Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Postat: 25 jan 2018 15:47
Jag verkade som synes inte vara den enda Tesla-ägare som resonerat så. Intressant nog så har faktiskt Porsche Center flyttat så att de nu ligger granne med Teslas serviceverkstad.
Så vad tyckte jag? Jag hade mycket höga förväntningar. Porsche gör otroliga bilar, och är mästare på chassi och körkänsla men också interiörer. Jag tänkte att jag skulle bli väldigt imponerad och känna att det ändå finns saker jag behövt ge upp för att köra Tesla, och att jag ändå skulle känna ett sting av avundsjuka inför den här pjäsen.
Men.... Nej, jag blev faktiskt rejält besviken på bilen. Den kändes väldigt föråldrad på alla sätt. Jo, man sitter bra med oerhörda justeringsmöjligheter på stolen (även om jag tycker stolen var lite platt, Teslans nextgenstolar kramar mycket bättre och känns skönare). Känslan på ratten och alla reglage är såklart top notch - allt känns svindyrt, som sig bör. Känslan i interiören är nästan tvärtemot i en Tesla. Det känns ombonat, detaljerat, och väldigt påkostat, medan Teslan känns avskalad, luftig, och minimalistisk. Och det här tänket verkar gå igen i det mesta, Tesla har verkligen ansträngt sig för att förenkla. Det var flera gånger som jag och Sandra nästan skrattade över hur komplicerat allt var på Porschen. Bilen hade keyless men man var tvungen att vrida om en låtsasnyckel i plast för att "starta motorn". Eftersom det var en laddhybrid så startades ingen fysisk motor, inget alls hände egentligen, men plastbiten skulle likförbannat vridas om. En stor växelväljare tar upp onödig plats i mitten, fastän den inte är kopplad till något. När man skulle stanna måste man trycka på en knapp för att lägga i P med en knapp, och dessutom lägga i handbromsen. När vi gick ifrån bilen glömde jag låsa den, eftersom den inte gör det automatiskt. Det var många små moment som kändes utdragna och komplicerade i jämförelse.
Porschen känns riktigt fin att köra. Den är som ett slagskepp, stabil och komfortabel. Går över gupp och skarvar så man överhuvudtaget inte märker det. Men är ändå inte direkt ovillig att styra in när man vill det. Men i jämförelse med Teslan känns den tung, klumpig och sävlig på alla sätt. Teslan har en direkt känsla i precis allt, i gasen, i styrningen, den är mer villig, lättfotad, och lättkontrollerad. Och det här förvånade mig, för det här var den ronden jag verkligen trodde att Porschen skulle vinna. Eldriften i Porschen var inte mycket att hänga i julgranen, och för att köra med någon form av vettigt tempo får bensinmotorn hoppa in rätt ofta och putta på. Övergången är märkbar men inte abrupt. Men hela bilen totalt sett kändes väldigt ryckig. Vid hård acceleration så drar bilen ryckigt. Det är nästan omöjligt att dosera bromskraften snyggt och smidigt eftersom både regenereringsfunktionen och de fysiska bromsarna styrs med bromspedalen, och inbromsningar blir ryckiga och oprecisa. Som hybrid betraktad kändes den inte alls bra, troligen gör sig bilen bättre med bara en V8:a. Säljaren pushade mycket på det här med att eldriften sänker förbrukningen, men det kändes som en sales pitch som var riktad mot folk som idag kör en Panamera Diesel, inte mot någon som kör Tesla. Skulle jag bli imponerad av att den kommer tre mil på el sålänge man är fjäderlätt med gaspedalen? Men säljaren kändes ändå både kunnig och ärlig vad gäller hybriddelarna. Hon körde själv en Panamera e-hybrid och var tydlig med exempelvis skillnader mellan uppgiven och verklig förbrukning.
Lägger man Porschen i läget SPORT+ så visar den en helt ny sida. Chassiet ska bli hårdare, men det märkte vi inte mycket av - den var fortfarande mycket mjukare och sävligare än en Model S. Det som främst märktes var att motorn varvade mycket mer och sportavgassystemet aktiverades. Det lät som sjutton! Brölade, bruppade och smällde ur avgassystem. Och, jag vet inte, jag är kluven inför det här. Å ena sidan är det väldigt fint och välavstämt ljud, och i en avlägsen forntid hade jag nog älskat det. Och en del av mig älskar det fortfarande. Men en annan del av mig tycker mest det är lite pinsamt. Inne i stan, när man vill ta en liten lucka av något slag, så ser man hur man skrämmer slag på fotgängare och hundar, och drar allas blickar till sig. "TITTA PÅ MIG, HÄR KOMMER JAG I EN DYR HÖGLJUDD PORSCHE!" Mjae. Dessutom var den inte ens i det här läget särskilt kvick jämfört med vår Tesla, och då ska man komma ihåg att vi har en långsam modell. Det var en alldeles för tydlig fördröjning i responsen på allt med Porschen.
Totalt sett kom jag faktiskt därifrån väldigt underväldigad. Ja, Porschen är lyxig och ombonad och Teslan känns väldigt avskalad på alla vis i jämförelse. Men avskalad är inte nödvändigtvis något dåligt - när det gäller köregenskaperna är det tvärtom jättebra. Teslan kändes som en sportbil i jämförelse med Porschen. Och det är ett farligt betyg för Porsche. Än en gång blir jag imponerad av hur väl Tesla lyckats stämma av viktiga delar i bilen, såsom fjädringen som lyckas vara både komfortabel men väldigt sportig och responsiv. Det är så otroligt imponerande för en helt ny tillverkare att kunna mäta sig med vad som borde vara klassens kung, Porsche Panamera.