Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Moderator: Redaktion
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Precis, jag saknar ofta några av knapparna kan man lugnt kalla detVerdi skrev:Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Ja visst är det så. I praktiken inte ett problem men likväl så gnager det på mitt ordningssinne. Blir snabbt för många knappar även om jag håller med om att några till hade Teslan tålt.Verdi skrev:Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.DSV skrev:Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag är lite kluven angående pekskärmskontroller. Det är såklart häftigt och nördigt och modernt på alla sätt. Det är flexibelt och konfigurerbart. Renare är det också eftersom man kan tvätta av en skärm betydligt enklare än en massa knappar där damm och fingerklet hamnar i skarvarna.
Men rent ergonomiskt tror jag ändå att fysiska knappar är bättre. Det är kanske avsaknad av finmotorik från min sida, men jag har lite svårt att träffa pekskärmsknapparna med fingret när jag kör. Man har liksom inget stöd för handen nånstans. Dessutom måste man alltid ha ögonen på skärmen för att hitta rätt funktion. I en bil med plastknappar kan man ju känna sig fram och behöver aldrig sänka blicken, förutsatt att knapparna sitter ergonomiskt intelligent placerade.
Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Det är en smaksak. Och jag tror faktiskt inte att alla framtida bilar kommer att ha enbart pekskärmskontroller. En lagom blandning är nog bäst.
Men rent ergonomiskt tror jag ändå att fysiska knappar är bättre. Det är kanske avsaknad av finmotorik från min sida, men jag har lite svårt att träffa pekskärmsknapparna med fingret när jag kör. Man har liksom inget stöd för handen nånstans. Dessutom måste man alltid ha ögonen på skärmen för att hitta rätt funktion. I en bil med plastknappar kan man ju känna sig fram och behöver aldrig sänka blicken, förutsatt att knapparna sitter ergonomiskt intelligent placerade.
Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Det är en smaksak. Och jag tror faktiskt inte att alla framtida bilar kommer att ha enbart pekskärmskontroller. En lagom blandning är nog bäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Tack för underhållande läsning! Instämmer i att det skulle kännas konstigt att byta till en brölande bil igen.
Model S P85DL+
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Sjukt bra läsning då jag började titta lite på denna i kombiutförande. Men jag känner nog ändå att det kommer dröja länge innan jag lämnar Musk.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.helix skrev:Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.helix skrev:Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.mati skrev:Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Hur reagerade hon när du sa vad det egentligen var?danni skrev:Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.helix skrev:Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.helix skrev:Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Spännande läsning!
Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.
Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).
Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!
Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.
Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.
Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).
Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!
Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Blev uppringd av en tjej från Maserati. Hon tyckte jag skulle komma och provköra men jag sa att jag är nöjd med min Tesla och att vi troligen aldrig kommer att gå tillbaka till fossiltiden!
Hon gav sig direkt, fattade att jag var totalt ointresserad av det hon hade att erbjuda. Hade hon hört av sig för drygt 2 år sedan hade jag gladeligen provat på. Vi kollade på många olika bilar då, bl. a. just Maserati...
Hon gav sig direkt, fattade att jag var totalt ointresserad av det hon hade att erbjuda. Hade hon hört av sig för drygt 2 år sedan hade jag gladeligen provat på. Vi kollade på många olika bilar då, bl. a. just Maserati...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag sa att både Model S och Model X är snabbare än så, och sa att nya Roadster ligger på 1,9 sek. Hon blev förvånad, vet inte om hon riktigt trodde mig.vigge50 skrev:Hur reagerade hon när du sa vad det egentligen var?danni skrev:Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.helix skrev:Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!
Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.
Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.helix skrev:Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern?danni skrev:Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Porschen är mycket mer premium i interiör och generell känsla, nåt annat påstår jag inte. Och den nya versionen är sjukt snygg, när de äntligen fixat röven. Men för mig var det inte nog för att tippa helhetsintrycket.igu skrev:Spännande läsning!
Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.
Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).
Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!
Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Agreed!danni skrev:Porschen är mycket mer premium i interiör och generell känsla, nåt annat påstår jag inte. Och den nya versionen är sjukt snygg, när de äntligen fixat röven. Men för mig var det inte nog för att tippa helhetsintrycket.
OT: Samma danni som hängde i vwpc en gång i tiden?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Högst densamme.igu skrev:Agreed!danni skrev:Porschen är mycket mer premium i interiör och generell känsla, nåt annat påstår jag inte. Och den nya versionen är sjukt snygg, när de äntligen fixat röven. Men för mig var det inte nog för att tippa helhetsintrycket.
OT: Samma danni som hängde i vwpc en gång i tiden?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
danni skrev:När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.mati skrev:Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.
0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.Verdi skrev:danni skrev:När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.mati skrev:Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.
0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):
Porsche-försäljaren kör sitt inövade säljsnack "...all vardagskörning på el!", vilket leder oss in på Teslan. "Har du provkört en?" undrar Danni. Nej, det har hon inte gjort. Hon undrar om vi är nöjda. Jag säger att Tesla...det är inte en bil i dess konventionella benämning, Tesla är någonting helt annat. Hon ler och verkar vilja förstå "ja nej det är ju mer av en livsstil, en gemenskap". Jag tänker att det är vad hon kan få det till när hon ser världen i svartvitt medan jag själv sitter på färgpalett.
När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.
Bakom ratten i Porschen ber den mig att starta motorn manuellt. Det räcker alltså inte att hålla bromsen, lägga i växeln och köra. Jag måste vrida på en leksaksnyckel först. "Vrid på den" säger Danni och jag kollar på honom som om för att kolla om han skojar. Så jag gör som han säger och ingenting händer, förutom att lampan slocknar framför mig och tydligen är det nu okej att köra. Bara att jag kan inte köra, jag skrattar så jag nära på kissar ner mig. Va i helvete?!
Jag närmar mig ett rödljus. "Wrummm wrumm" låter bilen som om den är redo att ge sig av. Som en frustande tjur. Det bubblar spänning inom mig - nu jävlar ska vi få se här! Grönt ljus och jag pressar plattan i mattan WWWWRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ WWWRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ (smatter, pang, bang och smågrus i hela avgasystemet?). Det låter utav bara helvete och människorna intill i busskuren håller för öronen. Det känns som att jag sitter intill dem i en alldeles för lång stund. Funderar på att vinka eller köra lite ursäktande teckenspråk medan bilen brölar på som om den krystar ut en Cayenne. "Nej fy fan det här går inte, jag skäms!" säger jag och släpper gasen.
Låt mig vara tydlig här, av alla konventionella bilar så är Porsche absolut i topp. Hade jag inte kört en Tesla så hade jag mest troligt gillat det här mycket och tyckt att accelerationen varit bra.
Porschen känns tung, stark och slö jämförelsevis och när jag bromsar så är det som om jag kört Riverdance på broms och gas samtidigt - trots att både fot och pedal rör sig i smidiga rörelser. Att få jämn broms är så svårt att jag flera gånger säger "nej men det är ju fel på den här bilen, vi får ju säga till dem, något är ju fel". När jag läser recensioner på nätet så visar det sig att det är så här Porschen ska vara. Varför?
Interiören då? Här trodde jag ju verkligen att Porschen skulle briljera - och till viss del gör den det. Allt är högkvalitativt och känns påkostat. Men det känns också väldigt mycket "dåtidens bil". Växelspak, låtsasnyckel, analog klocka, 3000 reglage och en liten skärm (som både är i färg och med touch). Ljudsystemet vet jag inget om för det fanns att välja på radio eller "media via bluetooth". Orka Mallorca.
Hela eftermiddagen försökte jag lista ut varför i hela friden Porsche kör den här kampanjen. De förstör ju för sig själva! Om jag inte hade kört Porschen (vilket jag nära på önskar att jag inte hade gjort) så hade de haft ett högre varumärkesvärde hos mig. Nu...nu har jag bara svårt att förstå...det känns lite kejsarens nya kläder, men jag gissar att det helt enkelt beror på att jag är helt fel målgrupp.
För mig är det som att någon demonstrerat en Nokia 3310 "nu med ännu fler knappar i högteknologiskt naturlatex med sensor3000, helt gjuten i platina" med argumentet att det är den mest kvalitativa mobiltelefonen på marknaden. Ja, men jag vill ändå ha en Iphone X.
När vi kommer tillbaka till Porsche frågar försäljaren glatt vad vi tyckte. Jag står tyst i chock. Hon berättar att hon just fått ut sin egen hybrid, hon har haft den i två veckor. "Du får provköra Teslan" säger Danni innan vi går. Jag hasplar ur mig "Nej gör inte det. Vänta ett år åtminstone." Jag upptäcker på stämningen att jag sa något dumt och inser sen att det var elakt, fastän det var snällt menat. Förlåt! Men blanda inte in Tesla i "dåtidens bilar", för den förstör dem.
Jag tror att mina förväntningar var för högt ställda. På kvällen ser jag en Passat som står och laddar och jag säger purket till Danni "Jag hade hellre köpt en sån än en Porsche hybrid..." "...ja, då hade det ju åtminstone funnits en poäng". Nej, om man vill köra Porsche, då ska man göra det på riktigt tycker jag. Då ska man dra till på en törstig fossilmotor och trycka plattan i mattan utan att skämmas. För snygg, redig och kvalitativ är den definitivt!
Porsche-försäljaren kör sitt inövade säljsnack "...all vardagskörning på el!", vilket leder oss in på Teslan. "Har du provkört en?" undrar Danni. Nej, det har hon inte gjort. Hon undrar om vi är nöjda. Jag säger att Tesla...det är inte en bil i dess konventionella benämning, Tesla är någonting helt annat. Hon ler och verkar vilja förstå "ja nej det är ju mer av en livsstil, en gemenskap". Jag tänker att det är vad hon kan få det till när hon ser världen i svartvitt medan jag själv sitter på färgpalett.
När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.
Bakom ratten i Porschen ber den mig att starta motorn manuellt. Det räcker alltså inte att hålla bromsen, lägga i växeln och köra. Jag måste vrida på en leksaksnyckel först. "Vrid på den" säger Danni och jag kollar på honom som om för att kolla om han skojar. Så jag gör som han säger och ingenting händer, förutom att lampan slocknar framför mig och tydligen är det nu okej att köra. Bara att jag kan inte köra, jag skrattar så jag nära på kissar ner mig. Va i helvete?!
Jag närmar mig ett rödljus. "Wrummm wrumm" låter bilen som om den är redo att ge sig av. Som en frustande tjur. Det bubblar spänning inom mig - nu jävlar ska vi få se här! Grönt ljus och jag pressar plattan i mattan WWWWRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ WWWRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ (smatter, pang, bang och smågrus i hela avgasystemet?). Det låter utav bara helvete och människorna intill i busskuren håller för öronen. Det känns som att jag sitter intill dem i en alldeles för lång stund. Funderar på att vinka eller köra lite ursäktande teckenspråk medan bilen brölar på som om den krystar ut en Cayenne. "Nej fy fan det här går inte, jag skäms!" säger jag och släpper gasen.
Låt mig vara tydlig här, av alla konventionella bilar så är Porsche absolut i topp. Hade jag inte kört en Tesla så hade jag mest troligt gillat det här mycket och tyckt att accelerationen varit bra.
Porschen känns tung, stark och slö jämförelsevis och när jag bromsar så är det som om jag kört Riverdance på broms och gas samtidigt - trots att både fot och pedal rör sig i smidiga rörelser. Att få jämn broms är så svårt att jag flera gånger säger "nej men det är ju fel på den här bilen, vi får ju säga till dem, något är ju fel". När jag läser recensioner på nätet så visar det sig att det är så här Porschen ska vara. Varför?
Interiören då? Här trodde jag ju verkligen att Porschen skulle briljera - och till viss del gör den det. Allt är högkvalitativt och känns påkostat. Men det känns också väldigt mycket "dåtidens bil". Växelspak, låtsasnyckel, analog klocka, 3000 reglage och en liten skärm (som både är i färg och med touch). Ljudsystemet vet jag inget om för det fanns att välja på radio eller "media via bluetooth". Orka Mallorca.
Hela eftermiddagen försökte jag lista ut varför i hela friden Porsche kör den här kampanjen. De förstör ju för sig själva! Om jag inte hade kört Porschen (vilket jag nära på önskar att jag inte hade gjort) så hade de haft ett högre varumärkesvärde hos mig. Nu...nu har jag bara svårt att förstå...det känns lite kejsarens nya kläder, men jag gissar att det helt enkelt beror på att jag är helt fel målgrupp.
För mig är det som att någon demonstrerat en Nokia 3310 "nu med ännu fler knappar i högteknologiskt naturlatex med sensor3000, helt gjuten i platina" med argumentet att det är den mest kvalitativa mobiltelefonen på marknaden. Ja, men jag vill ändå ha en Iphone X.
När vi kommer tillbaka till Porsche frågar försäljaren glatt vad vi tyckte. Jag står tyst i chock. Hon berättar att hon just fått ut sin egen hybrid, hon har haft den i två veckor. "Du får provköra Teslan" säger Danni innan vi går. Jag hasplar ur mig "Nej gör inte det. Vänta ett år åtminstone." Jag upptäcker på stämningen att jag sa något dumt och inser sen att det var elakt, fastän det var snällt menat. Förlåt! Men blanda inte in Tesla i "dåtidens bilar", för den förstör dem.
Jag tror att mina förväntningar var för högt ställda. På kvällen ser jag en Passat som står och laddar och jag säger purket till Danni "Jag hade hellre köpt en sån än en Porsche hybrid..." "...ja, då hade det ju åtminstone funnits en poäng". Nej, om man vill köra Porsche, då ska man göra det på riktigt tycker jag. Då ska man dra till på en törstig fossilmotor och trycka plattan i mattan utan att skämmas. För snygg, redig och kvalitativ är den definitivt!
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Anledningen är ju helt klart att en fossilbil behöver en grotesk prestanda för att klara den snabba accelerationen 0-100. Sen får man liksom resten på köpet, dvs hög maxhastighet osv. Elbilar får snabb acceleration på köpet utan att behöva släpa runt på en monstermotor. Och det är därför det är svårt att jämföra. Bilarna har helt enkelt totalt olika egenskaper.Verdi skrev:0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
danni skrev:Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.Verdi skrev:danni skrev:När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.mati skrev:Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D.danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.
0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Ok, fast gör man det ett par ggr så måste man snart stanna och ladda. Det går ju inte att använda prestandan till nåt annat än rödljusrace. Och varför har de inte piffat till den lite så man ser att det är en P? (På samma sätt som typ RS6 vs A6)