Sida 15 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 10 jan 2019 20:35
av Svampen
Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.

Re: Kia Niro EV

Postat: 10 jan 2019 20:49
av Jerker
Svampen skrev:
Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.

Re: Kia Niro EV

Postat: 10 jan 2019 20:51
av Jerker
Jag hoppas på att Sono Motors snart får ut sin bil på marknaden. Då får man en insikt i vad man behöver serva på en elbil eftersom de lägger ut sina servicemanualer gratis på nätet så att man ska kunna sköta det själv.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 06:47
av Bjelke
Jerker skrev:
Svampen skrev:
Jerker skrev:
En elbil använder ju bromsarna betydligt mindre än en fossil, så att bromsvätskan lär väl stå sig lite längre än annars.

Jag är nästan böjd att skita i serviceprogrammet och garantiprogrammet. Istället åka in när jag tycker att det behövs och låta dem göra den service jag tycker behövs. Med min körsträcka är garantin ändå överspelad på 4 år. Vissa saker (som att kontrollera bromsbelägg och byta bromsvätska) klarar jag alldeles utmärkt själv. Luftfilter kan jag också byta. Så ser jag till att göra en ordentlig rostskyddsbehandling när bilen är ny. Skulle tro att det lönar sig i längden.
Jag tror att du resonerar helt rätt. Det enda jag skulle vara nervös över är om batteriet skulle strula.
Att stå där med ett batteribyte för kanske 100.000kr kan inte vara grant.
Kanske täcker försäkringen det?
På en fossilbil täcker maskinskadeförsäkringen en hel del dyra saker, men jag vet ej vilka delar på en elbil som innefattas.
Ja, de har säkert skrivit villkoren så att om man inte betalar flera tusen per år för att de ska få byta luftfilter och annat strunt så gäller inte garantin på batteriet. Det kan man vara säker på. Bara att räkna in servicekostnaderna i TCO:n.
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 07:03
av mans71
Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.

Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.

Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 07:55
av Jerker
Bjelke skrev:
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 07:59
av Jerker
mans71 skrev:
Provkörde lite kort en Niro EV då mina föräldrar just fått leverans av en sån.

Man tänkte inte på att man åkte i en elbil direkt men det är nog så målgruppen vill ha det, en helt vanlig bil fast eldriven helt enkelt.

Dom var länge sugna på model 3 men backade ur då dom tycket att Tesla gått för långt med att ta bort alla knappar och instrumentering.
Ja, designen på 3:ans instrumentering - eller brist på - stöter säkert bort en del kunder. Jag har väl aldrig varit särskilt imponerad av den och haft invändningar emot den. Speciellt vindrutetorkarna ska ha ett eget reglage vi ratten, allt annat är dumt. Så visst tilltalar gammelbilsdesignen många köpare.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 08:05
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.

Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 08:45
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.

Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 09:00
av taliz
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Självklart, en stor del av servicen består ju av att jag ska betala för att dom ska kunna kolla upp allt som kan gå sönder och gå på garantin, och "får" dom inte kolla på det så kan ju inte garantin gälla...
Superlogiskt... eller inte.
Till Ford sa jag att dom gärna får gå igenom bilen och kolla upp allt (som går på garanti), men jag tänker inte betala för det. Jag erbjöd dom alltså att kolla upp bilen hur mycket dom vill för att garantin ska gälla
men aldrig i hel....te att jag skulle betala för det, och jag gjorde klart att genom det så kommer jag att kräva att garantin ska gälla oavsett.
Jag hade några garantiärenden på den bilen (men "tyvärr" inget större) och det blev aldrig något snack om garantin skulle gälla, fast jag alltså bara gjorde första servicen men inget mer (körde den till nästan 20 tusen mil).
Tipset är väl att se till att få skriftligt på det hehe ;)
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.

Som sagt, gäller inte denna domen?

http://www.dagensjuridik.se/2012/12/ola ... -ska-galla
Jo, men här diskuterar vi att inte anlita nån verkstad alls för servicen. Så det blir inga stämplar i serviceboken. I domen står det inget om att man kan utesluta service helt och hållet. Dessutom ska den utföras på ett "fackmannamässigt sätt" och det kan de säkert hävda att det inte har blivit gjort om man gör servicen själv.
Nja, så svårt är det inte såvida man gör det som ska göras, och dokumenterar det.
Sparar kvitton på olja, filter osv och skriver i serviceboken miltal och datum.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 09:09
av Mickep
Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 09:44
av taliz
Mickep skrev:
Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)
Det är inga raketkirurger som jobbar som bilmekaniker. Min erfarenhet är att de tex ofta byter till fel olja. Min Volvo skulle ha 0w-20 med en särskild klassning. Vad valde mekanikerna? 5w-30.
De kollade inte instruktionsboken överhuvudtaget, utan bara vad det stod för modell på bakluckan... att samma modell fanns med en gammal och en ny motor, som har olika krav på olja, förstod dom inte.

Ringde efter detta runt till några andra verkstäder och frågade vad de föreslog... ”10w-40, det funkar mkt bra till din bil!!!” suck... inte konstigt motorer rasar...

Om du är läskunnig, har bra verktyg och utrustning, och inte har tummen mitt i handen är det inte svårt att vara ”fackmannamässig”, och göra ett lika bra eller tom bättre jobb än genomsnittlig bilmekaniker.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 10:06
av Jerker
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 11:38
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 22:15
av LarsL
Jerker skrev:
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.
Betydligt bättre med ärlighet och uppriktighet och ta betalt för det rakt av för en garanti.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 00:04
av Zalman3
Facebook svämmar över med folk som fått sina Kia e-Niro.
Kul att leveranserna kommit igång rejält!

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 05:06
av nek0
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Håller med dig till 100%
Här har du ett exempel från Skoda forumet.
"Lågt oljetryck vid låga varv.

Min Fabia (1.2TSI), varnar för oljetryck på låga varv när motorn blivit varm.
Lämnade in den och de tog ner tråget, gjorde rent mm.
Men oljetrycket är fortfarande lågt.
Slutsatsen var att det är skit i kanalerna och det var billigast att byta motor.
Kan man göra en invändig motortvätt och hoppas att det fungerar?"

Och sedan

"Lågt oljetryck vid låga varv.
Efter lite sökning på Briskoda hittade jag förhoppningsvis felet.
En i England hade haft en gammal packningsbit kvar vid oljefiltret. Gick ut direkt och kollade mitt filter, jag hade dubbla packningar där den gamla var skadad och en "flärp" hängde ner.
Hittade inga rester så tog bort den gamla packningen och skruvade tillbaka.
Har kört en lång stund och har inte fått någon varning, förhoppningsvis var det felet!

Nu blir det egenservice på denna bil i fortsättningen!"

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 10:20
av Legato
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)
Då har vi ganska olika erfarenhet av ungefär samma bil...

Jag köpte en Boxster 2002. Den hade ett elfel som gjorde att den "spontant" kunde stanna lite närsomhelst. Ibland startade den igen, ibland tog det en kvart och en gång fick jag helt ge upp. En gång stannade den på centralbron...

Sex gånger var den på auktoriserad verkstad för samma fel. Alla gånger fick jag betala fullt. Jag kontaktade även Porsche Sverige som hade noll intresse av att hjälpa till.

Så Porsche är hittills min absolut värsta erfarenhet av bil. Bäst efter Tesla har definitivt Lexus varit.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 16:58
av juristen
Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 19:21
av TeslaTissel
juristen skrev:
Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.
Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 20:30
av juristen
TeslaTissel skrev:
Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?
Mm, Ioniq kändes svajig när man kom upp i 100-100 km/h. Den var för mjuk och vinglig kring fjädringens neutralläge på något sätt och kändes nervös i landsvägsfart. e-Niron kändes däremot klippstabil under samma förutsättningar. Angående baksätet och hur högt golvet där är: jag är måttliga 173 cm lång, men jag hade ändå flera cm luft mellan baksätesdynan och undersidan låren närmast knäna. Skulle förmodligen vara obekvämt att åka så någon längre sträcka, jag tror baksätet är mest för barn och korta personer. Då satt jag bakom förarplatsen, som var inställd efter mig.

Ja, Bergners hade klart lägre servicepriser än Sundsvalls Kia-handlare. Det verkar som att handlarna räknar ut sina egna priser och handlaren i Sundsvall måste ha ockrat ordentligt med förtjänsten när de räknade. Som sagt, en inspektionsservice för 2541 kr... Inte OK. Diskuterade inte serviceavtal, tror jag tyvärr kommer avstå affär.

Vita bilar utan extrautrustning fanns obokade på väg med båt och kunde beställas, var man beredd att vänta till sommaren så hade man en del valmöjligheter med färg och utrustning. Drygt en tredjedel av Sveriges årstilldelning är dock redan beställd så man bör nog inte vänta så länge om man vill få en i år.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 21:30
av LarsA
Fösta begagnade eNiro till salu i Norge på FINN.no kommer från Sverige :shock:
https://www.finn.no/car/import/ad.html? ... =137856785

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 23:32
av Mickep
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 jan 2019 11:21
av Zalman3
Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 jan 2019 16:39
av Klintan
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.
Vet att flera ambassadörsleafar stod registrerade i Sverige långt efter att de lämnat landet, kan det vara något sådant inblandat också? På något sätt mygla och behålla registreringen här efter exporten tills bonusen är utbetald.