Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

AUDI e-tron är en fossilbilsdödare av rang!
1. Visar ju med all önskvärd tydlighet att fossila SUV bilar är sämre ur krocksynpunkt!
2. Dessutom har fossila SUVar högre partikel utsläpp pga att elbilar kan bromsa med elmotor/generatorn,
fossila bilar måste i större utsträckning använda färdbromsen som är en partikelproducent.
3. Audi e-trons överlägsna antispinn/antisladd är inte bara mer trafiksäkert, utan är snabbare i ett slalombana är fossila sportbilen Audi TT.
4. Audi e-tron en mycket tyst bil. Har faktiskt inte åkt i en tystare bil, oavsett prislapp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.

Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er. :)
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

Haft min Etron i en vecka nu, 200mil avklarade, och vilken fantastisk bil!
Kört 50000mil med två MS sedan 2014 men nu var det dags att byta.
Komfort, laddning, farthållare, mm toppklass.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
Billigt! Men det är lite bekymrande att de har så många tekniska problem. Jag har ju läst massor om folk som tvingas starta om laddningen flera ggr och trassel med betalningsmetoder etc. Man undrar ju verkligen vad som är problemet. Om man tar t.ex. Clever/Bee så kan inte jag påminna mig att jag nånsin under 3½ år som elbilist har upplevt något som helst krångel med att ladda hos dem.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
mati skrev:
Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
Billigt! Men det är lite bekymrande att de har så många tekniska problem. Jag har ju läst massor om folk som tvingas starta om laddningen flera ggr och trassel med betalningsmetoder etc. Man undrar ju verkligen vad som är problemet. Om man tar t.ex. Clever/Bee så kan inte jag påminna mig att jag nånsin under 3½ år som elbilist har upplevt något som helst krångel med att ladda hos dem.
Köp en lott! :lol:
Under mitt halvår med eGolfen funkade laddningarna i ca 70% av fallen. Underkänt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Idag kom fakturan med Ionity-laddningarna från min Tyskland-resa. Jag betalar med Plugsurfing. Utav 7 laddningar var 4 gratis. Jag observerade redan samma dag att laddningarna inte syntes i appen. Jag betalar bara för 2× 70 SEK i Malmö och 1× 100 SEK i Danmark. Varken det ena eller det andra är 80 kronor. Mystiskt och oväntat, men ytterst trevligt. 240 spänn för en resa på 200 mil är ju inte jättedyrt direkt. :)
Systemfel? Det är väl knappast så att de är snälla och bjuder på strömmen på de andra fyra ställen där jag har laddat.
Billigt! Men det är lite bekymrande att de har så många tekniska problem. Jag har ju läst massor om folk som tvingas starta om laddningen flera ggr och trassel med betalningsmetoder etc. Man undrar ju verkligen vad som är problemet. Om man tar t.ex. Clever/Bee så kan inte jag påminna mig att jag nånsin under 3½ år som elbilist har upplevt något som helst krångel med att ladda hos dem.
Köp en lott! :lol:
Under mitt halvår med eGolfen funkade laddningarna i ca 70% av fallen. Underkänt.
;) Jaha... Jo, jag har hört andra som har haft problem med Clever... Det intressanta är att just Zoe ska vara besvärlig eftersom de har tweekat protokollet litegrann, men ändå har jag aldrig haft problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har aldrig haft problem hos Clever med e-Golfen. Enda gången den inte ville ladda var i Kristinehamn hos Fortum. Men det verkar vara kompatibilitetsproblem mellan just e-Golfen och ABBs HPC-ladddare. Andra har tydligen upplevt samma sak. Annars har det alltid funkat överallt. Samma sak för Audin. Inga problem alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag har aldrig haft problem hos Clever med e-Golfen. Enda gången den inte ville ladda var i Kristinehamn hos Fortum. Men det verkar vara kompatibilitetsproblem mellan just e-Golfen och ABBs HPC-ladddare. Andra har tydligen upplevt samma sak. Annars har det alltid funkat överallt. Samma sak för Audin. Inga problem alls.
Ja, har i princip aldrig haft problem med någon offentlig CCS/Chademo-laddare heller förutom strul med själva betalningen. Ionity har jag dock haft problem med som jag inte sett på någon annan laddare. Förhoppningsvis är det bara inkörningsproblem som de får rätsida på snart. Gissar att Tesla-ägare är deras största kunder även ifall SuperChargers finns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.

Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er. :)
Jag frågade i början av veckan och fick besked att bilen skulle vara hemma i sep. Kollade i fredags om den var byggd, ska ju gå att följa den på myAudi när man har VIN. Fick dock inget svar i fredags, min säljare är inte riktigt lika på längre. Ska ringa på måndag och kolla status.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Ett par frågor till matti och andra som äger och kör en E-tron.

Jag har sett att Tesla björn ser ut att ha en hel del problem med avbruten laddning när han laddar på ionity. Hur ofta har ni fått dessa problem hos ionity specifikt?

Och för er som kommer från en tesla till e-tron, hur upplever ni laddning lång resor? De jag är ute efter är hur stor nackdel de är att inte har tillgång till SuC. Väg nu inte in ladd hastighet eller vad ni tycker om bilen utan mest hur mycket jobbigare de blir utan SuC.
Jag förstår att denna fråga blir väldigt beroende på vart man kör, jag tänker att man kör ner i Europa eftersom de är mest troligt för mig. Jag tänker också på hur de upplevs idag så väg inte in att de om några år finns fler ionity laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

chaffis75 skrev:
Ett par frågor till matti och andra som äger och kör en E-tron.

Jag har sett att Tesla björn ser ut att ha en hel del problem med avbruten laddning när han laddar på ionity. Hur ofta har ni fått dessa problem hos ionity specifikt?

Och för er som kommer från en tesla till e-tron, hur upplever ni laddning lång resor? De jag är ute efter är hur stor nackdel de är att inte har tillgång till SuC. Väg nu inte in ladd hastighet eller vad ni tycker om bilen utan mest hur mycket jobbigare de blir utan SuC.
Jag förstår att denna fråga blir väldigt beroende på vart man kör, jag tänker att man kör ner i Europa eftersom de är mest troligt för mig. Jag tänker också på hur de upplevs idag så väg inte in att de om några år finns fler ionity laddare.
Jag har laddat ett 20-tal gånger på IONITY och har aldrig haft problem med avbruten laddning. Jag har använt e-tron kortet jag fick med bilen. Aldrig något problem.

Här kan du läsa om min resa till Italien med etron.


http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har inte heller stött på några som helst problem. Använde Plugsurfing-brickan.
Jämfört med min gamla Model S90D gick laddningen väldigt mycket snabbare med e-tron. Nästan faktor två, framförallt när man måste ladda till över 80%.
Antalet laddare upplevde jag som tillräckligt. Ungefär som för 2-3 år sedan med Teslan. Placeringen av Ionity kan jag dock tycka är bättre än för SuC. Inte generellt, det finns jättefina SuC, men det finns tyvärr också riktigt urtråkiga sunkställen där jag i vanliga fall aldrig skulle stannat. Ionitys placeringar är väl aldrig sådär superexklusiva som en del SuC kan vara, men samtidigt är de inte urdåliga heller. Bensinststioner med lite tidsfördriv helt enkelt. Lite lagom så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Tack.. Jag tolkar de som att de redan idag fungerar ganska bra att köra elbil utan tillgång till SuC åtminstone med den range som E-tron har.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Tack.. Jag tolkar de som att de redan idag fungerar ganska bra att köra elbil utan tillgång till SuC åtminstone med den range som E-tron har.

Det går säkert bra men man är ju mer begränsad. Förutom den i Östersund som de byggde för skid-VM så är den i Enköping den nordligaste. Så man får ladda mycket på 50kW-laddare tills det byggs fler. (inte bara Ionity dock, och i Dalarna finns ett helt gäng med 100kW-laddare. Men de står en och en. Jag tycker det är lite läskigt.

Med det sagt så är jag mer och mer vänligt inställd till e-tron. Känns absolut som ett möjligt val som ersättare till Teslan om 2 år. Som begagnad mest troligt dock. Behöver inget drag heller. Kan köpa matis kanske? :lol:
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.

Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er. :)
Jag frågade i början av veckan och fick besked att bilen skulle vara hemma i sep. Kollade i fredags om den var byggd, ska ju gå att följa den på myAudi när man har VIN. Fick dock inget svar i fredags, min säljare är inte riktigt lika på längre. Ska ringa på måndag och kolla status.
Svarar mig själv här. Bilen är byggd (förra veckan) så nu börjar det dra ihop sig. Elektrikern kommer på onsdag sen är man förberedd.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Ojoj. Grattis! Jag måste också följa upp med min säljare
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

macky skrev:
macky skrev:
Nilp skrev:
macky skrev:
Nilp skrev:
Ojoj. Jag har också produktionsvecka v37, nu blev jag hoppfull att även min kanske då också får v33. Finns ju egentligen igen logik i det antagandet men hoppas kan man ju... :)

Förra året körde vi ner till Imperia i Italien i vår XC90 och tanken är att göra samma resa nästa år med E-tron.
Ja kan vara värt att ringa och kolla. Ska bli MY 20 från mitten av juli vad jag förstått.
@Macky har du fortfarande v33 som produktionsvecka? Jag kollade med min säljare för några veckor sen och då hade jag preliminärt v38 men han sa att det hoppade mycket fram och tillbaka men att Audi hade skruvat upp produktionstakten innan sommaren.

Hade varit intressant att höra från et som också beställt IM hur läget är för er. :)
Jag frågade i början av veckan och fick besked att bilen skulle vara hemma i sep. Kollade i fredags om den var byggd, ska ju gå att följa den på myAudi när man har VIN. Fick dock inget svar i fredags, min säljare är inte riktigt lika på längre. Ska ringa på måndag och kolla status.
Svarar mig själv här. Bilen är byggd (förra veckan) så nu börjar det dra ihop sig. Elektrikern kommer på onsdag sen är man förberedd.
Grattis! Du kommer inte ångra dig. Vi är så sjukt nöjda med vår Audi diiiton som min 3-åring säger.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge :(

Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge :(

Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Segt, men den som väntar på ngt gott...ibland är det ju saker som vissa fälgar eller tillval som skjuter upp det hela. Återstår att se tiden det tar till Sverige, säljaren pratade om ca 4 veckor och det känns igen sen tidigare. Sålde gamla bilen igår så nu får man cykla lite mer så länge eller fråga snällt om man får låna A1:an.

Kul också att höra att de som har sin bil verkar så nöjda. Ska försöka att inte bygga upp förväntningarna för mycket bara :D
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14489
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.

Bild
Model 3 också tydligen. Bild
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Betydligt större skräll att i-Pace säljer så bra imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Nilp skrev:
Hörde precis att jag inte har produktionsvecka förrän v41, det är ju jättelänge :(

Det är ungefär i linje med ursprunglig prognos men hade hoppats det skulle bli lite tidigare. Bara till att vänta...
Segt, men den som väntar på ngt gott...ibland är det ju saker som vissa fälgar eller tillval som skjuter upp det hela. Återstår att se tiden det tar till Sverige, säljaren pratade om ca 4 veckor och det känns igen sen tidigare. Sålde gamla bilen igår så nu får man cykla lite mer så länge eller fråga snällt om man får låna A1:an.

Kul också att höra att de som har sin bil verkar så nöjda. Ska försöka att inte bygga upp förväntningarna för mycket bara :D
Min säljare nämnde också 4 veckor i leveranstid efter den var byggd. Du får meddela här om det stämde. :)
Ja, det jag läst av dom som fått sina bilar levererade så verkar folk vara överlag väldigt nöjda. Har inte alls höga förhoppningar, nejdå inte alls...nej...

Var och tankade vår XC90 idag och hoppas varje gång jag är där att det ska bara sista gången man pumpar upp den där smörjan ner i tanken. 1000 spänn kostar det också. Man kommer ganska många Etron mil för 1000sek. :)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.

Bild
Model 3 också tydligen. Bild
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.
Skriv svar