Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Audi e-tron

Inlägg av themax »

vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Bra, då kanske den blir billigare också.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mycket bra med trefasladdning. Men föga oväntat eftersom det inte är tillåtet i Tyskland att snedbelasta faserna hur mycket som helst. Vill de kunna presentera en bil som har vettig hemmaladdning har de inget annat val än att använda alla tre faser. Bilar som Ioniq och förmodligen snart även I-Pace mjukvarustryps mig veterligen till 20A när de säljs i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Har läst att ambitionen med laddnätverket Ionity (Daimler/Audi/BMW/Ford mfl) är 400 stationer till 2020. Dvs samma som Tesla har idag.

Så när väl bilarna börjar levereras så verkar ambitionen vara att laddnätverket ska komma på plats ganska snabbt också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Tillval blir dubbelladdare och upp till 22kW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Bra, då kanske den blir billigare också.

80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Även Audi verkar möjliggöra att AC-systemet körs som en värmepump, bra för räckvidden på vintern!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

mati skrev:
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrok :)

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

helix skrev:
mati skrev:
Får den drag? Någon som har hört nåt om det? Jag har frågat hos får VAG-åf med de visste såklart inget.
Yes, den verkar få drag. En av prototyperna som rullar på ringen har dragkrok :)
Yees yes yeees!! Trefasladdning och drag. Tur att jag tycker att den är ganska ful och att jag egentligen inte gillar SUVar, annars hade jag kanske varit tvungen att hosta upp 20k nu. :roll: ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
themax skrev:
vigge50 skrev:
Nu säger Audi att e-tron ska få en räckvidd på 40 mil enligt WLTP och att den ska kunna ladda 11kW(tre fas). 40 mil är betydligt sämre än I Pace som har 48 mil enligt WLTP, vad Teslas bilar har vet vi inte men skulle tro att i alla fall Model X med 100 kWh batteri har längre räckvidd. Den ska även har två elmotorer på 160 hk var vilket är en rejäl sänkning från prototypen som hade 435 hk totalt och tre motorer, kanske kommer en prestandaverison senare?

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-pr ... ng-621932/
Bra, då kanske den blir billigare också.

80k euro i Tyskland i grundpris. Vet inte hur prutmånen ser ut eller hur bra utrustad den är i det utförandet. Men lite billigare än Tesla Model S och mycket billigare än Model X. Alltid något.
Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Gustafsson skrev:
Ser ut som om model S börjar på 70k euro på Teslas tyska hemsida eller är jag ute å cyklar ?
Model X börjar dock på 92k euro. Att Model S är "billig" beror på att man har kvar versionen där navigation, parkeringssensorer, backkamera mm inte ingår. Vill man ha detta så kostar det 13k extra. Men vi pratar förstås om framtida produkter vs befintliga. Dessutom är väl Model S/X en storlek större än e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Audi släpper inga specifika siffror men på bilderna syns en Audi eTron dra släp med deras kommande modell e-tron Vision Gran Turismo vilket tyder på att den klara släpvikter i klass med Model X och inte som Jaguar I Pace.


https://electrek.co/2018/05/04/audi-all ... ssion=true
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ser ju lovande ut iaf :)
Jag tar gärna bilen på släpet :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av HerrNilsson »

I nyhetsmailet från Audi jag fick idag står det en hel del om deras del i Ionity-nätverket. De skriver bl.a.
För att välja ut rätt platser för laddstationerna har man valt att fokusera längs stora motorvägar, eftersom Audis mål är att erbjuda kunderna bästa möjliga färd längs sina resvägar.

I processen har man också tagit hänsyn till andra tjänster som är viktiga för bilisterna i samband med laddning. Ett café, en restaurang, toaletter, Wi-Fi för arbete, helst en lekplats för barnen - ju fler tjänster desto bättre.

Elektrifiering erbjuder oss en ny form av rörlighet. Laddning av batteriet har inget samband med konventionell tankning. Vid tankning av ett förbränningsfordon är kunden ansvarig för att fylla tanken och går sedan till kassan för att betala.

Nu kopplar kunden helt enkelt i laddningen och faktureringen utförs automatiskt i bakgrunden. Det innebär att föraren kan njuta av sin paus under laddningsprocessen, utan att behöva tänka på något annat.
De skriver också följande:
Den 30 augusti är det officiell premiär för Audi e-tron i Bryssel. Den eldrivna suven är först ut av en rad eldrivna modeller från Audi. Fram till 2025 planeras för inte mindre än 20 laddbara modeller som då skall stå för en tredjedel av försäljning. 2019 lanseras den andra helt eldrivna modellen - Audi e-tron Sportback. 2020 följer både Audi e-tron GT från Audi Sport och en mindre elbil i kompaktsegmentet.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Synd bara att det inte verkar bli någon design i samma segment som Model S eller mindre. Får väl hoppas på att Porschen blir najs även om ingen av tillverkarna verkar vara intresserade av att som Tesla kör en stor skärm.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Designen på e-tronen är väl lite typisk tysk. Inget upphetsande, men troligen en mycket välbyggd och bra bil. Jag ser bara ett problem med e-tron, och det är just att jag inte ser några verkliga brister. Det finns liksom inget att gnälla över. Den har snabb trefasladdning, ultrasnabb DC-laddning, dragkrok och plats för hundar. Kommer Ionity på plats är det tamigfan en het kandidat att bli min nästa bil. Trots den tråkiga designen. Hoppas den blir svindyr så att min ekonomi sätter stopp för ett eventuellt köp. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av zyax »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
För mig handlar det om att jag inte vill ha en SUV, Teslan är stor och tung nog, behöver inte höja sitthöjden också.
Det är sant, en SUV är inte optimalt. Men e-tron ser ju ut att vara lite lägre än en klassisk SUV, mer som en XC70 eller så. Det lär dröja tills vanliga kombibilar dyker upp som elbil, om det någonsin kommer att ske ens. Alla konceptbilar man har sett hittills har ju antigen varit SUV:ar, småbilar eller sportbilar. Ingen bra utveckling enligt mig, men det verkar gå åt det håller just nu.
E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
E-tron är den enda av det som presenterats som ser ut som en riktig kombi och inte en SUV. Hade den inte kostat skjortan vilket den kommer att göra hade jag mycket hellre haft den än en Tesla. Snygg och praktisk är kombin men de flesta här verkar tycka den är ful...
Den faktiska bilen (inte konceptbilderna) ser ju mer eller mindre ut som en SQ5a i formen, ser inte hur det ser ut som en kombi.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).

Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.

För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippe »

Legato skrev:
Jag tycker Audin verkar bli en riktigt lyckad elbil, personligen skulle jag valt den före i-Pace alla dagar i veckan (förutsatt att slutliga priset ej går bananas).

Det största praktiska problemet är ju dock laddning där den bli överlägsen i-Pace men också underlägsen Tesla. Det lär väl dröja minst 5 år innan Ionity är ikapp Teslas SUCs? Ambitionen de har är ju att ha lika många laddställen 2020 som Tesla hade i början av 2018... Även om man utgår ifrån att Tesla bromsar ner sin expansion av SUCs och att Ionity lyckas med sin ambition så kommer Tesla fortfarande ha mer än dubbelt så många laddställen som Ionity år 2020 i Europa.

För mig personligen finns det sedan två argument som väger väldigt tungt mot VAG oavsett hur bra bil de får fram:
* Dieselskandalen.
* Det urusla servicenätverket.
Det är lite intressant med servicenätverk.
VAG har ett välutbyggt nätverk som enligt många fungerar värdelöst.
Tesla har ett utbyggt nätverk som i alla fall fungerar hyfsat, när reservdelar väl finns hemma. Det verkar vara den svåra punkten.

Vad gäller VAG och dess nätverk kan jag bara hålla med, uselt, speciellt i min stad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Kul att vara early adopter och lite motgångar får man ju då vara beredd på. Dock tycker jag Teslan (MS ) har mognat betydligt under åren. Att köpa en helt ny oprövad elbil nu verkar lite som att gå tillbaks i tiden till Tesla 2014 typ. Det kan andra få göra...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
* Det urusla servicenätverket.
Nu hänger jag inte med. Bland alla bilföretag har väl VAG vid sidan av Volvo det bäst utbyggda servicenätverket. Jag har lika många VAG-verkstäder inom en 3-mils radie som Tesla eller Jaguar har i hela Sverige.
Just tillgången och närheten till serviceverkstäderna gör e-tron tvärtom väldigt attraktiv tycker jag. Nu vet vi iofs inte om alla verkstäder kan/får/vill serva en e-tron, men det återstår att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar