Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?

Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.

Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av lator »

Prova att starta värmen via appen istället medan du har laddsladden i.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av evilirish »

Har faktiskt aldrig provat. Har vid alla (2 tillfällen) jag satt mig i bilen medans laddning pågår startat med appen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Nästan helt säker på att det ska funka, på CHAdeMO vet jag till 100% för det minns jag iaf men vid vanlig laddning (eller bara inkopplad fast laddningen är klar)
minns jag inte lika säkert. Ska be sambon testa (hon som kör den mest numera)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av LarsL »

Jag startar bilen och då funkar det. Att bara starta klimatanläggningen funkar inte, att bara sätta bilen i acc funkar inte heller.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?

Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.

Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Är lite osäker på vad du gör? Tändningen har två lägen, som man kan cykla mellan utan att hitta rätt. Med avslagen bil måste du hålla ned bromsen och trycka på startknappen för att nå läge 2. Med sladd i kan man tycka det kvittar men är nästan säker på att du måste till läge 2 för att få igång värmen.

Sen det här med sladd.... det är så att schemat fungerar BARA om sladden sitter i bilen. Utan sladd ingen värme på förutbestämd tid. Du kan dock starta värmen med appen, eller ja... tanken är att man skall kunna det. De gånger den funkar så går värmaren i 15minuter utan sladd och 2h med sladd i kopplad, dock som längst till batteriet har ~15% laddning.

Det ultimata som leafägare är att skruva upp värmen i garaget till 40grader på vintern. Då får man en bil som blir användbar :lol:

(Det finns en option där man kan prioritera batteri eller kupévärme, denna har ingen effekt på att starta värmaren utan sladden via schemat)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?

Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.

Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Är lite osäker på vad du gör? Tändningen har två lägen, som man kan cykla mellan utan att hitta rätt. Med avslagen bil måste du hålla ned bromsen och trycka på startknappen för att nå läge 2. Med sladd i kan man tycka det kvittar men är nästan säker på att du måste till läge 2 för att få igång värmen.

Sen det här med sladd.... det är så att schemat fungerar BARA om sladden sitter i bilen. Utan sladd ingen värme på förutbestämd tid. Du kan dock starta värmen med appen, eller ja... tanken är att man skall kunna det. De gånger den funkar så går värmaren i 15minuter utan sladd och 2h med sladd i kopplad, dock som längst till batteriet har ~15% laddning.

Det ultimata som leafägare är att skruva upp värmen i garaget till 40grader på vintern. Då får man en bil som blir användbar :lol:

(Det finns en option där man kan prioritera batteri eller kupévärme, denna har ingen effekt på att starta värmaren utan sladden via schemat)
Jag monterade tom in ett kupé-värmar-uttag och kör det istället (oftast), mest för att helt 100 ha fullt batteri vid avfärd när jag hade 10 mil till jobbet, men oxo för att appen funkade kattpiss förut,
om den funkade alls vill säga... Numera är den mindre kass men ff nästan värdelös.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Värmen via appen, ja det fungerar. När nu appen fungerar. Men då kan man inte ha t.ex radion igång eftersom bilen då "startar" och då stängs förvärmen av.

LarsL, vet inte direkt vad du menar?

Henrik, vet att det finns två lägen, startar alltid med foten på bromsen; men ingen värme kör igång. Detta är alltså inte en fråga om schema/app-värme.

Hur var det Bjelke, hunnit få den testad?

Är en Leaf 2016, om det spelar någon roll.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av LarsL »

Jag startar bilen som vanligt, fast själva körandet är blockerat. Då funkar värmen och radion. Nackdelen med det är att ljusens tänds... jag brukar iofs slå av halvljuset men ändå.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Värmen via appen, ja det fungerar. När nu appen fungerar. Men då kan man inte ha t.ex radion igång eftersom bilen då "startar" och då stängs förvärmen av.

LarsL, vet inte direkt vad du menar?

Henrik, vet att det finns två lägen, startar alltid med foten på bromsen; men ingen värme kör igång. Detta är alltså inte en fråga om schema/app-värme.

Hur var det Bjelke, hunnit få den testad?

Är en Leaf 2016, om det spelar någon roll.
Shit, jag har glömt att testa :oops:
Ska påminna sambon direkt (igen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.

Bjelke, det är lugnt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av LarsL »

Jag får kolla igen. Men är hyfsat övertygad om att min funkar och ger värme. Satt i -12˚C och frös inte... vad jag mins. Jag tror att jag fick trycka på starten två gånger eller något sånt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.

Bjelke, det är lugnt!
Nu har vi testat och det verkar faktiskt funka som för dig :(
Lite obegripligt men tyvärr sant...
Startar man från appen så gör den som den borde men inte om man sitter i bilen och startar "värmen"...

Undrar om dom kan skicka en update ota? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av P85D »

Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av evilirish »

P85D skrev:
Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Sitter precis och testkör just detta. Med Chademo inkopplad och dubbelklick på startknappen så kom värmen igång.
Får prova AC-sladd hemma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.

Bjelke, det är lugnt!
Nu har vi testat och det verkar faktiskt funka som för dig :(
Lite obegripligt men tyvärr sant...
Startar man från appen så gör den som den borde men inte om man sitter i bilen och startar "värmen"...

Undrar om dom kan skicka en update ota? :lol:
Det börjar helt klart kännas som en bugg!
P85D skrev:
Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Intressant; ska prova vid nästa tillfälle!
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av evilirish »

Precis provat A/C laddning och får samma beteende som beskrivs ovan.
Om kabeln är inkopplad men laddning inte pågår blir det ingen värme (har satt min på timer)
Så fort man startar laddning kommer värmen igång (30kWh Tekna -16)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Leo »

Drar värmen från stora batteriet?

Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Drar värmen från stora batteriet?

Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
Leo skrev:
Drar värmen från stora batteriet?

Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.
Hm, sant, men det låter ändå "klick klick klick" (ungefär...) när både bilen startas på "riktigt" och när värme via app/schema går igång. Detta ljud kommer aldrig de gånger värmen inte kommer. Klickandet är alltså relät till stora batteriet som kopplas till vad jag förstått.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:
Leo skrev:
Drar värmen från stora batteriet?

Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.
Hm, sant, men det låter ändå "klick klick klick" (ungefär...) när både bilen startas på "riktigt" och när värme via app/schema går igång. Detta ljud kommer aldrig de gånger värmen inte kommer. Klickandet är alltså relät till stora batteriet som kopplas till vad jag förstått.
Just den biten stämmer nog, att den drar från batteriet i vanliga fall (och klicket hörs då såklart)...
Men det förklarar ff inte varför det inte funkar bara för att laddning inte pågår (och man startar inte via appen)...
Jäkla knepigt asså, måste bara testa mer (tex att dubbelklicka vilket jag förvisso tror att jag redan testat)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Det är vad som får mig att tro att det måste helt enkelt vara en designmiss/bugg i systemet...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Det är vad som får mig att tro att det måste helt enkelt vara en designmiss/bugg i systemet...
Så gott som 100% säkert nu tycker jag (tyvärr)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.

Inlägg av Teslaspolen »

Upptäckte en ny sak. Var på IKEA här om dagen och laddade med typ-2 sladd. Då fungerade värmen plötsligt! Problemet verkar alltså röra EVSE (Nissans namn på UMC) och schuko...
Skriv svar