lokala ÅF som har en bil de som reserverat får komma och klämma och känna på.MSO skrev:Vad är det för typ av event?HelectriC skrev:5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.
https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down
Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down
Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Re: Audi e-tron
Audi kanske försöker få Amerikanarna att köpa bilar på samma sätt som vi i Europa har gjort länge, långt innan Tesla fanns. Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?TiborBlomhall skrev:Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.
https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down
Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Re: Audi e-tron
”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm...
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont.
Hmmm...
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Haha jo allt är ju relativt. Men med "normala" leveranstider på 2-3 månader från order till leverans föredrar jag alla dagar i veckan att få konfigurera och beställa min egen bil. Finns det en underliggande kapacitetsbrist så hjälper ju inte "lagerbilar" något ändå.Walker skrev:”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm...
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont.
Re: Audi e-tron
Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Audi e-tron
Tycker det är bra att det finns bilar på lager om man är i den sitsen att nuvarande bilen havererar och man behöver en bil NU. Var i den situationen för 2 år sedan. Då var det när arr det blev en Subaru pga tillgång till lånebil men situationen löstes genom lån av bil av en granne tills en annan bilhandlare fått hem den bil med den utrustningen jag ville ha.
Re: Audi e-tron
Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen.Legato skrev:Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Re: Audi e-tron
Japp, men när du har paket så kommer det vara ett antal kombinationer som är väldigt gångbara och många som hellre offrar något i sin "idealspec" (tex en utrustningsdetalj, eller annan färg på klädsel) och föredrar att få en bil levererad direkt istället för att vänta.Geni87 skrev:Jo, om man förutsätter att kunderna vill ha bilarna så som handlaren har specat dem. Absolut, med en större mängd varianter blir "lagerbilar" än mer ineffektivt. Även om man kör paket brukar det ju finnas några sådana och sen tillkommer exteriört färgval och fälgar, klädseln på säten med mera. Det blir snabbt en mycket stor mängd möjliga varianter. Känslan att konfigurera sin bil exakt som man vill ha den är också svårslagen.Legato skrev:Allt beror ju på efterfrågan.... Är det tillräckligt stor efterfrågan så blir inte "lagerbilar" stående utan produktionen kan rulla i full fart kontinuerligt och bilarna bara in och vända hos handlaren
Centralt blir ju också antalet utrustningskombinationer. Kör man inte paket utan snarare enskilda komponenter så blir det såklart oändligt många kombinationer och d måste man ju producera efter beställning.
Att ha massor av "options" är ju dock en ordentlig marginalhöjare, det finns ju en anledning att Porsche kan upprätthålla magiska marginaler
Generellt tror jag den magiska balansen är att ha lager på ett fåtal bilar med väldigt populär spec, men fortfarande lämna möjligheten för folk att konfigurera helt utan att det innebär en extremt lång leveranstid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Jo fast USA har en annan tradition där, med folk som ofta köper lagerbilar som redan finns hos säljaren.
Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.
Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.
Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Re: Audi e-tron
Varför skulle det bli en disaster för att det är en elbil? Tvärt om skulle jag nog vilja påstå. Amerikaner är ofta konservativa men Amerikaner som är sugna på en elbil är nog mer villiga att prova något nytt än Amerikaner som köper F-150 med V8.TiborBlomhall skrev:Jo fast USA har en annan tradition där, med folk som ofta köper lagerbilar som redan finns hos säljaren.
Att då börja med just en elbil som ny säljmodell är som gjord för disaster.
Vilket, om jag tar på mig foliehatten, är kanske just det Audi vill...
Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Re: Audi e-tron
Det man kan fundera på här är väl att återförsäljarna (i USA) och det utrymme för bilar som Audi pratar om som kostar en massa pengar redan existerar. Samtidigt så nämndes återförsäljarna som en viktig punkt och en fördel för Audi vid presentationen av e-Tron. Lite underförstått jämfört med ex Tesla då kan man tänka.Geni87 skrev:Med tanke på de stora kostnaderna för VW-gruppen pga dieselgate och WLTP har jag svårt att tro att de investerar i utveckling av nya plattformar och modeller, bygger om fabriker, startar elmotortillverkning och packmontering in-house - och sen med flit låter allt stå och blöda pengar. Men visst, med foliehatt är allt möjligt. ^^
Känns som att minskat ansvar med allt det innebär, mindre personal, lägre vinster..., knappast är något som de befintliga återförsäljarna ser fram emot.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.dd88 skrev:Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Audi e-tron
Tänker du bilköp generellt eller finns det någon undersökning som visar att bilar i samma prisklass som E-Tron brukar köpas i hallen?oscfor skrev:Nej, lagerbil är överlägset vanligast i USA. Jag har inte några uppdaterade siffror men för bara ett par år sedan var det drygt 75%. Av europeiska bilar var det mycket högre andel. ”Euro delivery” är bara en liten, liten del som använder.dd88 skrev:Skulle nog vilja påstå att det är vanligare för amerikaner att lägga en fabriksorder än att plocka en bil i hallen, iaf när man tittar på lite exklusivare bilar.
Många återförsäljare ger en högre rabatt vid fabriksorder och många kör tom en ”euro delivery” (dvs hämtar själva i fabriken i EU och ställer den på en båt) för en ännu bättre rabatt.
Vet själv hur tråkigt det är att vänta ett halvår på leverans men skulle göra det igen om det innebar att få en bil som jag vill ha den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad. Orsaken är att bolaget måste fixa problem i mjukvara, rapporterar Reuters.
Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.
Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "
https://www.di.se/bil/biljattens-nya-el ... -forsenad/
Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.
Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "
https://www.di.se/bil/biljattens-nya-el ... -forsenad/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Re: Audi e-tron
Eller så väljer de att inte leverera en bil med halvfärdig programvara.TiborBlomhall skrev:Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Audi e-tron
Som van programutvecklare med mångårig erfarenhet kan jag lugnt säga att jag aldrig någonsin sett ett helt färdigt programvara.
Re: Audi e-tron
E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.TiborBlomhall skrev:Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
vi får väl se....mati skrev:E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.TiborBlomhall skrev:Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Ambitionen verkar finnas i alla fall. De är ju ändå vana vid att inte kunna skicka ut buggfix efter buggfix OTA. Det är kanske en fördel.Gustafsson skrev:vi får väl se....mati skrev:E-tron kan uppdateras trådlöst, precis som Tesla. Och man kan köpa till funktioner som kan aktiveras OTA, precis som Tesla.TiborBlomhall skrev:Så går det när de inte kan uppgradera mjukvaran trådlöst.
Och när man inte har egen batterifabrik.
Konstigt, ändå låter det inte från enad mediakår att "Audi gör alla nybörjarfel. De klarar inte volymleveranser. Företaget är i kris och kommer gå i konkurs. Blanka aktien!"
Skillnaden är nog att Audi väljer att lösa uppenbara och kända buggar innan de säljer bilarna. Inte tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Intressant om det stämmer att batteripriserna ej redan förhandlats. Det känns som LG har ett extremt bra läge att höja priserna rejält, det är ju hur många som helst som är beroende av deras batterier.helix skrev:"Tyska biltillverkaren Audis nya elektroniska SUV blir fyra veckor försenad. Orsaken är att bolaget måste fixa problem i mjukvara, rapporterar Reuters.
Tidigare har Bild am Sonntag skrivit att bilen, som formellt heter e-tron, skulle kunna bli flera månader försenad på grund av problemen.
Audi skall också förhandla med LG Chem rörande leveranserna av batterier. Det sydkoreanska bolaget vill höja priserna med 10 procent på grund av en stor efterfrågan på just batterier. "
https://www.di.se/bil/biljattens-nya-el ... -forsenad/
Hoppas det inte slår igenom i form av högre priser på e-Tron, Niro, Kona mfl bilar som har potential att sälja bra under 2019.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Om så vore minskar ju prispressen på Tesla i någon mån. Vore verkligen kul att se Tesla lyckas rejält med M3
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Det är jag övertygad om att Tesla kommer göra oavsett. M3 verkar i mitt tycke vara överlägset allt annat sett till "bang for the buck".Gustafsson skrev:Om så vore minskar ju prispressen på Tesla i någon mån. Vore verkligen kul att se Tesla lyckas rejält med M3
För transformationens skull krävs att konkurrenterna får fram bra bilar till rätt pris, och där tycker jag Niro, Kona och e-Tron lyckats på pappret. Hoppas bara inte att batteribristen gör att priserna pressas upp och därmed gör dem mindre attraktiva jämfört med hybrider och fossiler.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021