Sida 2 av 3

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 10:53
av Verdi
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:06
av danni
Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:11
av Sandra
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):

Porsche-försäljaren kör sitt inövade säljsnack "...all vardagskörning på el!", vilket leder oss in på Teslan. "Har du provkört en?" undrar Danni. Nej, det har hon inte gjort. Hon undrar om vi är nöjda. Jag säger att Tesla...det är inte en bil i dess konventionella benämning, Tesla är någonting helt annat. Hon ler och verkar vilja förstå "ja nej det är ju mer av en livsstil, en gemenskap". Jag tänker att det är vad hon kan få det till när hon ser världen i svartvitt medan jag själv sitter på färgpalett.

När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.

Bakom ratten i Porschen ber den mig att starta motorn manuellt. Det räcker alltså inte att hålla bromsen, lägga i växeln och köra. Jag måste vrida på en leksaksnyckel först. "Vrid på den" säger Danni och jag kollar på honom som om för att kolla om han skojar. Så jag gör som han säger och ingenting händer, förutom att lampan slocknar framför mig och tydligen är det nu okej att köra. Bara att jag kan inte köra, jag skrattar så jag nära på kissar ner mig. Va i helvete?!

Jag närmar mig ett rödljus. "Wrummm wrumm" låter bilen som om den är redo att ge sig av. Som en frustande tjur. Det bubblar spänning inom mig - nu jävlar ska vi få se här! Grönt ljus och jag pressar plattan i mattan WWWWRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ WWWRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ (smatter, pang, bang och smågrus i hela avgasystemet?). Det låter utav bara helvete och människorna intill i busskuren håller för öronen. Det känns som att jag sitter intill dem i en alldeles för lång stund. Funderar på att vinka eller köra lite ursäktande teckenspråk medan bilen brölar på som om den krystar ut en Cayenne. "Nej fy fan det här går inte, jag skäms!" säger jag och släpper gasen.

Låt mig vara tydlig här, av alla konventionella bilar så är Porsche absolut i topp. Hade jag inte kört en Tesla så hade jag mest troligt gillat det här mycket och tyckt att accelerationen varit bra.

Porschen känns tung, stark och slö jämförelsevis och när jag bromsar så är det som om jag kört Riverdance på broms och gas samtidigt - trots att både fot och pedal rör sig i smidiga rörelser. Att få jämn broms är så svårt att jag flera gånger säger "nej men det är ju fel på den här bilen, vi får ju säga till dem, något är ju fel". När jag läser recensioner på nätet så visar det sig att det är så här Porschen ska vara. Varför?

Interiören då? Här trodde jag ju verkligen att Porschen skulle briljera - och till viss del gör den det. Allt är högkvalitativt och känns påkostat. Men det känns också väldigt mycket "dåtidens bil". Växelspak, låtsasnyckel, analog klocka, 3000 reglage och en liten skärm (som både är i färg och med touch). Ljudsystemet vet jag inget om för det fanns att välja på radio eller "media via bluetooth". Orka Mallorca.

Hela eftermiddagen försökte jag lista ut varför i hela friden Porsche kör den här kampanjen. De förstör ju för sig själva! Om jag inte hade kört Porschen (vilket jag nära på önskar att jag inte hade gjort) så hade de haft ett högre varumärkesvärde hos mig. Nu...nu har jag bara svårt att förstå...det känns lite kejsarens nya kläder, men jag gissar att det helt enkelt beror på att jag är helt fel målgrupp.

För mig är det som att någon demonstrerat en Nokia 3310 "nu med ännu fler knappar i högteknologiskt naturlatex med sensor3000, helt gjuten i platina" med argumentet att det är den mest kvalitativa mobiltelefonen på marknaden. Ja, men jag vill ändå ha en Iphone X.

När vi kommer tillbaka till Porsche frågar försäljaren glatt vad vi tyckte. Jag står tyst i chock. Hon berättar att hon just fått ut sin egen hybrid, hon har haft den i två veckor. "Du får provköra Teslan" säger Danni innan vi går. Jag hasplar ur mig "Nej gör inte det. Vänta ett år åtminstone." Jag upptäcker på stämningen att jag sa något dumt och inser sen att det var elakt, fastän det var snällt menat. Förlåt! Men blanda inte in Tesla i "dåtidens bilar", för den förstör dem.

Jag tror att mina förväntningar var för högt ställda. På kvällen ser jag en Passat som står och laddar och jag säger purket till Danni "Jag hade hellre köpt en sån än en Porsche hybrid..." "...ja, då hade det ju åtminstone funnits en poäng". Nej, om man vill köra Porsche, då ska man göra det på riktigt tycker jag. Då ska man dra till på en törstig fossilmotor och trycka plattan i mattan utan att skämmas. För snygg, redig och kvalitativ är den definitivt!

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:14
av mati
Verdi skrev:
0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h.
Anledningen är ju helt klart att en fossilbil behöver en grotesk prestanda för att klara den snabba accelerationen 0-100. Sen får man liksom resten på köpet, dvs hög maxhastighet osv. Elbilar får snabb acceleration på köpet utan att behöva släpa runt på en monstermotor. Och det är därför det är svårt att jämföra. Bilarna har helt enkelt totalt olika egenskaper.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:17
av Verdi
danni skrev:
Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Inte den Porsche jag provkörde, kan jag lova, den var rätt slö i alla hastigheter (men faktiskt förvånansvärt snabb iväg från stillastående, jämförelsevis). P100D tycker jag drar på ganska bra även i högre hastigheter, jag har aldrig provat just den över 140 km/h men enligt siffrorna så drar den ju jättefint hela vägen upp till 200 km/h.

Ok, fast gör man det ett par ggr så måste man snart stanna och ladda. Det går ju inte att använda prestandan till nåt annat än rödljusrace. Och varför har de inte piffat till den lite så man ser att det är en P? (På samma sätt som typ RS6 vs A6)

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:20
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h.
Anledningen är ju helt klart att en fossilbil behöver en grotesk prestanda för att klara den snabba accelerationen 0-100. Sen får man liksom resten på köpet, dvs hög maxhastighet osv. Elbilar får snabb acceleration på köpet utan att behöva släpa runt på en monstermotor. Och det är därför det är svårt att jämföra. Bilarna har helt enkelt totalt olika egenskaper.
Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:27
av mati
Verdi skrev:
Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.
Ja, jo, men vi menar ju samma sak. Du får gärna vända på det. Det krävs en monstermotor för att köra snabbt och då funkar den även för att accelerera snabbt i en fossilbil. Om man får den höga maxhastigheten på köpet eller bra 0-100 siffror spelar ingen roll, för man får båda ändå. Det gör det inte i en elbil. Man får alltid bra acceleration. Till och med i en Leaf.
Men om du tar en elbil som kan matcha de höga hastigheterna som fossilerna klarar av, ta t ex en RIMAC, då får du accelerationssiffror som är helt totalt galna.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:33
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Håller faktiskt inte alls med. Det är precis tvärtom. När man bygger en prestandabil med fossilmotor så får man en bra 0-100 tid på köpet. 0-100 tiden är alltså inte målet. Det är en bieffekt.
Ja, jo, men vi menar ju samma sak. Du får gärna vända på det. Det krävs en monstermotor för att köra snabbt och då funkar den även för att accelerera snabbt i en fossilbil. Om man får den höga maxhastigheten på köpet eller bra 0-100 siffror spelar ingen roll, för man får båda ändå. Det gör det inte i en elbil. Man får alltid bra acceleration. Till och med i en Leaf.
Men om du tar en elbil som kan matcha de höga hastigheterna som fossilerna klarar av, ta t ex en RIMAC, då får du accelerationssiffror som är helt totalt galna.
Jo, vi säger ju samma sak fast ur olika perspektiv. :)

Såg den där Rimacen på The Grand Tour och den drog som ett skott. Den är byggd på ett lite annat sätt än en "simpel" P100D. Bland annat har den ju flera växlar och bättre kylning. Den verkar fantastisk men än så länge så är det ju närmast en konceptbil. Tror inte du kan köpa en hur som helst. Förhoppningsvis kommer den tekniken till mer överkomliga elbilar inom några års tid.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:37
av Legato
Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Inte helt oväntat så håller jag inte alls med... Teslan är grym när det verkligen är som viktigast och roligast! Vem bryr sig om accelerationen mellan 150 och 250? Den använder man ju "aldrig" ändå.

Att en P100D skulle ha tappat det mesta redan vid 100 km/h stämmer helt enkelt inte. P100D spöar nästan allt även på 0-100 mph! En P100D gör 0-100 mph på 6-6,5 sekunder (beroende på källa). Kan jämföras med tex:

Bugatti Veyron 5,7 sek
McLaren MP4-12C 6,1 sek
Ferrari Enzo 6,7 sek
Pagani Zonda 6,7 sek
Porsche 911 GT3 RS 7,1 sek
Lexus LFA 7,8 sek

Så att en P100D krossar en Panamera e-hybrid även i högre fart råder det ingen tvekan om. Hade det varit en Turbo S e-hybrid så hade det nog varit rätt jämnt dock.

Accelerationen 200-300 km/h kunde jag personligen inte bry mig mindre om (men ja, över 200 så har Teslan såklart inte en chans).

Och visst, jämför man med bilar för 10-tals miljoner som Bugatti eller Koenigsegg så är Teslan betydligt långsammare mellan 100-150 också, men den jämförelsen är ju också ganska ointressant.

På bana finns det absolut roligare bilar, men i vardagen, inklusive autobahn (för oss som inte tycker det är särskilt smart att hålla över 200 km/h på allmän väg oavsett trafikregler) så är Teslan i mitt tycke fantastisk!

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:47
av mati
Lite roligt ändå hur ni sitter här och diskuterar om en Tesla är så-och-så-mycket snabbare eller långsammare än ett gäng supersportbilar. Jag använder Teslas att transportera mig själv och mina hundar i. Bland annat. Man kan säga att konceptet skiljer sig lite mellan bilarna. :lol:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:49
av Legato
mati skrev:
Lite roligt ändå hur ni sitter här och diskuterar om en Tesla är så-och-så-mycket snabbare eller långsammare än ett gäng supersportbilar. Jag använder Teslas att transportera mig själv och mina hundar i. Bland annat. Man kan säga att konceptet skiljer sig lite mellan bilarna. :lol:
Det är ju exakt det som är det fantastiska med Tesla tycker jag...

Rolig som (i mitt tycke tom roligare) än en supersportbil i vardagen, men praktisk som en vardagsbil och en i sammanhanget klart rimligt kostnadsnivå. Som en stor fin bonus får man överlägsenheten ur miljöhänsyn och alla praktiska fördelar med en elbil :D

Är ju för övrigt ganska roligt vilken otrolig mix det är av ägare på Teslor. Vi är ju extremt mycket mer diversifierade än tex ägare av en Porsche 997. Teslan har ju som sagt så väldigt många helt olika positiva egenskaper som attraherar olika människor.

För vissa är det ju helt enkelt den enda stora bilen som finns om man inte kan tänka sig annat än elbil. För andra så är det bara det att det är den absolut kvickaste bilen i prisklassen. För ytterligare andra att den är mest high-tech av alla osv osv osv :D

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 11:52
av mati
Jag håller med dig. Den blandningen är tjusig. Men det blir lite fel när vissa (inte nödvändigtvis här, men på anda ställen) dissar Model S helt och hållet eftersom det finns avgasbilar som är (lite) snabbare. Då har man ju missat poängen helt.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 12:25
av rockard
Sandra skrev:
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):

Porsche-försäljaren kör sitt inövade säljsnack "...all vardagskörning på el!", vilket leder oss in på Teslan. "Har du provkört en?" undrar Danni. Nej, det har hon inte gjort. Hon undrar om vi är nöjda. Jag säger att Tesla...det är inte en bil i dess konventionella benämning, Tesla är någonting helt annat. Hon ler och verkar vilja förstå "ja nej det är ju mer av en livsstil, en gemenskap". Jag tänker att det är vad hon kan få det till när hon ser världen i svartvitt medan jag själv sitter på färgpalett.

När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.

Bakom ratten i Porschen ber den mig att starta motorn manuellt. Det räcker alltså inte att hålla bromsen, lägga i växeln och köra. Jag måste vrida på en leksaksnyckel först. "Vrid på den" säger Danni och jag kollar på honom som om för att kolla om han skojar. Så jag gör som han säger och ingenting händer, förutom att lampan slocknar framför mig och tydligen är det nu okej att köra. Bara att jag kan inte köra, jag skrattar så jag nära på kissar ner mig. Va i helvete?!

Jag närmar mig ett rödljus. "Wrummm wrumm" låter bilen som om den är redo att ge sig av. Som en frustande tjur. Det bubblar spänning inom mig - nu jävlar ska vi få se här! Grönt ljus och jag pressar plattan i mattan WWWWRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ WWWRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ (smatter, pang, bang och smågrus i hela avgasystemet?). Det låter utav bara helvete och människorna intill i busskuren håller för öronen. Det känns som att jag sitter intill dem i en alldeles för lång stund. Funderar på att vinka eller köra lite ursäktande teckenspråk medan bilen brölar på som om den krystar ut en Cayenne. "Nej fy fan det här går inte, jag skäms!" säger jag och släpper gasen.

Låt mig vara tydlig här, av alla konventionella bilar så är Porsche absolut i topp. Hade jag inte kört en Tesla så hade jag mest troligt gillat det här mycket och tyckt att accelerationen varit bra.

Porschen känns tung, stark och slö jämförelsevis och när jag bromsar så är det som om jag kört Riverdance på broms och gas samtidigt - trots att både fot och pedal rör sig i smidiga rörelser. Att få jämn broms är så svårt att jag flera gånger säger "nej men det är ju fel på den här bilen, vi får ju säga till dem, något är ju fel". När jag läser recensioner på nätet så visar det sig att det är så här Porschen ska vara. Varför?

Interiören då? Här trodde jag ju verkligen att Porschen skulle briljera - och till viss del gör den det. Allt är högkvalitativt och känns påkostat. Men det känns också väldigt mycket "dåtidens bil". Växelspak, låtsasnyckel, analog klocka, 3000 reglage och en liten skärm (som både är i färg och med touch). Ljudsystemet vet jag inget om för det fanns att välja på radio eller "media via bluetooth". Orka Mallorca.

Hela eftermiddagen försökte jag lista ut varför i hela friden Porsche kör den här kampanjen. De förstör ju för sig själva! Om jag inte hade kört Porschen (vilket jag nära på önskar att jag inte hade gjort) så hade de haft ett högre varumärkesvärde hos mig. Nu...nu har jag bara svårt att förstå...det känns lite kejsarens nya kläder, men jag gissar att det helt enkelt beror på att jag är helt fel målgrupp.

För mig är det som att någon demonstrerat en Nokia 3310 "nu med ännu fler knappar i högteknologiskt naturlatex med sensor3000, helt gjuten i platina" med argumentet att det är den mest kvalitativa mobiltelefonen på marknaden. Ja, men jag vill ändå ha en Iphone X.

När vi kommer tillbaka till Porsche frågar försäljaren glatt vad vi tyckte. Jag står tyst i chock. Hon berättar att hon just fått ut sin egen hybrid, hon har haft den i två veckor. "Du får provköra Teslan" säger Danni innan vi går. Jag hasplar ur mig "Nej gör inte det. Vänta ett år åtminstone." Jag upptäcker på stämningen att jag sa något dumt och inser sen att det var elakt, fastän det var snällt menat. Förlåt! Men blanda inte in Tesla i "dåtidens bilar", för den förstör dem.

Jag tror att mina förväntningar var för högt ställda. På kvällen ser jag en Passat som står och laddar och jag säger purket till Danni "Jag hade hellre köpt en sån än en Porsche hybrid..." "...ja, då hade det ju åtminstone funnits en poäng". Nej, om man vill köra Porsche, då ska man göra det på riktigt tycker jag. Då ska man dra till på en törstig fossilmotor och trycka plattan i mattan utan att skämmas. För snygg, redig och kvalitativ är den definitivt!
Haha, vad roligt att läsa samma provkörning ur två olika, men ändå lika, perspektiv! Och det där med mycket ljud och liten verkstad som vid din busskur, jag hade samma känsla när jag hyrde en Mustang GT 5-liters i USA, något jag tänkt så många gånger att jag skulle vilja göra. Uppspelt sätter jag mig i den och startar motorn, och OJ vad den låter, här kommer det hända grejer! Så trycker man på gasen och håller för öronen, och väntar. Och väntar. :)

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 12:43
av Sandra
rockard skrev:
Sandra skrev:
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):
...
Haha, vad roligt att läsa samma provkörning ur två olika, men ändå lika, perspektiv! Och det där med mycket ljud och liten verkstad som vid din busskur, jag hade samma känsla när jag hyrde en Mustang GT 5-liters i USA, något jag tänkt så många gånger att jag skulle vilja göra. Uppspelt sätter jag mig i den och startar motorn, och OJ vad den låter, här kommer det hända grejer! Så trycker man på gasen och håller för öronen, och väntar. Och väntar. :)

Ja, verkligen exakt så. Jag fick fundera på hur bortskämd jag egentligen är och om det är alla fossilbilar eller bara Porschen. Skulle nästan vara kul att provköra en Audi A6 igen, för när vi hade vår så tyckte jag ju mycket om den. Men frågan är hur jag hade sett på saken idag? När Porschen sen väl kom iväg så var den ju mer som en väldigt uppspelt hund som hoppade omkring på vägbanan. Finns säkert de som vill ha det så, "känna kraften i tyglarna" så att säga, men jag föredrar ju Teslans opretentiösa förmåga att fokuserat bara få jobbet gjort.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 12:59
av Legato
Sandra skrev:
rockard skrev:
Sandra skrev:
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):
...
Haha, vad roligt att läsa samma provkörning ur två olika, men ändå lika, perspektiv! Och det där med mycket ljud och liten verkstad som vid din busskur, jag hade samma känsla när jag hyrde en Mustang GT 5-liters i USA, något jag tänkt så många gånger att jag skulle vilja göra. Uppspelt sätter jag mig i den och startar motorn, och OJ vad den låter, här kommer det hända grejer! Så trycker man på gasen och håller för öronen, och väntar. Och väntar. :)

Ja, verkligen exakt så. Jag fick fundera på hur bortskämd jag egentligen är och om det är alla fossilbilar eller bara Porschen. Skulle nästan vara kul att provköra en Audi A6 igen, för när vi hade vår så tyckte jag ju mycket om den. Men frågan är hur jag hade sett på saken idag? När Porschen sen väl kom iväg så var den ju mer som en väldigt uppspelt hund som hoppade omkring på vägbanan. Finns säkert de som vill ha det så, "känna kraften i tyglarna" så att säga, men jag föredrar ju Teslans opretentiösa förmåga att fokuserat bara få jobbet gjort.
Väldigt kul att läsa din recension Sandra!

För mig har Teslan gjort att jag inte längre kan uppskatta en "fin" fossilbil. Nu känns alla som samma skräp i olika varianter. Jag har en Jaguar F-Type Cab. Tycker det är jättemysigt med cab och ser fram emot en elbil (helst Tesla) cab i framtiden som inte kostar skjortan. Blir ju ännu coolare med en tyst bil att njuta av alla andra intryck :-) Jaggan är den roligaste fossilbil jag både kört och ägt. Jag formligen älskade ljudet när jag köpte den. Teslorna har förstört det. Nu tänker jag mest på friktion och ineffektivitet och undrar varför den tar så lång tid på sig från att jag trycker på pedalen... När jag lånar någon av svärfars feta mercor så känns allt bara hopplöst omodernt. Visst, gediget och så, men det hjälper ju inte när man förflyttats 20 år bakåt i tiden... Faktum är att jag nu när vi var utomlands och hyrde en trött Renault Megane Diesel blev positivt överraskad. Visst den var helt otroligt slö, tom på tvåans växel var det trögt på låga varv, men samtidigt kände jag mest att skillnaden inte är så stor mot alla "fina" fossilbilar. Alla har samma gytter av knappar. Alla känns otroligt omoderna. Alla är ineffektiva och har växellådor. Ingen är uppkopplad på riktigt. Skulle jag någon gång i framtiden av någon anledning tvingas köpa en ny fossilbil så skulle det bli något riktigt billigt, då skulle man iaf inte känna frustrationen över att ha spenderat en massa pengar på något dåligt.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 13:07
av Verdi
Legato skrev:
Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.

Jo, fast vad en Tesla gör 0-100 på är faktiskt inte jämförbart med en fossilbils (eller hybrid för den delen) eftersom elbilen får sånt övertag i främst starten. Från 70 km/h och upp till 160 km/h eller liknande så är det väl risk för att den där Porschen gör mos av en P100D.

0-100 är ju bara en jämförelsesiffra och fungerar bara som sådan om bilarna man jämför har liknande egenskaper. En fossilbil som gör 0-100 på ~3 sekunder är ju oftast helt enorm ända upp mot 300 km/h. En P100D har ju tappat det mesta redan vid 100 km/h. Den är jättesnabb från stillastående. Det är typ det den är bra på. Sen blir den som en vanlig 100D. Fungerar jättebra i vardagstrafik men nån vidare sportbil eller autobahnkryssare är det ju inte.
Inte helt oväntat så håller jag inte alls med... Teslan är grym när det verkligen är som viktigast och roligast! Vem bryr sig om accelerationen mellan 150 och 250? Den använder man ju "aldrig" ändå.

Att en P100D skulle ha tappat det mesta redan vid 100 km/h stämmer helt enkelt inte. P100D spöar nästan allt även på 0-100 mph! En P100D gör 0-100 mph på 6-6,5 sekunder (beroende på källa). Kan jämföras med tex:

Bugatti Veyron 5,7 sek
McLaren MP4-12C 6,1 sek
Ferrari Enzo 6,7 sek
Pagani Zonda 6,7 sek
Porsche 911 GT3 RS 7,1 sek
Lexus LFA 7,8 sek

Så att en P100D krossar en Panamera e-hybrid även i högre fart råder det ingen tvekan om. Hade det varit en Turbo S e-hybrid så hade det nog varit rätt jämnt dock.

Accelerationen 200-300 km/h kunde jag personligen inte bry mig mindre om (men ja, över 200 så har Teslan såklart inte en chans).

Och visst, jämför man med bilar för 10-tals miljoner som Bugatti eller Koenigsegg så är Teslan betydligt långsammare mellan 100-150 också, men den jämförelsen är ju också ganska ointressant.

På bana finns det absolut roligare bilar, men i vardagen, inklusive autobahn (för oss som inte tycker det är särskilt smart att hålla över 200 km/h på allmän väg oavsett trafikregler) så är Teslan i mitt tycke fantastisk!
Precis. I vardagen är Teslan svårslagen. Det är en insikt jag kom till i våras. Hur värdelösa sportbilar är på allmän väg och vad jag egentligen uppskattar. Kom fram till att Tesla Model S passade mig perfekt. Men hade jag bott i Tyskland hade jag nog kanske tänkt annorlunda. Inte för att jag vill köra över 200 men jag vill iaf kunna hålla 170-180 km/h i ett par timmar utan paus. Här i Sverige har man ju inte det kravet direkt...

ps. Accelerationssiffror är väl mest en amerikansk grej numera? I sportbilsvärlden i Europa finns det en siffra som har absolut högst status och det är hur snabbt bilen har körts runt nordslingan på Nürburgring. Allt annat kan i princip förlåtas. Det är den siffran som det skryts om.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 13:15
av danni
När vi körde igenom Tyskland i somras höll vi 180 km/h på ett par sträckor där det var tillåtet och funkade bra. Inga konstigheter. Bilen drog bara runt 300 Wh/km i den hastigheten, trots 21-tummare. Visst, man kan bara köra 1,5 timme i sträck på det viset, men då hinner man ju också 27 mil på den tiden. Rätt lagom. Det går åt rast lite oftare ju fortare man kör, man blir ju bra mycket tröttare på att köra 1,5 timme i 180 mot att köra 3 timmar i 110 med autopiloten på.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 13:23
av Sandra
Legato skrev:
Sandra skrev:
rockard skrev:
Sandra skrev:
Gjorde samma provkörning (Do'h!) och sammanfattar upplevelsen som följer (saxat från den blå sidan):
...
Haha, vad roligt att läsa samma provkörning ur två olika, men ändå lika, perspektiv! Och det där med mycket ljud och liten verkstad som vid din busskur, jag hade samma känsla när jag hyrde en Mustang GT 5-liters i USA, något jag tänkt så många gånger att jag skulle vilja göra. Uppspelt sätter jag mig i den och startar motorn, och OJ vad den låter, här kommer det hända grejer! Så trycker man på gasen och håller för öronen, och väntar. Och väntar. :)

Ja, verkligen exakt så. Jag fick fundera på hur bortskämd jag egentligen är och om det är alla fossilbilar eller bara Porschen. Skulle nästan vara kul att provköra en Audi A6 igen, för när vi hade vår så tyckte jag ju mycket om den. Men frågan är hur jag hade sett på saken idag? När Porschen sen väl kom iväg så var den ju mer som en väldigt uppspelt hund som hoppade omkring på vägbanan. Finns säkert de som vill ha det så, "känna kraften i tyglarna" så att säga, men jag föredrar ju Teslans opretentiösa förmåga att fokuserat bara få jobbet gjort.
Väldigt kul att läsa din recension Sandra!

För mig har Teslan gjort att jag inte längre kan uppskatta en "fin" fossilbil. Nu känns alla som samma skräp i olika varianter. Jag har en Jaguar F-Type Cab. Tycker det är jättemysigt med cab och ser fram emot en elbil (helst Tesla) cab i framtiden som inte kostar skjortan. Blir ju ännu coolare med en tyst bil att njuta av alla andra intryck :-) Jaggan är den roligaste fossilbil jag både kört och ägt. Jag formligen älskade ljudet när jag köpte den. Teslorna har förstört det. Nu tänker jag mest på friktion och ineffektivitet och undrar varför den tar så lång tid på sig från att jag trycker på pedalen... När jag lånar någon av svärfars feta mercor så känns allt bara hopplöst omodernt. Visst, gediget och så, men det hjälper ju inte när man förflyttats 20 år bakåt i tiden... Faktum är att jag nu när vi var utomlands och hyrde en trött Renault Megane Diesel blev positivt överraskad. Visst den var helt otroligt slö, tom på tvåans växel var det trögt på låga varv, men samtidigt kände jag mest att skillnaden inte är så stor mot alla "fina" fossilbilar. Alla har samma gytter av knappar. Alla känns otroligt omoderna. Alla är ineffektiva och har växellådor. Ingen är uppkopplad på riktigt. Skulle jag någon gång i framtiden av någon anledning tvingas köpa en ny fossilbil så skulle det bli något riktigt billigt, då skulle man iaf inte känna frustrationen över att ha spenderat en massa pengar på något dåligt.
Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".

Sen är det väl kanske också så med det tekniska att det tar en stund att vänja sig, men även där var ju Porschen som en pc medan Teslan är mer som en mac. Jag tycker att användarvänligheten är bättre, mer intuitiv i Teslans menyer, men det kan ju ha med personliga preferenser och erfarenheter att göra. Samtidigt har jag tidigare jobbat i elektronikbutiker och ofta mött äldre generationer än min egen som alltid tycks efterfråga så lite knappar och onödigt krafs som möjligt. Nej, jag får inte ihop det faktiskt. Vem är det som ska köra Porsches hybridbil? Existerande Porscheförare som vill närma sig körning på el men samtidigt blidka sin räckvidsångest? Kan ju inte vara någon större skara.

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 13:33
av lator
Sandra skrev:
När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.
Fascinerande att läsa detta då det påminner mig så mycket om min första upplevelse av Model S. Där satt jag i 5 meter bil som är 2 meter bred men det enda som påminde mig om storleken var pelarna i garaget i Täby Centrum... Väl ute på vägen så kändes den kompakt och smidig och som du beskriver, "bilen och jag var som ett", nästan som minnet av när jag körde min gamla Alfa Romeo Alfetta från 1975 för första gången, den sköna känslan av att "klä på sig bilen" istället för att bara sätta sig i en bil.
Så det är kanske därför som jag har två favoriter inom bilvärlden, Alfa Romeo och Tesla. Två extremt olika biltillverkare men samtidigt så lika... 8-)

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 14:11
av Sandra
lator skrev:
Sandra skrev:
När jag säger att Tesla är mer än en bil så pratar inte jag om gemenskapen eller det faktum att de flesta som kör Tesla hyser oerhörd fascination för Elon Musk och det han faktiskt har gjort (och gör). Jag pratar om körupplevelse. Jag pratar om hur jag och bilen är ett när jag kör. I samma stund jag tänker att jag vill agera så gör vi det - jag och bilen. Bilen blir som en förlängning av mig och känns pigg och alert. Som en liten leksaksbil, med massor av bus, som bara sticker iväg och skjuter ut baken i svängarna - men ändå håller precision.
Fascinerande att läsa detta då det påminner mig så mycket om min första upplevelse av Model S. Där satt jag i 5 meter bil som är 2 meter bred men det enda som påminde mig om storleken var pelarna i garaget i Täby Centrum... Väl ute på vägen så kändes den kompakt och smidig och som du beskriver, "bilen och jag var som ett", nästan som minnet av när jag körde min gamla Alfa Romeo Alfetta från 1975 för första gången, den sköna känslan av att "klä på sig bilen" istället för att bara sätta sig i en bil.
Så det är kanske därför som jag har två favoriter inom bilvärlden, Alfa Romeo och Tesla. Två extremt olika biltillverkare men samtidigt så lika... 8-)
Det var faktiskt en stor besvikelse med Porschen, att den inte "följde med med baken" i svängarna. Det hade jag förväntat mig att den skulle göra. Jag älskar det med Teslan. Föredrar faktiskt stolarna och ratten i Teslan före Porschen med. Men kanske att jag hellre hade kört Merca än Porsche om jag nu skulle välja fossilbil. Det där kan ju vara olika hur man vill ha det.

Alfa Romeo har jag faktiskt aldrig provkört. Var himla sugen på en i mina yngre dagar men blev avrådd av någon som ansåg att det var för mycket elfel på Alfa generellt :o Hade varit kul att köra en någon gång hann jag tänka, innan jag insåg att jag troligtvis har förstört alla andra bilar med Teslan :p

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 14:21
av Bjelke
Jag har haft Alfa och gillar dom verkligen, men det känns som det sista företaget som kommer att satsa på eldrift :(
Håller med övriga oxo att det var kul med två recensioner från samma bil :)
Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång :) (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 14:32
av TiborBlomhall
Bjelke skrev:
Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång :) (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 14:37
av Sandra
TiborBlomhall skrev:
Bjelke skrev:
Kanske skulle be sambon att göra lika nån gång :) (men kanske inte om vad hon tycker om Tesla för det
blir nog ingen rolig läsning kan jag säga)
Tvärtom skulle det vara intressant att läsa!
Ja! Det hade jag också tyckt var intressant :) Speciellt om hon inte är imponerad av Teslan. Det förstår jag nämligen inte alls så där hade jag verkligen kunnat bredda mitt synfält (Y)

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 14:50
av rockard
Sandra skrev:
Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Postat: 26 jan 2018 15:10
av Sandra
rockard skrev:
Sandra skrev:
Ja, jag tror vi delar den tanken. Sen tror jag att det skett ett (kanske generations)skifte i vad som efterfrågas med. Porschens alla knappar och reglage fick mig mest att tänka på ett ostädat skrivbord på en datorskärm. Jag sa till Danni när vi satte oss i vår egen bil (och pustade ut) "men varför ska man ha alla de där knapparna och reglagen? Jag har inte saknat ett dugg någonsin i den här bilen".
Här är dock jag av en lite annan uppfattning. Jag gillar absolut att det är avskalat, och att knappar kan tas bort och läggas till via mjukvara är ett fantastiskt koncept. Men nog saknar jag en fysisk knapp eller ett vred när jag åker in i ett parkeringsgarage och bilen immar igen _totalt_ på en sekund. Det är lite stressande när bilarna köar upp bakom och man funderar på vad det var för knappkombination man skulle använda för att snabbt få på fläktarna, och hoppas på att touchdisplayen inte laggar denna gång, och att den känner av mina tryck genom handskarna. Eller att jag ska in och rodda i inställningarna för att släcka belysningen i taket, det är inte så smidigt. Eller om passageraren (som nog är jag själv i detta scenario, när någon provkör) ska sänka volymen, och behöver sitta och dutta på skärmen ett volymsteg i taget, det tycker jag inte heller är så smidigt. Överlag är det mest positivt, helt klart, bara reagerade på att du "inte saknat ett dugg någonsin".
Du har absolut en poäng. Det kan jag helt förstå och jag irriterar mig också på att skärmen ibland måste startas om (det är ju aldrig smidigt). Själv ogillar jag att köra med handskar på så därför märker jag inte av det. Danni kör med handskar på men har då sådana som fungerar med skärm. Jag sitter oftare i passagerarsätet än Danni och är därför allt som oftast "musikansvarig". Eller, vi har barn så det är ju de som bestämmer, men jag är den som trycker på skärmen :lol: Om man bara ska välja musik/sänka/höja så är det inga problem, däremot är det lite krångligare om man behöver använda sökfunktionen eftersom skärmen är lätt riktad mot föraren (som sig bör). Kanske är jag bara så van vid "teknikstrul" att det passerar ganska obemärkt. Jag kör inte vanligt tv, inte radio, inte stationär dator, har smartklocka, tandborsten har induktionsladdning...till och med min personvåg har wifi och är uppkopplad :D