Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.

Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Tror inte du ska räkna med rabatt på eTron på några år, de kommer sälja den lilla tilldelning de får till Sverige även utan rabatter.
Tror inte jag heller. Jag fick inte heller någon rabatt på e-Golfen. Hög efterfrågan är inte bra när man vill handla billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Engen »

Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter... :lol: :lol:
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Engen skrev:
Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter... :lol: :lol:
Och att de blandar engelska och tyska på namnen av de olika utrustningsnivåerna...
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
BASE är ändå relativt välutrustad, inte så illa som vissa befarade.
fast "alla" vill väl ha styrhjälp och inte bara filbytesvarning? Gissar att de flesta kommer att välja Proline, ja eller då plocka ut de tillbehören man vill ha, men gissar att priset ändå hamnar runt 950.000, som en S75D, fast då utan AP. Så sett utifrån det så är väl bilen ändå rimligt prissatt? Det är mycket lull, mer än Tesla.

Vad är det för "lull" du tänker på? Jag skulle säga att PROLINE motsvarar en Tesla vad gäller utrustning. Det är först då du får elstolar med minne t ex. Men fortfarande bara med delläder vilket inte är så bra med småbarn.

Det enda som inte finns till Teslan är väl Matrix LED, virtuella backspeglar, 4 zons klima och B&O-ljud. (som antagligen är vassare än Ultra hifi)

Usch, jag känner mig hopplöst "sektifierad" men jag får väl skylla på att jag precis plockat ut en ny Model S vilket jag helt säkert är färgad av. Så jag vill inte tycka för mycket här egentligen. Min dominerande känsla när jag ser på de här nya el-suvarna är att de är lite tråkiga och inte når ända fram på nåt sätt. Det är ju inte någon knockout på Teslas modeller på nåt sätt. Vare sig vad gäller pris, räckvidd eller egentligen nåt annat.

Det är väl sånt här som matrix led, HUD, 4-zons klima, svindyra ljudsystem osv som de har som fördel. Teknik. Men man får ju betala dyrt för det å andra sidan så antagligen hade jag ändå inte specat med de grejerna. Och så har de såklart ett bättre nätverk av verkstäder/återförsäljare samt förmodat bättre kvalitet. Fast å andra sidan har de betydligt sämre snabbladdning än så länge (även om Ionity jobbar på riktigt bra nu).

Hade jag bott i t ex Örebro hade valet varit betydligt svårare. Nu körde jag kontoret->SC Bredden på 28 minuter senast (TeslaFi är så kul!). Så jag kan ta lite besök där utan att det känns alltför tungt.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Engen skrev:
Nästan lite ironiskt att utrustningsnivån heter "Vorsprung" Yeah right, inte alls några år efter... :lol: :lol:
Och att de blandar engelska och tyska på namnen av de olika utrustningsnivåerna...

Är man det minsta insatt i Audi så vet man att Vorsprung är nåt mer än ett tyskt random ord. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.

Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Tror inte du ska räkna med rabatt på eTron på några år, de kommer sälja den lilla tilldelning de får till Sverige även utan rabatter.
Tror inte jag heller. Jag fick inte heller någon rabatt på e-Golfen. Hög efterfrågan är inte bra när man vill handla billigt.

Jag tror att man minst kan få 10% i rabatt på en Audi E-tron.

LRF
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Audi.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/audi/

Fastighetsägarna
Som medlem får du rabatt på följande bilmärken:
Audi: 9–10 procent
https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ ... sel/bilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Audi E-tron 55 Quattro kostar från 885.000kr.
Med 10% i rabatt och 60.000kr i stöd är man nere på
736.500kr.

Audi E-tron 45 Quattro kommer sommaren 2019
Och kostar från 650.000kr.
Enligt spekulationer på forum.
Tror inte du ska räkna med rabatt på eTron på några år, de kommer sälja den lilla tilldelning de får till Sverige även utan rabatter.
Tror inte jag heller. Jag fick inte heller någon rabatt på e-Golfen. Hög efterfrågan är inte bra när man vill handla billigt.

Jag tror att man minst kan få 10% i rabatt på en Audi E-tron.

LRF
Företag inom de gröna näringarna får genom LRF Samköps avtal 10 % rabatt på bilen och 10 % rabatt på fabriksmonterad utrustning och tillbehörslistan vid köp av Audi.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... orer/audi/

Fastighetsägarna
Som medlem får du rabatt på följande bilmärken:
Audi: 9–10 procent
https://www.fastighetsagarna.se/medlem/ ... sel/bilar/
På BMW i3 gäller inte ramavtalen. Dock rykten om att de ska göra det från och med årsskiftet. Vet inte vad det har för bäring på Audi men de kan alltid göra undantag.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:

Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar. :D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Enligt min säljare så gäller vårat ramavtal på e-tron. Vi har ca 10%.

Men det kanske hinner ändras fram till vi får beställa.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:

Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar. :D
Lite samma här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:

Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar. :D
Lite samma här :)
@Mati: Om du också byter till en ny Tesla så har vi ingen kvar som väger upp balansen i sekten..... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:

Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar. :D
Lite samma här :)
@Mati: Om du också byter till en ny Tesla så har vi ingen kvar som väger upp balansen i sekten..... ;-)
Som tur är så har jag ju kvar den gamla också... Så jag kan fortfarande klaga :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Jaha....
Då harman sett ”underverket”....
Jag gillar ju det minimalistiska med Tesla. Audi har ju skärmar och knappar och veck och.... så man blir alldeles vimmelkantig. Ingenjörerna tar ju i så de kräks, och resultatet i min mening blir: Jasså?
Btw. Den efterfrågade källarbilden
5E016E92-CD7D-4F60-8D91-B251F6A92F28.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Walker skrev:
Btw. Den efterfrågade källarbilden
Ja, som sagt, inte mycket utrymme där...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

fth skrev:
Walker skrev:
Btw. Den efterfrågade källarbilden
Ja, som sagt, inte mycket utrymme där...

/fth
Nope. Såg väldigt rörigt ut, lite som ett hastverk.
Var och torrkörde en X precis efteråt. Det är 1900-tal möter 2100-tal. Audins känns sååååå passé. Omodern, klumpig och överarbetad.
Mvh en Tesla-fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

Walker skrev:
Audins känns sååååå passé. Omodern, klumpig och överarbetad.
Det enda jag har hittat som är bättre i e-tron är 3D-vyn, den skulle jag betala en hyfsad slant för att få i min X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi. Du har nog blivit hopplöst ”sektifierad”. Det var länge sedan du var så omotiverad kritisk till Tesla som förut. ;) :lol:

Det hjälper till att ha en splitter ny bil som inte har några vibrationer eller annat som krånglar. :D
Lite samma här :)
@Mati: Om du också byter till en ny Tesla så har vi ingen kvar som väger upp balansen i sekten..... ;-)
Finns inte på tapeten. Inte förrän minst samtliga följande villkor är uppfyllda:
- Service center inom max 5 mils radie
- Dragkrok på Model S
- Strålkastarspolning och därmed bättre ljus
- hyfsat stor chans att få en krångelfri bil.
Om alla dessa saker uppfylls inom de kommande månaderna så kan jag tänka mig att överväga en Tesla igen. Annars är det kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Walker skrev:
Audins känns sååååå passé. Omodern, klumpig och överarbetad.
Det enda jag har hittat som är bättre i e-tron är 3D-vyn, den skulle jag betala en hyfsad slant för att få i min X.

/fth
Möjligt att det kan komma, i alla fall delvis, till bilar med AP2. Möjligt dock att det kanske bara blir en funktion möjligt med Enhanced AP eller FSD. Linjerna i backkameran kom ju som en OTA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Nu har jag också kikat på e-tron och det enda jag tar med mig är "meh". Väldigt fin bil och den upplevs välbyggd i allt men det verkar ju vara en vanlig Audi.

Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten. Det är komiskt att deras elbilar verkade vara mindre "clean" än många av deras fossilbilar är.

Benutrymme bak var mindre än hos Model S men man satt högre upp. Mittensätet var meningslöst för andra än barn då det var en klump både i golv och tak som var ivägen samt litet benutrymme. Det var helt enkelt inte gott om plats i den, i Model S behöver inte jag som är 186 oroa mig för den bakom, jag kan sitta som jag vill och det finns gott om plats. I e-tronen märkte jag snabbt att det gick inte.

Den kändes väldigt SUV:ig när man satt där så gillar man det så är det bra, det gör inte jag dock.

Allt som allt, rätt trist bil då det var som en vanlig Audi Q bil, de har inte utnyttjat den potential som finns när man inte behöver en motor fram eller en stor kardantunnel.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Ja, man kan ju välja att se det som en onödighet istället för en möjlighet.

Säg att du bor någonstans där det är mycket backar, då kan det vara bra att snabbt kunna välja olika styrka på regenereringen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Ja, man kan ju välja att se det som en onödighet istället för en möjlighet.

Säg att du bor någonstans där det är mycket backar, då kan det vara bra att snabbt kunna välja olika styrka på regenereringen.
Ja okej, de som bor där det finns mycket backar men älskar att ha låg regen annars gillar det, men vad är nyttan för oss andra?

Det är helt enkelt inte en funktion man behöver byta hela tiden utan man sätter den och är klar.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Det var väldigt rörigt med olika knappar, skärmar, reglage överallt, det fanns ju till och med paddlar på ratten trots växelväljare i mitten.
Paddlarna är till för bromsregenereringen. Smart.
Vad ska man med det till? Man sätter ju vad man gillar på skärmen en gång så är man klar.
Ja, man kan ju välja att se det som en onödighet istället för en möjlighet.

Säg att du bor någonstans där det är mycket backar, då kan det vara bra att snabbt kunna välja olika styrka på regenereringen.
Eller ojj vad bra det går att coasta här, vad jag spar energi jmf med att gasa- regenerera- gasa - ...

Jag har paddlarna och ändrar rätt ofta regenereringsnivån. :-) beroende på trafik, kupering, laddnivå, m.m.
Nu ska dessutom E-tron ha en mkt stark regenerering (Har för mig jag läst upp till 150kw.) så då kan det bli ännu mer praktiskt att kunna justera nivån efter omständigheterna.
Tesla Model Y
Skriv svar