Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.
Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.
Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.
På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.
Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.
Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.
På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Precis det är det som är konstigt. Audi har ett eget system för förmånsvärdesberäkning. Och där finns Proline Advanced med, fast med samma grundpris som Proline. Sen ignoreras den extra kostnaden som Advanced-paketet innebär. Jag har konfigurerat en Proline Advanced och lagt till utrustng för ca 66000kr. Då räknar Audis system som om det vore en vanlig Proline och "glömmer" alltså extrautrustning för 141000 kr. Mycket konstigt. Det känns onekligen som att det är fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.
Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.
Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.
På skvs hemsida finns inte modellen proline advanced med. Vart ifrån får du infon att den har samma förmånsvärden som proline?
Jag skrev det här i en annan tråd tidigare idag, men flyttar det hit istället där det passar bättre
Vad gäller förmånsvärdet för E-tron så är det fel att Proline och Proline advanced har samma förmånsvärde. Jag har också fått offert från Audi och min säljare informerade mig om att det var fel i systemet gällande Proline Advanced. Det kommer som bekant inte att gå att ta en E-tron i bruk under 2018 så det som ligger nu hos SKV är alltså att tolka som "temporärt" och detta kommer justeras i listorna för 2019. Kikar man på SKV så har de bara lagt upp Proline och bas i sin lista. Hade att göra med att det inte var färdigställt med utrustningspaketen när SKV fick info från Audi och därför togs inte Advanced med för 2018. Varianten bytte också namn från "Vorsprung" till Proline Advanced. Om man ska få ett rättvist förmånsvärde ska man utgå från 954k och lägga allt därutöver som extrautrustning i förmånsberäkningen.
Detta enligt min säljare och såklart ska man ta allt med en nypa salt som kommer från säljare
Det är ett mycket rimligt antagande och därmed hamnar Proline Advanced på ett förmånsvärde som ligger över Teslan för min del. Inte så konstigt och helt i linje med vad jag hade räknat med. En vanlig proline blir nog bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ett mycket rimligt antagande och därmed hamnar Proline Advanced på ett förmånsvärde som ligger över Teslan för min del. Inte så konstigt och helt i linje med vad jag hade räknat med. En vanlig proline blir nog bra.
Det som däremot är mycket märkligt är att "bas" och "Proline" som kostar 885.000kr respektive 954.000kr har exakt samma förmånsvärde enligt SKV om man använder deras beräkningsprogram Uppenbarligen har de alltså likställt dessa versioner för 2018. Med detta resonemanget så bordet det isåfall innebära att Proline Advanced också skulle kosta samma.
Klart stora frågetecken här. Vore samtidigt riktigt synd om du beställer en Proline (när du vill ha advanced) och sen visar det sig ändå att SKV lägger upp dem med samma förmånsvärde trots olika grundpris.
Du borde nog luska vidare lite mer i detalj kring det här. Kanske kolla med Skatteverket och dubbelkolla med Audi centralt? Nu ska jag inte beställa bilen, men hade jag gjort det hade jag nog försökt få så mycket klarhet i detta som möjligt. Ta alltså det jag skrev tidigare som kom från min säljare som högst tveksam info och inte som någon sanning.
Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste.
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste.
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
Såg det nu när jag testade. Bas utan extra hamnade på 5391/mån och Proline 5950/mån. Måste varit att jag inte gjorde "refresh" i browsern första gången jag gjorde kalkylen. Hur som helst blir man minst sagt lite snurrig av hur förmånsvärden beräknas. Gäller ju även Teslorna.
Lurigt det med kombinationer. Vissa saker man vill ha i paketen och andra man kan välja bort. Du vänjer dig nog vid speglarna, känns som ett signum för bilen så klart du ska ha dem
Men riktigt samma förmånsvärde har de inte. En naken Proline ligger lite över bas, men inte alls mycket. Däremot så blir Proline billigare när man lägger till all utrustning i bas som merkostnaden för Proline innebär. Hur konstigt som helst.
Jag har bett min säljare att forska lite vidare. Att förmånsberäkningen för Proline Advanced är fel är jag säker på. Men med lite tur blir den i slutändan inte så mycket dyrare ändå, och då skulle det ju vara superkorkat att ta en mycket sämre utrustad bil. Jag hade ändå lagt till mycket av det som är standard i Proline Advanced. Det jag inte vill ha är de där icke-speglarna, men jag kan lära mig att leva med dem om jag måste.
Samtidigt vill jag inte ha 20" hjul egentligen. De är snyggare, men jag föredrar effektivitet och komfort framför häftigt utseende. I Proline går de att att välja bort, men inte i Advanced.
Proline Advanced är ju prissatt som ett paket till Proline med 141 000:- i extra inköpskostnad, så vad jag kan räkna i SKV snurra blir det då cirka 8341:- i förmånsvärde. Om man inte plockar på lite mer prylar, som dragkrok till exempel.
Jo, precis, och det har jag ju gjort såklart.
Sen är det nog inte att rekommendera att ta med frugan när man konfigurerar en bil. Jag vill att bilen är praktisk, hon vill att den är snygg, och oftast innebär det helt olika (dyra) tillbehör. Orangea bromsok till exempel. Kostar lika mycket som en extra laddlucka. För mig är det givet vilket man ska välja.
Jag sitter oftast i bilen och vill ha det tyst när jag kör. Hon vill ha en Bang & Olufsen anläggning. Onödigt enligt mig. Såna saker driver upp förmånsvärdet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast jag förstår ändå inte hetsen med det här med snabbheten? En elbil är ju normalt alltid snabbare än motsvarande fossilbil?
Så, ska vi bestämma då att den typiske elbilsköparen:
Medelålders man med ett hyfsat välbetalt jobb
Tjänstebil
Egentligen handlar det inte alls om miljöskäl, utan att ha en bil som går snabbt så in i hvete till 100 för att man ska vara tuff och vinna över porchen i filen brevid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fast jag förstår ändå inte hetsen med det här med snabbheten? En elbil är ju normalt alltid snabbare än motsvarande fossilbil?
Så, ska vi bestämma då att den typiske elbilsköparen:
Medelålders man med ett hyfsat välbetalt jobb
Tjänstebil
Egentligen handlar det inte alls om miljöskäl, utan att ha en bil som går snabbt så in i hvete till 100 för att man ska vara tuff och vinna över porchen i filen brevid.
Jag skiter i prestandan mer eller mindre fullständigt. Får jag den på köpet är det en rolig bonus, men jag skulle inte betala mer bara för att få mer prestanda. Jag tyckte att min gamla P85 var rolig, det får jag erkänna, men hade jag inte köpt den som begagnad hade det inte blivit en sådan.
E-tron är ju trots allt en mycket pigg bil. Framförallt med tanke på dess vikt och dess storlek.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Trist!
Efter all din otur unnar nog inte bara jag här inne att du ska kunna bli av med den. Du har inte funderat på försöka få iväg den via en bilförmedling? Eller du kanske liksom jag föredrar att lämna ifrån den gamla bilen när den nya ska hämtas ut?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Restvärde på 54% menar du? Eller har den minskat 54%?
Ja, det låter ju inget roligt. Men samtidigt ingen överraskning.
Det här hade jag gjort: Hör med Tesla och fråga om de kan köpa in den? Antingen mot en begagnad eller mot en ny? Visst, du slipper inte Tesla men du slipper din bullriga läckande problemkärra. Min säljare sa att de bjöd bra i inbyte på just 90D av nån anledning. Om du inte vill prata med de i Göteborg så ring Stockholm eller Malmö. Jag vet precis hur du känner för Tesla, tro mig. Men det kostar faktiskt inget att ringa och fråga.
Om du väljer en demo eller CPO så kan du väl till och med provköra och testa den innan du bestämmer dig? Då vet du om den låter illa från främre drivenheten, om den inte är tät osv.
Jag fick ett bud på Teslan nu som inbyte för en e-tron. 680-tusen. Ähm. Nej. Inte intresserad. Det är en värdeminskning på 54% efter 2 år.
I så fall får jag fortsätta köra den tills den rasar ihop. Tyvärr.
Restvärde på 54% menar du? Eller har den minskat 54%?
Ja, det låter ju inget roligt. Men samtidigt ingen överraskning.
Det här hade jag gjort: Hör med Tesla och fråga om de kan köpa in den? Antingen mot en begagnad eller mot en ny? Visst, du slipper inte Tesla men du slipper din bullriga läckande problemkärra. Min säljare sa att de bjöd bra i inbyte på just 90D av nån anledning. Om du inte vill prata med de i Göteborg så ring Stockholm eller Malmö. Jag vet precis hur du känner för Tesla, tro mig. Men det kostar faktiskt inget att ringa och fråga.
Om du väljer en demo eller CPO så kan du väl till och med provköra och testa den innan du bestämmer dig? Då vet du om den låter illa från främre drivenheten, om den inte är tät osv.
Sorry, 44% värdeminskning ska det vara, dvs 56% restvärde. Jag var lite snurrig när jag skrev det. Men oavsett så är det dåligt för en knappt två år gammal Tesla med 4000 mil.
Nej, det blir ingen ny Tesla för mig. Det är kört. Dessutom måste jag ha dragkrok. Jag har levt utan dragkrok i snart 3 år, och det går inte att fortsätta så. I värsta fall blir det en fossilkärra.
Men jag får först försöka nåt annat. Säljaren ringde mig precis och föreslog att de kan försöker sälja Teslan åt mig istället för att ta den i inbyte. Det ska de ha 10-tusen för, men jag får nog mer för bilen om jag gör så. Det är kanske ett bra alternativ. Jag får fundera lite på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14