Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 jan 2018 11:53

danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.

Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:

När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 26 jan 2018 12:06

Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:

Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:

När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.

Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Få fri supercharging vid beställning av en Tesla: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Sandra » 26 jan 2018 12:11

Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):

Porsche-försäljaren kör sitt inövade säljsnack "...all vardagskörning på el!", vilket leder oss in på Teslan. "Har du provkört en?" undrar Danni. Nej, det har hon inte gjort. Hon undrar om vi är nöjda. Jag säger att Tesla...det är inte en bil i dess konventionella benämning, Tesla är någonting helt annat. Hon ler och verkar vilja förstå "ja nej det är ju mer av en livsstil, en gemenskap". Jag tänker att det är vad hon kan få det till när hon ser världen i svartvitt medan jag själv sitter på färgpalett.

När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.

Bakom ratten i Porschen ber den mig att starta motorn manuellt. Det räcker alltså inte att hålla bromsen, lägga i växeln och köra. Jag måste vrida på en leksaksnyckel först. "Vrid på den" säger Danni och jag kollar på honom som om för att kolla om han skojar. Så jag gör som han säger och ingenting händer, förutom att lampan slocknar framför mig och tydligen är det nu okej att köra. Bara att jag kan inte köra, jag skrattar så jag nära på kissar ner mig. Va i helvete?!

Jag närmar mig ett rödljus. "Wrummm wrumm" låter bilen som om den är redo att ge sig av. Som en frustande tjur. Det bubblar spänning inom mig - nu jävlar ska vi få se här! Grönt ljus och jag pressar plattan i mattan WWWWRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ WWWRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ (smatter, pang, bang och smågrus i hela avgasystemet?). Det låter utav bara helvete och människorna intill i busskuren håller för öronen. Det känns som att jag sitter intill dem i en alldeles för lång stund. Funderar på att vinka eller köra lite ursäktande teckenspråk medan bilen brölar på som om den krystar ut en Cayenne. "Nej fy fan det här går inte, jag skäms!" säger jag och släpper gasen.

Låt mig vara tydlig här, av alla konventionella bilar så är Porsche absolut i topp. Hade jag inte kört en Tesla så hade jag mest troligt gillat det här mycket och tyckt att accelerationen varit bra.

Porschen känns tung, stark och slö jämförelsevis och när jag bromsar så är det som om jag kört Riverdance på broms och gas samtidigt - trots att både fot och pedal rör sig i smidiga rörelser. Att få jämn broms är så svårt att jag flera gånger säger "nej men det är ju fel på den här bilen, vi får ju säga till dem, något är ju fel". När jag läser recensioner på nätet så visar det sig att det är så här Porschen ska vara. Varför?

Interiören då? Här trodde jag ju verkligen att Porschen skulle briljera - och till viss del gör den det. Allt är högkvalitativt och känns påkostat. Men det känns också väldigt mycket "dåtidens bil". Växelspak, låtsasnyckel, analog klocka, 3000 reglage och en liten skärm (som både är i färg och med touch). Ljudsystemet vet jag inget om för det fanns att välja på radio eller "media via bluetooth". Orka Mallorca.

Hela eftermiddagen försökte jag lista ut varför i hela friden Porsche kör den här kampanjen. De förstör ju för sig själva! Om jag inte hade kört Porschen (vilket jag nära på önskar att jag inte hade gjort) så hade de haft ett högre varumärkesvärde hos mig. Nu...nu har jag bara svårt att förstå...det känns lite kejsarens nya kläder, men jag gissar att det helt enkelt beror på att jag är helt fel målgrupp.

För mig är det som att någon demonstrerat en Nokia 3310 "nu med ännu fler knappar i högteknologiskt naturlatex med sensor3000, helt gjuten i platina" med argumentet att det är den mest kvalitativa mobiltelefonen på marknaden. Ja, men jag vill ändå ha en Iphone X.

När vi kommer tillbaka till Porsche frågar försäljaren glatt vad vi tyckte. Jag står tyst i chock. Hon berättar att hon just fått ut sin egen hybrid, hon har haft den i två veckor. "Du får provköra Teslan" säger Danni innan vi går. Jag hasplar ur mig "Nej gör inte det. Vänta ett år åtminstone." Jag upptäcker på stämningen att jag sa något dumt och inser sen att det var elakt, fastän det var snällt menat. Förlåt! Men blanda inte in Tesla i "dåtidens bilar", för den förstör dem.

Jag tror att mina förväntningar var för högt ställda. På kvällen ser jag en Passat som står och laddar och jag säger purket till Danni "Jag hade hellre köpt en sån än en Porsche hybrid..." "...ja, då hade det ju åtminstone funnits en poäng". Nej, om man vill köra Porsche, då ska man göra det på riktigt tycker jag. Då ska man dra till på en törstig fossilmotor och trycka plattan i mattan utan att skämmas. För snygg, redig och kvalitativ är den definitivt!
Användarvisningsbild
Sandra
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 26 jan 2018 12:14

Verdi skrev:0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h.

Anledningen är ju helt klart att en fossilbil behöver en grotesk prestanda för att klara den snabba accelerationen 0-100. Sen får man liksom resten på köpet, dvs hög maxhastighet osv. Elbilar får snabb acceleration på köpet utan att behöva släpa runt på en monstermotor. Och det är därför det är svårt att jämföra. Bilarna har helt enkelt totalt olika egenskaper.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 jan 2018 12:17

danni skrev:
Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:

Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.

Ok, fast gör man det ett par ggr så måste man snart stanna och ladda. Det går ju inte att använda prestandan till nåt annat än rödljusrace. Och varför har de inte piffat till den lite så man ser att det är en P? (På samma sätt som typ RS6 vs A6)
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 jan 2018 12:20

mati skrev:
Verdi skrev:0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h.

Anledningen är ju helt klart att en fossilbil behöver en grotesk prestanda för att klara den snabba accelerationen 0-100. Sen får man liksom resten på köpet, dvs hög maxhastighet osv. Elbilar får snabb acceleration på köpet utan att behöva släpa runt på en monstermotor. Och det är därför det är svårt att jämföra. Bilarna har helt enkelt totalt olika egenskaper.

Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 26 jan 2018 12:27

Verdi skrev:Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.

Ja, jo, men vi menar ju samma sak. Du får gärna vända på det. Det krävs en monstermotor för att köra snabbt och då funkar den även för att accelerera snabbt i en fossilbil. Om man får den höga maxhastigheten på köpet eller bra 0-100 siffror spelar ingen roll, för man får båda ändå. Det gör det inte i en elbil. Man får alltid bra acceleration. Till och med i en Leaf.
Men om du tar en elbil som kan matcha de höga hastigheterna som fossilerna klarar av, ta t ex en RIMAC, då får du accelerationssiffror som är helt totalt galna.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 26 jan 2018 12:33

mati skrev:
Verdi skrev:Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.

Ja, jo, men vi menar ju samma sak. Du får gärna vända på det. Det krävs en monstermotor för att köra snabbt och då funkar den även för att accelerera snabbt i en fossilbil. Om man får den höga maxhastigheten på köpet eller bra 0-100 siffror spelar ingen roll, för man får båda ändå. Det gör det inte i en elbil. Man får alltid bra acceleration. Till och med i en Leaf.
Men om du tar en elbil som kan matcha de höga hastigheterna som fossilerna klarar av, ta t ex en RIMAC, då får du accelerationssiffror som är helt totalt galna.

Jo, vi säger ju samma sak fast ur olika perspektiv. :)

Såg den där Rimacen på The Grand Tour och den drog som ett skott. Den är byggd på ett lite annat sätt än en "simpel" P100D. Bland annat har den ju flera växlar och bättre kylning. Den verkar fantastisk men än så länge så är det ju närmast en konceptbil. Tror inte du kan köpa en hur som helst. Förhoppningsvis kommer den tekniken till mer överkomliga elbilar inom några års tid.
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 26 jan 2018 12:37

Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:

Inte helt oväntat så håller jag inte alls med... Teslan är grym när det verkligen är som viktigast och roligast! Vem bryr sig om accelerationen mellan 150 och 250? Den använder man ju "aldrig" ändå.

Att en P100D skulle ha tappat det mesta redan vid 100 km/h stämmer helt enkelt inte. P100D spöar nästan allt även på 0-100 mph! En P100D gör 0-100 mph på 6-6,5 sekunder (beroende på källa). Kan jämföras med tex:

Bugatti Veyron 5,7 sek
McLaren MP4-12C 6,1 sek
Ferrari Enzo 6,7 sek
Pagani Zonda 6,7 sek
Porsche 911 GT3 RS 7,1 sek
Lexus LFA 7,8 sek

Så att en P100D krossar en Panamera e-hybrid även i högre fart råder det ingen tvekan om. Hade det varit en Turbo S e-hybrid så hade det nog varit rätt jämnt dock.

Accelerationen 200-300 km/h kunde jag personligen inte bry mig mindre om (men ja, över 200 så har Teslan såklart inte en chans).

Och visst, jämför man med bilar för 10-tals miljoner som Bugatti eller Koenigsegg så är Teslan betydligt långsammare mellan 100-150 också, men den jämförelsen är ju också ganska ointressant.

På bana finns det absolut roligare bilar, men i vardagen, inklusive autobahn (för oss som inte tycker det är särskilt smart att hålla över 200 km/h på allmän väg oavsett trafikregler) så är Teslan i mitt tycke fantastisk!
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 26 jan 2018 12:47

Lite roligt ändå hur ni sitter här och diskuterar om en Tesla är så-och-så-mycket snabbare eller långsammare än ett gäng supersportbilar. Jag använder Teslas att transportera mig själv och mina hundar i. Bland annat. Man kan säga att konceptet skiljer sig lite mellan bilarna. :lol:
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon