Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?
Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.
Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.
Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Prova att starta värmen via appen istället medan du har laddsladden i.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Har faktiskt aldrig provat. Har vid alla (2 tillfällen) jag satt mig i bilen medans laddning pågår startat med appen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Nästan helt säker på att det ska funka, på CHAdeMO vet jag till 100% för det minns jag iaf men vid vanlig laddning (eller bara inkopplad fast laddningen är klar)
minns jag inte lika säkert. Ska be sambon testa (hon som kör den mest numera)...
minns jag inte lika säkert. Ska be sambon testa (hon som kör den mest numera)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Jag startar bilen och då funkar det. Att bara starta klimatanläggningen funkar inte, att bara sätta bilen i acc funkar inte heller.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Är lite osäker på vad du gör? Tändningen har två lägen, som man kan cykla mellan utan att hitta rätt. Med avslagen bil måste du hålla ned bromsen och trycka på startknappen för att nå läge 2. Med sladd i kan man tycka det kvittar men är nästan säker på att du måste till läge 2 för att få igång värmen.Teslaspolen skrev:Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?
Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.
Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Sen det här med sladd.... det är så att schemat fungerar BARA om sladden sitter i bilen. Utan sladd ingen värme på förutbestämd tid. Du kan dock starta värmen med appen, eller ja... tanken är att man skall kunna det. De gånger den funkar så går värmaren i 15minuter utan sladd och 2h med sladd i kopplad, dock som längst till batteriet har ~15% laddning.
Det ultimata som leafägare är att skruva upp värmen i garaget till 40grader på vintern. Då får man en bil som blir användbar
(Det finns en option där man kan prioritera batteri eller kupévärme, denna har ingen effekt på att starta värmaren utan sladden via schemat)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Jag monterade tom in ett kupé-värmar-uttag och kör det istället (oftast), mest för att helt 100 ha fullt batteri vid avfärd när jag hade 10 mil till jobbet, men oxo för att appen funkade kattpiss förut,Henrik Torphammar skrev:Är lite osäker på vad du gör? Tändningen har två lägen, som man kan cykla mellan utan att hitta rätt. Med avslagen bil måste du hålla ned bromsen och trycka på startknappen för att nå läge 2. Med sladd i kan man tycka det kvittar men är nästan säker på att du måste till läge 2 för att få igång värmen.Teslaspolen skrev:Jag har ett "problem" som jag är osäker om det är ett problem, eller om det ska vara så. Kanske någon som har en Leaf kan berätta hur deras beter sig?
Problemet består av att när laddkabel för AC sitter inkopplad så vägrar värmen att gå igång, den bara blåser kalluft, och jag ser i energianvändningsmenyn att klimatanläggningen drar 0 kW. Jag är rätt säker på att den ska kunna värma bilen med sladden i? Den klarar av det om man kör förvärmning via appen eller tidschemat. Den kör även värmen om man "startar" bilen efter att ha kopplat in CHAdeMO laddning.
Ska det vara så här, eller har våran börjat bråka?
Sen det här med sladd.... det är så att schemat fungerar BARA om sladden sitter i bilen. Utan sladd ingen värme på förutbestämd tid. Du kan dock starta värmen med appen, eller ja... tanken är att man skall kunna det. De gånger den funkar så går värmaren i 15minuter utan sladd och 2h med sladd i kopplad, dock som längst till batteriet har ~15% laddning.
Det ultimata som leafägare är att skruva upp värmen i garaget till 40grader på vintern. Då får man en bil som blir användbar
(Det finns en option där man kan prioritera batteri eller kupévärme, denna har ingen effekt på att starta värmaren utan sladden via schemat)
om den funkade alls vill säga... Numera är den mindre kass men ff nästan värdelös.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Värmen via appen, ja det fungerar. När nu appen fungerar. Men då kan man inte ha t.ex radion igång eftersom bilen då "startar" och då stängs förvärmen av.
LarsL, vet inte direkt vad du menar?
Henrik, vet att det finns två lägen, startar alltid med foten på bromsen; men ingen värme kör igång. Detta är alltså inte en fråga om schema/app-värme.
Hur var det Bjelke, hunnit få den testad?
Är en Leaf 2016, om det spelar någon roll.
LarsL, vet inte direkt vad du menar?
Henrik, vet att det finns två lägen, startar alltid med foten på bromsen; men ingen värme kör igång. Detta är alltså inte en fråga om schema/app-värme.
Hur var det Bjelke, hunnit få den testad?
Är en Leaf 2016, om det spelar någon roll.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Jag startar bilen som vanligt, fast själva körandet är blockerat. Då funkar värmen och radion. Nackdelen med det är att ljusens tänds... jag brukar iofs slå av halvljuset men ändå.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Shit, jag har glömt att testaTeslaspolen skrev:Värmen via appen, ja det fungerar. När nu appen fungerar. Men då kan man inte ha t.ex radion igång eftersom bilen då "startar" och då stängs förvärmen av.
LarsL, vet inte direkt vad du menar?
Henrik, vet att det finns två lägen, startar alltid med foten på bromsen; men ingen värme kör igång. Detta är alltså inte en fråga om schema/app-värme.
Hur var det Bjelke, hunnit få den testad?
Är en Leaf 2016, om det spelar någon roll.
Ska påminna sambon direkt (igen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.
Bjelke, det är lugnt!
Bjelke, det är lugnt!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Jag får kolla igen. Men är hyfsat övertygad om att min funkar och ger värme. Satt i -12˚C och frös inte... vad jag mins. Jag tror att jag fick trycka på starten två gånger eller något sånt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Nu har vi testat och det verkar faktiskt funka som för digTeslaspolen skrev:LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.
Bjelke, det är lugnt!
Lite obegripligt men tyvärr sant...
Startar man från appen så gör den som den borde men inte om man sitter i bilen och startar "värmen"...
Undrar om dom kan skicka en update ota?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Sitter precis och testkör just detta. Med Chademo inkopplad och dubbelklick på startknappen så kom värmen igång.P85D skrev:Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Får prova AC-sladd hemma.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Det börjar helt klart kännas som en bugg!Bjelke skrev:Nu har vi testat och det verkar faktiskt funka som för digTeslaspolen skrev:LarsL, ja precis, det är vad jag försökt med med. Men den blåser bara luft direkt utifrån, och varken värme eller AC går igång.
Bjelke, det är lugnt!
Lite obegripligt men tyvärr sant...
Startar man från appen så gör den som den borde men inte om man sitter i bilen och startar "värmen"...
Undrar om dom kan skicka en update ota?
Intressant; ska prova vid nästa tillfälle!P85D skrev:Så här funkar det med kabeln inkopplad:
Värmen funkar när batteriet laddas och man slår på tändningsläget (power knappen två gånger)
Har bilen laddat klart fungerar inte värmen (blåser kallluft)
Tryck på timer override knappen, för att få igång laddningen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Precis provat A/C laddning och får samma beteende som beskrivs ovan.
Om kabeln är inkopplad men laddning inte pågår blir det ingen värme (har satt min på timer)
Så fort man startar laddning kommer värmen igång (30kWh Tekna -16)
Om kabeln är inkopplad men laddning inte pågår blir det ingen värme (har satt min på timer)
Så fort man startar laddning kommer värmen igång (30kWh Tekna -16)
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Drar värmen från stora batteriet?
Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.Leo skrev:Drar värmen från stora batteriet?
Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Hm, sant, men det låter ändå "klick klick klick" (ungefär...) när både bilen startas på "riktigt" och när värme via app/schema går igång. Detta ljud kommer aldrig de gånger värmen inte kommer. Klickandet är alltså relät till stora batteriet som kopplas till vad jag förstått.Bjelke skrev:Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.Leo skrev:Drar värmen från stora batteriet?
Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Just den biten stämmer nog, att den drar från batteriet i vanliga fall (och klicket hörs då såklart)...Teslaspolen skrev:Hm, sant, men det låter ändå "klick klick klick" (ungefär...) när både bilen startas på "riktigt" och när värme via app/schema går igång. Detta ljud kommer aldrig de gånger värmen inte kommer. Klickandet är alltså relät till stora batteriet som kopplas till vad jag förstått.Bjelke skrev:Kan inte vara så för det funkar ju om man slår på värmen från appen.Leo skrev:Drar värmen från stora batteriet?
Ingen laddning =inget 12V säkerhetssystem igång =ingen värme?
Men det förklarar ff inte varför det inte funkar bara för att laddning inte pågår (och man startar inte via appen)...
Jäkla knepigt asså, måste bara testa mer (tex att dubbelklicka vilket jag förvisso tror att jag redan testat)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Det är vad som får mig att tro att det måste helt enkelt vara en designmiss/bugg i systemet...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Så gott som 100% säkert nu tycker jag (tyvärr)...Teslaspolen skrev:Det är vad som får mig att tro att det måste helt enkelt vara en designmiss/bugg i systemet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Nissan Leaf, klimatanläggning och laddkabel.
Upptäckte en ny sak. Var på IKEA här om dagen och laddade med typ-2 sladd. Då fungerade värmen plötsligt! Problemet verkar alltså röra EVSE (Nissans namn på UMC) och schuko...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A