Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Kia Niro EV

Inläggav Mickep » 11 jan 2019 09:09

Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)
Mickep
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inläggav taliz » 11 jan 2019 09:44

Mickep skrev:Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)


Det är inga raketkirurger som jobbar som bilmekaniker. Min erfarenhet är att de tex ofta byter till fel olja. Min Volvo skulle ha 0w-20 med en särskild klassning. Vad valde mekanikerna? 5w-30.
De kollade inte instruktionsboken överhuvudtaget, utan bara vad det stod för modell på bakluckan... att samma modell fanns med en gammal och en ny motor, som har olika krav på olja, förstod dom inte.

Ringde efter detta runt till några andra verkstäder och frågade vad de föreslog... ”10w-40, det funkar mkt bra till din bil!!!” suck... inte konstigt motorer rasar...

Om du är läskunnig, har bra verktyg och utrustning, och inte har tummen mitt i handen är det inte svårt att vara ”fackmannamässig”, och göra ett lika bra eller tom bättre jobb än genomsnittlig bilmekaniker.
taliz
 
Inlägg: 646
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist Jerker » 11 jan 2019 10:06

Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Reserverat Sono Sion med dragkrok
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6169
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inläggav TeslaTissel » 11 jan 2019 11:38

Jerker skrev:Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.



Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Kia Niro EV

Inläggav elbilist LarsL » 11 jan 2019 22:15

Jerker skrev:Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.


Betydligt bättre med ärlighet och uppriktighet och ta betalt för det rakt av för en garanti.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8075
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda

Re: Kia Niro EV

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 jan 2019 00:04

Facebook svämmar över med folk som fått sina Kia e-Niro.
Kul att leveranserna kommit igång rejält!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28

Re: Kia Niro EV

Inläggav nek0 » 12 jan 2019 05:06

Jerker skrev:Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Håller med dig till 100%
Här har du ett exempel från Skoda forumet.
"Lågt oljetryck vid låga varv.

Min Fabia (1.2TSI), varnar för oljetryck på låga varv när motorn blivit varm.
Lämnade in den och de tog ner tråget, gjorde rent mm.
Men oljetrycket är fortfarande lågt.
Slutsatsen var att det är skit i kanalerna och det var billigast att byta motor.
Kan man göra en invändig motortvätt och hoppas att det fungerar?"

Och sedan

"Lågt oljetryck vid låga varv.
Efter lite sökning på Briskoda hittade jag förhoppningsvis felet.
En i England hade haft en gammal packningsbit kvar vid oljefiltret. Gick ut direkt och kollade mitt filter, jag hade dubbla packningar där den gamla var skadad och en "flärp" hängde ner.
Hittade inga rester så tog bort den gamla packningen och skruvade tillbaka.
Har kört en lång stund och har inte fått någon varning, förhoppningsvis var det felet!

Nu blir det egenservice på denna bil i fortsättningen!"
nek0
 
Inlägg: 975
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Kia Niro EV

Inläggav Teslaägare Legato » 12 jan 2019 10:20

TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.



Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)


Då har vi ganska olika erfarenhet av ungefär samma bil...

Jag köpte en Boxster 2002. Den hade ett elfel som gjorde att den "spontant" kunde stanna lite närsomhelst. Ibland startade den igen, ibland tog det en kvart och en gång fick jag helt ge upp. En gång stannade den på centralbron...

Sex gånger var den på auktoriserad verkstad för samma fel. Alla gånger fick jag betala fullt. Jag kontaktade även Porsche Sverige som hade noll intresse av att hjälpa till.

Så Porsche är hittills min absolut värsta erfarenhet av bil. Bäst efter Tesla har definitivt Lexus varit.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016 - SÅLD
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
LR3D på ingång
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 3245
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33

Re: Kia Niro EV

Inläggav juristen » 12 jan 2019 16:58

Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.
juristen
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Kia Niro EV

Inläggav TeslaTissel » 12 jan 2019 19:21

juristen skrev:Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.


Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HenrikM76 och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.