Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jag har haft Alfa och gillar dom verkligen, men det känns som det sista företaget som kommer att satsa på eldrift
Håller med övriga oxo att det var kul med två recensioner från samma bil
Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Håller med övriga oxo att det var kul med två recensioner från samma bil
Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Ja! Det hade jag också tyckt var intressant Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)TiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".Sandra skrev:Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Svart X75D -17
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Du har absolut en poäng. Det kan jag helt förstå och jag irriterar mig också på att skärmen ibland måste startas om (det är ju aldrig smidigt). Själv ogillar jag att köra med handskar på så därför märker jag inte av det. Danni kör med handskar på men har då sådana som fungerar med skärm. Jag sitter oftare i passagerarsätet än Danni och är därför allt som oftast "musikansvarig". Eller, vi har barn så det är ju de som bestämmer, men jag är den som trycker på skärmen Om man bara ska välja musik/sänka/höja så är det inga problem, däremot är det lite krångligare om man behöver använda sökfunktionen eftersom skärmen är lätt riktad mot föraren (som sig bör). Kanske är jag bara så van vid "teknikstrul" att det passerar ganska obemärkt. Jag kör inte vanligt tv, inte radio, inte stationär dator, har smartklocka, tandborsten har induktionsladdning...till och med min personvåg har wifi och är uppkoppladrockard skrev:Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".Sandra skrev:Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Haha, samma här. Jag tror inte att min sambo skulle skriva nåt positivt om Tesla heller. Själv inbillar jag mig att jag ändå är någorlunda balanserad, trots en hel del saker som jag verkligen ogillar. Men jag tror inte att hon skulle ens försöka att komma på nåt positivt, förutom att det är en elbil såklart.Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
F ö håller jag med. Roligt att läsa era intryck. Ni säger samma sak, fast olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Det här med prestanda på bilar...
Undrar om det inte kommer att gå lite inflation i det när alla bilar blir elbilar. Minsta skruttelbil gör ju 0-100 på 7-8 sekunder (Inte Zoe, men den är nästan ensam om sina 14 sek). Redan vid 7 sekunder upplever man det som en sportbil, iaf om man inte är van vid snabba bilar. Kanske kommer detta fokus på snabba accelerationer att försvinna när alla bilar är hyfsat snabba? Även en acc på 0-100 på runt 3 sekunder kommer att vara vardagsmat i framtiden. Då kommer ingen att prata om det längre. Man behöver inte betala flera miljoner längre för att få uppleva det.
Sen undrar jag vad dessa prestanda kommer att göra med folk i stadskörning. Idag är vi elbilsägare inte så många och i bilköer, när man ser en lucka nånstans och snabbt kan byta fil, då är det bara man själv som kan göra det och det innebär ingen fara. Men när alla bilar sitter på samma resurser, då måste man ta med i beräkningen att nån annan får samma tanke och då kan det bli farligt. Vi kommer alltså att sitta på resurser som vi ska akta oss för att utnyttja eftersom det kan bli trafikfarligt.
Undrar om det inte kommer att gå lite inflation i det när alla bilar blir elbilar. Minsta skruttelbil gör ju 0-100 på 7-8 sekunder (Inte Zoe, men den är nästan ensam om sina 14 sek). Redan vid 7 sekunder upplever man det som en sportbil, iaf om man inte är van vid snabba bilar. Kanske kommer detta fokus på snabba accelerationer att försvinna när alla bilar är hyfsat snabba? Även en acc på 0-100 på runt 3 sekunder kommer att vara vardagsmat i framtiden. Då kommer ingen att prata om det längre. Man behöver inte betala flera miljoner längre för att få uppleva det.
Sen undrar jag vad dessa prestanda kommer att göra med folk i stadskörning. Idag är vi elbilsägare inte så många och i bilköer, när man ser en lucka nånstans och snabbt kan byta fil, då är det bara man själv som kan göra det och det innebär ingen fara. Men när alla bilar sitter på samma resurser, då måste man ta med i beräkningen att nån annan får samma tanke och då kan det bli farligt. Vi kommer alltså att sitta på resurser som vi ska akta oss för att utnyttja eftersom det kan bli trafikfarligt.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Redan idag bromsas de flesta elbilar ut, dvs de är långsammare än vad de borde vara. Det är väl bara Tesla och Ioniq i sportläge som inte har någon form av konstgjord fördröjning inbyggd. Jag tror inte att alla elbilar komma göra 0-100 på 3 sekunder. Det går säkert, men det kommer tillverkarna vilja ta betalt för. Även om det egentligen är gratis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Jo, men alla tillverkare kommer ju att vilja ha bilar som gör det 3 sek i framtiden, när det är så enkelt. Det har inte inte alla tillverkare i dag. Lika lite som de har så billiga bilar som gör det 6-7 sekunder, om de inte är elbilar. Att vi kommer att få se en prestandainflation är jag ganska säker på. Och om det är såpass billigt som det är att tillverka högprestandabilar som kommer allt fler att vilja vara med i den leken och sänker priset på den tjänsten och då måste de andra hänga med för att inte tappa marknadsandelar osv. Ren och skär marknadsekonomi.mati skrev:Redan idag bromsas de flesta elbilar ut, dvs de är långsammare än vad de borde vara. Det är väl bara Tesla och Ioniq i sportläge som inte har någon form av konstgjord fördröjning inbyggd. Jag tror inte att alla elbilar komma göra 0-100 på 3 sekunder. Det går säkert, men det kommer tillverkarna vilja ta betalt för. Även om det egentligen är gratis.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Bilen gillar hon såklart men inte företaget Tesla, ellerSandra skrev:Ja! Det hade jag också tyckt var intressant Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)TiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
iaf inte gänget i Väsby som vi åker till, dom har inte
imponerat direkt om man säger så... Visst är det
mindre kul när man får en bil som krånglar men
egentligen har vi haft väldigt få fel, det är bara det att
Tesla har varit helt värdelösa att laga dom (ett fel märkte vi
första dagen och det har dom fortfarande inte fixat och det har vi naturligtvis försökt alla typ
femton ggr vi varit dit (klonk i framvagnen), och liknande
har det varit med några till "ärenden"...
Jag vet inte hur många onödiga 25-mils-resor vi har gjort dit...
Grymmaste bilen ever men inte företaget alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Vi borde verkligen ha en Tesla-träff alltså...mati skrev:Haha, samma här. Jag tror inte att min sambo skulle skriva nåt positivt om Tesla heller. Själv inbillar jag mig att jag ändå är någorlunda balanserad, trots en hel del saker som jag verkligen ogillar. Men jag tror inte att hon skulle ens försöka att komma på nåt positivt, förutom att det är en elbil såklart.Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
F ö håller jag med. Roligt att läsa era intryck. Ni säger samma sak, fast olika.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Usch men det är ju inte okej! Det är lustigt nog en sån sak jag är löjligt nöjd med gällande Tesla här i Göteborg/Mölndal. Efter vi hade varit på Porsche-provkörningen så sa vi att hade vi inte haft inbokad lunch därefter så hade vi stuckit in och tagit en kaffe på Tesla servicecenter i Mölndal. Alltid så gött att komma dit, man känner sig hemma och välkommen. Trevlig och kunnig personal och gott kaffe. Vid något tillfälle körde det ihop sig för oss när bilen skulle in på service. Då körde en ur personalen ut en Tesla till oss, hämtade vår Tesla, körde den till verkstaden och kom sen tillbaka med vår Tesla och tog låneteslan tillbaka. Det är riktigt bra tycker jag! Dålig service är ju däremot bara onödigt.Bjelke skrev:Bilen gillar hon såklart men inte företaget Tesla, ellerSandra skrev:Ja! Det hade jag också tyckt var intressant Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)TiborBlomhall skrev:Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!Bjelke skrev:Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
iaf inte gänget i Väsby som vi åker till, dom har inte
imponerat direkt om man säger så... Visst är det
mindre kul när man får en bil som krånglar men
egentligen har vi haft väldigt få fel, det är bara det att
Tesla har varit helt värdelösa att laga dom (ett fel märkte vi
första dagen och det har dom fortfarande inte fixat och det har vi naturligtvis försökt alla typ
femton ggr vi varit dit (klonk i framvagnen), och liknande
har det varit med några till "ärenden"...
Jag vet inte hur många onödiga 25-mils-resor vi har gjort dit...
Grymmaste bilen ever men inte företaget alltså.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Det är det som är stora skillnaden mellan er som bor nära Tesla SC och oss andra som måste ta ledigt för att lämna bilen på verkstaden. Själv har jag numera tjatat och gnällt så mycket att Tesla har lovat att hämta bilen när de äntligen har fått hem alla delar som behöver bytas. Det är såklart bra att de erbjuder den servicen, men å andra sidan har de aldrig gjort det hittills, vilket innebär att jag har spenderat många arbetsdagar med att lämna och hämta bil i Mölndal.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Trist att höra att du haft så mycket besvär med din :/ Vi har haft enstaka mindre grejer som något clip i en dörr eller bagageluckejustering. Vad har du råkat ut för?mati skrev:Det är det som är stora skillnaden mellan er som bor nära Tesla SC och oss andra som måste ta ledigt för att lämna bilen på verkstaden. Själv har jag numera tjatat och gnällt så mycket att Tesla har lovat att hämta bilen när de äntligen har fått hem alla delar som behöver bytas. Det är såklart bra att de erbjuder den servicen, men å andra sidan har de aldrig gjort det hittills, vilket innebär att jag har spenderat många arbetsdagar med att lämna och hämta bil i Mölndal.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.
Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid
Oj, få se om jag kan komma ihåg allt.Sandra skrev:Trist att höra att du haft så mycket besvär med din :/ Vi har haft enstaka mindre grejer som något clip i en dörr eller bagageluckejustering. Vad har du råkat ut för?mati skrev:Det är det som är stora skillnaden mellan er som bor nära Tesla SC och oss andra som måste ta ledigt för att lämna bilen på verkstaden. Själv har jag numera tjatat och gnällt så mycket att Tesla har lovat att hämta bilen när de äntligen har fått hem alla delar som behöver bytas. Det är såklart bra att de erbjuder den servicen, men å andra sidan har de aldrig gjort det hittills, vilket innebär att jag har spenderat många arbetsdagar med att lämna och hämta bil i Mölndal.
Det innebär ju en massa planering varje gång bilen går sönder, bortsett från inkomstbortfallet. Framförallt när man har en bil som är krångelbenägen, vilket min tyvärr är.
Så trevligt det är att köra Tesla, lika krångligt är det när man har långt till Service Center. Det är därför jag kommer byta bort min Tesla långt tidigare än vad jag hade tänkt från början. Det finns ju numera (eller snart) andra elbilar som är tillräckligt bra och som troligen täcker våra behov.
- Okalibrerad radar vid leverans (fick åka tillbaka och få det fixat, mycket onödigt)
- Gnissel och skrammel i instrumentbrädan (åtgärdat men har kommit tillbaka)
- Gnissel och skrammel i förardörren (försökt att åtgärda utan framgång)
- Vindbrus från förardörren (försökt att åtgärda men utan framgång)
- Trasig laddare (bytt en gång)
- Fukt/vatten i strålkastarna (bytt)
- Trasiga/icke fungerande parkeringssensorer (ej åtgärdat)
- vibrationer vid stark acceleration (ingen åtgärd)
- Trasig laddare igen! (ej åtgärdat)
- Skrynkliga och rynkiga skinnstolar (ej åtgärdat)
- Spjäll som låter hemskt och skärvar (ej åtgärdat)
- Dörrhandtag som fungerar dåligt (ej åtgärdat)
- Sen är det dålig passform på huven, den sitter för långt ner. Kanterna från skärmarna sticker liksom upp 5mm, men ok enligt Tesla. Lite annat, lister osv som också sitter dåligt, men jag orkar inte tjata om det längre.
Det var nog mer, men det har jag förträngt. Bilen har inte varit felfri en enda dag sedan jag skaffade den för 10 månader sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14