Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Vad har du egentligen för erfarenheter av Tesla i praktiken?

Tycker M5 competition verkar ganska trött och även bromstestet vinner Teslan... Ska man uppnå några vettiga 0-100 siffror så måste man dessutom ha launch control och sitta där i trafiken och hacka på 4000 varv och det dånar ur avgasrören. Känns fräscht :lol:

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Lite perspektiv...

Jag äger ingen Tesla, men var ute och provkörde en Model 3 Performance häromdagen och bara två dagar efter lånade jag hem en E-tron från min lokala handlare då jag varit spekulant.

Det är två helt olika typer av bilar, för två olika typer av kunder. E-tron är en förutsägbar Audi med vad allt vad det innebär. Ganska tråkig och steril, men bekväm. Den infriar verkligen inga känslor alls, den är tung, inte rolig att svänga med och responsen i accelerationen är "meh". Model 3 Performance å andra sidan är lekfull, den är riktigt kul att köra, det är mer stötig gångkultur och den ger ett extremt stort smil på läpparna. En körmaskin! Den har också en själ som är svår att beskriva. Det är något med allt det innovativa som hela bilen andas. Det är framtiden och känns fräscht. För mig är det senare mycket mer intressant, men är man konservativ och inte vågar utmana och prova nytt så är Audin ett tryggare val. För mig känns det lite som Audin är en bil för någon som söker trygghet, har fast jobb 8-17 och lever ett inrutat liv. Teslan är för entreprenörer som vågar se utanför boxen och tar saker och ting med en klackspark och ser den stora bilden istället för att fokusera på de små problemen.

Jag tillhör lägret som gillar bilar. Verkligen! För min del efter mina provkörningar så skulle jag köpa Model 3 Performance utan att blinka. Audin är i min subjektiva värld bara en tråkig Audi som ger mig absolut ingenting mer än en bekväm resa från A till B. Jag förstår att äldre herrar och de som ej är bilintresserade tycker detta är fantastiskt. För min del, absolut inte.

Några andra reflektioner jag gjorde då jag körde en del i mörker. Jag upplever att stråklastarna på Model 3 är bättre än på Audin om vi bortser från att Audin hade Matrix. Men själva ljusbilden är bättre på Model 3 och de lyser upp längre och bredare. Detta var för mig något förvånande då lamporna på Model S är ganska mediokra. Kul att Tesla skärpt till sig här då jag tycker ljus på bilen är viktigt.

Infotainment i Audin är rörigt. Detta trots att jag själv ägt Audi med MMI. Men detta var innan det var tusen undermenyer och animationer överallt. Haptisk feedback testade jag och var glad att det gick att stänga av. Det gjorde bara en redan långsam skärm med för många animationer och menystrukturer ännu långsammare. Upplever också hela inredningen i Audin som lite tråkig och alldeles för rörig med vinklar och vrår. Men återigen är detta min personliga preferens och jag är en stark förespråkare av minimalism och gillar därför Teslans lugna och avskalade inredning. Startknapp och växelväljare i Audin är ytterligare två exempel på något som är helt onödigt och finns kvar bara för att det alltid funnits där. En reflektion jag gjorde apropå kvalitet var också att det var en hel del ful knottrig plast i Audin. Förarstolen som var i skinn var också nedsutten och var redan veckad och slitet i skinnet. Bilen hade ändå inte rullat många mil och den skinnstolen skulle jag inte vilja ha. Noterade även skrammel från högtalarna när jag drog på lite volym i stereon. Hade detta varit min bil hade den behövt åka tillbaka till verkstaden direkt för åtgärd.

Med allt detta skrivet så ville jag mer sätta perspektiv på att alla bedömer saker olika. I den här tråden kommer de som precis köpt en ny E-tron framhäva allt det positiva och älskar sin bil. Inget fel med det, men det är precis samma "fanboy" fenomen som många Tesla anhängare alltid anklagas för. Vi människor har helt enkelt en inbyggd confirmation bias vare sig vi vill erkänna det eller inte. Vi har också olika behov och preferenser. Efter att ha läst här på forumet tycker vissa att dragkrok är det viktigaste för om en bil är köpvärd eller inte. Själv har jag aldrig haft bil med dragkrok och kommer inte att köpa mig en heller. Detta trots att jag bor i villa med trädgård och har två barn.

Tack för ordet!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

hooked skrev:
Några andra reflektioner jag gjorde då jag körde en del i mörker. Jag upplever att stråklastarna på Model 3 är bättre än på Audin om vi bortser från att Audin hade Matrix. Men själva ljusbilden är bättre på Model 3 och de lyser upp längre och bredare. Detta var för mig något förvånande då lamporna på Model S är ganska mediokra. Kul att Tesla skärpt till sig här då jag tycker ljus på bilen är viktigt.
Intressant den där delen egentligen då jag hört den mycket. Själv tycker jag halvljusen i min S är helt fantastiska, bästa halvljusen jag haft faktiskt då de lyser starkt och längre framåt än alla andra bilar jag haft. Helljusen kunde de däremot mer eller mindre skippat då det knappt är någon skillnad när man slår på dem men det är ju delvis för att halvljusen är så bra och delvis för att helljusen är så kassa.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
Att det här forumet skulle vara ett tillhåll för bilintresserade vill jag starkt dementera, Tesla lockar med något annat (även om jag själv fortfarande inte vet vad).

I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.

Gällande prestanda så håller jag med om att det ska röra på sig, men givetvis så ska det vara rimligt.
Legato skrev:
Jerker skrev:
Jag kan köpa att man tycker att det är bättre med en acc på 5 sek än 15 (min Zoe), men att man river upp himmel och jord för några tiondelars skillnad
Vet inte vad du pratar om för tiondelar faktiskt...

En e-tron för en miljon tar väl uppåt sex sekunder på sig 0-100. En SL som kostar kanske 10-20% mer gör detsamma på typ 2,5 sekunder.

6 sekunder klarar ett antal billiga fossilbilar utan problem (Golf, Seat osv). 2,5 sekunder klarar bilar typ Bugatti Chiron i prisklassen 50-100 miljoner.
En BMW M5 gör 0-100 på 2.8 sekunder och kostar en miljon, så onödigt att lägga ett så pass stort premium för 0.3 sekunder.
Vad har du egentligen för erfarenheter av Tesla i praktiken?

Tycker M5 competition verkar ganska trött och även bromstestet vinner Teslan... Ska man uppnå några vettiga 0-100 siffror så måste man dessutom ha launch control och sitta där i trafiken och hacka på 4000 varv och det dånar ur avgasrören. Känns fräscht :lol:

[yt8I-6_H0haAw[/yt]
Har nog bara kört 1000 mil i diverse Model S, och konstigt nog så var jag tvungen att aktivera ludicrous för att få full effekt, vilket funkade så länge batteriet var varmt nog och tillräckligt laddat. Men men. Man behöver ju inte aktivera launch control :roll:

Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Känns som den här tråden börjar gå lite väl mycket off-topic när e-tron börjar jämföras med TM3 performance... :roll: Vem står och väger mellan en stor SUV och en mellanklas-sedan när man ska välja bil? Det är två helt olika biltyper med olika kvaliteter, även om man bortser från att den ena är en Audi och den andra en Tesla.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:
dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.

Hans profilbild är på en BMW M3/M4 ZCP med 666M-fälgar. Han hade en sån förut. Det var fina bilar på sin tid. :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

hooked skrev:
dd88 skrev:
I mångt och mycket handlar det om förmånsvärde, hade det inte varit så pass lågt så hade majoriteten troligtvis fortfarande åkt runt i en tomhylsa från valfri tysk. Detta märks även när många jämför sin Tesla med tidigare bilar, äpplen och päron. Sen finns det givetvis undantag, men jag tycker att det blir onödigt stort när någon basunerar ut att dom minsann sålt sin tysk och ska aldrig köra fossilt igen. Samma sak ser man på andra forum men omvänt förhållande, blir bara en circle jerk grundat på subjektiva åsikter.


Det jag ville få fram var att du inte behöver lägga 50 miljoner på en fossilbil för att komma under 3 sekunder. Men berätta gärna mer om hur förträfflig Model S är, vad det nu har med saken att göra.
För att komma under 3 sekunder i en fossilbil behöver man fortfarande launch control, vilket i praktiken är oanvändbart i vardagskörrningen om man inte vill se ut som en douchebag. Med en elbil kan man använda all kraft hela tiden.

Det ironiska är att du verkar ha väldigt starka åsikter om Tesla, förutfattade meningar om varför ägare valt en Tesla framför en Tysk bil osv. Vad är orsaken till detta behov? Är Tesla en liten nagel i ögat som retar dig och ditt tyska bilhjärta lite? Har du ens provkört en Tesla P100DL?

Vill inte provocera, men tycker det är ett intressant fenomen generellt då jag själv tidigare var en stor pessimist till Tesla och vurmade för tyskarna då detta var mina preferenser i tidigare bilägande. Efter att ha fått mer och mer praktisk erfarenhet av Tesla i olika sammanhang har jag helt ändrat inställning. De som snackar mest skit om Tesla är ofta de som grundar det på noll praktisk erfarenhet. Ironiskt om du frågar mig.
Men hur ofta behöver du göra 0-100 till vardags? Och varför? Oavsett drivmedel så hör den typen av körning inte hemma på gatorna.

Sen varför jag bemödar mig att svara på ett inlägg som försöker ge en skev bild av verkligheten? Vetifan, självskadebeteende antar jag? Eller så är det min sadistiska sida som gillar att gå in och avbryta en circle jerk som grundar som på felaktigheter? Har även svårt för subjektiva åsikter som maskeras som objektiva. Finns otroligt mycket att hämta här.

"Nej du vill inte provocera", men jag kan ändå läsa passiv aggressivitet mellan raderna. Du hade nog tjänat mer på att vara ärlig.

Edit: För att inte förstöra tråden med dravel så är du välkommen att skicka ett PM om du vill diskutera vidare.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Så, för att återgå till trådens ämne.
Nånting är det som inte stämmer med förbrukningen i e-tron. Eller snarare med förbrukningen som bilen visar.
Igår fick jag som sagt en snittförbrukning på 26kWh/100km. Bilen visade utifrån detta en räckvidd på 330km vid 100% SOC, vilket tyder på en batterikapacitet runt 85kWh. Kan ju vara så.
I förmiddags åkte jag tillbaka till Lidköping med bilen. Förbrukningen stack iväg nåt så in i helvete. Runt 35kWh/100km till en början. Sedan pendlade den in sig runt 31. Jag körde samtidigt betydligt långsammare än igår. Men okej, bilen var kall och vägarna våta. Men nu kommer det märkliga. Den angivna räckvidden ökade samtidigt hela tiden. Efter 3 körda mil visade den 308km kvarvarande räckvidd. Jag hade alltså tjänat in 8km på tre mil, trots en nästan 20% högre förbrukning jämfört med igår.
Efter 3 mil hade jag gjort av med 9%-enheter, vilket ju ungefär stämmer med den angivna kvarvarande räckvidden. Men det stämmer inte det minsta med den angivna förbrukningen. Enligt den borde jag ha tappat runt 3 mil istället. Bilen måste rimligen vara snålare än vad som visas i färddatorn. Annars går siffrorna inte ihop.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Audi har väl lite jobb att göra på att trimma in GOMen helt enkelt. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Audi har väl lite jobb att göra på att trimma in GOMen helt enkelt. :)
Ja alltså antingen så är det en vanlig bugg, eller så är det nån superavancerad funktion som är svår att begripa sig på.
När vi fick e-Golfen för ett år sedan visade den alltid en räckvidd på 28 mil vid fulladdat batteri. Galet fel alltså. Så fort man började köra föll räckvidden som en sten och vid ca 80% stämde det ganska bra.
Detta beteendet har försvunnit efter några månader. Nu visar den hyfsat rätt hela vägen. BMSen måste ha lärt sig nånting antar jag.
Det är ju möjligt att e-tron bilarna som är ut och kör just nu inte heller är riktigt intrimmade. Enda sättet att prova det på riktigt är ju att köra slut på batteriet och se hur långt man har kommit. Sen får man ladda fullt igen och mäta hur mycket ström som har gått åt. Laddförlusterna kan man bara uppskatta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
Vad har det med saken att göra? Hybrider är ett nödvändigt ont för att få ner förbrukningen enligt lagkrav - ja. Men det betyder också att de faktiskt måste sälja sina hybrider för att få ner medelförbrukningen. En osåld hybrid sänker inte biltillverkarens medelutsläpp, mao är biltillverkarna väldigt intresserade av att folk faktiskt vill köpa deras hybrider. Att de då skulle vilja lägga på löjliga ljud för att göra bilarna mindre attraktiva är långsökt.

Läser man dina inlägg här på forumet är det uppenbart att du är extremt konspiratoriskt lagd med tanke på alla små teorier du droppar i var och varannan tråd. Alla är vi olika men konspirationsteorier bör generellt ifrågasättas.

Slut på off topic.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Vad tror du dom har störst marginaler på? Bara avgasmotor eller avgasmotor+elmotor?
Hybrider har blivit ett nödvändigt ont för avgasbilstillverkarna, de hade gärna sluppit den huvudvärken.
Vad har det med saken att göra? Hybrider är ett nödvändigt ont för att få ner förbrukningen enligt lagkrav - ja. Men det betyder också att de faktiskt måste sälja sina hybrider för att få ner medelförbrukningen. En osåld hybrid sänker inte biltillverkarens medelutsläpp, mao är biltillverkarna väldigt intresserade av att folk faktiskt vill köpa deras hybrider. Att de då skulle vilja lägga på löjliga ljud för att göra bilarna mindre attraktiva är långsökt.

Läser man dina inlägg här på forumet är det uppenbart att du är extremt konspiratoriskt lagd med tanke på alla små teorier du droppar i var och varannan tråd. Alla är vi olika men konspirationsteorier bör generellt ifrågasättas.

Slut på off topic.
Dom säljer dom för att de är tvungna som sagt.
De vill inte sälja fler än absolut nödvändigt.

Återigen, om tysta(re) fordon skulle varit ett faktiskt problem så är det väldigt konstigt att man inte krävt motsvarande teknik på cyklar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Nu har jag provkört e-tron i Uppsala idag: Bra bil, bra ihopskruvad, frunken är liten och förvånansvärt dålig kvalitet på material osv. Väldigt bra ljudbild och inget störande ljud ifrån vägen, inte heller i högre farter. Inte långsam men inte Tesla-snabb i 0-80. Mellan 90-170 är den snabbare än min 85D. Dvs den är växlad för bra respons i 80-200 och inte mellan 0-80 även om den är responsiv där också. MMI systemet suger svettiga kameler genom väldigt tunna sugrör, helt värdelöst. Förbrukningen/räckvidd verkar vara ungefär så dålig som man tror, dvs du kommer ungefär som en X60 eller X75. Det kombinerat med dagens dåliga laddnätverk och dåligt MMI så är det en dealbreaker för långresor. När Ionity kommer ut med fler laddare och framförallt fler på samma plats för att undvika risken för kö så blir det en annan diskussion. Fick inte riktigt Audis laneassist att funka så kan inte säga något om det. Bilen hade ingen re-gen påslagen och varesig jag eller Audisäljaren hittade hur det slogs på i MMI systemet, ville testa om buggen som Tesla-Björn har triggat som gör att lane-assists triggar att re-gen går tillbaka till 0 när den slås av är fixad eller ej (Dvs hur agila är Audi är på att fixa och trycka ut bugfixar) men kunde inte testa det.

Bilen känns mer som en A6 alltrack än en mindre SUV som det är, bilens proportioner lurar ögat och sen är stabiliteten bra i bilen så den får inte en SUV typ av gång.

På Operationell leasing verkar VW Finans erbjuda 45% restvärde vilket ger en leasing på ungefär 10k/månad ex moms för 36mån.

Hade jag varit på jakt efter en ny Audi så hade detta varit ett givet val i sitt prissegment. För mig var det kul att testa men inget som jag kommer fundera på att köpa.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

HOOKED SKREV:"Jag tillhör lägret som gillar bilar. Verkligen! För min del efter mina provkörningar så skulle jag köpa Model 3 Performance utan att blinka. Audin är i min subjektiva värld bara en tråkig Audi som ger mig absolut ingenting mer än en bekväm resa från A till B. Jag förstår att äldre herrar och de som ej är bilintresserade tycker detta är fantastiskt. För min del, absolut inte." slut citat.

Tro mig, när du blir äldre herre, kommer du vara lika ung i sinnet som nu! Du kommer att vilja ha M35 P med 16 raketmotorer extra! Det har inte med åldern att göra. Håll dig frisk och vänta får du se! :D :D :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

mati skrev:
Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
Håller med om att den inte känns slö, dock krävs det att man slog på S dynamics (tror jag det hette) för att den skulle vara riktigt responsiv, då beter den sig om en elbil bör enligt mig, du kan ta en lucka i en rondell när du vill så länge du ser den och du kan göra "säkra omkörningar" utan problem. Jag är nog lite skadad ifrån Teslan där jag har ett fåtal olika val som är relativt väl avvägda (Chill eller normal) och tyckte därför Audin's alla olika nivåer var förvånande. Vidare så fanns det inget "ECO" mode som matchar det som finns på hemsidan för att få den mest effektiva inställningen.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

kangru skrev:
mati skrev:
Vadå långsam bil? En e-tron är rappare än en SQ7. När man läser kommentarerna här låter det nästan som att den är okörbar på grund av för dålig prestanda. Och som vanligt har naturligtvis ingen ens provkört en e-tron. Det är ingen sportbil som sagt. Det var aldrig meningen heller, och det märker man när man kör den. Den är utformad som en komfortabel familjebil som råkar vara rappare än de flesta fossilbilar. Det är kanske inte meningen att den ska konkurrera med Audis prestandabilar. Precis på samma sätt som en e-Golf inte ska konkurrera med en GTI.
Visst är den dyr, men det måste ju finnas en anledning att folk ändå köper en e-tron och inte en Tesla. Bara här i Lidköping har hittills i år 10 stycken beställt en e-tron, det är riktigt många när man jämför med antalet Teslor eller andra bilar i den prisklassen. Det är kanske ändå så att många inte i första hand inte vill ha en racerbil.
Håller med om att den inte känns slö, dock krävs det att man slog på S dynamics (tror jag det hette) för att den skulle vara riktigt responsiv, då beter den sig om en elbil bör enligt mig, du kan ta en lucka i en rondell när du vill så länge du ser den och du kan göra "säkra omkörningar" utan problem. Jag är nog lite skadad ifrån Teslan där jag har ett fåtal olika val som är relativt väl avvägda (Chill eller normal) och tyckte därför Audin's alla olika nivåer var förvånande. Vidare så fanns det inget "ECO" mode som matchar det som finns på hemsidan för att få den mest effektiva inställningen.
Jag testade den idag, och den känns riktigt kvick i Dynamic - S. Men i efficiency-läget somnade jag nästan, riktigt slö från stillastående. Men det läget är nog endast för nödfall.

Både jag och min fru känner oss nöjda med valet av elbil och nu längtar vi ännu mer tills den kommer. Det var 10 grader ute och jag startade med kall bil, körde 3 mil väldigt busigt och snabbare än man egentligen får. Låg på 25 kw / 100 km, och det är jag nöjd med.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
mjoakim
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2019 09:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mjoakim »

Var och provkörde i helgen i Smista. Gillade känslan, väldigt lättstyrd i låga farter och klart piggare än förväntat. Känns tight. Har en X5 idag och den känns mindre, mer som man sitter i än suv känslan. Lite märkligt att man får upp förslag på tankning på Shell. Kollat in tyfongrå och galaxblå men inte sett någon Manhattangrå ännu.

Velar nu vilken färg. Galxblå, tyfongrå eller manhattangrå?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Har du några uppdateringar Mati? Gjort nån längre resa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

mjoakim skrev:
Var och provkörde i helgen i Smista. Gillade känslan, väldigt lättstyrd i låga farter och klart piggare än förväntat. Känns tight. Har en X5 idag och den känns mindre, mer som man sitter i än suv känslan. Lite märkligt att man får upp förslag på tankning på Shell. Kollat in tyfongrå och galaxblå men inte sett någon Manhattangrå ännu.

Velar nu vilken färg. Galxblå, tyfongrå eller manhattangrå?
Jag beställde Siam beige men var nära att ta Manhattangrå.

Hur lång är leveranstiden om man beställer den nu?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Muhlegg skrev:
mjoakim skrev:
Var och provkörde i helgen i Smista. Gillade känslan, väldigt lättstyrd i låga farter och klart piggare än förväntat. Känns tight. Har en X5 idag och den känns mindre, mer som man sitter i än suv känslan. Lite märkligt att man får upp förslag på tankning på Shell. Kollat in tyfongrå och galaxblå men inte sett någon Manhattangrå ännu.

Velar nu vilken färg. Galxblå, tyfongrå eller manhattangrå?
Jag beställde Siam beige men var nära att ta Manhattangrå.

Hur lång är leveranstiden om man beställer den nu?
Enligt Audi/Möller i Uppsala så är det leverans i sensommaren, så 4mån bort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Har du några uppdateringar Mati? Gjort nån längre resa?
Nej, jag var tyvärr tvungen att lämna tillbaka bilen innan jag hann göra en riktigt lång testrunda. Det var tydligen fler som ville provköra. Det blev inte mer än totalt 10 mil för min del ungefär. Jag får helt enkelt ge mig till tåls tills min bil dyker upp. Min säljare har tyvärr drabbats av en svår manlig förkylning vilket innebär att informationsflödet har avstannat för tillfället. Hoppas han lever.

Just nu har vi fått en Q2 med manuell låda. Nånstans sitter det säkert även en lucka där man matar in kolet som håller trycket i ångpannan. Men jag har hittills inte lyckats hitta den.
Men men, vi får låna den gratis och då får man inte gnälla. Även om det är besvärande. ;) :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min bil anländer till min ÅF den 1 april. Typiskt. Först byggs den på en måndag och sen blir det ett aprilskämt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Min bil anländer till min ÅF den 1 april. Typiskt. Först byggs den på en måndag och sen blir det ett aprilskämt. :lol:
Audi kör inte med torsdagar tydligen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar