Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Herr X skrev:
Tars skrev:
Håller faktiskt på med en ev beställning på e-tron till jobbet.
E-tron kommer bli en fantastisk bil!
Det kommer några riktigt bra elbilar nu. Kia Niro EV är överst på min topplista och därefter E-tron. Kia Niro EV har ungefär samma räckvidd som e-tron men kostar mindre än hälften.
Absolut. Niro ger utan tvekan mest bang for the buck. Men svårt att få den i Sverige. Annars hade jag troligen inte ens övervägt att lägga en massa pengar på en e-tron. Samtidigt är bilar som just Niro anledningen till att det är mycket tveksamt om jag någonsin kommer beställa en e-tron.
Det är väl ungefär samma konkurrens som mellan fossil-Audi och fossil-Kia. Båda finns, men känns inte som direkta konkurrenter. Folk är intresserade av olika saker och inte alla önskar sig enbart en bil som går från A till B. Hade inte varit mycket marknad för BMW, Audi, Porsche eller många andra om alla hade varit nöjda med Dacia.

Btw, så trorjag mothuggen hade blivit betydligt starkare om man på tex BMW-forum hade försökt sig på konststycket att framhäva tex Mercedes. På detta forum finns mycket öppenhet kring andra bilar, men självklart ligger det som en grundval att Tesla är omtyckt här.
Exakt. Vissa är nöjda med en Skoda eller Kia. Andra vill ha en Audi eller Mercedes. Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?). Elbilsmarknaden är ju fortfarande lite konstig då det inte finns så många alternativ men så småningom kommer det finnas lika brett spektrum som det hos fossilbilarna idag. Allt från Dacia Duster till Rolls Royce Cullinan. Båda är ju SUV:ar som går på samma bränsle... :lol:

ps. Det är ok att framhålla Mercedes, Audi osv på BMW-forumet. Dock ALDRIG NÅGONSIN Tesla. Aldrig. Det är ett stort tabu. Och jag som inte kunde låta bli... :lol: Precis som det är absolut tabu här att framhålla fossilbilar. ;)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av Surfaren »

Verdi skrev:
Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*

* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Så det är med andra ord helt omöjligt att Audi kan ha byggt en elbil med en bättre helhet än Tesla? Personligen har jag ingen aning, för jag har inte kört e-tron.
Nej, men en av de absolut sista att lyssna på i frågan måste vara Jan-Erik Berggren. Hans artikel om i-Pace var likadan. Fylld med faktafel och nonsens om Tesla. Jag mailade honom och fick en massa "tro" i retur angående alla rena faktafel. Det är uppenbart att han avskyr Tesla och önskar innerligt att någon annan ska slå dem på fingrarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

Surfaren skrev:
Verdi skrev:
Kia Niro finns väl redan med hybriddrivlina? Antar att den är mycket billigare än motsvarande BMW X5 40e eller Volvo XC90 T8 (om nu ens Niro är lika stor?).
Niro finns redan som hybrid, ja. Och nej, den är inte i närheten av lika stor som en X5 eller XC90. Den är inte ens i närheten av en XC60.*

* Det brukar stå en Niro hybrid parkerad här i närheten. Goda vänner till mig har en XC60. Jag har inte kollat upp bilarnas mått.
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
Är det en Mazda CX-3 du tänker på? En sån har vi haft tidigare och den var inte stor. Är Niro inte större alltså?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kia Niro EV är väl nästan i storlek med Volvo XC 40 som är 4425 lång.

Men Kia Niro EV får väl inte AWD vad jag förstår.

Its body is 1,805 mm wide and 1,560 mm tall, ensuring maximum head- and shoulder-room throughout the cabin.
At 4,375 mm in length, it offers more cargo space – 451 liters (VDA) – than many other plug-in and electric vehicles
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Min far har niro plugin och även om man får mycket bil för pengarna och den är förhållandevis rymlig och bekväm så skulle jag jämföra den med BMW X1 Lilla Mazda xover ( vad det nu heter)
Är det en Mazda CX-3 du tänker på? En sån har vi haft tidigare och den var inte stor. Är Niro inte större alltså?
Ja den är det
Har iofs inte suttit i en men parkerat intill :)
Inneutrymmen är fullt godkänd men bagaget är löjligt liten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.

Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.

Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Jag har provsuttit, räknas det? ;) Osäkert om en provkörning av Q8 skulle ge några som helst indikationer om hur e-tron upplevs på vägen. Säljaren som jag har pratat med tyckte inte det. Interiören och utrustningen är väl något så när jämförbar, så jag fick pilla lite och känna på. Men det är ju trots allt en fossildrivlina. Och vi kom ju dit i en elbil, säljaren insåg nog att vi skulle uppleva en fossilbil som en förolämpning att provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
dd88 skrev:
Någon som provkört Audi Q8? Sett en bil rulla runt i Göteborg det senaste.

Verkar dela en hel del teknik med E-Tron.
Jag har provsuttit, räknas det? ;) Osäkert om en provkörning av Q8 skulle ge några som helst indikationer om hur e-tron upplevs på vägen. Säljaren som jag har pratat med tyckte inte det. Interiören och utrustningen är väl något så när jämförbar, så jag fick pilla lite och känna på. Men det är ju trots allt en fossildrivlina. Och vi kom ju dit i en elbil, säljaren insåg nog att vi skulle uppleva en fossilbil som en förolämpning att provköra.
Även om drivlinan är annorlunda så lär chassit vara någorlunda motsvarande en E-Tron, sen är det ju en hel del funktionalitet som kräver att bilen rullar för att den ska aktiveras.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron, men tvivlar på att det blir någon körning under det eventet. Men ska iaf får klämma och känna på interiören. Eftersom jag inte får köra e-Tron den dagen, så åker jag istället direkt från det eventet för att hämta min nya iPace :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dd88, sant förvisso. Det jag menade är att körupplevelsen kommer att förstöras helt och hållet av fossildrivlinan, hur fin och avancerad den än är. Min erfarenhet från andra fossilbilar jag har kört de senaste två-tre åren är att man hela tiden reagerar på den oresponsiva, tröga och högljudda (diesel-)motorn. Det kan låta lite "sekterisktiskt" men att prova en fossilbil för att få ett intryck av en kommande elbil tror jag inte kommer fungera. Åtminstone inte för en som är bortskämd av att ha kört enbart elbil de senaste åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

mati skrev:
dd88, sant förvisso. Det jag menade är att körupplevelsen kommer att förstöras helt och hållet av fossildrivlinan, hur fin och avancerad den än är. Min erfarenhet från andra fossilbilar jag har kört de senaste två-tre åren är att man hela tiden reagerar på den oresponsiva, tröga och högljudda (diesel-)motorn. Det kan låta lite "sekterisktiskt" men att prova en fossilbil för att få ett intryck av en kommande elbil tror jag inte kommer fungera. Åtminstone inte för en som är bortskämd av att ha kört enbart elbil de senaste åren.
Ja det är klart, 210kW på 2200kg bil är inget att hurra för. Sen förstår jag i regel inte varför man kan ta det för vad det är, skulle jag sätta mig i en Q8 så skulle jag inte ens anmärka på drivlinan då den inte är aktuell. Det är tekniken som jag tycker är intressant med Q8, inget annat (förutom att jag är förvånad över hur snygg den är för att vara en "coupe-suv")
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Audi Q8
Jag fick låna hem en Q8 av min säljare för att testa barnstolar och packning. Här kommer mina observationer, och som bonus berättar jag om drivlinan i slutet. Eftersom vi tänkt ha e tron som enda bil och har två barn blir det mycket fokus på hur praktisk den kändes. Vi beaktade även att e tron är ca 8 cm kortare och några centimeter smalare än Q8. Idag kör vi en Volvo XC90 T8 som vi även jämförde lite med.

Barnvänlighet:
Vi har för tillfället en bakåtvänd barnstol och ett babyskydd bak. Dessa fick plats utan några som helst problem. Jag är 183 cm lång och kunde sitta i framsätet med barnstol bakom utan att det blev trångt. Baksätet är något lägre än i XC90:n men tillräckligt höga för att det ska vara lätt att få i och ur barnen. Dörrarna öppnades väldigt bra för att kunna lasta i och ur barnen, babyskyddet.

Bagaget har en liten tröskel och den kändes hög att lasta, men du kan justera luftfjädringen från bagaget och då blev det mycket bättre. Vi har en Bugaboo syskonvagn med en sitt och en liggdel. Utöver det testade jag att få plats med en veckopackning för vår familjs bruk. Vi fick plats, men med tanke på att e tron är 80 l mindre i bagaget får vi nog ha lite väskor mellan barnstolarna och på golvet i baksätet. Men den kompromissen får vi ta. XC90 vinner matchen här då det känns som att vi kan packa fullt, men ändå få in svärmor i bagaget.

Kvalitétskänsla:
Det kändes verkligen som att Q8 är ett rejält bygge med bra känsla i de fysiska reglagen och i skärmarna. Här finns inget att klaga på. XC90:n känns oxå som ett kvalitetsbygge, men Q8:an är ett par snäpp upp.

Komfort:
Oj, oj. oj. Här visar Audi vägen tycker jag. Om e tron är lika välisolerad från vägljud och annat buller kommer det vara en dröm att köra långt med. Vad jag förstått har Audi jobbat hårt för att isolera e tron än mer då den saknar en förbränningsmotor som grötar till det. Jag tror och hoppas att detta kan bli här e tron sopar banan med övriga EV:s.

Bilen hade sportstolar i alcantara och skinn och de var supersköna och det kändes som att du kunde åka långt innan du får problem. Jag tycker om stolarna i XC90 med och här blir det nog dött lopp.

Assistans:
Här har vi varit bortskämda med vår XC90 som har det mesta i assistansväg. Det jag testade på Audin var Top View (360 kamera), Adaptisk farthållare och Kökörning. Jag skippade att testa nödbromsassistansen, det kan bli dålig stämning om den inte fungerar som den ska. Allt det jag testade fungerade perfekt.

Att se bilen i 3D med Top View kameran kändes mer som en gimmick utan någon nytta för mig. Jag tittade mest på vyn uppifrån, men det kan ju vara så att jag är van vid den vyn från XC90:n. Hoppas ni som har Tesla får detta snart då det är ett stort steg från back-kamera.

Teknik:
Jag han inte testa så mycket, men det känns som att tekniken i Q8 spelar med föraren istället för emot. Vad menar jag med det? Jo tekniken finns och gör det den ska utan att vara i vägen eller ett distraktionsmoment. Touch-skärmarna har riktigt bra feedback och är väldigt responsiva. Speciellt navigatorn där jag är van vid Volvon som tar lång tid på sig vid inmatning och att hitta rutten.

Menysystemt är väl lite tråkigt men det fungerar. Här föredrar jag Teslas menyer alla dagar i veckan, mycket tydligare och lättare. Om vi gör jämförelsen med Tesla och Volvo som endast har en skärm så blir inmatningen i Q8:an enklare då den undre skärmen ligger, för min del, i bättre vinkel och du får perfekt stöd med handleden mot växelspaken.

Drivlina:
Q8:an är inte utrustad med dubbelkopplingslåda vilket är synd. Jag tycker att den slirar väl mycket från stillastående. När vi kör XC90 i stadstrafik kör vi alltid på endast el, och den känns mycket mer responsiv från stillastående trots att elmotorn endast är på 87 hk. Men på motorväg och i omkörningar är Audin en fröjd att köra. Men som de flesta andra här på forumet vill jag bort från fossilbil och då försvinner känslan i kroppen. Jag hade tyvärr inte tid att leka med alla körlägen.

Tesladödare?
Denna rubrik tycker jag är väldigt löjlig. Jag tror inte att någon elbil i dagens läge kommer att döda Tesla. Tesla har varit en stor föregångare för alla och visat att man kan sluta snacka och i ställer agera. Utan Tesla hade inte e tron funnits i produktion, så i stället för två läger där allt är så svart eller vitt så borde vi vara glada att fler tillverkare ger sig in i sandlådan. Det kommer bidra till ännu bättre bilar och tillslut kanske vi kan nå klimatmålen.

Långt inlägg, men jag hoppas att det gett några svar till dig som frågade om Q8. Ni som ställt er i kö till e tron, när gjorde ni det? 7:e Juni ställde jag mig i kö.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Att folk ens uttrycker sig i termer som Tesla-dödare beror på att Tesla är så sjukt hatat i vissa kretsar. Jag får erkänna att jag är jävligt bitter på "debattklimatet" på andra forum. Så fort Tesla nämns så är det liksom färdigt. Då är man sekterist, miljöpartist, allmän idiot... Och bilarna är plastiga och värdelösa. Jag fattar fortfarande inte varför alla blir så sjukt triggade. Det är ju bara ett bilmärke. Jag gjorde ett ärligt försök att förklara hur det är och hur det funkar. Jag var ärlig med att det fanns nackdelar men ändå så är man en miljöfåne, fanatiker osv. Det går inte att nå fram. Hatet är så kompakt att det är läskigt.

Det är jättebra att det kommer konkurrenter. Det kommer minska elbils-stigmat avsevärt när det finns Porsche, Mercedes, Audi osv att välja på också. Men för min del kvittar det. Känner mig sjukt osugen på de konkurrenter som kommit ut än så länge. Tunga SUV:ar med högt luftmotstånd och dåligt med snabbladdare än så länge. Plus att jag verkligen inte längtar tillbaka till de klassiska lismande bilsäljarna. Burr!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Att folk ens uttrycker sig i termer som Tesla-dödare beror på att Tesla är så sjukt hatat i vissa kretsar. Jag får erkänna att jag är jävligt bitter på "debattklimatet" på andra forum. Så fort Tesla nämns så är det liksom färdigt. Då är man sekterist, miljöpartist, allmän idiot... Och bilarna är plastiga och värdelösa. Jag fattar fortfarande inte varför alla blir så sjukt triggade. Det är ju bara ett bilmärke. Jag gjorde ett ärligt försök att förklara hur det är och hur det funkar. Jag var ärlig med att det fanns nackdelar men ändå så är man en miljöfåne, fanatiker osv. Det går inte att nå fram. Hatet är så kompakt att det är läskigt.

Det är jättebra att det kommer konkurrenter. Det kommer minska elbils-stigmat avsevärt när det finns Porsche, Mercedes, Audi osv att välja på också. Men för min del kvittar det. Känner mig sjukt osugen på de konkurrenter som kommit ut än så länge. Tunga SUV:ar med högt luftmotstånd och dåligt med snabbladdare än så länge. Plus att jag verkligen inte längtar tillbaka till de klassiska lismande bilsäljarna. Burr!
Håller med, jo de där uttrycket tesla dödare borde dödas :geek:
Men nej helt allvarligt så skulle jag vilja göra om ordet till Tesla konkurrent för de är så jag läser de. Tesla har en plats i bilvärden nu och har i elbilsvärden blivit som en referens och de är ju därför den tas upp hela tiden då de dels är en premium bil dels har en range som gör att man kan ersätta i princip vilken fossil bil som helst (ja om man har viljan och pengarna).

Vad de gäller Tesla konkurrenter så får jag säga att Audi nog är den första som är helt värdig denna titel tycker jag, jo vi har Jaguar och Mercedes också men jag tycker nog inte dessa når riktigt ända fram (dock väldigt nära) så som Audi verkar göra.
Ja jag tycker de är väldigt kul att Tesla äntligen får lite motstånd men detta kommer inte sätta Tesla i konkurs utan kommer bara trigga Tesla att göra ännu bättre bilar och erbjudanden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

Så länge efterfrågan på elbilar är större än produktionsförmågan lär inte Tesla konkurreras ut av andra tillverkare, eller vice versa. Personligen har jag svårt att se någon tidpunkt då produktionsförmågan matchar, eller överträffar, efterfrågan på elbilar. Någon gång i framtiden kanske vi kommer dit, men det ligger för långt bort för att spekulera i och till dess (och kanske efteråt också) är snacket om Tesladödare bara just snack.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

chaffis75 skrev:
Håller med, jo de där uttrycket tesla dödare borde dödas :geek:
Men nej helt allvarligt så skulle jag vilja göra om ordet till Tesla konkurrent för de är så jag läser de. Tesla har en plats i bilvärden nu och har i elbilsvärden blivit som en referens och de är ju därför den tas upp hela tiden då de dels är en premium bil dels har en range som gör att man kan ersätta i princip vilken fossil bil som helst (ja om man har viljan och pengarna).
Man ska nog inte ta "dödare" så bokstavligt. Samma sak med "iPhone-dödare", eller ännu värre, "Apple-dödare" (känns inte som om Apple kommer gå under på ett tag). Tycker definitivt att det är en tuff konkurrent, första premiumtillverkaren som kommer med en ordentlig elbil. Hade priset för en E-Tron varit hälften och hallarna hade varit fulla med bilar, ja då hade vi nog kunnat börja snacka "dödare". Just nu är väl värsta scenariot för Tesla snarare att dom kommer förblöda, och det klarar dom bra utan andras hjälp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Ibland känns det som att det största hotet mot Tesla är Elon själv.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av MSO »

HelectriC skrev:
5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron
Vad är det för typ av event?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

MSO skrev:
HelectriC skrev:
5 november ska jag på sneak-preview av e-Tron
Vad är det för typ av event?
lokala ÅF som har en bil de som reserverat får komma och klämma och känna på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Audi e-tron

Inlägg av TiborBlomhall »

Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.

https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down

Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

TiborBlomhall skrev:
Audi e-Tron kommer inte kunna köpas från Audis handlare i USA. Det kommer inte finnas lagerbilar hos handlarna utan bilarna måste beställas och betalas handpenning för, sedan tillverkas bilen och skeppas till kund - efter många månader eller tom över ett år.

https://evannex.com/blogs/news/audi-s-t ... tands-down

Samma metod alltså som Tesla kör med. Vi får se om det passar Audis kunder - och återförsäljare som nog hellre vill sälja en bensin lagerbil på kunden han redan har stående på plats än att hjälpa till beställa en bil kunden kanske får någon gång i framtiden.
Audi kanske försöker få Amerikanarna att köpa bilar på samma sätt som vi i Europa har gjort länge, långt innan Tesla fanns. :) Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm... :roll:
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
”Lagerbilar är ju bara dumt egentligen, hur bråttom kan man ha med ett bilköp?”
Hmmm... :roll:
Jag hade nog uppskattat om min bil hade varit en lagerbil. Bråttom? Nja, men liiiiiite snabbare hade inte gjort ont. :cry:
Haha jo allt är ju relativt. Men med "normala" leveranstider på 2-3 månader från order till leverans föredrar jag alla dagar i veckan att få konfigurera och beställa min egen bil. Finns det en underliggande kapacitetsbrist så hjälper ju inte "lagerbilar" något ändå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar