Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Kia Niro EV

Inläggav Svampen » 10 jan 2019 21:35

Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Svampen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2018 16:39

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 10 jan 2019 21:49

Svampen skrev:
Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.


Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 10 jan 2019 21:51

Jag hoppas på att Sono Motors snart får ut sin bil på marknaden. Då får man en insikt i vad man behöver serva på en elbil eftersom de lägger ut sina servicemanualer gratis på nätet så att man ska kunna sköta det själv.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 jan 2019 07:47

Jerker skrev:
Svampen skrev:
Jerker skrev:En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.


Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.

Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10391
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Kia Niro EV

Inläggav Teslaägare mans71 » 11 jan 2019 08:03

Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.

Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.

Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1036
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 11 jan 2019 08:55

Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)


Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 11 jan 2019 08:59

mans71 skrev:Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.

Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.

Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.


Ja, designen på 3:ans instrumentering - eller brist på - stöter säkert bort en del kunder. Jag har väl aldrig varit särskilt imponerad av den och haft invändningar emot den. Speciellt vindrutetorkarna ska ha ett eget reglage vi ratten, allt annat är dumt. Så visst tilltalar gammelbilsdesignen många köpare.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav Jeppe_E » 11 jan 2019 09:05

Jerker skrev:
Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)


Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.



Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Jeppe_E
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 11 jan 2019 09:45

Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)


Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.



Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla


Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 -16 med köplats #1
Annullerade reservationen 2019-01-04. Har beställt en Kia e-Niro med dragkrok.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5959
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav taliz » 11 jan 2019 10:00

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)


Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.



Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla


Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.


Nja, så svårt är det inte såvida man gör det som ska göras, och dokumenterar det.
Sparar kvitton på olja, filter osv och skriver i serviceboken miltal och datum.
taliz
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 16 nov 2014 13:04

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster