Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Tyvärr har ju Teslas AP samma bekymmer när man kör på så kallade restricted roads. Plötsligt får den för sig att hastigheten är begränsad och tvärnitar, eller tvärtom, plötsligt gasar den på som en stolle trots att det finns en hastighetsgräns. Det är inte alls trevligt när det händer. Problemet är att kartmaterialet inte stämmer överens med verkligheten på rätt många ställen.
Hur har andra tillverkare löst detta? Teoretiskt drabbar det ju alla som har en adaptiv farthållare som inte enbart förlitar sig på skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av MSO »

fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
Ingen är väl förvånad iofs. Och slask är styggt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth

Jo? Det gör det väl visst det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/h :?

Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.

Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/h :?

Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.

Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?

/fth
vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Slask = + 30- 40%.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
Samma här, men i motorvägshastighet alltså. Är det jag som har extremt låg förbrukning på min X?

I Sverige har jag c:a 230Wh/km på sommaren i 110-120, och det kryper ned mot 190-200 nere i Europa (där vägbeläggningen ser lite annorlunda ut).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

HelectriC skrev:
fth skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/h :?

Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.

Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?

/fth
vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Jag körde Stockholm-Gävle i helgen, runt nollan, torra till lätt våta vägbanor, ingen nederbörd.

Då hade jag en förbrukning på c:a 250Wh/km i 120km/h på sträckan Fullerö-Mehedeby.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

ellerstrom skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls... :(
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo

/fth
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/h :?

Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.

Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?

/fth
vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).
sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

ellerstrom skrev:
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

HelectriC skrev:
sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.
Sant. Jag hade 19" på min, så det förklarar en del. Kör är oftast minst 5 mil enkel, så relativt långa sträckor som också hjälper till att sänka förbrukningen.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

fth skrev:
ellerstrom skrev:
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.

/fth
April t.o.m september 2018 hade jag 200 wh/km. Juni- augusti nedåt 170. Oktober till idag ligger det på 240. Allround, blandad körning.
Om jag skall upp i 300 får jag köra extremt olagligt.
19" hjul, sommar som vinter.
Om jag håller mig på 80 km/t blir det riktigt lågt.
(P85D)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Min e-tron är färdigbyggd och kommer att stå hemma hos mig om ca 3 veckor. Då, och först då bildar jag mig en egen uppfattning om eventuellt hög förbrukning och kort räckvidd.
Alla tester jag har sett hittills har varit på vinterväglag, eller vid -6 grader, eller med 21" hjul eller i 130+ på tyska motorvägar. Oftast med motorjournalister bakom ratten som inte brukar köra som jag kör.
Under alla dessa omständigheter tycker jag inte att en förbrukning mellan 2.5 och 3 kWh/mil är nånting att lyfta ögonbrynen för.
Min Model S har en årssnittförbrukning på 1,95kWh/mil. Om e-tron hamnar 20% över detta är jag nöjd. Och det lär den klara.
Det jag är nästan lika mycket intresserad av är vad den förbrukar när den inte används. Teslan förbrukar 2mil/dag fast den står stilla. Laddningen hoppar igång nästan varje dag. Det är ganska mycket el räknat på ett år. Om Audi har lyckats hålla vampire-drainen lika obefintlig som VW har lyckats i e-Golfen då tror jag att min totala elförbrukning t o m kan bli lägre än idag, fast bilen drar mer vid körning.
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Mini? Jag vill ha en megarecension.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag. :)
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med. ;)
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Men den byggdes en måndag ;)
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Men den byggdes en måndag ;)
Jag vet. Men det är ingen Tesla. Annars hade jag varit rätt så kallsvettig nu. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag. :)
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med. ;)
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
Någon högt uppsatt person kanske hänger här ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Någon högt uppsatt person kanske hänger här ;)
Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Vore kul med en minirecension av bilen när du har hunnit köra den ett tag. :)
Det kan du ge f*n på att ni får. Det kan nog bli ganska utförligt till och med. ;)
Av någon oförklarlig anledning verkar jag ju få min bil långt före alla andra, iom att Audi i mitt fall har gått ifrån reservations-turordningen och byggt bilen 3 månader tidigare än planerat. Ingen kan ge mig en förklaring varför detta blev så. Kön är nämligen lång, och alla andra som min åf kunde se beställningen på har fått behålla sin planerade produktionsvecka. Man undrar nästan om det har blivit fel nånstans.
Det innebär alltså att jag blir en av de allra första kunderna typ i världen som får sin bil. Lite kul att vara först. I Tyskland kan man inte ens beställa den.
Någon i Tyskland fick ditt efternamn och tänkte en Tysk i Sverige, det är klart att vi prioriterar honom, han blir vår bästa ambassadör :lol:
Grattis mati !!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Någon högt uppsatt person kanske hänger här ;)
Jag skrev ju en del kommentarer på tyska sajter. Kanske sitter nån spion där som tyckte att jag förtjänar att få min dragkrok lite tidigare. Inte att jag tror det, men tanken är ju lite rolig. Jag kanske hittar en liten hälsningslapp nånstans i handskfacket. :lol:
Jag tänkte mer på att du skrivit en del om vår kära Tesla och då ser dom chansen att få lite gratis reklam osv genom dig :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar