Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-

I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
etron panoramatak.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Laban skrev:
Verdi skrev:
Men så är det ju alltid. Bilar är sjukt billiga i USA. Dessutom anges väl ofta priset utan moms där? VAT skiljer väl mellan olika delstater osv?
Kanske det, men när jag jämförde andra modeller och tog fram en omräkningsfaktor, ex som Teslas ~12x priset i dollar, så har jag för mig att jag fick ett pris på ~840k för $74 900 versionen. Och då har den Bang & Olufsen 3D ljud, LED Matrix mm, utrustning som kostar 100+k i Sverige. Men jag kan förstås ha räknat fel.

Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
En skillnad är ju vilket håll bilen skickas över Atlanten. En bil som produceras i Europa bör vara billigare innan moms här i Europa jämfört med i USA och tvärt om ifall bilen produceras i USA. Varför en Audi är billigare i USA än i Europa innan moms är en bra fråga ifall den produceras här i Europa.

Inte alls. Priset har ingen koppling till kostnader utan till vad de kan få. Konkurrensen är helt enkelt hårdare i USA. Allt är billigare. Kläder, hemelektronik...
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Tesla är väl lite speciella. Kolla andra tyskar. T ex BMW 550i och liknande.
Jag räknade alltså med Audis modeller, pris i Sverige vs USA. Ta ex Audi A8 55 TFSI, kostar 884 000 i Sverige, $83 800 i USA. Det ger en omräkningsfaktor på 10.54. 74 900 * 10.54 = 790 000 :-

I så fall betalar vi 100k mer för en bil som på det saknar utrustning för 100k. Eller har jag missat något ?

Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Citat från Vi bilägare.


". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."

Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det är billigare i England också. När jag kollade på privatimport av nya bilar där för en 4-5 år sen när kronan var starkare så skiljde det galet mycket på t ex Mercedes C 63 AMG, Audi RS4 osv. Men lite, eller ingenting, på vanliga bilar som BMW 520d och liknande. Ju motorstarkare och exklusivare bil desto billigare var den relativt svenska priser. Samma med extrautrustning. På sånt som t ex panoramatak kunde det skilja 50% i pris. Kostade 10 tkr där och 15 tkr här...
A8 som jag jämförde med är väl då inte direkt en billig bil utan i samma prisklass som e-tron, lite dyrare i grundpris. Så det här är märkligt tycker jag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av Franz »

Zalman3 skrev:
Citat från Vi bilägare.


". Minus 28 är gränsen
Ett vätskebaserat kyl- och värmesystem ser till att batteriet håller rätt temperatur men fysiken sätter stopp vid riktig råkyla. Elektrolyten i batteriet fryser vid minus 28 grader och då kan Audi inte längre garantera att bilen startar."

Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
http://teslaclubsweden.se/arktisk-kyla/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jag kan inte hitta nån info om panoramatak, men när jag ser denna bild, så verkar det ju som det iaf borde komma. Ser onekligen ut som en färdig öppning i taket.
Ja, panoramatak finns som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag minns rätt så klarar Tesla -38 innan batteriets kölvatten fryser.
:lol: :lol: :lol:
Förlåt, men det där var ofrivilligt väldigt roligt!
Kölvatten är väl något som Toyota Mirai och andra bränslecellsbilar har?
Jag såg en Mirai iförrgår. Den tillhörde Mariestads kommun och stod parkerad utanför leksaksaffären i Götene. Det är väl ungefär där den hör hemma. Fast den är nog för ful för att gå som leksaksbil.
Ja den skrämmer väl bort ungarna från butiken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Var förbi den lokale Audihandlaren.

Han sa att de som förbokat får bygga/beställa sina bilar v42-43 med leverans före årsskiftet. De som ej förbokat bil får beställa sina v47 med leverans i februari. I samma veva som premiären vid skid VM i åre. Bilen kommer vara officiell VM-bil.

I övrigt visste han inget mer om bilen än vad som står på Audi's site .... :-(
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henrik Torphammar »

bylund skrev:
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
Steglöst innebär ju per definition att Audi börjat dela på elektroner för att nå hög precision på laddinställningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
gellerstam skrev:
Zalman3 skrev:

25. Kan man steglöst ange hur mycket batteriet ska laddas?
Svar: Ja
KOMMENTAR: Mycket bra!
Menar man hur mycket man kan ladda i batteriet? D.v.s. ladda till 85%
OR
Menar man med hur många Ampere man kan ladda? D.v.s. ladda med 3x10A
Jag undrar hur de löst den steglösa biten. Analoga reglage?
I hur små steg skall det vara för att vara steglöst? Även med analoga rattar eller skjutreglage så blir det ju i steg om man kollar tillräckligt långt ner i värdesiffrorna. Så rent krasst kommer inställningen inte vara steglös. Steglös för mig är när jag kan göra inställningen noggrannare än jag behöver. Så i detta fallet skulle jag nog kunna anse att det är steglöst om jag kan ange med en decimal, efter som det blir mer noggrant än vad som krävs för mig. Kan man ange laddvärdena med heltal så är det tillräckligt noggrant för mig, men jag skulle inte kalla det steglöst. Vad är steglöst för dig?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Med steglöst brukar menas att man kan ange procenttal. Som i Tesla.
Vissa andra elbilar kan man bara välja 80% eller 100% laddning. Det är inte steglöst.
Och vissa andra elbilar kan man öht inte välja laddnivå, laddar alltid fullt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

För mig är steglöst när man inte anger värdena i definierade steg, graderade eller ej, så varje variant där man anger en siffra är inte steglös.

Om det är ett skjutreglage som inte snäpper till vissa värden kan jag anse det steglöst, t ex.

Men att noggrannheten är större än jag behöver är ju tillräckligt.

Jag undrar på riktigt vad de menar med steglöst i detta fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Men synd att det blir lite onödigt omständligt att använda frunken.

Den öppnas på vanligt motorhuvsmaner nere vid vänster fot. Så den vanliga säkerhetsspärren. Sen ett extralock under huven. Blir lite väl krångligt att komma åt t.ex. laddkablarna. En enklare lösning hade varit att föredra.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av HerrNilsson »

Mvh
Nilsson

Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

HerrNilsson skrev:
https://twitter.com/eriksdalen/status/1 ... 27584?s=12
Skärmavbild 2018-09-21 kl. 11.36.49.png
Jag är inte förvånad.. hade jag haft ekonomin för detta hade jag nog själv bokat en bil...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar