14:16

Svampen skrev:
taliz skrev:1500 mil? Vad är det som behöver fixas efter så kort sträcka?
Nä man undrar ju.
Enligt handlaren i stan var kontroll av rostskydd en ständigt återkommande punkt...

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Ja sånt blir man irriterad på. Först betalar man pengar för att de skall kontrollera. när något blivit för rostigt säger de åt en att byta, något man får betala extra för. Man vill ha något som gör att man inte behöver byta och få oväntade kostnader.
Mickep
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Kia Niro EV

Inläggav taliz » 10 jan 2019 16:31

juristen skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:Ja betala 3k för att byta ett kupefilter känns ju sådär.
Bromsvätska har jag aldrig bytt på varken bil eller MC, aldrig haft några problem av det heller. Kan ju vara bra i varma klimat och om man kör banracing typ... men det gör man nog inte med en niro...

Broms vätska kan vara bra att byta I kallt klimat också så du inte får is kristaller i den.

Jag bytte på min bil efter 7år, då varnade verkstaden att de bra bråttom att byta, fick en tid väldigt snabbt så de var uppenbarligen angelägna att jag bytte.
Den verkstaden mäter bara kvalitén på bromsoljan och byter vid behov.


Bromsvätska tar upp vatten med tiden, med följd att det börjar rosta inuti bromsoken så bromsarna kärvar. Man ska byta bromsvätska på alla bilar oavsett klimat. Det är inga konstigheter med det, möjligen är vartannat år och 3000 mil lite ofta.


Dålig bromsvätska kan göra att den börjar koka, vilket kan försämra bromsverkan. Men som sagt, jag har aldrig haft några problem med det, trots en hel del bankörning. Har någon hört någon som fått problem pga "dålig" bromsvätska?
Min känsla är att det är ytterligare en sån där extrem försiktighetsåtgärd, som blivit standard för folk förstår det ändå inte. Det ger ju mer pengar till verkstäderna, och kunderna vill ju att bromsarna alltid funkar... easy sell.

När jag skulle serva min Volvo senast ville dom ha 500kr bara för att torka rutan framför kollisionsvarnar-kameran(som jag stängt av för den var värdelös). Nej tack...
Dessutom säkert ett dussintal olika "slitagekontroller", för flera hundra kronor stycket, som säkert tar dom 10 sekunder.. om dom överhuvudtaget kollar dvs...
Blev nästan förbannad på hur mkt skit folk blir pålurade av verkstäderna nuförtiden.
taliz
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 16 nov 2014 13:04

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 10 jan 2019 19:31

En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster