Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Tyvärr har ju Teslas AP samma bekymmer när man kör på så kallade restricted roads. Plötsligt får den för sig att hastigheten är begränsad och tvärnitar, eller tvärtom, plötsligt gasar den på som en stolle trots att det finns en hastighetsgräns. Det är inte alls trevligt när det händer. Problemet är att kartmaterialet inte stämmer överens med verkligheten på rätt många ställen.
Hur har andra tillverkare löst detta? Teoretiskt drabbar det ju alla som har en adaptiv farthållare som inte enbart förlitar sig på skyltavläsning.
Hur har andra tillverkare löst detta? Teoretiskt drabbar det ju alla som har en adaptiv farthållare som inte enbart förlitar sig på skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ingen är väl förvånad iofs. Och slask är styggt.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Audi e-tron
fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jo? Det gör det väl visst det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Slask = + 30- 40%.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Samma här, men i motorvägshastighet alltså. Är det jag som har extremt låg förbrukning på min X?HelectriC skrev:200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
I Sverige har jag c:a 230Wh/km på sommaren i 110-120, och det kryper ned mot 190-200 nere i Europa (där vägbeläggningen ser lite annorlunda ut).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).HelectriC skrev:vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Jag körde Stockholm-Gävle i helgen, runt nollan, torra till lätt våta vägbanor, ingen nederbörd.
Då hade jag en förbrukning på c:a 250Wh/km i 120km/h på sträckan Fullerö-Mehedeby.
/fth
Då hade jag en förbrukning på c:a 250Wh/km i 120km/h på sträckan Fullerö-Mehedeby.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).HelectriC skrev:vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
Sant. Jag hade 19" på min, så det förklarar en del. Kör är oftast minst 5 mil enkel, så relativt långa sträckor som också hjälper till att sänka förbrukningen.HelectriC skrev:sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Audi e-tron
April t.o.m september 2018 hade jag 200 wh/km. Juni- augusti nedåt 170. Oktober till idag ligger det på 240. Allround, blandad körning.fth skrev:Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
/fth
Om jag skall upp i 300 får jag köra extremt olagligt.
19" hjul, sommar som vinter.
Om jag håller mig på 80 km/t blir det riktigt lågt.
(P85D)
Model S P85D,
Re: Audi e-tron
Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag.mati skrev:Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
Re: Audi e-tron
Mini? Jag vill ha en megarecension.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med.Geni87 skrev:Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag.
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Men den byggdes en måndag
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Jag vet. Men det är ingen Tesla. Annars hade jag varit rätt så kallsvettig nu.Mr S skrev:Men den byggdes en måndag
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Någon högt uppsatt person kanske hänger härmati skrev:Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med.Geni87 skrev:Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag.
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket.Bjelke skrev:Någon högt uppsatt person kanske hänger här
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Någon i Tyskland fick ditt efternamn och tänkte en Tysk i Sverige, det är klart att vi prioriterar honom, han blir vår bästa ambassadörmati skrev:Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med.Geni87 skrev:Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag.
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
Grattis mati !!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Jag tänkte mer på att du skrivit en del om vår kära Tesla och då ser dom chansen att få lite gratis reklam osv genom digmati skrev:Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket.Bjelke skrev:Någon högt uppsatt person kanske hänger här
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19