Vad har man situationstecken till?taliz skrev:Hence situationstecken...Verdi skrev:Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.taliz skrev:Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?Verdi skrev:Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
MX LR (Raven) 2019
Re: Audi e-tron
Blir intressant hur det kommer gå för EQC i Norge, om nu Mercedes lyckas bygga några...
Borde ju bli lite billigare än étron och locka samma kundbas.
Borde ju bli lite billigare än étron och locka samma kundbas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Fast den säljer kanske bra för att folk just kör korta sträckor med den och då spelar det ingen roll? Vi har aldrig snabbladdat varken vår förra eGolf eller nuvarande för den behöver aldrig köra så långt att det behövs. Den har nog aldrig gått mer än 100km på samma dag.Hertsh skrev:I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Har just lyssnat på en ljudbok där uppläsaren flera ggr sagt situationstecken. Undrar om det bara är uppläsaren eller om det verkligen står så i boken?Verdi skrev:Vad har man situationstecken till?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Några jag har pratat med har köpt eller tänker köpa något annat än S eller X lite för att "alla" har en S eller X i Norge numera, det liksom kryllar av dom ochVerdi skrev:Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.taliz skrev:Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?Verdi skrev:Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
många vill ha något som inte är "var mans bil" liksom...
Flera av dom som var tidiga med S och X kände sig ju lite unika med sina vrålåk och så är det ju inte där längre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
det ligger mycket sanning i det. På vår gata, i ett helt vanligt område med folk från mellanklassen, så är det 2xMX, 4xMS, 3xM3. Till och med dagisfröken kör MX, skandalBjelke skrev:Några jag har pratat med har köpt eller tänker köpa något annat än S eller X lite för att "alla" har en S eller X i Norge numera, det liksom kryllar av dom ochVerdi skrev:Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.taliz skrev:Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?Verdi skrev:Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
många vill ha något som inte är "var mans bil" liksom...
Flera av dom som var tidiga med S och X kände sig ju lite unika med sina vrålåk och så är det ju inte där längre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag körde 1000 mil första halvåret med min eGolf. Bl.a 35 mil/dag mitt i smällkalla vintern i snörök. Nemas problemas.Hertsh skrev:I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Audi e-tron
Jag tycker golfen verkar vara en riktigt bra pendlar bil men får nog ändå säga att jag är lite förvånad över att de säljer så bra fortfarande med tanke på att Id 3 ändå börjar närma sig så sakta.Walker skrev:Jag körde 1000 mil första halvåret med min eGolf. Bl.a 35 mil/dag mitt i smällkalla vintern i snörök. Nemas problemas.Hertsh skrev:I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
Kanske man kan köpa en begagnad golf billigt när id3 kommer, den skulle passa perfekt för oss som andra bil.
Sen måste man ju säga att de är fantastiskt kul att E-tron säljer så bra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Audi e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Ja, det är ju ganska pinsamt från Audi. Inte så fresh!taliz skrev:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Navigationen ska ju kunna uppdateras OTA, så det är ju lite konstigt att dom inte fixat.
Samt att dom inte petat in ionity.
Samt att dom inte petat in ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Re: Audi e-tron
Off Grid Byggaren skrev:Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Audi har väl minst sagt business med ionity. Étron är ju typ reklampelare för nätverket och primära stället man kan nyttja dess 150kw till fullo. Så det är väldigt konstigt att bilen inte kan navigera dit.
Men det kommer väl en update får man hoppas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Kanske kan ha något att göra med om e-tron Charging Service är aktiverat eller inte?
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se
I webbtjänsten syns Ionity-laddarna vad jag kan se.
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se/map
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se
I webbtjänsten syns Ionity-laddarna vad jag kan se.
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-se/map
Re: Audi e-tron
Lite osmakligt i dubbel bemärkelse... Givetvis för elbilister, men även för fossilister. Audi har ju haft stora problem med bilar som dricker stora mängder motorolja på senare år.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Senare år? Har kört bilar sedan 1985 och så länge jag kan minnas har ju Audi bilarna alltid varit glada i olja.Legato skrev:Lite osmakligt i dubbel bemärkelse... Givetvis för elbilister, men även för fossilister. Audi har ju haft stora problem med bilar som dricker stora mängder motorolja på senare år.Off Grid Byggaren skrev:Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Re: Audi e-tron
Svara dom och fråga hur mycket just din bil behöver?Off Grid Byggaren skrev:Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Det låter kanske konstigt, men hade jag varit tvungen att välja mellan vår e-Golf och vår e-tron så hade valet troligen faliit på Golfen. Trots att e-tron har bättre räckvidd, är större, osv osv. Det är nåt speciellt med e-Golfen. Den är så otroligt lagom på allt, om man bortser från priset.HelectriC skrev:Fast den säljer kanske bra för att folk just kör korta sträckor med den och då spelar det ingen roll? Vi har aldrig snabbladdat varken vår förra eGolf eller nuvarande för den behöver aldrig köra så långt att det behövs. Den har nog aldrig gått mer än 100km på samma dag.Hertsh skrev:I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
En liten brasklapp här för detta gällde väl den norska marknaden. Ser man på den europeiska marknaden så säljer inte e-Golf speciellt bra. Åtminstone inte relativt mot dessa fossila variant eller ex Model 3. Det säljs ca 4x fler Model 3 i europa än e-Golf, borde snarare vara tvärtom för att det ska anses vara bra. Orsaken är enkel, som mati nämnde, den är för dyr. Och VW har väl inget större intresse av att sälja den, därav priset. I Norge har de dock inget val och där kostar den dessutom samma som dess fossila variant pga subventionerna.chaffis75 skrev:Jag tycker golfen verkar vara en riktigt bra pendlar bil men får nog ändå säga att jag är lite förvånad över att de säljer så bra fortfarande med tanke på att Id 3 ändå börjar närma sig så sakta.
Kanske man kan köpa en begagnad golf billigt när id3 kommer, den skulle passa perfekt för oss som andra bil.
Men jag håller med om att det vore en bra andrabil. Kostar ungefär samma begagnade som BMW I3 på blocket. Runt 190k för de billigaste bilarna. Dyker det upp någon uppe i Luleå för ett liknande pris kommer jag försöka få till en provkörning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag tror att ID.3 kommer att skaka om den klassen, elbilar samt fossila. Bättre utrymmen invändigt än Golf (framflyttad förarposition) samt ~10% större bagage (enligt VW). Den är också 10 cm högre än Golf vilket nog kan locka en hel del crossover köpare. T-Roc är ex precis som ID.3 1.5m hög. Sen som du nämnde räckvidd + snabbladdning och att VW kommer att sälja den aktivt. Ser prissänkningar på ex Zoe, I3 och liknande framför mig. Bra för kunderna.mati skrev:Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
Men för att återgå till ämnet. Man sålde 1500 e-Tron i Juni jämfört med 1200 Q7. 5535 e-Tron de senaste 4 månaderna , 6000 Q7. Det får ändå anses vara ok med tanke på att grundpriset på Q7 är 666k vs 897k för e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Audi e-tron
nix, det är bekräftat att den INTE får det och inte heller möjlighet till takräcke.mati skrev:I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Du kanske kan få byta mot en dunk sån här? Den verkar ofta vara slut i AudibilarOff Grid Byggaren skrev:Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Audi e-tron
Egolf kan väl ladda 50kw CCS? Är ju samma på ID3, max 50kw. Åtminstone för den som lär kosta ungefär som egolf.mati skrev:I princip alla e-Golfar som byggs går väl till Norge antar jag. Det är ju ingen bil som tillverkas i stora volymer. Det var från början aldrig meningen att den skulle säljas överhuvudtaget.
Det blir spännande när ID3 kommer. Jag gissar att den blir som e-Golf, fast utan Golfens begränsningar i räckvidd och snabbladdning, samt att det förhoppningsvis byggs tillräckligt många av dem. Dessutom får den dragkrok (säger de).
Lite längre räckvidd med 48kwh vs 37kwh.
Sen kommer de ju med snabbare laddning och större batteri, men då kostar dom ju som en Model 3....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.