Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort ...
Nu börjar det likna något, det är exakt den här typen av lösningar som behövs för att utmana Tesla.

Om/när detta kommer utan bindning till tillverkare så kommer även jag att skaffa kortet, som ett komplement till SuC, jag misstänker att det gäller i stort sett alla elbilsägare.

Lysande!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
Fantastiskt bra initiativ! Exakt sådant som behövs för att de övriga premiummärkena ska kunna konkurrera med Tesla på riktigt!

Förstår dock inte påståendet med att "ha gott om Tesla", Tesla kan ju ladda på merparten av dessa laddare plus SUCs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Detta med automatisk betalning är inkluderat i CCS-standarden som jag har förstått det. Audi är första tillverkaren som implementerar att bilen via CCS-kontakten kan ta automatiskt betalt. Laddkort behövs alltså inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limbster »

Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
Räcker det inte bara med en enkel terminal för betalkort, som DC laddare har i exempelvis Korea. Och Som funkat bra många år för bensinmackar???
Det kommer laddarna att ha ändå. Alla bilar har inte stöd för automatisk debitering och då måste betalning ske på konventionellt sätt. Ionity kommer att erbjuda betalning med vanligt betalkort. Tyskland betalar bara ut det statliga bidraget för snabbladdare när det finns stöd för kortbetalning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

En smula OT: NewMotion funkar väll på samma sätt? Dom har redan idag 76000 laddplatser enligt deras hemsida. Har en tagg men bara använt någon enstaka gång.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Audi e-tron världspremiär

Inlägg av JvD »

Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

JvD skrev:
Saxat från mailkorgen då jag är fd Audi-ägare;
Tisdag den 18 september kl. 05:30 har Audi e-tron sin efterlängtade världspremiär. Du kan följa den live via etron.audi. Vi ser fram emot den 18 september då vi får veta mer om bilen. Gör du också det? I väntan på premiären kan du läsa mer om vår nya Charging service och att de första serieproducerade bilarna har börjat rulla av bandet från fabriken i Bryssel.
Sen kommer det intressanta...72.000 laddpunkter, kan det verkligen stämma? I så fall är det väl inte tal om enbart Ionity's laddpunkter? Har man även ingått partnerskap med andra befintliga leverantörer?
Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa. Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Enkel access med ett enda kontrakt

Med den nya laddtjänsten får Audis elbils- och laddhybridsägare tillgång till ca 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Redan vid lanseringen finns över 72000 laddpunkter tillgängliga i 16 EU-länder. Inom några få månader tillkommer ytterligare åtta marknader i Östeuropa. Faktureringen hanteras centralt under ett enda kontrakt med standardiserad och tydlig prissättning.

Tjänsten är väldigt enkel att använda: Vare sig det gäller AC eller DC, 11 kW eller 150 kW. Ett enda kort, e-tron Charging Service Card, är det enda som kunden behöver för att börja ladda. Många laddstationer kan också aktiveras genom att skanna en QR-kod med en smartphone. Kunderna behöver bara registrera sig en gång för tjänsten i myAudi-portalen och teckna ett individuellt kontrakt. All laddning faktureras sedan automatiskt i en samlingsfaktura i slutet av månaden. I myAudi-portalen samlas all laddningshistorik och fakturor med möjligheten att administrera kontraktet.
Det talas även om reseplanering via app...det vore väl inte helt fel om det kunde göras via en native Tesla-app;
Längre resor med laddning går lika enkelt som laddningen i sig. De kan antingen planeras i förväg i myAudi appen eller direkt i bilen. I båda fallen visas vägen med de laddpunkterna som behövs. Navigationssystemet tar inte bara hänsyn till bilens batteristatus utan även trafiksituationen. Den beräknade ankomsttiden har även tagit med tiden för laddning. I systemet finns både snabbladdningsstationer med likström och de flesta stationer med växelström i Europa. Vägvisningen uppdateras dessutom kontinuerligt. Om en snabbladdningsstation inte längre kan nås ger systemet alternativa förslag. Planeringen är dessutom sömlöst synkroniserad mellan bilens display och myAudi-appen. Under en laddning visas laddtiden som återstår och bilens laddningsstatus. Kunder kan även välja att få pushnotiser så snart bilen är färdigladdad så att de kan fortsätta sin resa. Likaså kan bilens klimatanläggning styras via appen.

Intressant förstås.
Som vanligt (numera) så ställer man sig frågan om Audi verkligen kan leverera en värdig elbil namnet?
Den har ju testats rejält och Audi har gjort mycket väsen av det hela.

Blir det en produkt liknande Mercedes ECQ så blir det fler besvikna i branschen?

Hepp!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Audi har nu tagit fram ett laddkort som ska fungera hos 200 laddoperatörer runt om i Europa vilket därmed ger E Tron ägare tillgång till 72 000 laddstolpar(AC och DC). All betalning sker genom en faktura varje månad och man slipper ha flera laddappar och kort. Från och med i början av 2019 så ska laddarna även kunna läsa av vilken bil det är vilket gör att du ska slippa ha ett kort med dig, liknande Tesla supercharger.

Här har Audi helt klart inom vissa områden gått om Tesla men samtidigt så lär du inte se status på laddarna mm i bilens system. Tesla har nog högre driftsäkerhet på sina laddare jämfört med många av dessa men antalet laddplatser är betydligt fler här.

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-t ... ce-access/

Electrek sammanfattar så här:
Skärmavbild 2018-09-13 kl. 15.35.23.png
Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av JvD »

Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

JvD skrev:
Skall bli intressant att se vilken/vilka leverantörer man väljer att hoppa i säng med i Sverige.
Det ställer ju helt klart en del tekniska krav då leverantören skall ha stöd för att känna igen vilket fordon som ansluter. Finns det någon förutom Tesla som kan tänkas ha stöd för det redan idag? (Vill påpeka att Tesla så klart inte är en möjlig partner)
Ja Porsche säger sig redan ha utarbetat ett sådant program som de faktiskt gjort lite Youtube-klipp kring.
Vilket inte är så konstigt då de ju ingår i VW-koncernen.


Hepp!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

Går det inte att koppla ihop trådarna ??

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11296

Moderator?? Som kan ordna det?
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Jilldris »

Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av TeslaTissel »

Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Ja det undrar man förstås.

Återkopplar med flit kopplingen till Porsche som Audi har i koncernen.

Det här satsar Porsche på för att hålla ev kunder på kroken i framtiden.
Den hemska dubbningen är en sjuka som Porsche haft länge.
Gruvligt-grötig usch

Porsche Connect är ett till synes omfattande system, men frågan är om vi behöver mer ”prylar” i framtiden?
https://www.porsche.com/countries/connect/

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Legato »

Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Vi får väl hoppas att de inte tar de tyska elpriserna. Där kostar elen alltid minst 3kr/kWh, dvs för hemmaladdning. Snabbladdning ligger antagligen en rejäl bit över det. Med den svenska prismodellen, alltså minst elpriset x3, borde det alltså bli över 10kr/kWh. Vi får hoppas att det inte blir så.
Men var det inte tal om att snabbladdning skulle kosta lika mycket som att tanka bensin? Det skulle ju tala för min teori.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Audi verkar ha tänkt till lite bättre än många andra avgasbilmärken när de lanserar sin elbil. Tror dock ändå att kostnaden för att ladda elbilen via deras kort lär vara mer än vad vi hoppas på. Min gissning är att det kommer vara mellan 5-8 kr/kWh. De som klagat på Clever kommer alltså få nytt företag att klaga på...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Audi verkar ha tänkt till lite bättre än många andra avgasbilmärken när de lanserar sin elbil. Tror dock ändå att kostnaden för att ladda elbilen via deras kort lär vara mer än vad vi hoppas på. Min gissning är att det kommer vara mellan 5-8 kr/kWh. De som klagat på Clever kommer alltså få nytt företag att klaga på...
Samtidigt är det bättre att det blir lönsamhet även i laddstolpsbranschen så att den kostnaden inte behöver ligga som tillägg på inköpspriset och göra redan dyra elbilar ännu dyrare.

På en Tesla är det kanske inte så många procent men ska du sälja en bil för 300' så kanske det är bättre att sälja själva bilen så billigt som möjligt (med vinst såklart) och så får de som utnyttjar snabbladdning mycket betala för det och de som bara laddar hemma slipper.

Visst, det blir dyrare för de som snabbladdar mycket men varför ska jag som nästan aldrig laddar på SuC vara med och sponsra folk som åker kors och tvärs genom Europa för nöjes skull och som rent krasst hade haft råd att betala för sig utan problem.

Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med, visst kan det vara en skön känsla av att inte behöva tänka på bränslekostnaden när man ska köra ner till Europa men det är ju ändå en relativt liten kostnad jämfört med avgasbil. Gratis eller bidrag leder inte till konsumtion och efterfrågan som är hållbart i längden.

Jag har aldrig klagat på Clevers 5:- per kWh. Dessa laddstolpar använder man ju endast när man kör längre sträckor så det blir inte alls många hundralappar per år. Laddnätverken måste kunna ta betalt för utbyggnad av näten, kan de inte det så kommer inte några nya laddplatser upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Måste revidera mitt påstående... Jag gissar att man kommer ha olika taxa beroende på land, men enhetlig taxa inom ett och samma land. Ovanstående är min gissning för Sverige :-)

Redan 4:-/kWh blir ju runt 10:-/mil antagligen med Audin. Är ju inte så långt ifrån vad en Q5 diesel kostar i drivmedel...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Audi e-tron

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
Jag är med andra ord motståndare till "gratis" SuC. Gratis är dessutom fel ord. Det är ju inte Elon Musk som betalar ur egen ficka utan det är ju pengar som kommer från oss kunder. Och eftersom det är så tycker jag det är en rättvisefråga att man betalar efter användning och inte "alla lika mycket". Precis som att jag är emot "gratis" inträde på museum, "gratis" kollektivtrafik osv.
Håller med om att gratis SuC är en dålig lösning. Inte pga rättvisa men kostar det pengar så löses automatiskt alla problem med köer osv. Gratis museum tycker jag dock är en bra grej :)

Lyckas Audi samla väldigt många publika laddare under ett kort så är det ju jättebra. Dock känns det nu mest som en reklamgrej ändå. 72000 laddare eller vad det stod. En väldigt stor del av dem är ju 220V och även om till och med det är bra när det krisar så är det ju först och främs ett ordentligt snabbladdarnätverk som krävs och där kommer det ju ta ytterligare ett par år antagligen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron världspremiär

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Legato skrev:
Jilldris skrev:
Intressant att se vad priset för laddning blir. Kommer Audi ta samma pris oberoende på vilket nätverk man "roamar" på eller vad tror ni?
Skulle tro det, vilket väl bör innebära att minimum blir på samma nivå som den dyraste i nätverket. Skulle gissa på 3-4:-/kWh.
Måste revidera mitt påstående... Jag gissar att man kommer ha olika taxa beroende på land, men enhetlig taxa inom ett och samma land. Ovanstående är min gissning för Sverige :-)

Redan 4:-/kWh blir ju runt 10:-/mil antagligen med Audin. Är ju inte så långt ifrån vad en Q5 diesel kostar i drivmedel...
Mjo fast det är väl ganska få som använder snabbladdning som den huvudsakliga laddningskällan?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av Surfaren »

En liten förhandstitt:

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar