Sida 16 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 09:09
av Mickep
Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 09:44
av taliz
Mickep skrev:
Jag kan tycka att om garantin skall gälla, skall man utföra den fackmannamässigt, och med det menas professionellt med den viktiga biten att de i si tur lämnar garanti på arbetet. (även professionella kan göra fel och då kan man sedan inte hävda att något skall skötas på bilens garanti) De som utför arbetet skall ha en sorts försäkring som täcker detta.(därav stämpel i boken som man vet vem som gjort arbetet)
Det är inga raketkirurger som jobbar som bilmekaniker. Min erfarenhet är att de tex ofta byter till fel olja. Min Volvo skulle ha 0w-20 med en särskild klassning. Vad valde mekanikerna? 5w-30.
De kollade inte instruktionsboken överhuvudtaget, utan bara vad det stod för modell på bakluckan... att samma modell fanns med en gammal och en ny motor, som har olika krav på olja, förstod dom inte.

Ringde efter detta runt till några andra verkstäder och frågade vad de föreslog... ”10w-40, det funkar mkt bra till din bil!!!” suck... inte konstigt motorer rasar...

Om du är läskunnig, har bra verktyg och utrustning, och inte har tummen mitt i handen är det inte svårt att vara ”fackmannamässig”, och göra ett lika bra eller tom bättre jobb än genomsnittlig bilmekaniker.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 10:06
av Jerker
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 11:38
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 11 jan 2019 22:15
av LarsL
Jerker skrev:
Intressant resonemang! ;) Gick Ford verkligen med på det? Det är faktiskt nåt man skulle kunna driva rättsligt. Fast om det blev så så kommer de bara att baka in servicekostnaderna i priset på bilen, som med VSG. Självklart kommer vi alltid att få betala för allt, hur vi än försöker.
Betydligt bättre med ärlighet och uppriktighet och ta betalt för det rakt av för en garanti.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 00:04
av Zalman3
Facebook svämmar över med folk som fått sina Kia e-Niro.
Kul att leveranserna kommit igång rejält!

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 05:06
av nek0
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.
Håller med dig till 100%
Här har du ett exempel från Skoda forumet.
"Lågt oljetryck vid låga varv.

Min Fabia (1.2TSI), varnar för oljetryck på låga varv när motorn blivit varm.
Lämnade in den och de tog ner tråget, gjorde rent mm.
Men oljetrycket är fortfarande lågt.
Slutsatsen var att det är skit i kanalerna och det var billigast att byta motor.
Kan man göra en invändig motortvätt och hoppas att det fungerar?"

Och sedan

"Lågt oljetryck vid låga varv.
Efter lite sökning på Briskoda hittade jag förhoppningsvis felet.
En i England hade haft en gammal packningsbit kvar vid oljefiltret. Gick ut direkt och kollade mitt filter, jag hade dubbla packningar där den gamla var skadad och en "flärp" hängde ner.
Hittade inga rester så tog bort den gamla packningen och skruvade tillbaka.
Har kört en lång stund och har inte fått någon varning, förhoppningsvis var det felet!

Nu blir det egenservice på denna bil i fortsättningen!"

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 10:20
av Legato
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Jag håller med. Men jag skulle tro att Kia (och andra) skulle köra stenhårt på den linjen att ingen som bedriver verksamhet inom bilservice och har minst F-skatt kan bedömas utföra service på ett fackmannamässigt sätt. Troligen skulle de få rätt i domstol också.

Annars håller jag med helt och hållet om att många fel begås på märkesverkstäder; det har jag själv varit med om. Den bästa bilmekaniker jag nånsin använt mig av är en som kör svart hemma i sitt garage. Han är uppväxt med att meka med mopeder och bilar och har lärt sig allt den hårda vägen. Det fanns inget som han inte kunde lösa, såvida det inte krävde dyra specialinstrument, som t.ex. att ställa tändningen på en dieselmotor efter motorbyte. Men annars klarade han av att diagnostisera alla fel och åtgärda dem i ett nafs. Det är många som har varit på märkesverkstaden och fått sin bil utdömd som gick till honom och fick den lagad. Ofta var det inga större fel på bilarna, men de klarade väl helt enkelt inte av att felsöka på rätt sätt.

Ha, samma erfarenheter här.

Visade sig bli bästa ekonomin i många fall.
Det upphörde dock när jag bytte märke till Porsche och skaffade en Porsche Boxster 2.7 kring 2000. Endast en gång fick jag ett tekniskt fel på avgasrenings-givaren. Trots garantitiden hade gått ut bytte de den detaljen utan att debitera kostnaden.
- Otrolig service på den tiden. Men då var kunderna få och de hade tid att lyssna. Men det var då det.
Porsche är fruktansvärt dyrt idag vilket är värdelös ekonomi, om man är fordons-entusiast.

Så det skall bli spännande se hur de grejar framtiden med Porsche Taycan.
Gick ur Porsche Club Sverige först nu vid årsskiftet ;)
Då har vi ganska olika erfarenhet av ungefär samma bil...

Jag köpte en Boxster 2002. Den hade ett elfel som gjorde att den "spontant" kunde stanna lite närsomhelst. Ibland startade den igen, ibland tog det en kvart och en gång fick jag helt ge upp. En gång stannade den på centralbron...

Sex gånger var den på auktoriserad verkstad för samma fel. Alla gånger fick jag betala fullt. Jag kontaktade även Porsche Sverige som hade noll intresse av att hjälpa till.

Så Porsche är hittills min absolut värsta erfarenhet av bil. Bäst efter Tesla har definitivt Lexus varit.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 16:58
av juristen
Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 19:21
av TeslaTissel
juristen skrev:
Provkörde Hyundai Ioniq EV och Kia e-Niro idag.

e-Niron gick som ohotad segrare ur den duellen. Kian var den betydligt mognare bilen, klart stadigare på vägen, tystare, piggare och trevligare på alla vis. Enda fördelen Ioniq EV hade var bekvämare baksäte (högt golv i e-Niro) och något lägre förbrukning - vilket mer än väl kompenserades av den drygt dubbla räckvidden i e-Niro. Tämligen oproportionerligt att de begär 299 000 kr för en begagnad Ioniq EV 2017 med närmare 6 000 mil på mätaren, när en splonkans ny e-Niro kostar från 369 900 kr efter bonus. Man får väldigt mycket för 70 000 kr mer tycker jag.

Jag passade också på att fråga om priserna på service och det lät som att det skulle gå att förhandla lite om det vid köp, typ att en eller ett par service:ar skulle ingå gratis. Dessutom lät det som att Bergners i Umeå skulle ha en betydligt humanare prissättning på service på e-Niro än handlaren i Sundsvall. Ca 1 000 kr för inspektionsservice och ca 1 500 kr för servicen som inkluderade byte av kupéfilter och bromsvätska.
Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 20:30
av juristen
TeslaTissel skrev:
Låter ju väldigt trevligt.
Intressanta reflektioner over köregenskaperna.Du nämner nivån ipå golvet i baksätet.
Hur var Hundai Kona EV SUV har (iofs annan modell) har ju väldigt lågt placerat batteri som kan påverka markfrigången?
Tittade närmare på den, på eCar Expo just under bakändan.

Du menar att Bergners i Umeå låg klart under? Hur bär de sig åt hålla så låga service-kostnader?
Får du till ett service-avtal med dem också?
Mm, Ioniq kändes svajig när man kom upp i 100-100 km/h. Den var för mjuk och vinglig kring fjädringens neutralläge på något sätt och kändes nervös i landsvägsfart. e-Niron kändes däremot klippstabil under samma förutsättningar. Angående baksätet och hur högt golvet där är: jag är måttliga 173 cm lång, men jag hade ändå flera cm luft mellan baksätesdynan och undersidan låren närmast knäna. Skulle förmodligen vara obekvämt att åka så någon längre sträcka, jag tror baksätet är mest för barn och korta personer. Då satt jag bakom förarplatsen, som var inställd efter mig.

Ja, Bergners hade klart lägre servicepriser än Sundsvalls Kia-handlare. Det verkar som att handlarna räknar ut sina egna priser och handlaren i Sundsvall måste ha ockrat ordentligt med förtjänsten när de räknade. Som sagt, en inspektionsservice för 2541 kr... Inte OK. Diskuterade inte serviceavtal, tror jag tyvärr kommer avstå affär.

Vita bilar utan extrautrustning fanns obokade på väg med båt och kunde beställas, var man beredd att vänta till sommaren så hade man en del valmöjligheter med färg och utrustning. Drygt en tredjedel av Sveriges årstilldelning är dock redan beställd så man bör nog inte vänta så länge om man vill få en i år.

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 21:30
av LarsA
Fösta begagnade eNiro till salu i Norge på FINN.no kommer från Sverige :shock:
https://www.finn.no/car/import/ad.html? ... =137856785

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 jan 2019 23:32
av Mickep
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 jan 2019 11:21
av Zalman3
Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 jan 2019 16:39
av Klintan
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Hmm måste man inte vänta 6 mån innan man får stödet. Hur som helst så har denna elbilsprofitör säkert räknat med att vinsten kommer vara större än stödet nu vid budgivningen.
Det hade iof känts bättre i magen om bilen såldes inom landet.
Om han köpt den för 430.000kr i Sverige.
Exporterar den till Norge, får till baka Svensk moms på
86.000kr. Då har han betalt 344.000kr netto.
Säljer den för 450.000NOK=472.500SEK
128.500kr i vinst.
Minus lite omkostnader.
Låter som en bra affär.
Vet att flera ambassadörsleafar stod registrerade i Sverige långt efter att de lämnat landet, kan det vara något sådant inblandat också? På något sätt mygla och behålla registreringen här efter exporten tills bonusen är utbetald.

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 jan 2019 17:43
av jeppe_sthlm
Tog en snabbtur i en e-Niro idag. Generellt positivt överraskad!

Var lite dassigt väglag, så det var svårt att bedöma drivlinan fullt ut. Framhjulen hade tufft att få grepp med allt vridmoment, men generellt kändes den väldigt lättkörd med ett smidigt format.

Lite bullrig i farter runt 100. Jämfört med min Model S kändes den rätt svajjig, men det är ju helt klart en högre och lättare bli. Inget jätteproblem.

Kias ”autopilot” styrde fint på motorväg, det lilla jag testade.

Hade jag inte redan hoppat ned i Teslabassängen, hade jag nog köpt en rakt av.

Nu är jag bortskämd med laddnät, snabb AC-laddning, pirr i magen, ett fantastiskt gränssnitt, en schysst app och den lekfullhet som finns hos Tesla som bolag.

Pruttkudden är verkligen en skitsak, men det får mig att gilla bilen ännu mer.

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 jan 2019 19:02
av Jerker
Pruttkudden?

Re: Kia Niro EV

Postat: 19 jan 2019 19:13
av jeppe_sthlm
Googla tesla fart. Svårt att förstå att man klarat sig utan det tidigare

Re: Kia Niro EV

Postat: 23 jan 2019 19:01
av Laban
Nu har jag provkört e-Niro. Tyvärr satt det dubbfria däck på bilen och tillsammans med ett isigt före så kunde jag inte direkt utvärdera drivlinan. Antispinn/sladd lampan började lysa direkt jag testade lite hårdare acceleration vilket gjorde själva körupplevelsen till en mindre rolig affär.

Interiören är väl ingen höjdare om jag ska vara helt ärlig. Plastig knapporgie, liten och vad jag upplevde lågupplöst skärm. Testade bara klicka runt lite snabbt. ingav ingen direkt högre kvalitetskänsla. Känns väldigt gammaldags jämfört med Model 3. Men det gäller väl å andra sidan för rätt många bilar.

Värre är att takhöjden i baksätet är sämre än i Model 3. Mitt huvud tog i taket i e-Niro vilket det inte gjorde i Model 3. Skulle nog säga att man också sitter bättre i Model 3's baksäte rent allmänt men jag vill nog testa båda samdigt innan jag säger det med 100% säkerhet. Var kanske lite färgad av den trista provkörningen. Oavsett så blev lite förvånad över detta, framförallt takhöjden. e-Niro är trots allt 11 cm högre än Model 3 och en Crossover med rakt tak.

Kollade in bagaget lite snabbt, säkert nog stort för oss även för resorna till skidbacken tillsammans med skidvbox. Men för den stora familjen med barnvagnar och dylikt kanske det kan vara lite litet.

Slutatsen är väl att den inte direkt väcker några habegär hos mig. Men jag misstänker att problemet med dubbfria däck + isigt före + 2WD gjorde mig lite överdrivet negativ till bilen i sig. Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.

Re: Kia Niro EV

Postat: 27 jan 2019 20:51
av Jerker
juristen skrev:
Jerker skrev:

1500 mil/12 månader. Nån hade fått pris på de första 3 servicarna: 900 - 2000 - 700.
Kollade just med Kia Sundsvall. De sa 1500 mil / 12 mån i intervaller, varannan service kostar 2541 kr och varannan 2990 kr. Verkar gå att kunna deala lite med just servicekostnaden, beroende på handlare/säljare. Service på märkesverkstad är en förutsättning för att Kias generösa garantier ska gälla.

Den billigare servicen är bara inspektion av bilen och ev. uppdatering av mjukvara. Den dyrare innehåller även byte av kupéluftfilter och bromsvätska.
Det här med kostnaden för servicen är verkligen olika beroende på vilken handlare man pratar med. Hörde just från en annan person som fått uppgiften 600 för lilla servicen och 1200 för den stora.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 jan 2019 14:38
av krivik
Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 jan 2019 20:14
av Svampen
krivik skrev:
Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 jan 2019 20:33
av juristen
Svampen skrev:
krivik skrev:
Laban skrev:
Tar man bort den elektriska drivlinan så är det trots allt bara en helt vanlig Kia.
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Jo det är bara en helt vanlig Kia med ett ovanligt högt pris.
Håller både med och inte med. Jämfört med andra Kia-modeller så gör bara det att den är eldriven ett ordentligt lyft i sig. En riktigt responsiv elektrisk drivlina och 0-100 på 7,8 sekunder, jag upplevde den som både ordentligt pigg och rolig att köra. Sen beror det väldigt mycket på vad man jämför med och jag jämför med de andra elbilar jag kört, Ioniq EV och Leaf 40, vilka är dödstråkiga att köra - speciellt Leafen. Jag har dock aldrig kört Tesla, utan jag jämför med bilar i samma prissegment.

e-Niron är den enda av dessa tre som känns som en fullvuxen riktig bil. Både Ioniq och Leaf känns riktigt svajiga i landsvägsfart, medan e-Niro är klippstabil. Den är dessutom den enda som har en räckvidd som är helt OK i kombination med tillräckligt snabb laddning. Leafen laddar för långsamt, är oeffektiv och har luftkylt batteri. Ioniq EV är effektiv som tusan och laddar snabbt, men batteriet är för litet - iaf för mina behov.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jan 2019 08:10
av Mickep
Hur är det med laddluckan? Teslabjörn körde en kona i snöovädret i helgen och fick in snö(salt) som hindrade kontakten och därmed laddning.
Finns det någon gummilist eller annat som skyddar?

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 jan 2019 08:39
av Laban
krivik skrev:
Men det är ju det som är hela poängen. e-Niron är ingen Tesla. Det är en bil i ett annat prissegment och då får man inte ställa riktigt samma krav som på en Tesla.

Jag provkörde den också i lite halt väglag och med dubbfria däck och håller med om att den verkligen behöver dubbdäck. Men sen var mitt intryck nästan tvärtom. Jag tyckte det var positivt att det "bara" var "en helt vanlig Kia". För mig betyder det att det är en alldeles utmärkt bruksbil med all den enkelhet det betyder.

Det blir alltid lite snett/svårt att jämföra bilar från olika prissegment. Man befinner sig ofta själv i ett av de prissegmenten och ser lätt problem med den bil som är i "det andra" prissegmentet.
Samma krav kan man inte ställa, speciellt inte om man jämför 650k AWD med 430k 2WD. När (om :-)) SR kommer ser det lite annorlunda ut kanske. Men det var egentligen inte menat som kritik, snarare tvärtom. Eftersom jag inte kunde testa drivlinan så blev det ett test av "en vanlig Kia" som kostar 430k och då blev kraven kanske lite orimliga.

Vad gäller enkelhet/bruksbil så är avsaknad av appstöd det stora problemet för mig. Speciellt när man läser om laddproblem på olika laddare. Och bor man i Norrland så kommer man behöva ladda på äldre laddstationer en tid framöver.